Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@06:33:56 GMT

در مورد اومیکرون پنهانکار چه می‌دانیم؟

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۱۳۸۰

اومیکرون که مسری‌ترین سویه کروناویروس است و رایج‌ترین شکل آن به نام BA.۱ شناخته می‌شود اکنون تقریبا تمامی موارد ابتلا به کروناویروس را در سطح جهان تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در حالی که موارد ابتلا به کووید-۱۹ در برخی از کشورها به اوج خود رسیده است، محققان اکنون افزایش موارد ناشی از زیرسویه اومیکرون موسوم به BA.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲ را تحت نظر دارند که در بخش‌هایی از اروپا و آسیا در حال پیشی گرفتن از سویه BA.۱ است.

زیرسویه "پنهانکار"

در سطح جهان سویه اولیه BA.۱ طبق برآوردها ۹۸.۸ درصد از موارد توالی ارائه شده به پایگاه داده GISAID را تا ۲۵ ژانویه تشکیل می دهد. اما به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO) در چندین کشور افزایش موارد ابتلا به زیرسویه BA.۲ گزارش شده است.

سازمان جهانی بهداشت علاوه بر BA.۱ و BA.۲، دو زیرمجموعه دیگر از سویه اومیکرون را فهرست کرده است: BA.۱.۱.۵۲۹ و همچنین BA.۳. همه آنها از نظر ژنتیکی به هم مرتبط هستند، اما هر کدام دارای جهش هایی هستند که می تواند نحوه رفتار آنها را تغییر دهد.

"تروور بدفورد"، ویروس شناس محاسباتی در مرکز سرطان "فرد هاچینسون" ایالات متحده، تکامل کروناویروس را ردیابی کرده است. او روز جمعه در توییتر خود اعلام کرده است که BA.۲ تقریبا ۸۲ درصد موارد ابتلا در دانمارک، ۹ درصد در انگلیس و هشت درصد در ایالات متحده را نشان می دهد.

ردیابی سویه BA.۱ اومیکرون نسبت به گونه های قبلی تا حدودی ساده تر است چراکه BA.۱ فاقد یکی از سه ژن هدف مورد استفاده در آزمایش PCR است و مواردی که این الگو را نشان می دهد به طور پیش فرض BA.۱ در نظر گرفته شده است.

هشدار گسترش "زیرسویه اومیکرون" در جهان
شناسایی سویه کوویدِ "پنهانکار" در برخی مناطق استرالیا
نگرانی از شیوع زیرسویه "اومیکرون پنهانکار" در دانمارک و انگلیس
اما زیرسویه BA.۲ که گاهی اوقات "پنهانکار" شناخته می شود، فاقد این ویژگی است و ژن جاافتاده در سویه BA.۱ را ندارد و بنابراین متخصصان با ردیابی تعداد ژنوم‌های ویروس ارسال شده به پایگاه‌ داده های عمومی مانند GISAID، آن را به همان روش بررسی سویه های قبلی از جمله دلتا ردیابی و شناسایی می‌کنند. از طریق هرچند می توان وجود زیرسویه BA.۲ را مانند سایر سویه های دیگر با کیت‌های تست خانگی کروناویروس شناسایی کرد اما نمی‌توان نوع سویه را تشخیص داد.

زیرسویه پنهانکار مسری تر است؟

برخی گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند که BA.۲ ممکن است حتی از BA.۱ بیماری زا تر باشد اما تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه زیرسویه اومیکرون از واکسن در امان بماند، وجود ندارد.

مقامات بهداشت دانمارک بر اساس داده های اولیه تخمین زده اند که BA.۲ ممکن است ۱.۵ برابر بیشتر از BA.۱ قابل انتقال باشد، اگرچه احتمالا باعث علائم شدید بیماری نمی‌شود.

همچنین این پرسش مهم مطرح است که آیا افراد مبتلا به سویه BA.۱ در برابر زیرسویه BA.۲ مصون هستند یا خیر. به گفته کارشناسان اگر سابقه ابتلا به سویه BA.۱ در برابر BA.۲ مصونیت ایجاد نکند با دو موج مواجه خواهیم بود. اگرچه هنوز برای اظهار نظر در این رابطه خیلی زود است.

زیرسویه BA.۲ در کدام مناطق گسترده تر است؟

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، محققان استرالیایی اظهار داشتند: تجزیه و تحلیل داده های GISAID نشان داد که تا ۲۷ ژانویه، ۱۰ هزار و ۸۱۱ توالی BA.۲ از سراسر جهان از جمله استرالیا (۲۲ توالی) گزارش شده است، اما ۹۰ درصد از توالی ها مربوط به سه کشور دانمارک، هند و انگلیس بوده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا اومیکرون دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر اومیکرون پنهانکار ویروس کرونا مذاکرات وین پیک ششم کرونا اومیکرون دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر سویه اومیکرون موارد ابتلا زیرسویه BA ۲ سویه BA ۱

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رضا شیخی درگذشت

آفتاب‌‌نیوز :

رضا شیخی، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران پس از مدت‌ها ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت.

رضا شیخی فیلمبردار، رضا شیخی، مدیر فیلمبرداری سینمای ایران شب گذشته پس از مدت‌ها ابتلا به بیماری دار فانی را وداع گفت.

تصویربردار و نورپرداز فیلم‌های سینمایی «جا به جا»، «مرهم» و «کنعان» و مدیر فیلمبرداری سریال‌های «بچه مهندس»، «تن‌هایی لیلا» و «جراحت» را برعهده داشت.
‎او کار حرفه‌ای خود را به عنوان مدیر فیلمبرداری در سال ۱۳۸۷ از تلویزیون و با سریال «گل‌های گرمسیری» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور آغاز کرد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • آیا مالاریا از مرزهای شرقی وارد کشور شده است؟
  • رضا شیخی درگذشت
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • موارد تسری مزایا و امتیازات قوانین ایثارگران مشخص شد
  • واکنش منفی وزارت ورزش نسبت به تغییر نام استقلال؛ این موارد باید رسما به ما اعلام شود!
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • صدور حکم انسداد کد ملی افراد در موارد خاص می‌تواند صورت گیرد
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • پیشتازی ایران در تشخیص مالاریا / مورد بومی ابتلا در کشور گزارش نشده است