Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: از امروز، نمایشگاه‌های دانش‌آموزی «مدرسه انقلاب»، فعالیت خود را در 6 هزار مدرسه کشور آغاز می‌کنند؛  دانش‌آموزان پژوهشگر، خلاق و مبتکر از چند هفته پیش برای برپایی نمایشگاه مدرسه انقلاب، برنامه‌ریزی و مطالعه  کردند و در روزهای گذشته هم، تیم‌های دانش‌آموزی دست به دست هم دادند و غرفه‌هایشان را آماده کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به اینکه امسال، دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب است و رویکرد این دوره نمایشگاه، «بیانیه گام دوم انقلاب» است، با محسن جعفری مسؤول دبیرخانه دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب به گفت‌وگو نشستیم.

**اجرای نمایشگاه مدرسه انقلاب جنبه پرورشی و تربیتی دارد

*فارس: در ابتدا توضیحی درباره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب بدهید؟

نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب به مجموعه فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که در آن، ابتدا با گروه‌های دانش‌آموزی شکل می‌گیرند و هر کدام از این گروه‌ها با انتخاب حداقل دو موضوع از هر یک از بخش‌های«دیروز»، «امروز»، «فردا» و یک موضوع از بخش «مکتب حاج قاسم»، به مطالعه و تحقیق و همچنین تولید محصولات نمایشگاهی بر پایه ابتکارات دانش‌آموزی خواهند پرداخت و در نهایت هم با افتتاح نمایشگاه‌ها، دانش‌آموزان به روایت‌گری در باب موضوع غرفه می‌پردازند؛ البته تعداد اعضای هر گروه حداقل ۷ نفر است و نکته مهم این است که هر غرفه از غرفه‌های ۱۴ گانه باید یک راوی مشخص داشته باشد.

* فارس: نقش مربیان در اجرای نمایشگاه مدرسه انقلاب چیست؟

از آنجا که اجرای نمایشگاه مدرسه انقلاب جنبه پرورشی و تربیتی دارد، نقش مربی در این میان نقش «راهبری» است، نه اجرا و ورود مستقیم برپایی غرفه‌ها؛ بنابراین مربیان با معرفی منابع امین به دانش‌آموزان، آنها را به مطالعه و استخراج مفاهیم کلیدی منطبق با موضوعات اصلی نمایشگاه تشویق می‌کنند و از آنها می‌خواهند با همفکری، محتوای به دست آمده را با هنرها و ایده‌های خلاقانه به فضایی جذاب تبدیل کنند.

** برگزاری نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب با رویکرد بیانیه گام دوم انقلاب

* فارس: دانش آموزان محتواهای نمایشگاه مدرسه انقلاب را چگونه تهیه می‌کنند؟

در برگزاری نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، بخش محتوایی، اصلی‌ترین بخش نمایشگاه بوده و پایه آن مطالعه و تحقیق در این زمینه است؛ دانش‌آموزان قبل از اجرای بخش‌های مختلف نمایشگاه درباره موضوعات آن و به خصوص گام اول و دوم انقلاب به مطالعه و تحقیق می‌پردازند و البته می‌توانند از محتوای ارائه شده در سایت مدرسه انقلاب به آدرس madreseenghelab.com به عنوان یکی از منابع پیشنهادی استفاده کنند.

*فارس: اشاره به گام دوم انقلاب کردید، چه شد که تصمیم گرفتید، نمایشگاه های امسال مدرسه انقلاب را محور بیانیه گام دوم باشد؟

بهمن ماه امسال، سومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب است. بیانیه‌ای که در نقشه راه دوم انقلاب برای مخاطبان اصلی آن یعنی جوانان ترسیم شده است. ولی به دلایل مختلف از جمله شیوع بیماری کرونا، شرایط اقتصادی و ...متأسفانه آنچنان که لازم و شایسته بود، از نظر فعالان و مؤثرین فرهنگی انقلاب مغفول مانده است و ضروری است متولیان امر تعلیم و تربیت با برگزاری برنامه‌های متنوع و پیوسته نوجوانان و نسل جوان را با محتوای بیانیه گام دوم آشنا سازند و بستری برای نقش شناسی آنها در گام دوم انقلاب فراهم آورند.

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان به عنوان یکی از متولیان امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان با همراهی و همکاری وزارت آموزش و پرورش به دلیل اهمیت خوانش و تبیین بیانیه گام دوم انقلاب در بین دانش‌آموزان کشور، دهمین دوره دوره نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب را بر اساس محتوای بیانیه گام دوم انقلاب برگزار می‌‌کند و محور اصلی محتوای نمایشگاه مدرسه انقلاب، متن بیانیه گام دوم انقلاب است.

*فارس: بخش روایت در نمایشگاه مدرسه انقلاب جایگاه ویژه دارد، درست است؟ راوی چه ویژگی باید داشته باشد؟

عنصر اصلی دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، روایت است؛ بر همین اساس با توجه به این مسأله لازم است قبل از برپایی نمایشگاه و با توجه به خروجی بخش تأمین محتوا و منابع، برای هر غرفه یک نفر راوی مسلط به محتوا انتخاب شود.

راوی باید شرایطی داشته باشد که می‌توان به آشنایی با اصول سخنوری، توانا در جذب، اقناع و برقراری ارتباط موثر با مخاطب، مسلط به محتوا و متن، دارای اطلاعات کامل و جانبی نسبت به سوژه مورد بحث و توانا در پاسخ به سؤالات احتمالی مخاطبان و بازدیدکنندگان، اشاره کرد.

** غرفه مکتب حاج قاسم

* فارس: نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، حضوری است یا مجازی؟

اصالت در نمایشگاه مدرسه انقلاب با شیوه حضوری است اما در مناطقی که به دلیل شرایط کرونایی، امکان برپایی حضوری نمایشگاه نیست، بخش مجازی شامل پادکست صوتی، رادیو انقلاب، پویانمایی، فیلم کوتاه، هنرهای نمایشی(تئاتر، عروسک‌گردانی)، نشریه الکترونیکی، کلیپ، سرود، نماهنگ و موشن‌گرافی برگزار می‌شود.

*فارس: درباره بخش‌های نمایشگاه مدرسه انقلاب توضیح دهید؟

نمایشگاه شامل سه بخش «دیروز»، «امروز» و «فردا» است. بخش «دیروز» دو غرفه شامل «۹۸ درصدی‌ها» با موضوعات «خاطرات انقلابی مادران و پدران و مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها»، «وابستگی و عدم استقلال کشور به بیگانگان»، «شعارهای انقلاب اسلامی و آرمان‌ها»، «غیرت ملی و حفظ ضمانت ارضی کشور»، «محدودیت حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی در دوران قبل از انقلاب»، « خیانت مسؤولان در دوران قبل از انقلاب»، «فساد اجتماعی حاکم در دوران قبل از انقلاب»، « عدم امنیت اجتماعی مردم» و «فاصله طبقاتی بین مردم و طبقه حاکم» و غرفه «نقش نوجوانان در شکل گیری انقلاب» با موضوعات «نقش نوجوانان در شکل گیری پیروزی انقلاب اسلامی» و «حضور دانش‌آموزان در موقعیت‌های مهم و حساس تاریخ انقلاب اسلامی» است.

بخش «امروز» شامل غرفه‌ «چالش‌های امروز انقلاب اسلامی» با موضوعات «عدالت اجتماعی، آموزشی و اقتصادی»، «کادرسازی و تربیت نیروی متعهد متخصص»، «عدم توانایی استفاده از علم و تخصص دانشمندان جوان و فرار مغزها»، «فراموشی هویت ملی و دینی»، «فاصله مسؤولان و مردم»، «مسأله نفوذ دشمن در مسائل حساس نظام(سیاسی، فرهنگی، اجتماعی) و «ارائه راهکاربرای برون‌رفت از چالش‌های فوق»، غرفه «دستاوردها» با موضوعات «نظامی و دفاعی»، «علمی»، «اقتصادی»، «ورزشی»، «حوزه زنان»، «بهداشت و سلامت»، «اجتماعی» و «صنعتی»، غرفه «نقد و مطالبه‌گری» با موضوعات «مطالبه و آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی از مسؤولان»، «مسؤولیت‌ اجتماعی نوجوان در اصلاح وضع موجود»، «نقد به سیستم تعلیم و تربیت(آموزش و پرورش، تشکل‌های دانش‌آموزی، حوزه‌های علمیه، رسانه ملی)» و «مطالبه از مسؤولان شهر برای نوجوانان و مسؤولان انجمن»، غرفه «سبک زندگی(مقایسه سبک زندگی غربی و اسلامی) با موضوعات «اهمیت به مسأله خانواده محوری»، «ازدواج و تشکیل خانواده»، «توجه به مسأْله پیری جمعیت در سال‌های پیش‌رو»، «احترام به محیط زیست، مواجهه اسلام با همزیستی انسان و حیوان و...» و «تبیین مسأْله ساده‌زیستی و زیبایی در سبک زندگی ایرانی اسلامی»، غرفه «هنر و نوجوانان» با موضوعات «موسیقی»، «سینما»، «ادبیات»، «طنز»، «شعر»، «تئاتر و هنرهای نمایشی»، «دیدارهای رهبری با هنرمندان»، «ترسیم وضعیت موجود و نقش نوجوان برای رسیدن به وضع مطلوب هنر انقلاب اسلامی» و «الگوهای هنر انقلاب در هر رشته» و غرفه «رسانه و فضای مجازی» با موضوعات «مجاهدان سایبری»، «سواد رسانه‌ای»، «مهارت‌های زندگی در فضای مجازی(کنشگری، خود کنترلی، تنوع در استفاده از انواع رسانه، مدیریت زمان)» و «سبک زنگدی نوجوان تراز انقلاب اسلامی در فضای مجازی» است.

اما بخش «فردا» شامل غرفه «مهدویت» با موضوعات «نوجوانی با طعم انتظار(ویژگی‌های نوجوان منتظر)، «مهدی‌یار(نقش نوجوان در جامعه مهدوی)»، «موکب‌ انصارالمهدی(نذر مادی و معنوی برای حضرت مهدی(عج)» و «قرار عاشقی(قرارها و عهدها با امام زمان)، غرفه «جهاد اقتصادی و علمی» با موضوعات «ارزش پولی ملی»، «اقتصاد غیرنفتی»، «اقتصاد دانش‌بنیان»، «فناوری‌های نوین»، «کارآفرینی»، «تجارت الکترونیک»، «هوش مصنوعی» و «اقتصاد مقاومتی»، غرفه «نقش نوجوان در ساخت ایران قوی» با موضوعات «تبیین مراحل رسیدن به ایران قوی» و تبیین نقش نوجوان در تحقق ایران قوی»، غرفه «لشکر فرشتگان(ویژه دختران)» با موضوعات «ارائه الگوهای زنان مجاهد مسلمان و بیان روایت‌های آنان»، «ارائه پرونده سرگذشت پژوهی انجمن مدرسه» و «تولیدات هنری و رسانه‌ای در خصوص شهید یا بانو مجاهد انجمن اسلامی مدرسه» و غرفه «همکلاسی آسمانی(ویژه پسران)» با موضوعات «ارائه الگوهای شهدای دانش‌آموز و بیان روایت‌های آنان»، «ارائه پرونده سرگذشت پژوهی انجمن مدرسه» و «تولیدات هنری و رسانه‌ای در خصوص همکلاسی آسمانی انجمن اسلامی مدرسه» است.

همچنین در سال تحصیلی جاری بخش جدیدی به نام «مکتب حاج قاسم» در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب داریم که غرفه «پسران و دختران حاج قاسم» با موضوع ارائه شخصیت شهید سلیمانی به عنوان یک الگوی تراز انقلاب اسلامی با شاخصه‌های مردمی بودن، مقاومت و رهبری جبهه مقاومت، خدمات رسانی، ولایت‌مداری، توسل و معنویت، دنیای مادی حاج قاسم، شجاعت، دشمن‌شناسی و اخلاق است.

**افزایش روحیه امید و خودباوری در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب

*فارس: به نظر چقدر توانستید با نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، اهداف انقلاب اسلامی را را برای دانش‌آموزان بازگو کنید؟ چقدر در جهت افزایش هویت دینی و ملی و روحیه امید و خوباوری تلاش شده است؟

یکی از اهداف نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، افزایش روحیه امید و خودباوری است؛ از دیگر اهداف نمایشگاه، افزایش آگاهی نوجوانان نسبت به مبانی انقلاب اسلامی، سوق دادن نوجوانان به شناخت نقش و جایگاه خود در نظام انقلاب اسلامی، جهت دادن صحیح به نوجوانان در حوزه آزادی‌خواهی، تبیین نقش نوجوانان در تحقق عدالت اسلامی، جهت‌دهی به روحیه مطالبه‌گری در نوجوانان و آموزش انتقادگری منصفانه، ایجاد روحیه مسأله شناسی دقیق در نوجوانان با رویکرد حل مسأله، ایجاد بصیرت و دشمن ‌شناسی، تقویت روحیه معنویت و اخلاق در بین نوجوانان، معرفی الگوهای موفق در مسیر انقلاب اسلامی در جهت افزایش حس خودباوری و روشن کردن مسیر آینده برای نوجوانان، تبیین الگوی تعالی دختران در قالب برنامه‌های مناسب و معرفی منابع امین در موضوعات محوری و ترویج فرهنگ مطالعه و تحقیق در برابر شبهات موجود در حوزه انقلاب اسلامی، از اهداف برگزاری این نمایشگاه‌هاست.

* فارس: نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب فقط در دوره متوسطه دوم دایر است؟

در این دوره از جشنواره، بخش متوسطه اول راه‌اندازی شده است تا از ظرفیت دانش‌آموزان این دوره تحصیلی نیز استفاده شود. در بخش متوسطه اول، دانش‌آموزان می‌توانند با ایجاد حداقل یک غرفه در جشنواره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب شرکت کنند.

* فارس: عنوان شده است که بازارچه‌ای نیز در حاشیه نمایشگاه مدرسه انقلاب راه‌اندازی شده است؟ این بازارچه با چه هدفی برپا شده است و چه محتوایی را به نمایش می‌گذارد؟

اسم این بازارچه «هدهد» از «هنر دست، هنر دست‌گیری» انتخاب شده است. ایجاد غرفه بازارچه هدهد با رویکرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید و مشاغل خانگی مانند صنایع دستی، مواد غذایی و آثار هنری‌و ... در قسمتی مجزا از غرفه‌های دیگر توسط دانش‌آموز جهت فروش محصولشان در جشنواره برنامه‌ریزی شده است.

محصولات و تولیدات دست‌سازه‌های خود دانش‌آموزان یا خانواده‌هاست و نکته مهم این است که 10 درصد از سود حاصل از فروش محصولات به حساب خیریه امام حسن مجتبی(ع) هر استان واریز می‌شود.

* فارس: به جز بازارچه هدهد، برنامه‌‌های دیگری هم دارید؟

بله، در صورتی که شرایط منطقه و مدرسه برای برگزاری برنامه‌های دیگر فراهم باشد، پیش‌بینی‌هایی انجام شده است؛ مثلا یادواره‌های مدرسه‌ای شهدای دانش‌آموز در طول اجرای نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در مدرسه با استفاده از تصاویر، خاطرات و وصیت‌نامه شهدای دانش‌آموز برپا می‌شود یا یادواره‌های مدرسه‌ای لشکر فرشتگان در طول اجرای نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب برگزار می‌شود.

برنامه کتابخوانی در مدرسه، تشکیل گروه‌های روزنامه‌دیواری، نشریه، اینفوگرافی و .. در حاشیه نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب نیز پیش‌بینی شده است.

* فارس: آثار دانش‌آموزان در غرفه‌های ارزیابی می‌شود؟ به عبارت دیگر جشنواره رقابتی هم هست؟

بله، در دهمین دوره نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب، داوری در سطح استان انجام می‌شود و 2 رتبه برتر دختر و پسر استان برای شرکت در یک رویداد تربیتی، تشکیلاتی ملی «راویان تمدن» که در فروردین 1401 برگزار می‌شود، دعوت می‌شوند.

ثبت‌نام در نمایشگاه‌های مدرسه انقلاب در سامانه شهید باقری توسط مسؤولان شهرستان‌ها و مربیان انجام شده است و تمام مستندات نمایشگاه مدرسه انقلاب توسط مسؤولان انجمن تا تاریخ سوم بهمن 1400 به دفتر اتحادیه شهرستان ارسال می‌شود.

فرایند داوری بخش شهرستان حداکثر تا 10 اسفند 1400 به پایان می‌رسد و تمام کاربرگ‌های داوری و مستندات نمایشگاه برتر شهرستان به دفتر اتحادیه استان ارسال می‌شود. از سوی دیگر فرایند داوری بخش استان حداکثر تا 16 اسفند 1400 به اتمام می‌رسد و نفرات برتر استان به همراه مستندات و کاربرگ‌های مربوطه به دبیرخانه مدرسه انقلاب ارسال می‌شود.

*فارس: اختتامیه ملی چه زمانی برگزار می‌شود؟

اختتامیه ملی همزمان با نشست تبیین آیه سال 1401 برگزار می‌شود. به این صورت که از هر استان، یک تیم دختر و یک تیم پسر به نمایندگی جهت اجرای غرفه های منتخب دعوت می‌شوند و مسؤولان تشکیلات و کشوری از این غرفه‌ها بازدید می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: محسن جعفري مدرسه انقلاب 98 درصدي ها بچه هاي قديمي فرزندان حاج قاسم نمایشگاه مدرسه انقلاب بیانیه گام دوم انقلاب مدرسه انقلاب اجرای نمایشگاه دانش آموزی مطالعه و تحقیق انقلاب اسلامی تعلیم و تربیت برگزار می شود دانش آموزان نقش نوجوان حاج قاسم غرفه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد

هاشم ناظمی جلال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نمایشگاه تولیدات کارگاه‌های خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی استان در قالب ۹۵ غرفه به مدت سه روز در معرض دید قرار گرفت.

وی افزود: این نمایشگاه سومین نمایشگاهی است که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی سنندج به همت دانش‌آموزان کردستانی برپا شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان برپایی نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه روزی را نوید دهنده گام نهادن در مسیر پیشرفت و مهارت آموزی دانش آموزان استان دانست و بیان کرد: ضرورت دارد هر دانش‌آموز در طول دوران تحصیل یک مهارت منجر به تولید را یاد بگیرد.

ناظمی جلال با تاکید بر سرعت بخشیدن به مهارت آموزی و ترویج این فرهنگ اظهار داشت: مدارس شبانه‌روزی علاوه بر شأن مدرسه بودن، محل زندگی نیز هست لذا باید این تلفیق منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان گردد.

وی با بیان اینکه توجه به فرهنگ، علوم محاسباتی و مهارت آموزی سه اولویت اصلی نظام آموزشی است، گفت: باید به اولویت‌های اساسی تعلیم و تربیت توجه ویژه‌ای شود.

ناظمی‌جلال با اشاره به برنامه نمایشگاه خوداتکایی مدارس شبانه روزی و نیز گردهمایی مدیران مدارس شبانه روزی ۱۰ استان کشور در شهر سنندج گفت: این دو برنامه نشان از یک تلاش جمعی و اعتماد مجموعه وزارت به آموزش و پرورش استان دارد؛ که خوشبختانه در طلیعه آن همه امور محوله به خوبی در حال انجام است.

ناظمی جلال در این آئین ضمن تقدیر از زحمات عوامل اجرایی برپایی این نمایشگاه، از رشد تعداد غرفه‌های این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: در سومین نمایشگاه تولیدات کارگاه‌های خوداتکایی مدارس شبانه روزی استان، ۹۱ غرفه از مناطق ۱۶ گانه آموزش و پرورش محصولات خود را در معرض دید عموم مردم قرار داده‌اند.

وی به وجود چهار غرفه تخصصی از جمله غرفه تولیدات دانش آموزان مدارس استثنایی، غرفه مشاوره تحصیلی و دو غرفه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال نیز پرداخت و در این خصوص گفت: برپایی این غرفه‌ها نشان از رشد دانش‌آموزان در زمینه علوم جدید است.

کد خبر 6092005

دیگر خبرها

  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول فصلنامه «ماجرا»
  • پرداختن به خاطرات مقام معظم رهبری؛ گام اول «ماجرا»
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • نمایشگاه تولیدات خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی در سنندج برپا شد
  • دستاوردهای سازمان اوقاف در مسیر انقلاب اسلامی است
  • جلد سوم تاریخ شفاهی دفاع مقدس به زودی چاپ می‌شود
  • رشد ۲۵ درصدی تولید لوازم خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان برپا شد
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج