Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@12:38:28 GMT

ارتباط مصرف گوشت با ریسک ابتلا به بیماری ام اس

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۴۴۲۲

ارتباط مصرف گوشت با ریسک ابتلا به بیماری ام اس

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، گروهی از محققان دانشگاه کنتیکت آمریکا گزارش می‌دهند که خوردن گوشت بیشتر، داشتن تعداد کمتر باکتری‌های خاص در روده و وجود تعداد بیشتری از سلول‌های ایمنی خاص در خون، همگی با بیماری ام اس مرتبط هستند.

ام اس، یک بیماری خودایمنی است که کمتر از ۳ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری ام اس در مناطق خاص، به ویژه در عرض‌های جغرافیایی میانی شمالی شایع‌تر است، که نشان می‌دهد جغرافیا، که می‌تواند شامل رژیم غذایی هم باشد، به نوعی با این بیماری مرتبط است. اما کشف رابطه دقیق بین رژیم غذایی، پاسخ ایمنی و ام اس دشوار بوده است.

بدیهی است که ام اس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به پوشش عایقی اطراف اعصاب خود حمله می‌کند. هنگامی که پوشش عایقی به اندازه کافی آسیب می بیند، اعصاب مانند سیم‌هایی با عایق فرسوده بد کار می‌کنند. اما آنچه در وهله اول بدن را به حمله به عایق در سیستم عصبی تحریک می‌کند ناشناخته است.

شواهد بیشتر حاکی از آن است که باکتری‌ها ممکن است در این زمینه دخیل باشند. باکتری‌هایی که در روده ما زندگی می‌کنند می‌توانند بر سیستم ایمنی بدن ما تأثیر بگذارند و آنچه می‌خوریم می‌تواند بر باکتری‌های روده ما تأثیر بگذارد.

دکتر «یانجیائو ژو»، سرپرست تیم تحقیق، به مطالعه رابطه بین میکروبیوم روده، سیستم ایمنی، رژیم غذایی و متابولیت های خون در ۴۹ داوطلب (۲۵ بیمار ام اس و ۲۴ داوطلب سالم) پرداخت.

ژو در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم تعدادی از باکتری روده با ام اس و شدت ناتوانی بیماران ام اس مرتبط هستند.»

قوی‌ترین پیوند سیستمیک که محققان دریافتند مربوط به خوردن گوشت است. تجزیه و تحلیل آنها مصرف بیشتر گوشت را با کاهش جمعیت باکتری‌های موسوم به Bacteroides thetaiotaomicron در اکولوژی روده افراد مرتبط دانست. B.thetaiotaomicron با هضم کربوهیدرات‌های ناشی از سبزیجات مرتبط است.

مصرف بیشتر گوشت، که در بیماران ام اس مشاهده شد، همچنین با افزایش سلول‌های T-helper ۱۷ در سیستم ایمنی بدن آنها مرتبط بود.

نتایج حاکی از آن بود که در بیماری ام اس، مشکلی در باکتری‌های روده افراد وجود دارد که آنها را از سیستم ایمنی جدا می‌کند و منجر به افزایش سلول‌های T-helper ۱۷ و حملات خود ایمنی به سیستم عصبی می‌شود.

محققان امیدوارند که بیشتر به علت و معلول بین رژیم غذایی، اکوسیستم‌های باکتریایی در روده و پاسخ ایمنی پی ببرند و به طور بالقوه به پیشگیری یا کاهش علائم ام اس در افراد مبتلا به این بیماری کمک نمایند.

کد خبر 5413775

منبع: مهر

کلیدواژه: گوشت قرمز بیماری ام اس رژیم غذایی سویه اومیکرون کرونا ویروس کرونا واکسن کرونا کووید 19 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی آمار کرونا سرطان واکسن واکسیناسیون روماتیسم ستاد ملی مقابله با کرونا شیوع کرونا رنگ بندی کرونایی واکسن آسترازنکا بیماری ام اس سیستم ایمنی رژیم غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟

به گزارش مدیسن نت، محققان تاکید کردند که خطر سرطان ثانویه برای هر بازمانده سرطان سینه بسیار کم است. با این حال، نسبت به افرادی که هرگز سرطان سینه نداشته اند، این خطر افزایش می‌یابد.

«آنتونیس آنتونیو»، نویسنده ارشد این مطالعه از بخش بهداشت عمومی و مراقبت‌های اولیه در دانشگاه کمبریج در بریتانیا، خاطرنشان کرد: «این بزرگترین مطالعه تا به امروز برای بررسی خطر ابتلا به سرطان دوم در بازماندگان سرطان سینه است.»

تیم او داده‌های بیش از ۵۸۰ هزار زن و بیش از ۳۵۰۰ مرد بازمانده از سرطان سینه را که در مجموعه داده‌های ملی ثبت سرطان بریتانیا ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند. همه آن ها تشخیص اولیه سرطان سینه شان بین سال های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ انجام شده بود.

این تیم گزارش داد که زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنانی که قبلاً هرگز سرطان سینه نداشته اند، دو برابر با احتمال ایجاد تومور در سینه دیگر روبرو بودند.

این مطالعه نشان داد که برای بازماندگان مرد (که سرطان سینه در آن ها یک بیماری بسیار نادر است)، احتمال ابتلا به سرطان در سینه دیگر ۵۵ برابر افزایش یافته بود.

در مورد دیگر انواع تومور، زنان نجات یافته از سرطان سینه در مقایسه با زنان بدون سابقه سرطان سینه، ۸۷ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آندومتر، ۵۸ درصد خطر ابتلا به لوسمی میلوئیدی و ۲۵ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان تخمدان روبرو بودند.

سن بیمار در نخستین تشخیص سرطان سینه نیز مهم بود: زنانی که قبل از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان تشخیص داده شده بودند، ۸۶ درصد بیشتر با احتمال ابتلا به سرطان دوم مواجه شدند، در حالی که زنانی که برای نخستین بار پس از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان سینه شده بودند، تنها ۱۷ درصد بیشتر مستعد ابتلا به تومورهای ثانویه سرطانی بودند.

چرا سن مهم بود؟ به گفته تیم آنتونیو، احتمال دارد زنانی که در جوانی به سرطان سینه مبتلا می‌شوند نسبت به زنانی که سرطان‌هایشان در مراحل بعدی زندگی ظاهر می‌شود، حامل ژن‌های مرتبط با سرطان باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • انتقال خون فارغ از گروه خونی ممکن می‌شود
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ارتباط بیماری‌های کارگران با تغییرات آب و هوایی
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • آیا بهبود یافتگان سرطان سینه بار دیگر به سرطان مبتلا می شوند؟
  • محققان ایتالیایی پی بردند؛ نقش آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ