Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌خبرگزاری فارس - سعید مؤذنی:‌ موضوع تداخل زمان پروازها خصوصا پروازهای صبحگاهیِ نیمه دوم سال با زمان نماز صبح و قضا شدن نماز مسافرانِ برخی پروازها با توجه به زمان‌بندی نامناسب ساعات پروازی، از مواردی است که مورد گله و‌ شکایت بسیاری از مسافران هواپیما خصوصا در پروازهای نیمه دوم سال است.

به عنوان مثال برخی پروازهای صبحگاهی زمانی از فرودگاه مهرآباد انجام می‌شود که هنوز به اذان صبح دقایقی مانده است و هواپیما زمانی به فرودگاه مقصد به عنوان مثال فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد می‌رسد و مسافران پیاده می‌شوند که در مشهد آفتاب بیرون آمده و نماز قضا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین مخاطبان خبرگزاری فارس در بخش «فارس من» هم بارها این موضوع را مطرح کرده‌‌اند و با ثبت پویش‌هایی نظیر «تداخل زمان نماز صبح با پروازهای هواپیما را حل کنید» و یا «پرواز هواپیما قبل از اذان صبح تا طلوع آفتاب» خواستار پیگیری در این‌باره شده‌اند.

در این پویش‌ها مخاطبان خبرگزاری فارس عنوان کرده‌اند که: «نماز ستون دین است. از مسئولان هواپیمایی درخواست داریم، ساعت پروازها را طوری تنظیم کنند که مردم نمازشان را روی زمین بخوانند و نماز کسی قضا نشود. داخل هواپیما شرایط اقامه نماز نیست».

یا در یکی دیگر از پویش‌ها عنوان شده است که :«بلیت هواپیما به شیراز گرفته‌‌‌‌ام برای ساعت ۵:۱۵ صبح، ساعت ۶:۴۰ دقیقه هم قرار است برسد به شیراز، یعنی دقیقاً قبل از اذان تا بعد از طلوع آفتاب...حالا فرضاً من بتوانم با کسر جریمه، بلیت را پس بدهم آیا باید چنین پروازی وجود داشته باشد؟ مردم...نماز صبح‌شان قضا می‌شود».‌

خبرگزاری فارس پیش از این در چندین گزارش به این موضوع پرداخت و مطالبه به حق مردم را از سازمان هواپیمایی کشوری دنبال کرد.

* وعده سازمان هواپیمایی بابت پیگیری پویش «فارس من» در موضوع عدم تداخل ساعت پروازها با نماز صبح

در گزارشی که آذرماه امسال در این‌باره در خبرگزاری فارس منتشر شد، سخنگوی وقت سازمان هواپیمایی از ‌ابلاغ به شرکت‌های هواپیمایی بابت در نظر گرفتن زمان نماز صبح گفت و افزود: ‌به همه شرکت‌های هواپیمایی از گذشته ابلاغ شده است فرصتی مناسب برای اقامه نماز صبح حتما در نظر بگیرند و در این زمینه مراعات کنند، شرکت‌ها ملزم هستند حتما زمان مورد نیاز برای اقامه فریضه نماز صبح را در نظر بگیرند و در صورت عدم توجه، سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه برخورد قانونی خواهد داشت.

همچنین در گزارشی دیگر که خبرگزاری فارس دی‌ماه امسال در موضوع تداخل زمان پروازها با نماز صبح پیگیری و منتشر کرد، ‌سازمان هواپیمایی کشوری به فارس اعلام کرد پویش «فارس من» در این‌ باره را پیگیری می‌کنیم‌.

* سازمان هواپیمایی: شرکت‌ها اگر نماز صبح را در تنظیم زمان پروازها رعایت نکنند‌ محدودیت پروازی می‌گیرند

دی ماه امسال و پس از پیگیری خبرگزاری فارس از سازمان هواپیمایی، ‌حسن خوشخو که آن زمان مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی و امروز سرپرست معاونت هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی است، به فارس گفت‌: در مورد فریضه نماز صبح، با توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان هواپیمایی کشوری، وظایف این سازمان و مطالباتی که از گذشته وجود داشت، سازمان هواپیمایی در سنوات گذشته بخشنامه‌ای را مبنی بر عدم تداخل پروازها با زمان نماز صبح تدوین و به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ابلاغ کرد، بدین مضمون که پروازهای صبح به نحوی تنظیم شود که نماز صبح  مسافران قضا نشود.

به گفته وی، از سوی دیگر با توجه طول زمان برخی پروازها از آن منظر که ممکن بود مسافر زمانی که به مقصد رسیده باشد هنوز آفتاب نزده باشد و امکان نماز باشد، موضوع مورد توجه قرار گرفت، اما با این حال به شرکت‌های هواپیمایی تأکید شد حتما در موضوع فریضه نماز صبح مسافران، دقت جدی داشته باشند، البته از زمانی که این بخشنامه ابلاغ شد تاکنون مواردی هم بوده است که مسافران از شرکت‌های هواپیمایی به دلیل عدم رعایت این موضوع شکایت کرده‌اند که ما به شرکت‌های هواپیمایی تذکر داده و این بخشنامه را به آنها به صورت مکرر یادآوری کردیم.

وی درباره نحوه برخورد سازمان هواپیمایی با شرکت‌هایی که موضوع تداخل پروازها با نماز صبح را جدی نمی‌گیرند، گفته بود که ‌در گام اول به شرکت هواپیمایی در صورت عدم رعایت این موضوع، تذکر داده شود و در گام بعد، اخطار داده می‌شود و در صورت عدم رعایت این موضوع، محدودیت عملیات پرواز برای شرکت هواپیمایی که دستورالعمل مربوط به نماز را رعایت نکرده است اعمال می‌شود؛ البته این موضوع نیز قابل تأکید است که فعالان شرکت‌های هواپیمایی هم از مردم همین مرز و بوم هستند و قطعاً به نماز به عنوان فریضه واجب، دقت کافی دارند و ما تاکنون ندیده‌ایم در مقابل این دستورالعمل مخالفتی داشته باشند، اما ممکن است مواردی رخ دهد که یا به علت نقص فنی و یا بی توجهی موردی یک شرکت هواپیمایی، مشکلی در این‌باره بوده است که حتما این موضوع را به صورت جدی دنبال می‌کنیم.

* مسافران‌ شکایات خود را در سایت سازمان هواپیمایی هم ثبت کنند‌

به گفته خوشخو‌ مسافران امکان ثبت شکایت در سایت سازمان هواپیمایی کشوری را دارند، از سوی دیگر، همین امکان ثبت مشکلات در رسانه، نظیر فارس من هم وجود دارد، این پویشی که در فارس من خبرگزاری فارس در موضوع تداخل پرواز با نماز صبح مسافران یک پرواز، به راه افتاده است برای ما قابل احترام و پیگیری است و حتما این موضوع را از همه شرکت‌‌های هواپیمایی دنبال می‌کنیم و اگر موردی رعایت نشده باشد، به شرکت تذکر می‌دهیم.

* تخطی شرکت‌های هواپیمایی از دستورالعمل‌‌های عدم تداخل‌ پروازهای صبحگاهی ‌با نماز صبح

‌پیش از این و در اواخر دولت دهم بود که بخش‌نامه جامع و کامل درباره عدم تداخل پروازهای صبح فرودگاه‌‌های کشور با نماز صبح از سوی مسوولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری تدوین و ابلاغ شد.

آن زمان مسوولان وقت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کردند که با ابلاغ این بخشنامه‌‌ به شرکت‌های هواپیمای داخلی به منظور رعایت اوقات شرعی نماز صبح مسافران و ترویج فرهنگ نماز در جامعه و با عنایت به تأکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای این امر، زمان نماز صبح در مبدأ و مقصد با زمان برنامه پروازها تداخل نخواهد داشت و با اجرایی شدن این بخشنامه از این پس هواپیماها حداقل ۳۰دقیقه پس از اذان صبح اجازه پرواز خواهند داشت و این زمان در اختیار مسافران جهت انجام تکلیف شرعی قرار خواهد گرفت و این تأخیر ۳۰ دقیقه‌ای به منظور اقامه نماز صبح در محاسبات تأخیرات پروازی لحاظ نمی‌شود.

حتی در این دستورالعمل خطاب به شرکت‌های هواپیمایی قید شده بود که: ‌«در صورت مواجه شدن زمان انجام پرواز با فریضه نماز صبح، ضمن توجیه خلبانان با عنایت به مقدم بودن اولویت ادای فریضه الهی بر سایر امور، انجام پرواز بعد از بجا آوردن فریضه مذکور انجام شود».

همچنین اردیبهشت 96 بود که ‌از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، بخشنامه جدید اقامه نماز در پروازها به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

در این بخشنامه تأکید شده است که «مسافران هواپیماهای ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران و یا به مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نمازهای یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد؛ در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان‌ شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن جهت اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند».

در ادامه‌ این بخشنامه آمده است: «همچنین در مواردی که وقت اقامه نماز پس از فرود هواپیما منقضی می‌شود اما فرصت کافی جهت انجام تشریفات ورود به مقصد و اقامه نماز وجود ندارد، رعایت مفاد فوق ضروری است، در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود و یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌ای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکان‌پذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و یا برنامه پرواز به گونه‌ای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود».

‌در بخش دیگری از این بخش‌نامه قید شده است که «در مواردی که رعایت موارد فوق منجر به نقض الزامات ایمنی و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعایت الزامات ایمنی ضروری بوده و محدودیت موجود با رعایت احترام و حقوق مسافران به آنها اعلام شده و در خصوص راهکارهای جایگزین، حداکثر همکاری ممکن با مسافران به عمل آید‌، بر اساس این ابلاغیه همه شرکت‌های هواپیمایی موظف هستند دستورالعمل‌ها و فرآیندهای مرتبط با برنامه‌ریزی و مدیریت پرواز را به گونه‌ای اصلاح و بازنگری کنند که مفاد این ابلاغیه در عملیات جاری شرکت‌ها رعایت شود»

به گزارش فارس این مورد نارضایتی مسافران در موضوع تداخل زمان پروازها با نماز صبح در حالی مطرح می‌شود که چندین دستور العمل در این‌باره از سوی سازمان هواپیمایی کشوری تدوین شده است اما مورد بی‌توجهی و بی‌تفاوتی برخی شرکت‌های هواپیمایی قرار می‌گیرد و برخی شرکت‌ها در نبود نظارت دقیق به نوعی از این دستورالعمل تخطی می‌کنند.

برای تایید این ادعا می‌توان با مشاهده تابلو ساعات پروازهای صبحگاهی مبدا و زمان رسیدن به مقصد در برخی فرودگاه‌ها نظیر همین فرودگاه مهرآباد، به تقارن زمان پروازها با زمان نماز صبح مسافران پی برد.

* رئیس سازمان هواپیمایی: بخشنامه تازه‌ای دربار‌ه عدم تقارن ساعت پروازها با نماز صبح به ایرلاین‌ها ابلاغ شد

به هر حال با وجود چندین دستورالعمل ابلاغی در موضوع عدم تداخل زمان پروازهای صبحگاهی با نماز صبح، این موضوع آنچنان که باید و شاید از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی با دقت اجرا نمی‌شود و از دستورالعمل تخطی می‌شود که ‌موجب بروز نارضایتی برخی مسافران شده است.

‌همان‌ طور که اعلام شد تاکنون 2500 نفر از مسافران با امضای پویش «رفع تداخل زمان نماز صبح با پروازها»‌ خواستار پیگیری و رفع این مشکل شده‌اند.

خبرگزاری فارس در ادامه پیگیری‌‌های خود اینبار تلاش کرد‌ موضوع را از رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دنبال کند بنابراین طی صحبتی با کاپیتان محمدی‌بخش و ‌توضیح هدف از راه‌اندازی بخش «فارس من» در خبرگزاری فارس با محور‌یت پیگیری مطالبات مردم و مخاطبان، این مشکل مسافران هواپیما را با وی در میان گذاشته و خواستار پیگیری و رفع مشکل شدیم.

‌محمد محمدی‌بخش، وعده پیگیری داد و ‌پس از بررسی‌های متعدد پروازهای صبحگاهی‌، چند روز بعد در گفت‌‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از تاکید این سازمان به شرکت‌های هواپیمایی جهت لزوم برنامه‌ریزی پروازها با ملاحظه عدم تقارن ساعت انجام پرواز با زمان ادای نماز اول وقت (خصوصا نماز صبح) خبر داد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با توجه به تاکیدات دینی و اهمیت نماز اول وقت، پیش از این نیز بخشنامه لزوم برنامه‌ریزی ساعت انجام پروازها با درنظر گرفتن مهلت زمانی مناسب جهت انجام فریضه نماز صبح (خصوصا در نیمه دوم سال) به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده بود و شرکت‌ها همه تلاش‌ خود را برای همکاری و مساعدت با مسافران به کار می‌‌گیرند‌ اما با توجه به اهمیت موضوع و تاکید بیشتر، مجددا بخشنامه‌ا‌ی‌ دراین خصوص به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ ‌شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نحوه برخورد سازمان هواپیمایی با تخطی کنندگان از رعایت مراتب فوق بیان کرد: در صورت عدم رعایت بخشنامه ابلاغی و دریافت گزارش، برابر قوانین و مقررات، محدودیت‌های لازم برای شرمت‌های هواپیمایی اعمال خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رئیس سازمان هواپیمایی محمد محمدی بخش نماز پروازهای صبح نماز مسافران پروازهای مهرآباد سازمان هواپیمایی کشوری شرکت های هواپیمایی پروازهای صبحگاهی نماز صبح مسافران فریضه نماز صبح خبرگزاری فارس زمان نماز صبح پروازهای صبح انجام پرواز تداخل پرواز صورت عدم نماز صبح اقامه نماز عدم رعایت عدم تداخل ابلاغ شد فارس من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست

مجتبی بیاتی، مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه در خصوص شرایط حال حاضر این فرودگاه، گفت : فرودگاه‌ها به‌دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی و کمک به ایجاد توسعه پایدار از باارزش‌ترین زیرساخت‌های جوامع بشری محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به قدمت ۵۵ ساله فرودگاه کرمانشاه، تصریح کرد: این فرودگاه به‌عنوان فرودگاه هاب منطقه در پشتیبانی از چهار استان همجوار، جابجایی زائران عتبات عالیات و مسافران کشور عراق نقش بسزایی داشته است.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه ادامه داد: فرودگاه کرمانشاه با توجه به قدمتش نیاز به بهسازی داشت که در نهایت با هماهنگی شرکت فرودگاه‌های کشور و استاندار وقت، پروژه بهسازی و توسعه عوامل پروازی شامل باند، تاکسی‌وی‌های موازی و توسعه پارکینگ هواپیما در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: تمام اعتبارات پروژه از شرکت فرودگاه‌های کشور اخذ شد، ولی به خاطر اینکه فرودگاه تعطیل نشود و نیاز بر ساخت باند دوم بود با هماهنگی‌ها صورت گرفته و اعتبارات خوب، باند دوم احداث شد.

بیاتی ادامه داد: سال ۹۸ باند مذکور آماده بود، ولی به دلیل داشتن معارض در ضلع شمالی و مشکلات پیمانکاری با وقفه ایجاد شد و با حمایت‌ها و اعتبارات از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ سورتی پرواز نشست و برخاست روی این باند صورت گرفته است.

وی از پروژه باند دوم فرودگاه کرمانشاه به دلیل داشتن ۳ هزار و ۴۰۰ متر طول باند و ۶۰ متر عرض و برداشت ۸۰ تا ۸۵ سانتی‌متر آسفالت و مصالح قدیم به عنوان یک ابرپروژه یاد کرد و افزود: این باند به عنوان باند احتیاطی برای نشست و برخاست در روز است.

بیاتی محدودیت در پرواز را به علت کاهش ناوگان شرکت‌های هواپیمایی دانست و گفت: فرودگاه کرمانشاه از طلوع تا غروب عملیاتی است و امکان نشست و برخاست ۵۰ پرواز روزانه برای هواپیما‌هایی با بدنه متوسط را دارد.

وی در خصوص توسعه پارکینگ هواپیمایی فرودگاه کرمانشاه، گفت: ۳۶ هزار مترمربع پاکینگ هواپیمایی برای پارک همزمان ۴ هواپیما داشتیم که با بهسازی صورت گرفته تبدیل به پارک همزمان ۸ هواپیما و شب‌خواب را خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاه بین‌المللی شهید اشرفی کرمانشاه تصریح کرد: تا بهمن‌ماه سال گذشته ۱۵ پرواز هفتگی داشتیم که با حمایت‌های استاندار و نمایندگان مجلس الان به مسیر‌های تهران، مشهد و عسلویه به ۴۰ پرواز هفتگی رسیده است، البته فعلا پرواز خارجی نداریم.

وی اضافه کرد: از اردیبهشت‌ماه سال گذشته بهسازی باند اصلی شروع شده که با بهسازی این باند و ۲۴ ساعته شدن نشست و برخاست‌ها و همچنین تأسیس شرکت هواپیمایی در استان و توسعه ناوگان شرکت‌های هواپیمایی جایگاه فرودگاه کرمانشاه، خیلی بهتر از گذشته می‌شود.

بیاتی تصریح کرد: امیدوارم با توجه به برنامه زمان‌بندی تعریف شده برای پیمانکار و کمک‌های خوبی که صورت گرفته، پایان ۶ ماهه اول امسال باند را عملیاتی کنیم .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ◄ کارت هوشمند رانندگان کامیون ؛ بخشنامه جدید و خوشحال کننده برای رانندگان
  • ◄ مدرک مورد نیاز برای کارت هوشمند رانندگی چیست + سند
  • فرودگاه کرمانشاه تعطیل نیست
  • هواپیمایی لوفت‌ هانزا لغو پروازهای خود به تهران را تا ۲۰ اردیبهشت تمدید کرد
  • هواپیمایی لوفت‌هانزا لغو پروازهای خود به تهران را تا ۲۰ اردیبهشت تمدید کرد
  • برگزاری پویش دانش‌آموزی «معلم خوب من»
  • رشد 100 درصدی مخارج مسافران تور ترکیه در 2024
  • حضور ۲۵۰ جت نیمه سبک آموزشی در ایران/ هیچ جت شخصی مالکیت فردی ندارد
  • از کاهش زمان و فرآیند پروانه ساختمانی تا پیشتازی شیراز به لحاظ ارائه خدمات فنی و مهندسی
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران