Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه با انتقاد از نقدهای غیر منصفانه پیرامون تفاهم نامه های همکاری با چین و روسیه گفت: آنهایی که دغدغه استقلال ایران را دارند احیانا نظری راجع به حاکمیت حدود یک قرن دلار ندارند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران پویا؛ آمریکا از سال 1971 و با اعلام عدم پایبندی به ثابت نگهداشتن نرخ دلار به طلا، عملا اقتصاد واقعی خود را به تدریج تعطیل کرده و به سمت یک اقتصاد مجازی حرکت کرده است و به نوعی با استفاده از دلار سیاستهای کلان خود در سایر حوزه ها را دنبال می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا کشورهای مستقلی چون ایران تلاش می کنند با قراردادهای چند ساله با سایر کشورها به نوعی بر این سیطره پایان دهند. در این رابطه با حسن طالبی طادی استاد حوزه، دانشگاه و پژوهشگر حوزه اقتصاد سیاسی گفت و گو کردیم؛

این استاد دانشگاه با ابراز اینکه بیشتر انتقاد از همکاری های ایران با بلوک شرق قابل پیش بینی بود گفت: آنهایی که دغدغه استقلال ایران را دارند و تاریخ 2500 ساله ایران را مخالف عدم سلطه پذیری می نامند احیانا نظری راجع به حاکمیت حدود یک قرن دلار ندارند که آمریکا از آن به عنوان یک سلاح قدرتمند برای تحت فشار قرار دادن کشورها استفاده می‌کند.

وی با ابراز اینکه بزرگترین معضل اقتصاد یک کشور می تواند خلق نقدینگی بی ضابطه باشد چرا که باعث از بین رفتن بخشی از دارایی افراد جامعه می شود گفت: مثلا فردی که با کوشش بسیار توانسته است دارایی خود را به 70 برساند تا مابه ازای آن کالای مورد نظر خود را بخرد نتیجه خلق نقدینگی آن کالا را به 140 می رساند یعنی عملا نصف تلاش فرد را از بین رفته برده است و این همان تورمی است که باعث تخریب اقتصاد کشورها می شود .

سکوت در مقابل جنایت اقتصادی امریکا با استفاده از دلار

طالبی طادی با تصریح بر اینکه بسیاری ازتورمها نشأت گرفته از خلق نقدینگی بدون پشتوانه است که در نهایت باعث کاهش قدرت خرید مردم و از بین رفتن بخشی از تلاش آنها می شود گفت:‌ بنابراین سیاستی که منجر به خلق نقدینگی شود تلاش یک ملت را زیر سؤال برده است.

 این کارشناس اقتصادی  افزود: اما خیانت بالاتر از این سیاستی است که خلق نقدینگی را برای اینکه منجر به  مشکلات داخلی همچون تورم نشود به فضای بین‌المللی سرایت می‌دهد.

وی با تصریح بر اینکه ایالات متحده تنها حدود 20 درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داده است گفت: با این وجود  از دلار آمریکا به عنوان ارز مرجع تقریبا 50 درصد از اوراق قرضه بین‌‏المللی، 40 درصد از پرداخت‌‏های سوئیفت‏، حدود 50 درصد از صورت‌حساب‏‌های تجاری‏، 60 درصد از ذخایر رسمی ارز بانک‏‌های مرکزی‌ و تقریبا 90 درصد از معاملات ارزی استفاده می‏‌شود.

طالبی طادی با اشاره به سازوکار مورد استفاده آمریکا برای جلوگیری کاهش ارزش دلار با وجود خلق گسترده دلار گفت:‌ آمریکا با یک دست دلار را خلق میکند و به دیگر کشورهای جهان میفروشد و با دست دیگر دلار را از آن‌ها قرض می‌گیرد.به این ترتیب خود دولت آمریکا به بزرگترین تقاضا کننده دلار در سطح جهان تبدیل شده و اجازه نمیدهد تقاضای دلار به قدری کاهش یابد که ارزش آن کاهش یابد. این سازوکار موجب شده است ارزش دلار با وجود خلق بدون پشتوانه کاهش نیابد.

این کارشناس اقتصادی با ابراز اینکه این سوء استفاده ای که آمریکا از دلار انجام می دهد یعنی بدون توجه به پشتوانه ای دلار چاپ می کند خیانت در حق تمامی ملتها است گفت:‌ به عبارت دیگر هر فردی در هر کجای دنیا تلاشی در جهت تولید انجام می دهد نا خواسته بخشی از درآمدش را ایالات متحده آمریکا با تسلط دلار تصاحب می کند.

وی افزود: این تنها سوء استفاده  آمریکایی‌ها از دلار نیست بلکه آنها خود را قدرت بلا منازع دنیا می دانند و با استفاده از همین ابزار سایر سیاستهای کلان خود را نیز جلو می برند و از آنجایی مغرور و خودپرستند اجازه نمی دهند  کسی از آنها پیشی بگیرد برهمین مبنا توطئه‌های فراوانی علیه نه تنها ایران بلکه هر کشوری که ادعای استقلال یا مسیر پیشرفت  دارد چون چین، روسیه و ... دارند.

طالبی طادی با تصریح بر اینکه ملتها بایستی به فکر چاره ای برای رهایی از این خیانت باشند گفت: درحالی که معامله و تفاهم سایر کشورها در این راه به معنای رهایی از سلطه است؛ برخی به دنبال زیر سؤال بردن این تفاهم نامه ها هستند و آن سلطه می نامند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه توطئه آمریکا علیه ملتها باعث بیداری برخی کشورها شده است گفت: همکاری و تفاهم نامه با این کشورها به معنای تحت سیطره رفتن نیست بلکه همکاری برای رسیدن به یک هدف مشترک است.

وی با اشاره به تفاهم نامه هایی که اخیرا با چین نگارش شده است گفت: این تفاهم نامه اقدامی بسیار مؤثر برای هر دو کشور است چرا که از سویی چین می‌خواهد مطمئن شود که جریان نفت به سمت کشورش ادامه دارد و در این میان تنها کشوری که در منطقه این استقلال رای را دارد که به آمریکایی‌ها نه بگوید ایران است و از سویی ایران نیز با فروش تضمینی نفت خود به چین نگران سنگ اندازی دولت مستکبر آمریکا نیست.

طالبی طادی با اشاره به جریاناتی که می خواهند این توافق و سفر ریاست جمهوری را زیر سؤال ببرند گفت: این مخالفتها طبیعی به نظر می رسد و انتظار می رفت حتی بیشتر نیز باشد چرا که جبهه مقابل تمام داشته های خود را برای سلطه بر ملت ایران را در حال از دست رفتن می بیند و این طبیعی است که تمام توان خود را با اجیر کردن نیروهای میدانی به کار ببرد تا این تفاهم نامه ها را زیر سؤال ببرند.

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی با اشاره به حواشی که جریاناتی پیرامون سفر اخیر ریاست جمهوری به کشور روسیه راه اندازی کردند افزود:‌ این حواشی برای زیر سؤال بردن و عملیاتی نشدن اقدامات در این راستا است.

وی با ابراز اینکه اگر حتی از تفاهم نامه هایی که برای افزایش تجارت بین ایران و روسیه در جریان سفر اخیر امضا شد صرف نظر کنیم گفت: راه اندازی بانکهای دو کشور در کشور مقابل که باعث حذف دلار در مبادلات اقتصادی این دو کشور شود به عنوان یک دستآوردی عظیمی است که جای آن را دارد جبهه مقابل برای تخریب آنها میلیون ها دلار هزینه کند و نیروهایی را برای تخریب این سفر اجری کند.

طالبی طادی با ابراز اینکه همه این موارد به معنای آن نیست که بر خلاف غرب، شرق دنبال منافع ما است بلکه هرکشوری دنبال منافع خود است پس باید مراقب باشیم که کلاه سرمان نرود و بر این اساس قراردادها را تنظیم کنیم گفت: در واقع باید بکوشیم یک قرارداد حقوقی و اقتصادی محکم منعقد کنیم و اولویت‌های خود را هم برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی لحاظ کنیم.

وی افزود: برخی اکنون مدعی هستند که نگاه تک بعدی به شرق مخالف استقلال کشور است گفت جای بسی تعجب دارد این افراد در زمانی که تمامی سیاست خارجی و اقتصاد کشور گره زده شده به برجام و امضای  کری بود و دست آورد آن تقریبا هیچ بود نگران نگاه تک بعدی به غرب و زیر سؤال رفتن اقتصاد کشور نبودند اما الان که از قضا مذاکرات در دو جبهه غرب و شرق به موازات هم جلو می رود نگران استقلال کشور شده اند.

وی افزود: نگاه خوشبینانه به این دغدغه ها اگر از سوی دلسوزی باشد این است چنین افرادی تصوری از دنیای بدون سلطه آمریکا یا به عبارت بهتر سلطه دلار ندارند و به همین سبب دغدغه نگرانی این ارباب زوگو خود را دارند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: تفاهم نامه ها خلق نقدینگی زیر سؤال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۸۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه خبری الجزیره، وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که فیصل بن فرحان آل سعود وزیر خارجه این کشور در ریاض با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار کرده است.

بر اساس این گزارش در این دیدار موضوع غزه و گذرگاه رفح و آتش‌بس و ورود کمک‌های انسانی به غزه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش یکی از مهم‌ترین حامیان رژیم صهیونیستی در حمله به غزه و استمرار جنایات آن به شمار می‌رود، مدعی شد که برای تامین مطالبات انسانی در غزه نیاز به آتش بس وجود دارد. این ادعا در حالی مطرح شده که واشنگتن تاکنون ۳ بار به تنهایی قطعنامه‌های آتش بس مطرح شده در شورای امنیت را وتو کرده است.

وی خواستار تقویت تلاش‌ها برای ایجاد ثبات و منع گسترش درگیری‌ها در منطقه شد و گفت که بهترین کار برای بهبود شرایط انسانی در غزه رسیدن به آتش بس است.

بلینکن ادامه داد که استمرار کمک‌های انسان‌دوستانه طی روزهای آینده محور مذاکرات وی با دیگر طرف ها خواهد بود. وی همچنین از تلاش های نخست وزیر و وزیر خارجه قطر برای رسیدن به آتش بس تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 6092017

دیگر خبرها

  • تخفیف نفت ایران چقدر است؟
  • آمادگی کانون سردفتران ایران برای همکاری با روسیه
  • هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال ایران؛ مدعیان به هم رسیدند
  • چاپ سوم «سیطره» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • استمرار هوای گرم در مازندران
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • چرا کارتر با تشکیل کشور فلسطین مخالف بود؟!
  • ربات‌های تلگرامی آژانس جاسوسی اوکراین مسدود شد
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض