Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان شیراز - محمد جواد جوکاری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کازرون گفت: این بانوان ازاستان های یزد، گیلان، کرمان، مازندران، بوشهر و فارس و شهرکازرون درقالب گروه پیوند فرهنگ اقوام ایرانی ترک، لر، کرد، گیلگی، مازنی و ترک قشقایی به مدت دوساعت از مجموعه جهانی بیشابور بازدید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت:  اقوام ایرانی دارای فرهنگ های اصیل و ارزشمندی هستتد که همواره معرف فرهنگ، آیین و دارای مشترکات زبانی، رفتاری ومذهبی هستند.

جوکاری گفت: شماری از بانوان نماینده اقوام ایرانی در این بازدید معرفی بیشتر مجموعه جهانی بیشابور به جهانیان از طریق رسانه‌ها و دیگر ابزارهای تبلیغی تاکید کردند.

معبد آناهیتا از آثار شاخص این مجموعه به شکل ویژه مورد توجه بانوان نماینده اقوام ایران قرار گرفت.

این شهر به دستور شاهپور اول ساسانی، دومین پادشاه سلسله ساسانیان ساخته شده و تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه پهلوی ستون های یادبود متعلق به سال ۲۶۲ میلادی است.

این شهر تا سده هفتم هجری، منطقه ای آباد و مسکونی بود و پس از آن ویران شد.

در این شهر باستانی ۲۰۰ هکتاری آثاری چون معبد آناهیتا، ستون های یادبود، تالار تشریفات، ایوان موزاییک، مدرسه و خیابان هایی متعلق به دوره ساسانیان وجود دارد.

این مجموعه که یکی از یادمان های تاریخی مهم به شمار می آید بیش از یک هزار و ۱۰۰ سال پیشینه دارد و متشکل از چند آثار مهم از جمله معبد آناهیتا، ایوان موزاییک، ۲ ستون یادبود و نقوش برجسته تنگ چوگان است.

بر اساس مستندات تاریخی بیشابور تنها شهر باستانی ایران است که تاریخ مکتوب دارد و آثار دوره ساسانی در بر گیرنده مجموعه ای از میراث تاریخی و معنوی است به طوری که برخی از آثار معنوی این بنای کهن مانند ارج نهادن به آب و آتش و برگزاری آیین های خاص  در بین مردم روستاهای اطراف شهرستان کازرون  نمود دارد.

 با کشف دانه های خرما برجا مانده از دوره ساسانی در تل قلعه سیف آباد کازرون رازهای جدیدی از زندگی در شهر بیشابور هویدا شد و رازهایی که ریشه در زندگی و آداب و رسوم خاص این شهر تاریخی دارد لزوم ثبت جهانی آن را گوشزد می‌کند.

خمره‌های دارای دانه‌های خرما در داخل فضاهای معماری نشان‌ می دهد که کشاورزی در استان بیشاپور اهمیت فراوانی داشته و خرما یکی از مهمترین محصولات این منطقه بوده و این محوطه در جمع‌آوری، فرآوری و صادرات این محصول نقش اساسی را ایفا کرده است.

نخستین فصل کاوش در تل قلعه سیف‌آباد نشان داد که این محوطه یکی از مرکز فعال اداری، اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی در جنوب ایران مکان هایی به شهر شاهی شاپور در بیشاپور بوده است.

بیشابور در کنار مجموعه‌ای دیگر از آثار تاریخی دوره ساسانی در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهرستان کازرون  در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از شیراز واقع شده است.

 

انتهای پیام/ت

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری دوره ساسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز محبی در این زمینه افزود: پس از کسب گزارش هایی مبنی بر انجام حفاری غیرمجاز در منطقه تاریخی مغاطیلوی ارومیه، این موضوع به‌صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل و واحد اطلاعات یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در یک عملیات منسجم و مشترک با فرماندهی انتظامی پاسگاه بخش انزل قوشچی ارومیه باند بزرگ و حرفه‌ای حفاران غیر مجاز حین برداشت آثار تاریخی و فرهنگی در منطقه تاریخی مغاطیلو معروف به «ماوارا» دستگیر شدند.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: در این عملیات علاوه بر دستگیری ۱۰ حفار غیرمجاز، سه دستگاه خودرو، آلات و ادوات تخریب گران آثار تاریخی از قبیل موتور برق، بتن‌کن، بیل و کلنگ کشف و ضبط شد.

سال گذشته نیز ۳۴ باند حفاری و قاچاق اموال تاریخی منهدم و اعضای آن دستگیر شده بودند

کد خبر 6092604

دیگر خبرها

  • انتقاد از سریال «حشاشین» به رسانه‌های عرب‌ زبان رسید
  • توقف عملیات عمرانی احداث شهرک جدید در حاشیه شهر تاریخی جیرفت
  • خرید بلیت موزه‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران اینترنتی شد
  • ۱۰ حفار غیرمجاز در منطقه تاریخی ارومیه دستگیر شدند
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی در چالوس
  • کشف اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس
  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس
  • کشف گنج هخامنشی و ساسانی از قاچاقچی عتیقه در چالوس ؛ این اشیا هنوز قیمت گذاری نشده اند
  • کشف ۳۰۸ قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس