Web Analytics Made Easy - Statcounter

مراسم جشن ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد گیلان که با محوریت چادرشب‌بافی ثبت جهانی شده است با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد. - اخبار اجتماعی -

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خرنگاران پویا؛ دی ماه سال 1398 بود که رئیس منطقه غرب آسیا و اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی به ‌همراه ارزیابان شورای جهانی صنایع دستی جهت بررسی پرونده‌ی ثبت جهانی روستای چادرشب بافی قاسم آباد به گیلان سفر کردند، که در بهمن ماه همان سال مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از ثبت جهانی روستای قاسم آباد رودسر با محوریت چادر شب بافی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قاسم آباد روستایی از توابع چابکسر، در دهستان اوشیان، واقع در شهرستان رودسر در شرق استان گیلان است. نام قاسم آباد برای ایرانیان همواره یادآور مفهوم شادی و رنگ بوده است. انواع پارچه های دست بافت رنگارنگ و نیز لباس محلی مردمان این خطه با نوارهای رنگی افقی این روستا را به عنوان مرکزی برای پارچه بافی شهره کرده است. مهم ترین پارچه ای که در این روستا تولید می-شود چادرشب نام دارد. 

 چادرشب یا به زبان محلی چورشب یا لاوان نوعی پارچۀ پنبه ای، پشمی با ابریشمی است که در استان های گیلان و مازندارن به دست زنان این خطه بر روی دستگاهی دست ساز به نام پاچال به صورت محلی بافته می شود.

با توجه به اشتغال وسیع زنان این خطه به هنر چادرشب بافی، کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدی و اختصاص مراکز مختلف محلی به این هنر دستی، در سال 1397 قاسم آباد به عنوان روستانی ملی چادرشب بافی ثبت شد. قاسم آباد پس از فشتکۀ خُمام، روستای ملی حصیربافی، دومین روستای ملی صنایع دستی در استان گیلان است. اما آمیختگی این هنر با حیات مردمان این خطه، اصالت، نوآوری و خلاقیت، آن را در سال 1398 شایستۀ کسب مقامی جهانی نیز کرد.

چادرشب های قاسم آباد به دلیل طرح و نقش های بسیار زیبا که عموماً ذهنی باف هستند و بر اساس نقشه بافته نمی شوند، از محبوبیت بسیار زیادی در میان ایرانیان برخوردار است. از جمله این نقش ها که نامشان تماماً برگرفته از طبیعت است، می توان به شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند و بوته چرخ اشاه کرد. در قدیم زنان خطۀ شمال این تولیدات را در هنگام شالیکاری به کمر می بستند، اما امروزه کاربردهای جدیدی از جمله رومیزی، پرده، روتختی و یقه و سرآستین لباس های امروزی برای آن ایجاد شده است.

در حال حاضر 600 نفر از زنان این روستا به هنر چادرشب بافی اشتغال دارند و مراکز مختلفی به منظور آموزش، معرفی و ترویج این هنر دستی راه اندازی شده و فعال است، از جمله خانۀ خلاقیت نساجی، کارگاه های چادرشب بافی، فروشگاه های صنایع دستی و نیز موزۀ تخصصی چادرشب بافی. گفتنی است این هنر 2000 ساله علاوه بر قاسم آباد سفلی و علیا در برخی دیگر از روستاهای شرق گیلان  و نیز مازندران از جمله بندبن نیز بافته می شود. 

حالا اما مراسم جشن ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد گیلان با حضور پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همزمان با برگزاری سی پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی در محل غرفه استان گیلان برگزار شد.

در این مراسم که ولی جهانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان و تعدادی از مدیران و مسئولان استانی و ستادی نیز حضور داشتند، لوح ثبت جهانی قاسم‌آباد روستای جهانی چادرشب‌بافی رونمایی شد و معاون صنایع‌دستی کشور با تعدادی از هنرمندان و فعالان صنایع‌دستی استان گیلان از نزدیک گفت‌و‌گو کرد.


در این نمایشگاه همچنین به‌منظور حمایت هر چه بیشتر از شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی در این دوره از نمایشگاه غرفه‌های ویژه برای شهرها و روستاهای ملی و جهانی صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.

جذابیت نمایشگاه گردشگری امسال با نمایش خودروهای کلاسیک و ویژه سفر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گردشگری ثبت جهانی روستای قاسم آباد جهانی صنایع دستی میراث فرهنگی استان گیلان چادرشب بافی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۰۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) تمامی بنا‌های تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های زیر مجموعه این اداره کل در سطح استان پهناور اصفهان  فردا تعطیل است.

امیر کرم زاده ادامه داد: از روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه تمامی این اماکن آماده ارائه خدمات به گردشگران و دوستداران میراث فرهنگی خواهد بود.

استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی دارد که هزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی و ۱۵ اثر آن از جمله میدان امام، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.

۸۰ موزه و بنای تاریخی با قابلیت بازدید در سراسر اصفهان تحت نظارت و مدیریت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان اصفهان

دیگر خبرها

  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • افتتاح بازارچه کسب و کار دانش آموزی در روستای قاسم‌آباد بجستان
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ثبت سفارش میلیاردی صنایع دستی سیستان و بلوچستان در اکسپو
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • ثبت جشنواره «گل محمدی و گلاب» شهابیه خمین در تقویم ملی
  • برگزاری آزمون مهارت سنجی گلیم بافی در البرز
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • معرفی ۴۲ فرصت سرمایه‌گذاری همدان در نمایشگاه اکسپو