Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت اله محمد باقر محمدی لائینی با انتقاد از سهم ۷۰ درصدی ۲ شرکت خارجی از بازار مصرف محصولات دخانی در کشور گفت: مجلس شورای اسلامی شرکت‌های خارجی تولید کننده محصولات دخانی را خلع ید کند.

وی با بیان اینکه فعلاً چند میلیون از جمعیت کشور محصولات دخانیات از جمله سیگار را مصرف می‌کنند، افزود: در این شرایط ما چاره‌ای جز تولید نداریم و نباید وارد کننده و وابسته به بیگانگان باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نماینده ولی فقیه در استان مازندران و امام جمعه شهرستان ساری با اشاره به مصرف سالانه ۸۰ میلیارد نخ سیگار در کشور گفت: این میزان مصرف تاسف بار است و متاسفانه برای آثار زیان بار مصرف دخانیات تبلیغات کم و بسیار ضعیف صورت می‌گیرد.

آیت الله محمدی لائینی با اشاره به تعطیلی برخی صنایع مثل صنایع نساجی مازندران و صنایع قائمشهر در این استان افزود: عده‌ای تولید را زمین می‌زنند تا واردات صورت گیرد، اما ما معتقدیم باید به صنعت دخانیات ایران از روی ضرورت و اضطرار توجه شود.
نماینده، ولی فقیه در مازندران تاکید کرد: روزگاری در کشور شرکت‌هایی مثل روژی و لاتاری با آن همه عظمت با یک فتوا منحل شدند حالا این شرکت‌ها مگر چه هستند؟

آیت الله محمدی لائینی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: چرا باید حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد نخ سیگار مصرف داخل از سوی شرکت‌های خارجی تولید شود و مجلس تصمیم بگیرد تولید محصولات دخانی را به شرکت‌های داخلی بدهد.

او با تاکید براینکه صنایع ما در زمینه تولید محصولات دخانی باید مدرن شوند افزود: باید تعاملی بین صنعت دخانیات و جهاد کشاورزی بوجود آید تا تولید محصولات دخانی در الگوی کشت مسئولین امر مورد توجه باشد.

نگاه ما به افزایش تولید، صادرات و درآمد زدایی

حسین عامریان رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور با تاکید بر اینکه باید وعده‌های دولت آیت الله رئیسی محقق شود گفت:مردم برای تحقق مطالباتی به آقای رئیسی رای دادند و آنچه مردم مطالبه کردند، باید محقق شود.

وی با بیان اینکه ما در گام اول از مدیران انقلابی دعوت کردیم تا با قبول مسئولیت وارد عرصه شوند، اظهار داشت: آقای شیخان مدیرعامل شرکت دخانیات از نیروی انقلابی، جهادی و دارای سوابق ارزشمندی در عرصه تولید است.

رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور بر ضرورت تولید محصولات دخانی و کشاورزی تاکید کرد و گفت: نگاه ما به افزایش تولید، صادرات و درآمد زدایی است.


عامریان با بیان اینکه حلقه و نحوه مدیریت در این عرصه بسیار مهم است، گفت: حمایت مسئولین هم می‌تواند نقش آفرین باشد.
وی با تاکید بر تامین رفاه و معیشت متناسب با شأن مردم افزود: معیشت مردم را وظیفه خود می‌دانیم و در حد توان در حال انجام وظیفه هستیم.

رئیس صندوق بازنشستگی فولاد کشور کشاورزان را مظلومترین و پرتلاش‌ترین قشر جامعه توصیف کرد و گفت: متاسفانه کشت توتون و تولید سیگار و صادرات در واقع به تعطیلی کشیده شده، اما ما برای احیای ظرفیت‌ها برنامه داریم و پای کار هستیم.


مبارزه با رانت و فساد و حمایت از تولید داخل

محمد شیخان مدیر عامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران با گرامیداشت ایام الله دهه فجر گفت: فضای کشور تغییر کرده و مردم مطالبه خدمت دارند.

وی با اشاره به ضرورت نگاه انقلابی گری مسئولین برای انجام کار و خدمت، افزود: نگاه انقلابی گری به معنای خدمت و نوکری مردم است.

مدیر عامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران تاکید کرد امیدواریم همه ما در کنار هم قرار گیریم و در یک حرکت منسجم و هدفمند برای شکوفایی اقتصاد، افزایش تولید، ایجاد اشتغال و صادرات تلاش کنیم.

شیخان مبارزه با رانت، فساد، برقراری و استقرار عدالت، رفع تبعیض، حمایت از تولید داخل و احیای اقتصاد را از شعار‌های دولت آیت الله رئیسی ذکر کرد و گفت: ما به وظایف خود عمل می‌کنیم و در همین راستا سفر‌های استانی را در پیش گرفتیم تا حرف کارگران زحمتکش و آن‌هایی که در عرصه تولید نقش آفرین هستند را بشنویم و در سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های خود آن‌ها را اعمال کنیم.


وی با بیان اینکه بدلیل سیاست‌های غلط سال‌های گذشته، کشاورزان و کشاورزی بعنوان حلقه اول تولید، آسیب دیدند، تصریح کرد: کشاورزان زحمتکش‌ترین و پاکترین قشر جامعه هستند که دیدن زحمات آن‌ها برکت آفرین است. اما سیاست‌های غلط باعث شد تا آن‌ها ضرر و زیانی را متحمل شوند که حق این عزیزان زحمتکش نیست.

مدیر عامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران تاکید کرد: متاسفانه فضایی در کشور در گذشته ایجاد شد که در راستای آن تاجران و دلالان نهایت استفاده را از این فضا بردند.

شیخان با بیان اینکه حمایت از توتون کاران اولین پیام ما در این سفر استانی است گفت: دومین پیام در حوزه تولید است و ما معتقدیم مازندران یکی از قطب‌های اصلی دخانیات است و باید ظرفیت‌های موجود استان بخصوص در بخش تولید و کشاورزی احیاء گردد.

وی رونق فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال را از ثمرات بخش کشاورزی دانست و افزود: خوشبختانه با نگاه مثبت و حمایت آقای عامریان در پی آن هستیم برنامه‌هایی برای افزایش تولید و صادرات را محقق و اجرایی کنیم.

مدیرعامل و نائب رئیس هیأت مدیره شرکت دخانیات ایران توجه به تحقیقات و پژوهش در صنعت دخانی را مهم دانست و افزود: استان مازندران جوانان تحصیل کرده و خوبی دارد که می‌توان با بهره گیری از آن‌ها یک تحولی در صنعت دخانیات مازندران ایجاد کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوال آیت الله محمدی لائینی درخصوص حضور ۲ شرکت خارجی در ایران گفت: در سال ۱۳۸۱ دولت اصلاحات تصمیم می‌گیرد حضور شرکت‌های خارجی در کشور را به رسمیت بشناسند و برغم مخالفت مجلس وقت، زمینه حضور این دو شرکت در کشور فراهم شد.

وی افزود: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد سهم بازار مصرف محصولات دخانی کشور به این دو شرکت تعلق دارد. البته ۲۰ درصد قاچاق و کمتر از ۱۰ درصد سهم بازار متعلق به شرکت‌های داخلی است.

مافیا مانع تولید

همچنین در این دیدار منصورعلی زارعی نماینده ساری و میاندرود با تاکید بر رفع مشکلات محصولات دخانی استان مازندران گفت: هم در تولید و هم در فروش توتون مشکلاتی در استان وجود دارد و متاسفانه همزمان با رشد تکنولوژی، این بخش‌ها در استان رشد نکرده است.

وی افزود: مافیای پشت صحنه سیگار و توتون وجود دارند که مانع کشت و تولید می‌شوند.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دخانیات سیگار قاچاق محصولات دخانی تولید محصولات دخانی افزایش تولید محمدی لائینی صنعت دخانی آیت الله شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۰۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟

100 شرکت در ایران برای تولید موبایل تسهیلات گرفته‌اند؛ عددی شگفت‌آور که درعین‌حال نگران‌کننده است.

«۱۰۰ شرکت در سال ۱۴۰۲ برای تولید گوشی تلفن همراه درخواست مجوز کرده و با دریافت برخی «حمایت‌ها و تسهیلات»‌ فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.»

به گزارش دیجیاتو، این‌ها صحبت‌های «سیدحسین سادات حسینی»، رئیس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف است؛ همان شخصی که اندکی قبل گفته بود: «واردکننده‌های مونتاژکار خود را به عنوان تولیدکننده معرفی کرده‌اند و به‌دنبال ایجاد انحصار در بازار هستند.»

هر چند ممکن است همه این شرکت‌ها، محصول‌شان را به بازار عرضه نکرده باشند اما ۱۰۰ واحد تولیدکننده موبایل عدد بسیار بالایی است، نه فقط برای کشوری مانند ایران، بلکه برای پیشروترین کشورهای این حوزه.

برای درک بیشتر شگفتی این میزان تولیدکننده داخلی، بد نیست بدانید طبق اعلام مؤسسه تحقیقاتی  Counterpoint، درحال‌حاضر ۲۵۰ برند تولیدکننده موبایل در سراسر جهان فعال هستند، درحالی‌که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۷۰۰ برند بوده است. می‌بینیم که نه تنها با گذشت زمان، تولیدکنندگان موبایل رشد نکرده‌اند، بلکه اکثر آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که بهتر است درهای کارخانه‌شان را ببندند، حتی شرکت‌های بزرگی مانند ال‌جی، مایکروسافت و زیمنس.

در لیست ۲۵۰ تولیدکننده موبایل، تنها نام‌های GLX، صاایران، ایکس‌ویژن و جی‌پلاس از ایران دیده می‌شود. اگر ۹۶ تولیدکننده دیگر ایرانی را در میان ۲۵۰ برند در سراسر جهان در نظر بگیریم، به این معنی است که ۲۹ درصد تولیدکنندگان موبایل دنیا در ایران هستند.

کره جنوبی تنها یک برند تولیدکننده گوشی دارد

اوضاع از این هم عجیب‌تر است. کره جنوبی درحال‌حاضر تنها یک برند تولیدکننده تلفن همراه دارد: سامسونگ. در ژاپن ۱۲ برند فعالیت می‌کنند و این رقم در آمریکا یازده است. تنها ۴۰ کشور از حدود ۲۰۰ کشور در جهان موبایل تولید می‌کنند.

۱۰۰ تولیدکننده موبایل در ایران بیش از آنکه شگفت‌انگیز باشد، نگران‌کننده است. نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی چندین سال است بر طبل تولید موبایل داخلی می‌کوبند اما این‌بار انگار شرایط متفاوت است و عزمی جزم برای تسلط موبایل ایرانی بر بازار وجود دارد. علاوه بر این‌ها، براساس تکلیف قانونی «طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات» تا سال ۱۴۰۴ باید ۲۰ درصد بازار تلفن همراه در دست گوشی‌های ایرانی با سیستم‌عامل داخلی باشد.

در این شرایط طبیعی است مردم نگران باشند بلای بازار لوازم خانگی و خودرو، این بار موبایل‌هایشان را نشانه بگیرد.

البته گله مردم از خودرو و لوازم خانگی در مورد کیفیت و قیمت است اما زمانی که صحبت از دستگاهی مانند موبایل می‌شود، دغدغه‌های امنیتی، محدودیت و قطعی اینترنت، حریم خصوصی و مانند این‌ها هم مطرح می‌شود.

درست مانند شبکه ملی اطلاعات که بسیاری به آن طرح ملی کردن و بستن اینترنت می‌گویند، مسئولان، از هر طیف و جناح سیاسی تنها تکذیب می‌کنند ولی نمی‌شود مردم را برای این نگرانی‌هایشان سرزنش کرد، چرا که اگر روزی واردات موبایل خارجی محدود شود یا تعرفه‌های سنگین برای واردات وضع کنند، شاید بسیاری از مردم ناراضی باشند اما هیچکس تعجب نخواهد کرد زیرا اولین‌بار نخواهد بود که با چنین ممنوعیت‌هایی مواجه می‌شوند.

در آخر این را هم بگویم که برای نوشتن همین یادداشت کوتاه و ساده، زمان نسبتاً زیادی صرف کردم چون بیشتر وقتم صرف این شد که بفهمم حتی اگر فرض کنیم انتهای این مسیر، ممنوعیت کامل موبایل خارجی در انتظارمان است، باز هم ۱۰۰ تولیدکننده به چه کارمان می‌آید؟

یک فروشنده موبایل در یکی از پاساژهای معروف پایتخت می‌گفت موبایل ایرانی با حاشیه سود چند برابری به فروش می‌رسد. اینکه این حاشیه سود ریشه در رانتی بزرگ دارد یا نه برای من هم سؤال است. هنوز هم به جوابی نرسیده‌ام اما پیگیر خواهم بود تا بفهمم چه شده که همه دلشان هوای تولید موبایل داخلی کرده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: ایران مخالف هرگونه دخالت خارجی در سودان است
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • بهادری جهرمی: رشد تجارت خارجی فروردین، ۴۸ درصد مدت مشابه سال قبل است
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در اولین ماه از سال ۱۴۰۳