Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسته ویژه خبری «تابناک» هر روز سعی دارد با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهد که قطعا باید شنیده و خوانده شوند. در این بسته خبری، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یادداشت انتقادی باقری لنکرانی از مجلس و دولت: حال نظام سلامت خوب نیست

کامران باقری‌لنکرانی در روزنامه شرق نوشت:حال نظام سلامت خوب نیست و این پیکره نحیف هرروز زیر بار فشاری مضاعف است.فشار اقتصادی که بر همه ایرانیان الا قلیلی هست ولی اکنون با تنش شغلی و روانی و اجتماعی در کارکنان نظام سلامت نیز همراه شده است.این تجمیع تنش‌ها باعث شده که اکنون با رشد بیش از ٣٠ درصدی فرسودگی شغلی در کارکنان نظام سلامت در همه رده‌ها از پزشک و پرستار تا کارشناسان بهداشت روبه‌رو باشیم.بودجه سال ۱۴۰۱ در چندوچون ارز ۴۲۰۰ تومانی است. هنوز نمی‌دانیم بالاخره ما برای دارو چه ارزی خواهیم داشت و چگونه می‌توانیم از دسترسی همه، به‌ویژه اقشار محروم به داروهای ضروری اطمینان یابیم.

روزنامه جمهوری اسلامی: فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند؛ یک طبقه شبیه اوناسیس و راکفلر و یک طبقه دیگر در شرایط شِعب ابیطالب زندگی می‌کنند

روزنامه جمهوری اسلامی:فاصله طبقاتی در کشور غوغا می‌کند. یک طبقه ثروتمند در بالاترین شرایط رفاه از چنان زندگی اشرافی برخوردارند که می‌توان آن‌ها را به نمونه‌های جهانی معروفی مثل اوناسیس و راکفلر تشبیه کرد و یک طبقه فقیر در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند که تشبیه آن‌ها به ساکنان شِعب ابیطالب تشبیهی منطقی است.این فاصله طبقاتی و این بی‌عدالتی به هیچ‌وجه خواست امام خمینی نبود. به گردن این و آن انداختن این وضعیت غیرقابل قبول نیز نه درست است و نه مشکلی را از زندگی سخت مردم حل می‌کند.همه باید به عملکرد نادرست خود اعتراف کنند و صریحا به مردم بگویند با مشغول شدن به جنگ قدرت ،فرصت ها را سوزاندند و نتوانستند کشور را به سوی هدفی که امام خمینی(ره) ترسیم کرده بود به پیش ببرند.

جلیلی خواهان خروج از برجام شد

روزنامه شرق به نقل از یک منبع آگاه درباره محتوای نامه سعید جلیلی به رهبر معظم انقلاب در خصوص مذاکرات هسته ای نوشت: جلیلی در این نامه از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند. این روزنامه نوشت: به گفته یک منبع آگاه سعید جلیلی در نامه به رهبری از نقد صرف برجام فراتر رفته و خواستار این شده است که ایران از برجام خارج شود و غنی‌سازی را تشدید کند. جلیلی همچنین پیشنهاد داده که سطح غنی‌سازی‌‌ بالا رود و حتی به «۹۰ درصد» برسد! بنا به ادعای این منبع آگاه، جلیلی پیش‌بینی کرده که پس از این مرحله، «ایران باید وارد مذاکره مستقیمی با ایالات متحده شود و امتیازات لازم و رفع تحریم‌ها را آنجا از آمریکا بگیرد.

آمریکا به علیرضا دبیر ویزا نداد

آمریکا برای رییس فدراسیون کشتی ایران به همراه یک کشتی گیر و یک مربی دیگر ویزای سفر به این کشور را صادر نکرد.دیدار دوستانه تیم‌های ملی کشتی آزاد ایران و آمریکا بنا بر دعوت رسمی آمریکا، قرار است ۲۳ بهمن در تگزاس برگزار شود. ملی پوشان کشتی ایران به همراه دیگر نفرات اعزامی به این کشور چندی پیش برای دریافت روادید به سفارت آمریکا در دوبی رفتند. پس از بحث و حواشی متعدد پیرامون این دیدار و بحث صدور روادید برای رییس فدراسیون کشتی، آمریکا، ویزای ملی پوشان و نفرات اعزامی ایران به این کشور را برای همه به غیر از ۳ نفر صادر کرد. علی رغم دعوت رسمی آمریکایی‌ها از رییس فدراسیون کشتی ایران برای حضور در این کشور، آمریکا برای علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی و یک ملی پوش و یک مربی، ویزای سفر به این کشور را صادر نکرد و باید دید در فرصت کم باقیمانده تا اعزام، ویزای این سه نفر صادر می‌شود یا خیر. به دنبال این اتفاق نیز علیرضا دبیر به فدراسیون کشتی آمریکا اعلام کرد، در صورتیکه حتی ویزای یک نفر نیز صادر نشود، سفر تیم ملی کشتی ایران به آمریکا و دیدار دوستانه انجام نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش: برخی معلمان را تحریک می‌کنند

یوسف نوری در حاشیه مراسم نواختن زنگ انقلاب، درباره رتبه‌بندی و افزایش اعتراضات معلمان اظهار کرد: این موضوع اکنون در حال پیگیری است اما برخی افراد، معلمان را تحریک می‌کنند که سر کلاس درس نروند، این موضوع با هیچ قاعده‌ای جور نیست. وزیر آموزش و پرورش گفت: رتبه‌بندی برای امسال نبوده برای سال آینده بوده است و دولت در حال ارفاق است، هم‌اکنون دولت و مجلس توافق نظر دارند که رتبه‌بندی برای امسال هم اجرا شود. نوری ادامه داد: درباره رتبه‌بندی تصمیماتی گرفته شده احتمالاً تا فردا نهایی می‌شود و ایرادات در دست بررسی است.

رئیسی و همکارانش دولت را نمی‌شناسند

محمد غرضی درباره عملکرد 6ماهه دولت سیدابراهیم رئیسی گفت: اوایل دولت سیزدهم من بیان کرد «نه آقای رئیسی و نه همکارانش دولت را نمی شناسند و حداقل یکسال طول می کشد که دولت را بشناسند». الان 6 ماه گذشت و آن حرف سر جایش هست. امروز مشاهده می کنیم برخوردهایی که می کنند نشان از آن است که آنها دولت و مجموعه احکام حاکم بر دولت را نمی شناسند. وی افزود: باید یک سال بگذرد تا این نظر را بیان کنیم که آیا دولتمردان توانسته اند قاعده جامعه را در جریان بگذارند یا بتوانند رضایت قاعده جامعه بالاخص فقرا را به دست بیاورند. این فعال سیاسی درباره امیدآفرینی دولت های پیشین در 6 ماهه نخست و عدم مشاهده این اتفاق در دولت سیزدهم اظهار کرد: دولت های پیشین یا چپ بودند یا راست بودند بنابراین ظرف 100 روز تا 6 ماه نخست توانستند طرفداران خودشان را در دولت مسلط کنند اما همه این 5 دولت گذشته اول و آخرشان خیلی خوب می شناسیم.

حمید نوری در زندان سوئد به کرونا مبتلا شد

حمید نوری تبعه کشور ایران که حدود ۲ سال است در یک سلول انفرادی در کشور سوئد به سر می‌برد اخیرا به بیماری کرونا مبتلا شده و بر همین اساس ادامه جلسات دادگاه او به تعویق افتاده است.به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، حمید نوری کارمند بازنشسته قوه قضاییه حدود دو سال پیش هنگام ورود به شهر استکهلم برای رسیدگی به مشکل خانوادگی دختر خوانده اش، در فرودگاه توسط پلیس سوئد بازداشت و تمام ۲۶ ماه گذشته را در سلول انفرادی به سر برده است.اتهام حمید نوری بر اساس ادعا‌های واهی تعدادی از اعضای منافقین این است که در مقطعی از زمان زندانبان آن‌ها بوده و این در حالی است که نوری از سال ۱۳۷۰ خود را از قوه قضاییه بازنشست کرده است.

جنجال در شبکه افق؛ قهر معاون روحانی به شکایت از صداوسیما کشید

دیشب در برنامه زنده تلویزیونی جهان آرا اتفاقی کم سابقه افتاد. شهیندخت مولاوردی و زهرا شجاعی میهمانان جهان آرا در میانه پخش زنده در اعتراض به رفتار مجری و دست اندرکاران برنامه را ترک کردند.شب گذشته گفتگوی زنده جهان آرا از جنجالی ترین برنامه های شبکه افق میزبان دو تن از شخصیت های سیاسی زن اصلاح طلب بود.
اتفاق از آنجا آغاز شد که میهمان برنامه جهان آرا در هفته گذشته اتهامات سنگینی را به معاونت زنان دولت روحانی وارد کرد. دست اندرکاران جهان آرا قول داده بودند که زمانی را برای پاسخگویی مسئولان وقت در نظر بگیرند به همین دلیل شهیندخت مولاوری معاون زنان ریاست جمهوری و زهرا شجاعی مشاور امور زنان دولت سابق برای این منظور در برنامه دیشب جهان آرا حاضر شدند تا پاسخ کارشناسی که آن‌ها را متهم به تلاش برای به رسمیت شناختن روسپی‌گری کرده بود را بدهند.

در این برنامه مجری برنامه به صورت تلفنی زمانی را برای پاسخگویی کارشناس منتقد در نظر گرفت که باعث ناراحتی و انتقاد مولاوردی و شجاعی شد. آن ها معتقد بودند همان طور که در برنامه گذشته جهان آرا تریبونی برای آن ها در نظر گرفته نشده است؛ دست اندرکاران برنامه حق ندارند کارشناس مخالفی را در این برنامه دعوت کنند و این اتفاق مصداق بی عدالتی خواندند. این اتفاق باعث ترک برنامه از سوی دو بانوی سیاستمدار اصلاح طلب گردید.به دنبال این حواشی در برنامه «جهان آرا» سیدعلی مجتهدزاده در توییترش خبر داد که "امروز به وکالت از خانم‌ها ابتکار، مولاوردی و زهرا شجاعی شکایت از رئیس سازمان صدا و سیما، مدیر شبکه افق و فاطمه شجاعی به اتهام افترا و نشر اکاذیب در دستگاه قضا ثبت شد انتظار و امید رسیدگی قانونی، منصفانه و شفاف داریم."

علی مجتهدزاده همچنین در گفت‌وگو با ایلنا درباره شکایت شهین‌دخت ملاوردی و زهرا شجاعی از رئیس صدا و سیما گفت: برنامه شب گذشته جهان‌آرا به یک کارشناس به نام خانم فاطمه شجاعی که من نمی‌دانم سوابق ایشان چیست، تریبون داد که حرف‌های غیرواقعی و واجد عناوین مجرمانه از قبیل افترا و نشر اکاذیب مطرح کنند.پیش از این بهروز یاوری، تهیه کننده برنامه جهان آرا در توییترش نوشته بود که "قبل از شروع برنامه روال گفتگو را با خانم ها شجاعی و مولاوردی هماهنگ کردم وگفتم در فراخور بحث امکان گفتگوی تلفنی با کارشناسان را داریم. اعتراضی نکردند. اما پس از ارتباط تلفنی با منتقدان فرار را بر قرار ترجیح دادن."مولاوردی در پاسخ به این توییت نوشت: "صادق باشید! تنها راه نجات این است برادر من"

فعال اصلاح‌طلب: همتی در قد و قواره اپوزیسیون شدن نیست

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز با قوامی هم‌نظر است. او در گفت‌وگویی با «نامه نیوز» می‌گوید: «همتی در انتخابات وزن خود را نشان داد. دیدیم که با وجود اینکه برخی از سران اصلاحات و برخی اندیشمندان از او حمایت کردند، کمترین رای را آورد.»وی افزود: «به نظر من همتی در قد و قواره قرار گرفتن در مقابل دولت به عنوان اپوزیسیون نیست و بیشتر سر خود را با این حرف‌ها درد می‌آورد.»جلالی زاده خاطرنشان کرد: «هرکسی آزاد است که نظرات خود را بگوید. همتی هم سالها رئیس بانک مرکزی بوده و در این کشور پست و مسئولیت داشته است. شهرت و اعتباری هم دارد لذا می‌تواند که در حوزه تخصص خود نظر داده و دیدگاه‌هایش را بگوید. اما به عنوان یک اپوزیسیون در برابر دولت شانسی ندارد.»این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه آیا همتی شانس این را دارد که با ادامه رویه فعلی، حمایت جریان اصلاحات را جلب کند؟ گفت: «از قدیم گفته‌اند که آزموده را آزمودن خطاست. همه کسانی که همتی را آورده و شکست خوردند، به نظر نمی‌رسد که مایل باشند برای بار دوم با سرمایه گذاری روی او شکست بخورند.»

ادامه تحریم ها چه سودی برای جلیلی دارد؟

روح الله جمعه ای به انتقادات سعید جلیلی علیه مذاکرات وین و نامه 200 صفحه ای او به رهبر انقلاب واکنش نشان داد.روح الله جمعه ای، در توئیتی نوشت: اگر نامه نگاری ها و بگومگوی سعید جلیلی با رئیس جمهور و وزیر خارجه علیه مذاکرات صحت داشته باشد؛ این سوال مطرح است که چرا در کسوت دبیری شعام، چندین سال سرمایه ملی را هزینه مذاکره برای مذاکره و پایتخت نوردی کرد و هیچ عایدی برای منافع ملی نداشت؟ ادامه تحریم ها چه سودی برای وی دارد؟این توئیت با هشتگ نفوذ منتشر شده است.

برنا مدعی شد: حسن روحانی «دولت سایه» تشکیل می‌دهد

برنا مدعی شد، حسن روحانی در فکر تشکیل «دولت سایه» است.برخی اخبار از شروع فعالیت‌های غیررسمی رئیس‌جمهور سابق برای بازگشت به عرصه سیاسی کشور حکایت دارد.بر اساس این اخبار، حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، هر هفته با اعضای دولت‌های یازدهم و دوازدهم جلسه دارد.به نظر می‌رسد این جلسات هفتگی، در راستای تصمیم احتمالی روحانی و نزدیکانش برای تشکیل دولت سایه است.طبق پیگیری‌های خبرنگار برنا، در این جلسات درمورد اقدامات و عملکرد دولت سیزدهم به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی بحث و بررسی صورت می‌گیرد و احتمالاً در آینده‌ای نزدیک،‌ روحانی یا مقامات دولت او اقدام به طرح انتقادات آشکار و پررنگ و انسجام‌یافته از دولت رئیسی خواهند کرد.پیش‌تر عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی که در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته، رقیب حجت‌الاسلام رئیسی بود، انتقادات تندی را علیه دولت سیزدهم مطرح کرده بود.بنابراین گزارش، برخی از مقامات دولت قبل نیز خواستار ورود حجت‌الاسلام روحانی به مسائل روز کشور هستند.بررسی‌های برنا حاکی از آن است که پس از ماجرای اخیر پیش آمده درباره یکی از اساتید دانشگاه که نزدیک به دولت روحانی بود، دو نفر از مقامات برجسته دولت قبل که از آنها به‌عنوان تئوریسن‌های عملیات روانی دولت روحانی یاد می‌شد، به روحانی نامه نوشتند و از وی خواستند به این مسئله ورود رسمی کند.

«مهرشاد سهیلی» بازداشت شد

رئیس حوزه قضایی بخش موسیان و دشت عباس گفت: «مهرشاد سهیلی» بازداشت شده است.عین الله نیازی فر اظهار کرد: در راستای نیابت قضائی صادره از استان قم مهرشاد سهیلی بازداشت شده است.وی تصریح کرد: در راستای نیابت قضائی دستگاه قضائی استان قم و با همکاری سربازان گمنام امام زمان (عج) صبح امروز مهرشاد سهیلی بازداشت و با قرار قانونی روانه زندان شده است.وی اظهار داشت: این حوزه قضائی مجری اجرای دستور نیابت قضائی بوده و از محتوای پرونده متهم بازداشت شده مطلع نیست.مهرشاد سهیلی جوان 17 ساله که گفته می شود فعالیت‌های رسانه‌ای وی در این چند سال اخیر با جمع آوری مبالغی از مردم و صرف این مبالغ در راه های گوناگون باعث جنجال شده بود.گفتنی است روزنامه فرهیختگان گزارش های مفصلی را از این شخصیت کار کرده بود.

رایزنی امیر قطر و بایدن درباره ایران

وزیر امور خارجه قطر گفت: امیر این کشور با رئیس‌جمهور آمریکا رایزنی کرده است.وزیر امور خارجه قطر در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفته مسئله برنامه هسته‌ای ایران یکی از موضوعاتی بوده که در دیدار امیر قطر با رئیس‌جمهور آمریکا مورد بحث قرار گرفته است.دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است.اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد.

«زنگ انقلاب» در مدارس کشور طنین انداز شد

«زنگ انقلاب» به طور سراسری در مدارس کشور نواخته شد.زنگ انقلاب همزمان با دوازدهم بهمن ماه، نخستین روز از دهه فجر و در سالروز ورود تاریخی امام خمینی (ره) به کشور در ساعت ۹ و ۳۳ دقیقه در تمام مدارس سراسر کشور و به صورت نمادین در مدرسه دخترانه «ایمان» در محله هرندی، منطقه ۱۲ تهران به صدا درآمد. زنگ انقلاب در مراسم امروز توسط دانش آموز "ستاره رضایی‌راد" فرزند شهید سلامت نواخته شد.

فعال اصلاح‌طلب: روس‌ها به خاطر منافع شان حاضر نیستند یک قدم به نفع ما حرکت کنند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اینکه روس‌ها به خاطر منافع شان حاضر نیستند یک قدم به نفع ما حرکت کنند، گفت: نزدیکی به روسیه و چین در صورتی که هدف مشخصی برای امتیازگیری از آنها به نفع منافع ملی نداشته باشیم فایده‌ای ندارد.هدایت آقای در گفت‌وگو با ایلنا، درباره سفر رئیس‌جمهور به روسیه و دستاوردهای این سفر برای کشور گفت: فکر می‌کنم سفر آقای رئیسی و قبل از آن سفر آقای قالیباف به روسیه یکی از ضعیف‌ترین تحرکات سیاست خارجی ایران به دلایل مختلف بوده است. از یک سو بحث پروتکل‌ها مطرح است که بعضی انتقادات درباره‌اش درست و بعضی از آن‌ها ممکن است صحیح نباشد اما در مجموع پروتکل‌هایی که برای ایران گذاشتند نسبت به اروپا، اسرائیل و کشورهای دیگر در سطح پایین‌تری بود.این عضو حزب کارگزاران سازندگی ادامه داد: اما خارج از پرداختن به موضوع رعایت پروتکل‌ها معتقدم اگر در نزدیکی به روسیه و چین هدف مشخصی مبنی بر گرفتن امتیازات به نفع منافع ملی نداشته باشیم چندان امتیاز خاصی برای ما ندارد به اضافه این که تصمیماتی که در گذشته گرفته شد باعث شد آن خط اعتباری ۱۰ الی ۱۵ میلیاردی که روسیه قرار بود به ایران بدهد اجرایی نشود.وی افزود: در مراودات بازرگانی هم مشاهده می‌کنیم کالاهای ایرانی از سوی روسیه برگشت خورده می‌شود و بیشترین سخت گیری درباره کالاهای کشور ما دیده می‌شود. ما امروز در رده بالای جهان از نظر انرژی، نفت و گاز قرار داریم اما این کشور به عنوان یک خط راهبردی در بحث انرژی محکم ایستاده تا صادرات گازش را به اروپا داشته باشد و بسیار هم نگران این است که یک روی روابط ایران با غرب بهبود پیدا کند و ایران بتواند صادرات گازی به اروپا انجام دهد.

آمریکا یک نفتکش مرتبط با ایران را رفع تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا یک نفتکش لیبریایی را که به بهانه حمل نفت ایران تحریم کرده بود، از لیست خارج کرد.وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که نفتکش «وی ال سی سی عمان پراید» با پرچم لیبریا را که چندی پیش به بهانه حمل نفت ایران در لیست تحریم قرار داده بود، از لیست تحریم‌ها خارج کرده است.دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی یا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی که زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا است‌، اعلام کرد که نفتکش عمان پراید که در معرض تحریم‌های ثانویه قرار گرفته بود، از لیست تحریم‌ها خارج شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی بسته ویژه خبری بسته خبری اخبار روز مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر آیت الله صافی گلپایگانی رییس فدراسیون کشتی مهرشاد سهیلی زهرا شجاعی دولت سیزدهم دولت روحانی رئیس جمهور حسن روحانی زنگ انقلاب بازداشت شد نظام سلامت سعید جلیلی کشتی ایران فعال سیاسی دولت سایه اصلاح طلب رتبه بندی حمید نوری جهان آرا شبکه افق تحریم ها یک طبقه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۱۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش

به گزارش «تابناک» به نقل از سایت حسن روحانی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق از پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست.

حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم که دیروز برگزار شد، با تبریک روز کارگر و معلم به این دو قشر مهم جامعه، راه‌حل مشکلات کشور را مشارکت مردم در همه زمینه‌ها عنوان کرد و گفت: وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟

رئیس جمهوری سابق کشورمان، با اشاره به روزهای سخت کشور در ۴۵ سال گذشته، از جنگ تحمیلی هشت ساله تا تحریم‌های هسته‌ای، اظهار داشت: در روزهای سخت، عمده توان ما برای عبور از مشکلات متکی به حضور مردم بود. مردم با حاکمیت همفکری و همکاری و کمک می‌کردند یا خواست حاکمیت را قبول می‌کردند. در جنگ ۸ ساله اگر مردم نمی‌آمدند و اگر بسیج نبود، ما توان آن را نداشتیم در برابر عراق بجنگیم. اگر صنایع وارد نمی‌شدند ما گلوله توپ و خمپاره نداشتیم. فقط با نیروی مسلح، ارتش و سپاه و ژاندارمری مشکلات حل نمی‌شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشورهای همسایه را بخوریم.

رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم با یادآوری وعده‌های مسئولان فعلی به مردم برای حل مشکلات اقتصادی و مقابله با فساد و راه‌اندازی سریع همه کارگاه‌های تعطیل‌شده اظهار داشت: امروز حتماً آن شرایط ویژه وجود ندارد؛ شرایط فروش نفت هم خیلی فرق کرده است. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم. در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده درحالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. در ۳۲ ماه دولت یازدهم، قیمت سکه ۱۱ درصد تنزل کرد، نرخ دلار هم در طول ۳ سال اول دولت یازدهم فقط ۹٫۸ درصد افزایش پیدا کرد. در سه سال اول دولت یازدهم رشد پایه پولی ۵۲ درصد بود اما در این ۳۰ ماه اخیر، ۱۰۰ درصد شده است. تورم ۴۳ درصدی در مرداد ۹۲، در انتهای سال ۹۴ به ۸ درصد رسید و تا فصل اول سال ۹۷ هم تک‌رقمی ماند. بدانید که در تاریخ ایران فقط یک بار تورم ۴۰ درصدی در سه سال پشت سر هم را تجربه کردیم؛ آن هم زمان جنگ جهانی دوم از سال ۱۳۲۰ تا ۱۳۲۲ بود. شاید سال‌هایی تورم ۴۰ تا ۴۹ درصد هم تجربه کردیم اما اینکه سه سال متوالی از ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تورم بالای ۴۰ درصدی باشد را هرگز در ۸۰ سال اخیر تجربه نکرده بودیم.

روحانی دلیل بهبود شرایط اقتصادی در دولت یازدهم را امیدواری مردم و حمایت آن‌ها از حاکمیت و دولت دانست و افزود: در آن دوره انقلاب دیجیتال تحقق پیدا کرد. استارت‌آپ‌ها در آن ایام شتاب گرفتند. توسعه پهنای باند در فضای مجازی باعث شد مردم راحت شوند و بسیاری از مشاغل در آن بستر شکل بگیرد. امروز فضای مجازی چگونه است؟ در سالی که مقام معظم رهبری به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال را می‌خواهند حاکمیتی کنند. بخش خصوصی را قبلاً خصولتی می‌کردند، الان خصومتی می‌کنند.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی در توزیع قدرت مردم را مشارکت نمی‌دهیم، آن‌ها در اقتصاد هم مشارکت نخواهند کرد. وقتی در مسائل اجتماعی و فرهنگی به نظر مردم اعتنا نمی‌کنیم، آن‌ها در مسائل اقتصادی و سیاسی حامی ما نخواهند بود. باید مشارکت واقعی در همه زمینه‌ها داشته باشیم. مگر قدرتی غیر از مردم داریم؟ توان هسته‌ای و موشکی جای خود، اتفاقاً رشد اصلی توان هسته‌ای و موشکی در دولت تدبیر و امید رخ داد. مشکل ما ایران‌هراسی و کاهش قدرت بازدارندگی با قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت بود که با حمایت جهانی از پیشنهاد جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری از سوی ایران و برجام این فضا تغییر کرد. وقتی برجام امضا شد، اولین افرادی که به من تبریک گفتند دوستان منطقه‌ای ما؛ عراق و سوریه و جهاد اسلامی بودند. برجام بازدارندگی ایران را افزایش داد. در آن شرایط که مردم با ما بودند توانستیم مشکلات را حل کنیم و به سمت توسعه و پیشرفت برویم.
هفتمین رئیس‌جمهور ایران، غفلت از امر توسعه کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: کشورهای اطراف ما در منطقه به فکر توسعه همه‌جانبه هستند اما متأسفانه عده‌ای در داخل فقط به فکر حفظ قدرت یک جناح اقلیت هستند و حتی به فکر حفظ نظام و کشور هم نیستند. کشور بدون توسعه حفظ نمی‌شود. توسعه هم بدون مشارکت مردم، ورود سرمایه خارجی به داخل و رابطه درست با دنیا امکان‌پذیر نیست. الان طرح‌های عمرانی مهمی که در دوره ما ۶۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت داشته را هم دنبال نمی‌کنند؛ فقط برخی مواردی که ما بیش از ۹۰ درصد پیش برده بودیم را به صورت محدود تکمیل می‌کنند.

روحانی خواستار حفظ کرامت مردم در عرصه اجتماعی در کنار حل مشکلات معیشتی آن‌ها شد و گفت: دو نمونه اصلی حکومت اسلامی، حکومت پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) و مولا امیرالمؤمنین(ع) است؛ باید ببینیم در امر به معروف و نهی از منکر سیره آن بزرگان چه بود؟ قرآن در بحث حجاب از نگاه افراد شروع می‌کند. امیرالمؤمنین نه تنها زن بی‌حجابی که از کنار جمع یارانش عبور کرد را تنبیه نکرد بلکه به دیگران گفت چرا به او نگاه می‌کنند؟ باید بررسی کرد که دستگاه‌های فرهنگی و صداوسیما در طول ۴۵ سال گذشته توانستند دین‌داری مردم را بیشتر کنند؟ واقعاً کار پلیس این‌گونه نهی از منکر است و تعلیم این کار را دیده‌اند؟ امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند درحالیکه اول باید نمازخوان تربیت کرد، اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند. در مقولات اجتماعی کرامت و حیثیت مردم را باید حفظ کنیم. مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟ وقتی انقلاب شد بسیاری از زنان باحجاب شدند و حتی چادر به سر کردند.

او در پایان از انتشار پاسخ خود به نامه شورای نگهبان برای ردصلاحیت در انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و تصریح کرد: من به ایرادات شورای نگهبان پاسخ خواهم داد تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند. موارد ردصلاحیت یکی ادعای اهانت به قوه قضائیه و شورای نگهبان است و دیگری عدم ایستادگی در برابر غرب و اشکال در اجرای برجام و… این پاسخ هم به این دلیل است که باور دارم جایگاه شورای نگهبان مقدس است و این شورا شکل گرفته تا مردم اطمینان حاصل کنند قوانین تدوین‌شده خلاف موازین اسلامی و قانون اساسی نیست. اگر داوری شورای نگهبان مورد تردید قرار بگیرد، به جمهوریت و اسلامیت ما ضربه وارد خواهد شد. مجلس اقلیت، دولت اقلیت و خبرگان اقلیت به نفع کشور و نظام نیست. به همین جهت باید احساس مسئولیت کنیم، ساکت ننشینیم و مردم را به مشارکت در همه امور و پشتیبانی از نظام و کشور تشویق کنیم.

دیگر خبرها

  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • کنایه حسن روحانی به جنجال ساختن مسجد در پارک قیطریه/ مگر در انقلاب کسی را به زور باحجاب کردیم؟
  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • پایانی بر واکنش‌ها به جنجال نصیری نیست حمله تازه از یک اصلاح‌طلب
  • جنجال نظرات مهدی نصیری درباره شاهزاده پهلوی و اپوزیسیون!
  • خبر جدید معاون رئیسی برای ایرانیان مقیم خارج از کشور
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • انتقاد تند ابطحی از مهدی نصیری
  • واکنش همتی به برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران/ دنبال اصلاح شیوه حکمرانی باشید
  • نگاهی به تمام جنجال‌های کریمی قدوسی | گاف تاریخی نماینده مشهد چه بود؟