Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@23:46:33 GMT

تغییر فرهنگ استفاده از لباس بختیاری در گذر زمان

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۳۵۱۱

تغییر فرهنگ استفاده از لباس بختیاری در گذر زمان

ایسنا/چهارمحال و بختیاری پوشاک یکی از عناصر مهم در فرهنگ هر جامعه است، امروزه در مرکز چهارمحال و بختیاری به ندرت نشانی از لباس‌های محلی اقوام مختلف این استان یافت می‌شود و مردم و جوانان به سمت استفاده از مدل‌های امروزی حرکت کرده‌اند، اما هم‌چنان در برخی نقاط استان مردم این مولفه ارزشمند را حفظ کرده و برای کاربرد روزمره و یا در جشن‌ها، عزاداری و مناسبت‌های مختلف از لباس محلی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، لباس محلی بختیاری از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار بوده، لباس مردان دارای اجزایی مانند کلاه نمدی، چوقا، شلوار دبیت و گیوه ملکی است که تمامی آن‌ها از اجزای طبیعی و به وسیله دست تهیه می‌شوند و شاید به‌همین دلیل نیز امروزه شاهد قیمت بالای این نوع لباس و در نتیجه کاهش قدرت خرید مردم که سبب کمرنگ شدن استفاده از این البسه شده، هستیم؛ برای مثال بهترین نوع گیوه "ملکی" است که به سبب گرانی آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لباس زنان بختیاری نیز شامل مینا، لچک، شلوار قری و یک پیراهن نیم‌تنه با حالت کلوش است که اغلب در تهیه آن‌ها از پارچه زیادی استفاده می‌شود و همین مورد نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل موثر در گرانی لباس بختیاری زنان باشد، البته این نوع لباس در انواع مختلف موجود دارد که باتوجه به کیفیت آن‌ها دارای قیمت متفاوتی نیز هستند و عموما افراد با توجه به توان خرید خود می‌توانند انواع مختلف آن را تهیه کنند، اما همچنان باتوجه به وضعیت معیشتی مردم تهیه این نوع لباس برای برخی اقشار به راحتی امکان‌پذیر نیست، زیرا برای مثال قیمت یک جفت گیوه که پوشش پای مردان بختیاری است از یک میلیون تومان شروع می‌شود و در برخی مواقع به پنج تا شش میلیون تومان نیز می‌رسد.

متاسفانه امروزه استفاده از لباس محلی و بختیاری بسیار کمرنگ شده است، برای مثال در نقاطی مانند شهرکرد بسیار به ندرت می‌توان فردی را مشاهده کرد که از لباس بختیاری برای پوشش روزمره خود استفاده کند، اما همچنان در برخی نقاط از چهارمحال و بختیاری مانند شهرستان کوهرنگ و لردگان استفاده از این لباس مرسوم است و در برخی مراسمات خود و حتی برای استفاده روزمره از آن بهره می‌برند و این دیدگاه وجود دارد که لباس بختیاری نماد فرهنگ و اصالت این قوم بکوده و بنابراین لازم است تلاش شود این دیدگاه در نسل جدید نیز ایجاد شود و درنتیجه فرهنگ استفاده از لباس محلی حفظ و گسترش پیدا کند.

یکی از شاخصه‌های فرهنگی قوم بختیاری لباس محلی آن‌ها است

روح‌الله غیبی‌پور-رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه لباس محلی در این شهرستان، اظهار کرد: یکی از شاخصه‌های فرهنگی قوم بختیاری لباس محلی آن‌ها است و لباس مردان و زنان بختیاری یکی از مولفه‌های ارزشمند در فرهنگ‌های ایلی و قومی در ایران محسوب می‌شود.

وی افزود: لباس مردان بختیاری شامل کلاه نمدی، یک لباس بلند به نام چوقا، شلوار دبیت و گیوه ملکی است که کلاه نمدی از موی بز تهیه می‌شود و رطوبت را به خود جذب کرده و بنابراین آب از این کلاه عبور نمی‌کند، همچنین چوقا از پشم تولید می‌شود که بافندگان مخصوص دارد، شلوار دبیت نیز شلواری متفاوت از شلوارهای رسمی است که پارچه بیشتری در تهیه آن به کار گرفته می‌شود.

غیبی‌پور ادامه داد: یکی از ویژگی‌های لباس محلی این موضوع است که کلاه نمدی از هر سمتی بر سر گذاشته شود صحیح است، لباس چوقا نیز دارای آستر نیست و بنابراین از هر دو سمت قابلیت استفاده دارد همچنین قسمت جلو و پشت شلوار دبیت یکسان است و به همین دلیل می‌تواند از هر دو سمت پوشیده شود، در خصوص گیوه ملکی نیز موضوع لنگه چپ و راست وجود ندارد و برعکس کفش‌های امروزی که نمی‌توان لنگه راست را به پای چپ و یا برعکس پوشید، در گیوه ملکی هرلنگه آن برای هر دو پا قابل پوشیدن است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ اضافه کرد: ویژگی‌های بیان شده برای لباس محلی بختیاری و یکسان بودن آن‌ها نشان دهنده یکرنگی، صداقت، صافی و پاکی مردم بختیاری است که در لباس محلی آن‌ها نمود پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: لباس زن بختیاری دارای یک پارچه توری نازک به نام مینا و یک کلاهک به‌همراه برخی تزئینات با عنوان لچک، است، همچنین لباس زن بختیاری یک پیراهن دارد که به حالت کلوش و نیم‌تنه است و شلوار قری که حدود ۱۰ تا ۱۵ متر پارچه در تهیه آن به کار برده می‌شود.

غیبی‌پور یادآور شد: در زمان‌های قدیم معمولا بیشتر از لباس محلی استفاده می‌شد، یعنی لباس عادی و روزانه مردم این نوع از لباس بود، اما متاسفانه امروزه و به دلیل زندگی شهرنشینی و مناسبات اجتماعی استفاده از لباس محلی کمرنگ شده است، اما همچنان پوشیدن لباس محلی در مراسمات عزا و شادی مرسوم بوده و همچنین این لباس در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از افتخارات مردم محسوب می‌شود.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کوهرنگ بیان کرد: خوشبختانه امروز این نگاه ایجاد شده است که لباس محلی و بختیاری یک ارزش و نماد فرهنگ و اصالت قوم بختیاری است و جوانان نیز با این نگاه آشنا شده‌اند، بنابراین نسبت به دهه گذشته استفاده از لباس محلی گسترش پیدا کرده و اقبال عمومی به‌ویژه جوانان و نوجوانان به استفاده از لباس محلی در مراسمات و مناسبت‌ها افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت بالای لباس محلی ممکن است، در کمرنگ شدن استفاده از آن‌ها موثر باشد برای مثال گیوه ملکی و چوقا با قیمت حدود یک میلیون تومان وجود دارد و قیمت برخی از آن‌ها به پنج یا شش میلیون نیز می‌رسد و یا قیمت کلاه خسروی که معروف است از حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا حدود یک میلیون و نیم می‌رسد، البته نوع لباس با توجه به قیمت آن متفاوت است و افرادی که دارای شرایط مالی خوبی هستند از نوع با کیفیت آن استفاده می‌کنند بنابراین افراد می‌توانند متناسب با توان خود لباس محلی را با کیفیت متنوع و قیمت‌های متفاوت خریداری کنند، اما موضوع قیمت نیز می‌تواند در کاهش استفاده از لباس محلی موثر باشد زیرا تامین این هزینه برای تمامی اقشار ممکن است.

در شهرستان لردگان مردم از لباس محلی برای روزمره استفاده می‌کنند

معصومه موسوی_رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص جایگاه لباس محلی در این شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان لردگان معمولا در اکثر مواقع افراد از لباس محلی استفاده می‌کنند و در حقیقت لباس روزمره مردم است، مگر زمانیکه فرد به دلیل شرایط کاری خود قادر به پوشیدن این نوع لباس نباشد.

وی افزود: همچنین در مراسمات مانند عروسی معمولا از لباس محلی استفاده می‌شود و پوشیدن لباسی غیر از آن در مراسمات مرسوم و عرف نیست و همین موضوع که پوشیدن لباس‌های غیر از لباس محلی در بین مردم مرسوم نیست، بهترین راهکار برای حفظ فرهنگ استفاده از این نوع لباس است که باید سعی شود این نوع دیدگاه در بین مردم باقی بماند.

موسوی ادامه داد: همچنین برای حفظ فرهنگ استفاده از لباس محلی هرساله و به‌ویژه در دهه فجر از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان نمایشگاه‌هایی برپا می‌شود و انواع لباس محلی به معرض نمایش گذاشته می‌شود نکته مهم این موضوع است که در این نمایشگاه‌ها سعی می‌شود از لباس‌های محلی ساده استفاده شود، زیرا در برخی موارد ممکن است لباس محلی نیز تحت تاثیر فرهنگ لباس امروز دچار زرق و برق شود و از اصالت خود فاصله بگیرد.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لردگان در خصوص تاثیر گرانی بر کمرنگ شدن استفاده از لباس محلی در استان، عنوان کرد: قیمت بالا یکی از عوامل این موضوع محسوب می‌شود، اما نکته مهم این است که لباس بختیاری دارای انواع متنوع با قیمت‌های متفاوت است و در صورتیکه شخص تمایل به استفاده از این نوع پوشش داشته باشد، لازم نیست حتما از مدل‌های گران‌قیمت استفاده کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری منطقه چهارمحال و بختیاری لباس محلي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان لباس محلی استفاده استفاده از لباس محلی فرهنگ استفاده استفاده می کنند شهرستان کوهرنگ شهرستان لردگان لباس بختیاری لباس محلی نوع لباس برای مثال کلاه نمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۳۵۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حسین کمالی پنجشنبه شب در آئین بزرگداشت روز معلم و تقدیر از فرهنگیان و رتبه‌های برتر دانش آموزان که در آمفی تئاتر هتل رامسر برگزار شد با بیان اینکه، سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری متفکر شهید فیلسوف و علامه روز معلم نام گرفت وگفت: نظام آفرینش؛ نظام آموزش و پرورشی بوده و جهان در حال رشد و رویش است.

وی با اشاره به اینکه در فرهنگ اسلامی از عالم تجلیل و تاکید می‌شود، افزود: آموزش و پرورش قوی سبب قوی شدن در همه حوزه‌ها خواهد شد و معلم جامعه و کشور را می‌سازد.

کمالی تصریح کرد: مقام معظم رهبری حامی سرسخت آموزش و پرورش است و دگرگونی و تغییر از آموزش و پرورش و مدارس شکل می‌گیرد.

وی با اظهار اینکه، دشمن از طریق فضای مجازی تلاش کرد باور دانش آموزان را به فرهنگ غربی تغییر دهد، بیان داشت: بخشی از بدنه آموزش و پرورش مغلوب دشمن شد و باید فرهنگ آموزش و پرورش بعنوان نهاد اثر گذار و مؤثر مورد تکریم قرار بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش مازندران گفت: در شرایط فعلی کشور اثر گذاری معلمان بسیار زیاد است و معلم در جامعه باید مورد احترام قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه، جامعه باید معلم را در صدر ببیند تا کشور در اوج قدرت و تعالی قرار بگیرد، افزود: حال آموزش و پرورش کشور رو به بهبودی است و قانون رتبه بندی معلمان با تخصیص ۴۵ هزار میلیارد تومان محقق شد.

وی تصریح کرد: رامسر در ارزیابی‌ها جز شهرهای خوب استان مازندران است و در آموزش و پرورش مازندران با دو سال تلاش، رتبه ۲۶ را به ۶ ارتقا دادیم.

کمالی افزود: در المپیادها و جشنواره‌ها مازندران جز استان‌های اول تا پنجم است و بیشترین تخصیص اعتبار به مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان در کل استان توزیع شد.

کد خبر 6095438

دیگر خبرها

  • فتنه با لباس مشکی تا انحراف در دین/تقیه سازو کار امام صادق بود
  • امام جمعه خرم آباد : مانتوی بدون دکمه و پیراهن‌ کوتاه در بازار دیده می‌شود 
  • تغییر زمان حضور ویسی در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال
  • انتقاد از فروش لباس‌های غیرمأنوس با فرهنگ ایرانی در بازار
  • مفاهیم جان‌بخش اسلامی از مرزها بیرون رفته است
  • شرکت در انتخابات هم حق است هم وظیفه
  • مازندران رتبه های برتر المپیادهای دانش آموزی را دارد
  • بزرگترین مرکز توزیع پوشاک حجاب در مشهد تأسیس می‌شود
  • برگزاری محفل شعر گویشی شاعران بختیاری در دزفول
  • فرهنگ مصرف نان مردم باید تغییر کند