Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:13:44 GMT

نفسی تازه؛ هدیه دولت مردم به مراکز درمانی گیلان

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۳۶۰۳

نفسی تازه؛ هدیه دولت مردم به مراکز درمانی گیلان

به گزارش ایرنا، شهر رشت از دیرباز علاوه بر پایتخت سیاسی به عنوان مرکز پزشکی و درمانی استان گیلان شناخته می شود. فرسودگی بیمارستان های رشت، کمبود تجهیزات پزشکی، نیروهای خدماتی، عدم وجود استانداردهای اولیه بهداشتی و محدودیت تخت‌های بیمارستانی از جمله دردهای دیرینه مراکز درمانی شهر رشت است. البته سایر شهرستان‌های استان به دلیل ساخت بیمارستان‌های جدید طی سالهای اخیر کمتر با این مشکلات مواجه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با شیوع ویروس کرونا به دلیل افزایش بیماران برای دریافت خدمات درمانی؛ مشکلات مراکز درمانی رشت بیش از پیش نمایان شد که کمبود تخت های بیمارستانی یکی از مهمترین مشکلات در کنار فرسودگی این مراکز درمانی به چشم آمد که البته تلاش کادر درمان و مسئولان استانی و کشوری اجازه نداد وقفه‌ای در ارایه خدمات به بیماران ایجاد شود. اما با این حال همواره درد مزمن فرسودگی مراکزدرمانی از لحاظ بهداشتی و درمانی مردم این خطه سبز شمال را آزرده است.

گیلان با بیش ۲ و نیم میلیون نفر جمعیت دارای ۳۶ بیمارستان دولتی و خصوصی است. براساس آخرین آمارهای دریافتی از معاونت درمان علوم پزشکی گیلان، ۲ هزار و ۶۰۰ تخت در بیمارستان‌های دولتی و یکهزار و ۴۰۰ تخت نیز در بیمارستان‌های خصوصی و غیردانشگاهی فعال است. با توجه به این آمار برای هر ۶۲۵ گیلانی یک تخت بیمارستانی وجود دارد. به عبارت دیگر در گیلان به ازای هر یکهزار نفر ۱.۶ تخت بیمارستانی وجود دارد که در کشور این عدد نزدیک به ۲ تخت برای هر هزار نفر می باشد.

کمبود تخت‌های بیمارستانی یکی از مشکلات حوزه درمان گیلان است و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سفر اخیر هیات دولت به این استان به موضوع کمبود تخت در مراکز درمانی استان اشاره کردند.

فرسودگی بیمارستان‌های شهر رشت نیز از دیگر مشکلات برجسته حوزه درمان گیلان است، بیمارستان‌های پورسینا و رازی رشت از قدمت بیش از یکصد سال و مرکز آموزشی درمانی دکتر حشمت رشت "مختص بیماران قلبی" بیش از ۵۰ سال قدمت دارند. این بیمارستان‌ها همواره شاهد بیمارانی از سایر شهرستان های استان است، اما به دلیل فرسودگی و تعداد زیاد مراجعان، همواره موجب نارضایتی مردم است.

مسئولان ارشد استان گیلان همواره در نشست‌های مختلف از فرسودگی بیمارستان‌ها در شهر رشت گلایه داشتند. آیت‌الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان همواره در خطبه‌های نماز جمعه رشت نسبت به وضعیت بیمارستانی استان انتقاد کرد و بیمارستان‌های گیلان و رشت را دور از تراز مردم این استان دانست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان هم در نشست‌های مختلف با اشاره به وضعیت نامطلوب بهداشت و درمان این استان به دلیل کمبود تخت‌ و فرسودگی بیمارستان‌ها، گیلان را در حوزه زیرساخت های بهداشت و درمان عقب‌مانده‌تر از استان‌های دیگر کشور دانست.

حال باید به این شرایط وخیم گیلان گردشگر پذیری را نیز اضافه کرد که در برخی ایام سال جمعیت استان را به بیش از ۲ برابر افزایش میدهد و عملا مراکز درمانی بهداشتی دیگر پاسخگوی متقاضیان نخواهد بود. 

با تمام این اوصاف، مراکز درمانی رشت حال نفسی تازه گرفت. پانزدهمین سفر استانی رییس جمهور و اعضای هیات دولت به گیلان که با همراهی وزیر بهداشت و درمان روز جمعه گذشته مهمان استان سبز بودند برای حوزه درمان و بهداشت این خطه سرسبز اخباری امیدبخش درپی داشت.

یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای توسعه بیمارستانی رشت

هشتم بهمن ماه امسال گیلان سرسبز میزبان سفر آیت‌الله سیدابراهیم رییسی رییس‌جمهور و هیات دولت به این استان بود، سفری که ضمن خوشحالی مردم و بررسی مشکلات استان، با پیش‌بینی اعتبارات قابل توجه نفسی تازه را به بخش‌های مختلف از جمله حوزه بهداشت و درمان هدیه داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر هیات دولت به گیلان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان را یکی از بهترین دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور نام برد و گفت: طی ۲ سال گذشته اقدامات خوبی در حوزه بهداشت و درمان این استان انجام شده که می‌تواند الگویی برای دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی شود.

دکتر بهرام عین‌اللهی با اشاره به کمبود تخت‌های بیمارستانی در گیلان و فعالیت ۲ هزار و ۶۰۰ تخت بیمارستانی در این استان اظهار داشت: تعداد تخت‌های بیمارستان در گیلان نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی به فرسوده بودن بیمارستان‌های گیلان نیز اشاره کرد و افزود: برخی از بیمارستان‌های استان فرسوده بوده و در این راستا برنامه‌هایی پیش‌بینی و در دست اقدام است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اینکه یک‌هزار میلیارد تومان برای توسعه بیمارستان رازی، شفا و پورسینا رشت پیش‌بینی شده ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد تومان از این اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه تخصیص خواهد یافت.

وی از اختصاص بودجه قابل توجه برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در حوزه بهداشت و درمان در گیلان خبر داد و افزود: با پی‌گیری‌های انجام گرفته ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه‌های نیمه تمام درنظر گرفته شده که ۲۰۰ میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه تا پایان سال به این استان اختصاص خواهد داد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطر نشان کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای سایت لاکان در نظر گرفته شده‌است.

بومی‌گزینی اولویت حوزه بهداشت و درمان است

علاوه بر این وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تقدیر فعالیت‌های کادر بهداشت و درمان گیلان به مسئله جذب نیرو و ارتقای شمار کادر درمان اشاره کرد و اظهار داشت: این استان در مقابله با بیماری کرونا و انجام واکسیناسیون جزو استان‌های موفق و پیشتاز بوده‌است.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی به این خاطر است که دولت به گزارشات اکتفا نمی‌کند، افزود: دولت امروز در کنار همه مشکلات، به همه مناطق کشور سفر می‌کند تا از نزدیک در جریان امورات قرار گیرد.

دکتر عین اللهی به اهمیت مشارکت خیرین و استفاده از این ظرفیت‌ها در موضوع ساخت و تجهیز بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: هر قدمی که خیرین بردارند ما از آنها حمایت می‌کنیم.

وی به لزوم توجه به توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: توجه به این مساله علاوه بر تامین منابع مالی سرشار برای استان گیلان می‌تواند زمینه ساز معرفی توانمندی‌های بخش پزشکی استان باشد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به داشتن مدیریت جهادی در حوزه بهداشت و درمان برای رفع کمبود ها تاکید کرد و افزود: تقویت شبکه ها، مراکز و خانه های بهداشت در شهرها و روستاها باید توجه شود ضمن اینکه هیچ روستایی نباید فاقد امکانات بهداشتی باشد.

همت مسئولان برای جذب اعتبارات سفر

حال چشم مردم گیلان و رشت به همت مسئولان استانی دوخته شده است که اعتبارات سفر رییس جمهور را پیگیری و هرچه زودتر برای جذب آن وارد عمل شوند. 

باید خاطر نشان کرد که هرگونه تعللی و کم‌کاری در این مورد نه تنها منجر به سهم‌سوزی گیلان در اعتبارات بودجه‌ای خواهد شد، بلکه صدمات و آسیب‌های بیشتر و جبران‌ناپذیری به حوزه درمان و همچنین سلامت مردم شریف گیلان وارد می کند.

پانزدهمین سفر هیات دولت سیزدهم در گیلان با رهاوردهای خوب و پیش‌بینی اعتبارات قابل توجه گذشت، اکنون یلانیان در انتظار تلاش مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای تخصیص اعتبارات سفر هیات دولت به این استان برای رهایی بیمارستان‌های رشت از فرسودگی و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی گیلان هستند.

برچسب‌ها رشت گیلان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پروندهٔ خبری گیلان سرسبز مقصد پانزدهمین سفر استانی رییس جمهور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت گیلان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی رشت گیلان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی فرسودگی بیمارستان ها درمان و آموزش پزشکی حوزه بهداشت و درمان تخت های بیمارستانی تخت های بیمارستان میلیارد تومان درمانی گیلان مراکز درمانی هیات دولت وزیر بهداشت حوزه درمان علوم پزشکی رییس جمهور کمبود تخت پیش بینی شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟

جزئیات مهم‌ترین طرح درمانی برای کودکان زیر ۷ سال که از ابتدای اردیبهشت امسال شکل اجرایی به خود گرفته است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، شاید کمی بیشتر از یکسال طول کشید که طرح دولت برای درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال (خدمات سرپایی و بستری) شکل اجرایی به خود بگیرد.

از اسفند ۱۴۰۱ که بسته درمان رایگان کودکان ابلاغ شد، تا اردیبهشت ۱۴۰۳ که کودکان بدون پرداخت هزینه، خدمات درمانی از بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. جزئیات اجرای این طرح به تمامی بیمارستان‌های مشمول طرح ارسال شده و باید تمام خدمات بدون دریافت هیچ هزینه‌ای ارائه شود، به جز یک مورد!

این گزارش را بخوانید تا بدانید، برای کدام خدمات، کودکان درمان ۱۰۰ درصد رایگان دریافت می‌کنند.

دو اظهارنظر متفاوت

با وجودی که وزیر بهداشت بار‌ها بر رایگان شدن درمان کودکان در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی تاکید کرده، اما برخی خانواده‌ها اعلام کرده‌اند که طی چند روز اخیر مجبور به پرداخت هزینه شده‌اند. از ۲۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان برای ویزیت و تجهیزات پزشکی و حتی ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای بستری‌های چند روزه.

نکته مهم این که در فاصله زمانی کوتاه دو معاون وزیر بهداشت در این باره اظهارنظر‌های متفاوتی کرده‌اند، حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته «پیش شرط درمان رایگان کودکان مراجعه از طریق نظام ارجاع است و این که خارج از چارچوب مراجعه کنند، شدنی نیست.»، اما سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت این نکته را تایید نکرده و گفته «گرفتن پول از کودک زیر ۷ سال در مراکز دولتی و دانشگاهی تخلف به شمار می‌رود و درباره کودکان زیر هفت سال شرط نظام ارجاع وجود ندارد.».

اما در نهایت محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل بیمه سلامت ایران اعلام کرده که طبق این طرح کودکان زیر ۷ سال به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی دریافت می‌کنند و شرطی برای پذیرش آن‌ها وجود ندارد.

توان مالی طرح را در نظر بگیرید

درمان رایگان درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان یکی از طرح‌های خوب در کشور مطرح می‌شود، اما ۲ چالش جدی هم درباره آن مطرح است و برخی کارشناسان معتقدند می‌تواند مراکز درمانی را هم با مشکلات زیادی مواجه کنند.

اولین چالش این که مراکز درمانی همین حالا هم با مشکلاتی از جمله پرداخت نشدن به موقع مطالباتشان از سوی سازمان‌های بیمه مواجهند و افزوده شدن این هزینه‌ها هم در صورت عدم پرداخت به موقع می‌تواند منجر به چالش در ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان شود. این در حالی است که اواخر سال گذشته بود که معاون درمان وزارت بهداشت، میزان بدهی بیمه‌ها به مراکز درمانی را حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

دومین چالش هم افزایش تقاضای القایی درباره درمان کودکان است و بهترین راهکار برای رفع این مساله را نظام ارجاع برای می‌دانند. این که نظام ارجاع در طرح رایگان کودکان به ویژه برای دهک‌های بالاتر جامعه رعایت شود تا هزینه‌های دولت از بخش تقاضای القایی افزایش پیدا نکند.

چند نکته درباره درمان رایگان کودکان

۱. ۱۰۰ درصد تعرفه دولتی برای خدمات بستری و فوریت‌های پزشکی همچنین درمان‌های سرپایی و فوریت‌های پزشکی شامل معاینه، آزمایشگاه، تصویربرداری و توانبخشی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شود.

۲. فقط یک خدمت درباره کودکان زیر ۷ سال در مراکز دولتی دانشگاهی و دولتی رایگان نیست، هزینه دارو‌های سرپایی

۳. کودکان زیر ۷ سال دارای بیمه‌های پایه مانند تامین اجتماعی، بیمه سلامت و نیرو‌های مسلح می‌توانند از این طرح بهره‌مند شوند.

۴. اجرای درمان رایگان کودکان با جمعیت حدود ۷ میلیون نفر ۲.۵هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

۵. تنها در یک بیمارستان کودکان در تهران هزینه ماهانه خدمات رایگان بستری کودکان زیر ۷ سال چیزی حدود ۵ میلیارد تومان است.

۶. خانواده‌ها می‌توانند شکایت‌های خود را درباره تخلفات مراکز درمانی برای ارائه خدمات درمانی رایگان به کودکان از طریق ۲ سامانه ۱۹۰ (وزارت بهداشت) و ۱۶۶۶ (بیمه سلامت) گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • صدور ۱۰ مجوز فعالیت گردشگری سلامت در مشهد
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • پروژه‌های سلامت محور گیلان در انتظار اعتبار ۱۰۲۵ میلیارد تومانی
  • مصدومیت ۱۰ نفر در واژگونی یک دستگاه مینی‌بوس در آستانه اشرفیه
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • خدمات درمانی رایگان برای کودکان؛ نمایش یا واقعی؟
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین