Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بابل؛ سیدعلی مظفرپور سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل اظهار کرد: در ابتدای پیک ششم کرونا ناشی از سویه امیکرون قرار داریم.

وی افزود: در این سویه از کرونا علائم بالینی اولیه شباهت بیشتری به سرماخوردگی دارد، ولی متاسفانه سرایت پذیری بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد‌.

مظفرپور بیان کرد: علائم خفیف باعث نشود تا این بیماری دست‌کم گرفته شود، چون تجربه پیک‌های حاصل از سویه‌های قبلی نشان داد که به دنبال افزایش بروز بیماری موارد بستری هم افزایش یافته و با توجه به محدودیت تخت‌های بستری و بخش مراقبت ویژه، افزایش عوارض و مرگ و میر را خصوصا در گروه‌های پرخطر خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل ادامه داد: در پیشگیری از ابتلا موثرترین اقدام واکسیناسیون است که طبق مطالعات انجام شده، دریافت‌کنندگان دوره کامل از انواع واکسن‌های موجود در صورت ابتلا علائم خفیف‌تری داشته و خطر پیشرفت به فرم شدید بیماری و مرگ‌و‌میر به طور قابل توجهی در آنها کاهش داشته است.

مظفرپور بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه در کاهش بار ابتلا در جامعه از اقدامات مهم توصیه شده است.

این مسؤول افزود: علائم اولیه سویه اُمیکرون بسیار شبیه سرماخوردگی است و در صورت مبتلا شدن از مایعات کافی و سوپ‌های رقیق و جهت کنترل تب و سرفه با مشورت پزشک خانواده از  استامینوفن و آنتی‌هیستامین‌هایی نظیر دیفن هیدرامین استفاده کنید.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی بابل تصریح کرد: استفاده از دمنوش‌هایی همچون بابونه و آویشن با توجه به مطالعات انجام شده در تسکین علامتی مراحل اولیه بیماری کمک‌کننده خواهد بود.

سیدعلی مظفرپور ادامه داد: در صورت ابتلا حتما قرنطینه خانگی را رعایت کنید تا از ابتلای سایر افراد جامعه تا حد امکان پیش‌گیری شود.

وی افزود: دقت کنید که گرچه علایم ابتدایی این بیماری ممکن است به سرماخوردگی شبیه باشد، ولی کرونا سرماخوردگی نیست و در صورت عدم بهبودی طی ۳ تا پنج روز اول ابتلا خصوصا در گروه‌های پرخطر نظیر مبتلایان به دیابت، پرفشاری خون، نارسایی کلیوی، قلبی، کبد، چاقی بیش از حد و دریافت‌کنندگان پیوند و داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی با توصیه‌های فوق با پزشک خانواده خود ارتباط برقرار کنید و همچنین در صورت بروز علایم خطر نظیر بی‌اشتهایی و ضعف‌ و تب طول کشیده و پیش رونده، تنگی‌نفس و درد قفسه سینه اقدام و ارجاع به موقع صورت گیرد.

انتهای پیام/۸۶۰۵۹/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: امیکرون علوم پزشکی بابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۴۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در راستای مقابله با بیماری نیوکاسل، طرح واکسیناسیون طیور در زنجان اجرا شد.

محمدباقر حاج‌کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: در راستای برنامه ملی کنترل بیماری نیوکاسل و بر اساس وظایف قانونی سازمان دامپزشکی کشور در مبارزه با بیماری‌های دام و طیور و جلوگیری از سرایت و انتشار آنها، مرحله دهم واکسیناسیون رایگان طیور بومی و روستایی با استفاده از واکسن مقاوم به حرارت علیه بیماری نیوکاسل در سطح استان اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه نیوکاسل یک بیماری ویروسی است، گفت: در زمان وقوع به دلیل سرعت بالای انتشار بیماری در جمعیت طیور صنعتی و بومی معمولاً نمی‌توان درمان خاصی انجام داد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی زنجان گفت: طی دو ماه گذشته بیش از ۳۵۷ هزار و ۷۰۰ قطعه طیور بومی در روستاهای شهرستان‌های تابعه استان با واکسن نیوکاسل مقاوم به حرارت به صورت آشامیدنی مورد واکسیناسیون رایگان قرار گرفتند.

حاج‌کاظمی گفت: نیوکاسل یکی از بیماری‌های مهم و قابل توجه در گله مرغ و خروس یا ماکیان است که در صورت بروز، سبب خسارات سنگین به پرورش‌دهندگان طیور صنعتی (مرغداری‌ها) و روستاییان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل علاوه بر بالا بردن سطح ایمنی در طیور بومی، مانع از سرایت بیماری به مجموعه‌های پرورش صنعتی طیور می‌شود.

کد خبر 748669

دیگر خبرها

  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • مراقب باشید بیماری ترانه علیدوستی را نگیرید | این افراد در معرض «سندرم DREES» هستند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • بیش از ۶ هزار خدمت واکسیناسیون در مجتمع رسول دانشگاه علوم پزشکی ایران
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • علل پرش و اسپاسم عضلانی
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • بیماری‌های خودایمنی که باعث ریزش مو می‌شوند