Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: موفقیت های مکرر تیم مقاومت گلساپوش در رشته فوتبال ساحلی نشان داد که کویر یزد اگرچه دریا ندارد اما ظرفیت قابل توجهی برای برگزاری ورزش ها و مسابقات ورزشی ساحلی دارد.

بسیاری از یزدی‌ها خاطره بازی در رمل‌های کویر را در ذهن دارند و این روزها نیز این خاطره در قالب ایجاد کمپ های کویرنوردی رنگ و بوی جدیدی به خود گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کمپ های کویرنوردی در شمال و جنوب استان یزد موقعیت مناسبی برای برگزاری رشته های ورزشی ساحلی است زیرا رمل‌های نرم کویر، آسیب‌های ورزش‌های ساحلی را به مراتب کمتر از ساحل دریا می‌کند.

«کویر ساحلی به وسعت دریا»، عنوانی است که رئیس کمیته ورزش کلانشهرهای کشور به آن اعتقاد دارد و از تشکیل انجمنی در این راستا در سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد خبر می‌دهد که البته به دلیل کرونا، فعالیت‌های آن کمرنگ شده است.

در ادامه گفت‌وگوی انجام شده با فاضل یوسفی، رئیس کمیته ورزش کلانشهرهای کشور درباره ظرفیت های ورزش های ساحلی در یزد را بخوانید.

از معرفی انجمن ورزش‌های ساحلی شروع کنید. این انجمن چه اقداماتی انجام داده است؟

انجمن ورزش‌های ساحلی با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با عضویت پنج نفر شکل گرفت اما در زمان شیوع کرونا فعالیت‌های این انجمن به شدت محدود شد اما ادامه‌دار خواهد بود.

در این انجمن به ظرفیت‌های کویر یزد در حوزه ورزش‌های ساحلی پرداخته شد و با توجه به عضویت احمد عشقان ملک، مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی مقاومت گلساپوش یزد که یکی از تیم‌های مطرح در رشته فوتبال ساحلی در سطح ملی و بین المللی است، تقویت ورزش‌های ساحلی در کویر یزد مورد بررسی و ظرفیت سنجی قرار گرفت.

درباره دستاوردهای این انجمن توضیح دهید؟

انجمن در ادامه به این نتیجه رسید که طرحی را با محوریت ورزش‌های ساحلی به میزبانی یزد تهیه کند از این رو طرح «یزد؛ پایتخت ورزش‌های ساحلی کشور» تدوین شد اما هنوز در سطح استانی مطرح است.

باشگاه مقاومت گلساپوش سابقه میزبانی مسابقات فوتبال ساحلی را در کارنامه خود داشت و قرار شد از این تجربه برای تدوین این طرح استفاده شود. کرونا پیگیری طرح را با محدودیت‌هایی مواجه کرد زیرا اعتقاد داریم یزد، کویری به وسعت دریا دارد که بکر و منحصر به فرد است و ظرفیت انجام ورزش های ساحلی در آن وجود دارد.

این ظرفیت طبیعی بدون هزینه آماده بهره برداری است و می تواند هم فضایی برای تفریح و سرگرمی و هم فضایی برای ورزش یزد ایجاد کند چرا که سرانه های ورزشی در یزد پایین است و بخشی از این نیاز می تواند در رشته های ساحلی با اتکا به ظرفیت های کویر، تامین شود.

شانس میزبانی یزدی‌ها از مسابقات ساحلی ملی و بین المللی را چقدر می‌بینید؟

ورزش‌های ساحلی المپیک دارد و رشته های زیادی زیر مجموعه آن است، هر چند یزد دریا ندارد اما به عنوان کویری به وسعت دریا ظرفیت ورزش های ساحلی به صورت ساحلی و بیابانی را دارد.

این اتفاق جدیدی است از اینرو یک اساسنامه ایجاد فدراسیون ورزش های ساحلی به وزارت ورزش ارسال شده و منتظر تصمیم‌گیری هستیم تا فدراسیون ورزش های ساحلی و بیابانی در کشور با محوریت یزد راه‌اندازی شود.

ورزشهای ساحلی ۱۶ رشته اصلی با ۱۰۰ زیر مجموعه دارد که یزد ظرفیت برگزاری همه آنها را دارد.

قطعاً هر منطقه از کویر برای ایجاد محل مناسب برای ورزش های ساحلی مناسب نیست، آیا محدوده خاصی مدنظر است؟

درخواست ایجاد کمپ کویری ورزش های ساحلی به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شده که امیدواریم مورد موافقت قرار گیرد تا بتوانیم حتی میزبانی مسابقات بین المللی ورزش های ساحلی را به دست آوریم.

رشته ها ی ساحلی در کویر یزد هزینه‌های زیادی ندارد ولی شاید برای اجرای آن در شهرهای ساحلی باید هزینه زیادی خرج کرد. به این ترتیب برند شدن استان یزد در رشته ورزش های ساحلی می تواند هم از نظر گردشگری و هم ورزشی یزد را در کشور و دنیا شاخص کند و ظرفیت های اقتصادی بسیاری را برای استان فراهم کند.

هیچکس منکر کویر زیبا، بکر و منحصر به فرد یزد نیست و ایجاد کمپ های کویرنوردی و استقبال بی نظیر یزدی‌ها از این فضای تفریحی و گردشگری نشان می دهد که یزدی‌های کویرنشین هم از کویر خوششان می آید.

غلط زدن در رمل های کویر، یکی از جذابیت های کویرنوردی به ویژه برای کودکان است. کویر یزد پاک و عاری از آلودگی های محیطی است. این ظرفیت از شمال تا جنوب استان گسترده شده و امکان بهره برداری از آن به عنوان یک ظرفیت گردشگری وجود دارد.

اینکه یزد چقدر شانس تبدیل شدن به قطب ورزش های ساحلی کشور را دارد؟ آیا فدراسیون ورزش های ساحلی در کشور ایجاد خواهد شد یا خیر؟ مشخص نیست اما اینکه ظرفیت کویر حتی برای خود کویرنشینان به عنوان فضایی ورزشی مورد بهره برداری قرار گیرد هم فرصت و تفکر جذابی است.

روزهای تعطیل کویرهای استان به ویژه ورودی شهر یزد، شلوغ و پرتردد است و بیشتر آنها یزدی هایی هستند که برای گذراندن یک روز آفتابی در دل طبیعت به کویر می روند. پس استقبال از ورزش های کویری در بین یزدی ها هم زیاد است.

اما قطعاً میزبانی مسابقات ساحلی در سطح ملی و بین المللی زیرساخت هایی را لازم دارد. برای مثال باید کمپی در محدوده مشخصی از کویر دایر شود و امکانات و خدمات مورد نیاز نیز در این محل ارائه شود تا بتوان از این منطقه برای انجام ورزش های ساحلی نه تنها برای ورزشکاران ملی و بین المللی بلکه برای یزدی های علاقمند هم استفاده کرد.

کویر یزد به طور قطع ساحلی به وسعت دریاست و این ظرفیت چندان مورد بهره برداری قرار نگرفته و غفلت از آن همواره مورد انتقاد بوده و خواهد بود از اینرو این تفکر جدید می تواند تلنگری برای بهره گیری از ظرفیت کویر برای رونق گردشگری آن هم از نوع ورزشی آن باشد.

کد خبر 5415025

منبع: مهر

کلیدواژه: یزد ورزش های ساحلی شهرداری يزد دهه فجر ویروس کرونا مطالبات مردم گیلان از دولت بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا انقلاب اسلامی ایران خطبه های نماز جمعه بارش برف کرمانشاه تعطیلی مدارس عکس استانها خراسان رضوی اردبیل فدراسیون ورزش های ساحلی ورزش های ساحلی ورزش های ساحلی ملی و بین المللی وسعت دریا بهره برداری کویر یزد رشته ها یزدی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۴۷۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه هشدار دهنده وزیر ورزش خطاب به تاج

به گزارش ورزش سه و به نقل از رسانه اطلاع رسانی وزارت ورزش،  در نامه کیومرث هاشمی خطاب به رییس فدراسیون فوتبال آمده است: «همان‌طور که مطلع هستید موضوع امکان حضور بانوان محترم علاقه‌مند فوتبال در ورزشگاه‌های کشور در شرایطی مورد موافقت مراجع تصمیم‌گیرنده قرار گرفت که فدراسیون فوتبال به عنوان متولی فوتبال کشور و هم‌چنین باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال در جهت بهبود زیرساخت‌ها، ساماندهی هر چه بهتر هواداران زن و مرد و هم‌چنین ارتقای جو اخلاقی و فرهنگی حاکم بر استادیوم‌های فوتبال تلاش کنند که متأسفانه نه تنها شاهد بهبود شرایط فرهنگی حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال نیستیم، بلکه شاهد بروز و ظهور صحنه‌ها و اتفاقاتی هستیم که هرگز در شأن هواداران ایرانی نبوده و متأسفانه رفتار برخی هوادارنماها زمینه ایجاد خدشه بر منزلت و کرامت زن ایرانی را نیز فراهم کرده است که رصد و کنترل این افراد معدود وظیفه باشگاه‌هاست.

هاشمی در این نامه تاکید کرده است: «معتقدم بروز این نوع حوادث، ناشی از فقدان برنامه جامع فرهنگی برای بهبود جو حاکم بر ورزشگاه‌های فوتبال و هم‌چنین ناشی از کم‌توجهی برخی باشگاه‌های فرهنگی ورزشی فوتبال کشور است که متأسفانه لفظ «فرهنگی» را به عاریه یدک کشیده و فاقد اهتمام لازم برای ساماندهی هواداران خود هستند. بر همین اساس باید تأکید کنم مشاهده این نوع اتفاقات که دل مردم علاقمند به ورزش‌ کشور را نیز به درد آورده، به هیچ عنوان برای مجموعه ورزش کشور قابل قبول نبوده و همان‌طور که بارها تأکید کرده‌ام؛ «ورزش بدون ارزش برای نظام جمهوری اسلامی ایران فاقد اعتبار است».

و اما درخواست وزیر: با استفاده از ظرفیت قانونی در فدراسیون فوتبال، محرومیت خاطیان و هم‌چنین ارسال گزارش آسیب‌شناسی با محوریت بررسی علل وقوع حوادث این‌چنینی ظرف یک هفته، تدابیر لازم جهت ساماندهی دائمی هواداران با رویکرد قبول مسئولیت از سوی باشگاه‌ها پیش‌بینی شده و مراتب برنامه‌ریزی‌های عملیاتی در اسرع وقت به این وزارتخانه منعکس شود.

در پایان نامه قید شده: بدیهی است معاونت قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، تحقق این مأموریت مهم را تا اخذ نتایج ملموس با جدیت هر چه تمام‌تر پیگیری خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • واکنش فدراسیون فوتبال به درخواست وزیر ورزش
  • نامه هشدار دهنده وزیر ورزش خطاب به تاج
  • تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار مشارکت‌های مردمی است
  • اسبقیان: حضور قدیمی در فدراسیون هاکی باعث افتخار است
  • اسبقیان: بانوان هاکی در صورت کسب مدال، پاداش می‌گیرند
  • قول پاداش ویژه برای ملی‌پوشان هاکی زن
  • حضور معاون وزیر ورزش و جوانان در اردوی تیم ملی هاکی سالنی بانوان
  • پایان انتظار 6 ساله قهرمانان پرورش‌اندام
  • تاج: تیم‌های باشگاهی کرمان تیم فوتبال ساحلی ایجاد کنند
  • مجمع سالانه هیات فوتبال استان کرمان برگزار شد