Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-30@04:51:14 GMT

شکار قو‌ها در مازندران از شایعه تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۵۰۰۱

شکار قو‌ها در مازندران از شایعه تا واقعیت

آفتاب‌‌نیوز :

طی چند روز گذشته ادعای شکار دسته جمعی قو‌ها در تالاب سرخرود، به تیتر نخست و نقل محافل رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شد و انتشار عکس لاشه پرندگان در بازار فریدونکنار به این شایعات دامن زد، اما نکته مهم و مبهم ماجرا، نبود سندی قابل استناد درباره تطبیق لاشه‌های موجود در عکس با قو‌ها بود.

در خبر منتشر شده در رسانه‌های خارجی یک فعال محیط زیست عنوان کرده بود که به علت شکار، تنها ۲۰۰ بال قو در تالاب مانده است، اما محیط زیست مازندران این موضوع را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این راستا علی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با تکذیب این خبر اظهار کرد: قو‌های مهاجر وضعیت با ثباتی را در تالاب سرخرود می‌گذرانند و کم‌کم برای خروج از مازندران و بازگشت به زیستگاه اصلی‌شان آماده می‌شوند.

وی گفت: بازنشر چنین خبر‌هایی بدون مستندات و با داده‌های مبهم و اشتباه، نشانی از اهمیت محیط زیست ندارد و حدود هم اکنون ۱۵۰۰ بال قو در تالاب سرخرود آخرین روز‌های زمستان‌گذرانی‌شان را می‌گذراندند و در حال حاضر نیز مهاجرت معکوس این پرندگان برای بازگشت به موطن اصلی آغاز شده و ۲۰۰ بال در تالاب مانده‌اند.

مدیرکل محیط زیست مازندران ادامه داد: خبر در رسانه خارجی هدفمند بوده و با قصد سوء استفاده مطرح شد، زیرا گفته نشد قو‌های شکار شده سر بریده شده‌اند یا زنده به فروش رسیدند؛ بنابراین انتشار تنها عکسی مبهم از لاشه پرندگان سر بریده شده در بازار فریدونکنار، قابل استناد نیست.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به وجود چالش‌ها در فریدونکنار گفت: این موضوع با هدف سرد شدن مردم نسبت به اقدامات محیط زیستی انجام می‌شود، چون بلافاصله پس از این که امسال خبر کشف ۲۴ بال قو را منتشر کردیم، برای نادیده گرفتن زحمات محیطبانان جوسازی گسترده‌ای انجام شد.

وی گفت: در سال‌های اخیر با وجود همه محدودیت‌هایی که در فریدونکنار و سرخرود وجود دارد گام‌های خوبی برای مقابله با شکار و حفظ امنیت پرندگان برداشته شد، به عنوان نمونه، طی ۲۰ سال قبل و دهه‌های ۷۰ و ۸۰ تنها ۲ عملیات جمع‌آوری دام‌ها در این منطقه انجام شده بود و به محیطبان‌ها اجازه حضور در دامگاه‌ها داده نمی‌شد، اما طی چند سال اخیر عملیات‌های متعددی در این زمینه انجام و دام‌های هوایی و غیرمجاز جمع آوری گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ همکاری کمی از سوی دستگاه‌های محلی و شهرستانی انجام می‌شد و حتی برخی مسئولان وقت، به شدت با جمع‌آوری دام‌ها مخالف بودند، اما امسال با وجود برخی کارشکنی‌های درون شهرستانی، از نظر حفاظتی فعالیت‌های همکاران ما با قدرت بیشتری انجام گرفت.

ابراهیمی کارنامی خاطرنشان کرد: زمانی بود که دام‌های هوایی در طول حاشیه کمبرندی فریدونکنار مشاهده می‌شد، اما امروز خبری از آن حجم دام‌ها نیست و همچنین تعداد کرس‌ها (دام‌های شکار دست‌ساز) نیز کاهش چشمگیری یافته است؛ البته معتقدیم حتی یک مورد دام غیرمجاز نیز زیاد است و در حال حاضر دام‌های هوایی در حاشیه کمربندی فریدونکنار مشاهده نمی‌شود و تا حذف کامل دام‌ها و جایگزینی پرنده‌نگری در منطقه به جای پرنده‌کشی و منتفع کردن جامعه بومی از راه رونق پرنده‌نگری تلاش خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: قو مازندران محیط زیست فریدونکنار محیط زیست مازندران دام ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه

 با توجه به مطالب غیر واقع منتشر شده درباره بلیت فروشی بازی پرسپولیس و سپاهان از هفته بیست و پنجم لیگ برتر خلیج فارس، اطلاعیه‌ای از سوی باشگاه پرسپولیس منتشر شد. در این اطلاعیه آمده است:

به اطلاع هواداران عزیز می‌رساند؛ باشگاه پرسپولیس طبق روال همیشگی با انجام تکالیف خود، مقدمات آغاز بلیت‌فروشی بازی پیش‌رو را انجام داده است. به این ترتیب، به زودی بخش خرید بلیت این بازی در وبسایت اختصاصی فروش بلیت به نشانی footballeticket.ir برای هواداران فعال می‌شود.

همچنین مطلب منتشر شده در صفحه منتسب به وبسایت بلیت‌فروشی به هیچ‌ عنوان صحت ندارد. دست اندرکاران سامانه فروش بلیت نیز منتظر اخذ مجوزهای لازم از نهادهای ذیصلاح برای شروع بلیت‌فروشی هستند.

منبع:خبرورزشی 

 

دیگر خبرها

  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • رده‌بندی مناطق حفاظتی محیط‌زیست 
  • واکنش باشگاه پرسپولیس به یک شایعه
  • اطلاعیه باشگاه پرسپولیس درباره یک شایعه
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • دستگیری متخلفان شکار و صید در مازندران
  • میانگین بهره مندی مازندران از فاضلاب بهداشتی ۲۱ درصد است
  • مورایس یک فصل دیگر قرارداد دارد/از شایعه تا واقعیت مذاکره با نویدکیا برای بازگشت به سپاهان