Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@04:57:54 GMT

باید درباره علت اصلی تورم امریکا صحبت کنیم

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۵۳۲۹

باید درباره علت اصلی تورم امریکا صحبت کنیم

شرکت‌ها در حالی قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند که سود بالایی را کسب می‌کنند. این موضوع چگونه ممکن است؟ به‌دلیل قدرت غیر قابل کنترل آنها!

روزنامه ایران: شرکت‌ها در حالی قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند که سود بالایی را کسب می‌کنند. این موضوع چگونه ممکن است؟ به‌دلیل قدرت غیر قابل کنترل آنها!
وزارت کار دولت ایالات متحده اعلام کرد شاخص بهای مصرف‌کننده برای مجموعه‌ای از کالاهای اساسی از بنزین و خدمات درمانی گرفته تا مواد خوراکی و اجاره‌بها نسبت به سال قبل 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

2 درصد افزایش یافته است. این بیشترین نرخ تورم سالانه این کشور از نوامبر 1990 است.
جمهوری‌خواهان به‌دلیل تورم، در حال تخریب دولت بایدن و قانونگذاران دموکرات هستند و به برنامه‌های محرک اقتصادی دولت حمله می‌کنند، زیرا معتقدند دولت در برنامه‌های اقتصادی خود اشتباه دارد.
«مارکو روبیو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا در توئیتر نوشت: زمستان امسال افزایش بهای سوخت، کمبود و تورم در پیش است، زیرا چپ‌های تندرو نادان کنترل دولت ما را در دست گرفته‌اند.
«جروم پاول» رئیس بانک مرکزی علت اصلی افزایش قیمت را زنجیره تأمین می‌داند و معتقد است این مشکلات موقتی هستند. اما یک علت ساختاری عمیق‌تر برای مسأله تورم وجود دارد که به نظر می‌رسد روز به روز بدتر می‌شده است: اسارت اقتصاد ایالات متحده در دستان چند غول شرکتی وابسته به یکدیگر که قدرت افزایش قیمت‌ها را دارند.
اگر بازارها رقابتی باشند، شرکت‌ها قیمت‌های خود را پایین نگه می‌دارند تا مانع از آن شوند که شرکت‌های رقیب، مشتریان آنها را از آن خود کنند. اما آنها حتی با وجود کسب سود بالا، قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند. چرا؟ چون از چنان قدرتی در بازار برخوردارند که بدون ترس از هرگونه مجازات، قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. با دانستن این موضوع می‌توان گفت که مسأله کلیدی اساساً تورم نیست، بلکه نبود رقابت است. شرکت‌ها تورم را بهانه می‌کنند تا قیمت‌ها را افزایش و سود بیشتری کسب کنند.
در آوریل P&G با استناد به افزایش هزینه‌های تأمین مواد خام و حمل‌ونقل اعلام کرد عرضه کالاهای مصرفی مانند پوشک و دستمال توالت را افزایش خواهد داد. اما این شرکت سود هنگفتی را کسب کرده است. در سه ماهه پایانی سال پس از اعمال افزایش قیمت‌ها، گزارش شرکت حاکی از سود فروش قابل ملاحظه 24.7 درصدی بود. این در حالی بود که 3 میلیارد دلار در این بازه زمانی برای خرید سهام هزینه کرد.
این شرکت می‌تواند قیمت‌های خود را افزایش دهد و به سود قابل توجه بیشتری دست یابد، زیرا تقریباً هیچ رقیبی در بازار ندارد. بخش عمده بازار پوشک به‌عنوان مثال، تنها در اختیار دو شرکت است که تقریباً در زمینه تولید و عرضه محصولات با یکدیگر هماهنگ هستند. به سختی می‌توان باور کرد که افزایش قیمت محصولات یکی از آنها همزمان با اعلام افزایش قیمت‌های شرکت دوم یک اتفاق تصادفی بوده باشد.
به یک مثال دیگر در زمینه انحصار دوگانه در محصولات مصرف‌کننده توجه کنید: شرکت پپسی و کوکاکولا. در ماه آوریل پپسی اعلام کرد قصد افزایش قیمت‌ها را دارد و آن را گردن موضوعاتی همچون افزایش هزینه‌های مواد اولیه، کرایه بار و کارگر انداخت. مضحک است! این شرکت نباید قیمت‌های خود را بالا ببرد. گزارش این شرکت در ماه سپتامبر، 3 میلیارد دلار سود عملیاتی را نشان می‌دهد. اگر شرکت پپسی یک رقیب سرسخت داشت، هرگز نمی‌توانست از این موضوع بدون مجازات عبور کند. البته در ظاهر این‌طور است! اما به نظر می‌رسد پپسی با کوکاکولا تبانی کرده است. جالب اینجاست که کوکاکولا، افزایش قیمت‌های خود را همزمان با پپسی اعلام کرد و با این کار، حاشیه سود فروش خود را تا 28.9 درصد افزایش داد.
در زمینه بهای انرژی نیز روند مشابهی دیده می‌شود. اگر بازار انرژی رقابتی بود، تولیدکنندگان زمانی که می‌دیدند تقاضا در حال افزایش است، فوراً تولید را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دادند. اما آنها این کار را انجام ندادند. چرا این کار را نکردند؟ کارشناسان بر این باورند که شرکت‌های نفت و گاز به‌دنبال پول بیشتر با بالا بردن قیمت پیش از افزایش عرضه هستند. آنها براحتی از این موضوع و مجازات‌های احتمالی آن می‌گذرند، زیرا تولیدکنندگان بزرگ نفت و گاز در یک بازار رقابتی کار نمی‌کنند. آنها می‌توانند میزان عرضه را با هماهنگی میان خود دستخوش تغییر کنند.
به‌طور خلاصه، تورم محرک اکثر افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه قدرت شرکت‌ها عامل آن است. از دهه 80 میلادی، زمانی که دولت ایالات متحده امریکا تقریباً قانون ضد انحصار را کنار گذاشت، دو سوم از صنایع این کشور انحصاری‌تر شدند.
در حال حاضر، شرکت مونسانتو قیمت بخش اعظم بذر ذرت کشور را تعیین می‌کند. همچنین دولت امریکا به یکپارچه‌سازی وال استریت به 5 بانک بزرگ چراغ سبز نشان داد که بزرگترین آنها، جی پی مورگان است.
شرکت‌های هواپیمایی از 12 شرکت در سال 1980 به 4 شرکت در حال حاضر ادغام شده‌اند. این 4 شرکت اکنون 80 درصد از ظرفیت حمل‌ونقل داخلی را در دست دارند. سه شرکت بزرگ که بازار پهنای باند ایالات متحده را در اختیار دارند از این قرارند: کامکست، مخابرات امریکا (ای تی‌اند تی) و ورایزن. چند شرکت دارویی انگشت‌شمار، کنترل بازار داروسازی ایالات متحده را در دست دارند. از تمام این موارد می‌توان به قدرت شرکت‌ها برای افزایش قیمت‌ها پی برد.
بنابراین پاسخ مناسب به جدیدترین دور تورم چیست؟ بانک مرکزی امریکا سیگنالی مبنی بر عدم افزایش نرخ بهره در حال حاضر نشان داده است. این بانک معتقد است که تورم تحت تأثیر برخی تنگناهای موقتی در تأمین کالا، دچار تغییر شده است.
در این اثنا، مقامات اجرایی دولت جو بایدن در حال گفت‌و‌گو با کارشناسان صنعت گاز برای ریشه‌یابی افزایش قیمت هستند و تلاش می‌کنند تا صدور گواهینامه رانندگی ترانزیت (برای کاهش کمبود رانندگان کامیون) را تسهیل کنند. آنها به‌دنبال رفع انسداد اسکله‌های کانتینری پر ازدحام هستند.
اما هیچ کدام از این کارها به موضوع ساختاری ریشه‌ای پاسخ نمی‌دهد که تورم قیمت‌ها علامت آن است: یکپارچه‌سازی فزاینده اقتصاد در چند شرکت بزرگ به‌هم وابسته و انگشت‌شمار که از قدرت بالایی برای افزایش قیمت و کسب سود بیشتر برخوردارند.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قیمت های خود را افزایش افزایش می دهند افزایش قیمت ها قیمت ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی

باتری‌های سدیم یونی آمریکایی پس از گذشت دو سال از معرفی و عبور از تست‌های فراوان، از مرحله آزمایشگاهی خارج و وارد خط تولید شدند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دو سال پیش یک شرکت آمریکایی پیشگام در تولید باتری‌های سدیم یونی، مشغول آماده‌سازی باتری‌های سدیمی با فرمول ویژه برای تولید انبوه شد. این شرکت که کمی از برنامه‌ریزی‌های اولیه خود عقب مانده بود، از آغاز رسمی تولید باتری‌های سدیمی با قابلیت شارژ سریع و عمر طولانی به‌عنوان جایگزینی جذاب در بازی ذخیره انرژی خبر داد.

مزایای سدیم نسبت به لیتیوم در باتری‌ها

فراوانی سدیم در سیاره زمین بین ۵۰۰ تا هزار برابر بیشتر از لیتیوم است و تأمین آن نیازی به شیوه‌های استخراج آسیب‌رسان لیتیوم ندارد. از سوی دیگر باتری‌های سدیم یونی به‌طور کامل از موادی شامل آلومینیوم، آهن و منگنز ساخته شده‌اند که به‌وفور در دسترس هستند. مواد شیمیایی این باتری‌ها را می‌توان از طریق یک زنجیره تأمین داخلی قابل اعتماد مستقر در ایالات متحده و عاری از اختلالات ژئوپلیتیکی تهیه کرد، حال آن‌که این موضوع برای مواد رایج در باتری‌های لیتیوم یونی مانند کبالت و نیکل صدق نمی‌کند.

فناوری یون سدیم در سال‌های اخیر به‌عنوان یک وسیله ذخیره‌سازی انرژی قابل اعتمادتر و بالقوه ارزان‌تر مورد توجه قرار گرفته است و هرچند چگالی انرژی آن از یون لیتیوم عقب‌تر است، مزایایی مانند دوچرخه‌سواری سریع‌تر، طول عمر بیشتر و استفاده نهایی ایمن‌تر و غیرقابل اشتعال، آن را به یک جایگزینی جذاب برای باتری‌های لیتیومی به‌ویژه در استفاده‌های ثابت مانند مرکز داده و ذخیره‌سازی پشتیبان شارژر ماشین‌های برقی تبدیل کرده است.

سازنده آمریکایی یکی از اولین عملیات‌های تولید عمده در سطح جهانی را راه‌اندازی کرده و آغاز تولید رسمی خود را در کارخانه تولیدی خود در هلند میشیگان جشن گرفته است که اولین خط تولید باتری‌های سدیم یونی در مقیاس تجاری در ایالات متحده محسوب می‌شود.

برقی شدن اقتصاد به توسعه و تولید راه‌حل‌های ذخیره‌سازی انرژی جدید و ابتکاری وابسته است و باتری‌های سدیم یونی جایگزین منحصربه‌فردی برای یون لیتیوم با قدرت بالاتر، شارژ مجدد سریع‌تر، چرخه عمر طولانی‌تر و شیمی کاملاً ایمن‌تر و پایدارتر ارائه می‌دهند.

این باتری‌ها بدون استفاده از مواد معدنی متضاد یا مواد با اثرات زیست‌محیطی مشکوک ارائه می‌شود و ۱۰ برابر سریع‌تر از باتری‌های لیتیوم یونی شارژ و دشارژ می‌شوند. این امر باتری‌ها را به رقیب اصلی برای فرازونشیب‌های ذخیره‌سازی برق پشتیبان تبدیل می‌کند. چگالی باتری‌های سدیم یونی بیش از دو برابر چگالی انواع لیتیوم یونی هستند که این ویژگی با پاسخ‌گویی بهتر به نیازهای خودروهای الکتریکی همراه است.

محل مصرف باتری‌های سدیم یونی

هوش مصنوعی در دنیای امروز بسیار تشنه انرژی شده است، بنابراین شرکت یادشده مقصد اولیه تولیدات خود را مراکز ذخیره‌سازی داده‌های هوش مصنوعی عنوان کرده است که باتری‌های با چرخش سریع یک ابزار مدیریت انرژی ضروری در آن‌ها محسوب می‌شود.

این شرکت قصد دارد اولین تحویل محصول خود را در ماه ژوئن داشته باشد و در آینده تمرکز خود را به سایر بازارهای برق صنعتی گسترش دهد. شارژ سریع خودروهای برقی و مخابرات از دیگر اهداف این شرکت هستند.

کد خبر 750436

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • معادله تورمی بازدهی سهام
  • مقام سابق نفت آمریکا به اقدام به تبانی با اوپک متهم شد
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تلاش امریکا برای ذخیره انرژی با تولید باتری‌های سدیم‌یونی
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت