Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، همایون خوشروان عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی در جمع خبرنگاران به‌مناسبت روز تالاب‌ها، اظهار کرد: تالاب‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی بشر و سایر جانداران دارند، اگر تالاب‌ها نمی‌بودند شاید امروز تنوع زیستی نداشتیم و حیات کره زمین به سمت نابودی می‌رفت‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: تالاب‌ها به‌دلیل خدماتی که به ما می‌دهند و عملکردی که دارند برای ما بسیار مهم هستند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه عملکرد تالاب‌ها در تثبیت فرآیندها بسیار موثر است، اضافه کرد: برای مثال تولید اکسیژن در گیاهان تالابی می‌تواند عامل مهمی در توسعه حیات، تثبیت آلودگی، فرایندهایی در رسوبات، خاک‌زایی زمینه‌هایی را به وجود می‌آورد و موجب می‌شود تالاب نقش تثبیتی برای منابع آب، رسوب و در حقیقت هوا داشته باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی افزود: آنچه که امروز بر سر تالاب‌ها تحت تاثیر گرمایش زمین آمده، افزایش درجه حرارت موجب شده بسیاری از تالاب‌ها در مناطق خشک و نیمه‌خشک تحت تاثیر قرار بگیرند که تالاب‌های بزرگی همچون پریشان، مهارلو، بختگان حتی بخش وسیعی از نواحی جنوبی دریاچه ارومیه را از دست دهیم.

خوشروان یادآور شد: همچنین تالاب‌های ساحلی که در بخش نوار جنوبی دریای خزر مانند تالاب میانکاله، بوجاق و انزلی هم به شدت کم‌آب شوند و رو به نابودی روند.

وی بیان کرد: تالاب‌های انسان‌ساخت مثل آب‌بندان تحت‌تاثیر بارندگی‌ها گاهی پرآب شدند و وضعیت‌شان مطلوب می‌شود اما دوباره وقتی هوا گرم می‌شود و نرخ بارندگی‌ها کاهش می‌یابد این تالاب‌ها به سمت خشکی می‌روند.

*وضعیت اضطراری برای تالاب‌ها

این پژوهشگر با تاکید بر اینکه در یک وضعیت ویژه و اضطراری قرار داریم و آن هم خشک شدن تالاب‌ها است، خاطرنشان کرد: اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای ساماندهی تالاب‌ها نداشته باشیم بخش بزرگی از حیات و خدمات تالاب‌‌ها را از دست خواهیم داد و از دست دادن آنها موجب بروز چالش‌های بزرگ اقتصادی و اجتماعی شده که جبران آن شاید غیرممکن باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی اضافه کرد: به‌عنوان مثال اگر تالاب میانکاله خشکشویی بحث صیادی در میانکاله از بین خواهد رفت و بحث مهاجرت پرندگان نیز از بین رفته و تمام جاندارانی که حضور دارند وجود نخواهند داشت همچنین جوامع بومی که وابسته به آب تالاب هستند دیگر نمی‌توانند از منافع اقتصادی بهره‌مند شوند.

خوشروان ادامه داد: میکرواقلیمی که تالاب میانکاله در منطقه به وجود آورده و آب و هوا نیز از بین خواهد رفت و درحقیقت ماسه‌زار بزرگ به وجود خواهد آمد که تحت تاثیر باد می‌تواند پدیده سیلت را به وجود آورد که قسمت‌های گسترده از اراضی مازندران و گلستان را تحت تاثیر ریزگردها قرار دهد که نشان‌دهنده اهمیت نقش تالاب‌ها است.

وی با بیان اینکه در استان گلستان تالاب گمیشان خشک و تبدیل به بیابان بزرگ با پهنه‌های گلی شده است، اظهار کرد: بسیاری از بومیان منطقه قبلا در تالاب ماهی صید می‌کردند که تمام این موقعیت‌ها را از دست دادند.

این پژوهشگر با تاکید بر ضرورت مدیریت روان‌آب‌های سیلابی، خاطرنشان کرد: از نظر گذر زمان در موقعیتی خاص هستیم یعنی میزان بارندگی از لحاظ فراوانی کاهش پیدا کرده اما شدت بارندگی‌ها افزایش پیدا کرده به این معنا که بارندگی‌های ما در طول مدت سال روزهای بارانی کمی داریم که باید برنامه‌ریزی داشته باشیم آب‌های سطحی جمع‌آوری شود تا با ذخیره آب در آب‌بندان‌ها آنها را به سمت تالاب‌ها هدایت کنیم تا تالاب‌ها را نجات دهد.

عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی سواحل و سازه‌های دریایی یادآور شد: متاسفانه در کشور هنوز برنامه مشخصی در مهار آب‌های سطحی نداریم در مناطق جنوبی کشور بارندگی‌های شریر و سیلاب‌ها داریم اما عملا تمام این آب‌ها به سمت دریا سرریز می‌شود و این نشان می‌دهد که ما فاقد یک برنامه مشخصی هستیم.

خوشروان در پایان گفت: در صورت برنامه‌ریزی برای مهار آب‌های سطحی خواهیم توانست گامی جدی در راه نجات تالا‌ب‌ها برداریم.

انتهای پیام /۸۶۰۳۴/غ

منبع: فارس

کلیدواژه: احیای تالاب ریزگرد الودگی هوا روز تالاب ها بارندگی ها تحت تاثیر تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی

به نقل از دانشگاه علوم پزشکی قم، یک خانم باردار ۲۸ ساله با سابقه یک بار زایمان و یک سقط، در چهل و دومین هفته بارداری به یکی از مراکز بیمارستانی قم مراجعه می کند.

تلاش برای انجام زایمان طبیعی انجام و بی نتیجه می ماند و مادر جهت زایمان سزارین به اتاق عمل منتقل می شود. پس از خروج جنین، به ناگاه مادر دچار ایست قلبی شده که بلافاصله تلاش جهت احیا مادر شروع می شود.

این مادر با حالت اینتوبه به icu منتقل می‌شود و به علت وضعیت بحرانی وی، پس از هماهنگی با دفتر پرستاری بیمارستان شهید بهشتی، به بیمارستان منتقل می شود.

پس از انتقال به بیمارستان تیم پزشکی و پرستاری با مدیریت دکتر وفایی منش وارد عمل شده و جان مادر را نجات می دهند.

درحال حاضر با تلاش وهمت شبانه روزی  کادر درمان، بیمار هوشیار بوده و وضعیت وی پایدار است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • هشدار وضعیت اضطراری در پی فوران آتشفشانی در اندونزی
  • وضعیت زندگی مردم بعد از شکست سد را ببینید | آمار قربانیان به ۱۲۰ نفر رسید
  • ذخیره‌ ۶ میلیون مترمکعب روان‌آب در سازه‌های آبخیز‌داری سمنان
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • نجات جان مادر باردار قمی از مرگ حتمی
  • تالاب‌های نقده از وضعیت مطلوب برخودار هستند
  • آماده‌باش کامل شهرداری شیراز برای بارندگی‌های پایان هفته جاری
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت / تردد روان در محورهای شمالی
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • امداد رسانی به بیش از ۴۸۰۰ سیل‌زده/اسکان اضطراری ۳۴۴ نفر