Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-28@20:20:10 GMT

زندگینامه به سبک انیمیشن فوتبالیست‌ها

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۵۶۶۵

زندگینامه به سبک انیمیشن فوتبالیست‌ها

فیلم سینمایی «بیرو» یک اثر زندگینامه‌ای درباره قهرمان ملی حال حاضر فوتبال ایران است که وجه امتیاز آن در سبک و سیاق ساخت بخش فوتبالی کار است نه بخش دراماتیک آن.

روزنامه ایران: فیلم سینمایی «بیرو» یک اثر زندگینامه‌ای درباره قهرمان ملی حال حاضر فوتبال ایران است که وجه امتیاز آن در سبک و سیاق ساخت بخش فوتبالی کار است نه بخش دراماتیک آن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرتضی علی عباس میرزایی بعد از فیلم‌های «انزوا» و «خون خدا» که خارج از جریان اصلی سینمای ایران ساخته شدند و مورد توجه مخاطب خاص قرار گرفتند، این بار نیز نگاه خود را به درامی آشنا و تکراری با تکیه بر کارگردانی و دکوپاژی خاص متمایز کرده است.
فیلم داستان زندگی علیرضا بیرانوند، دروازه بان تیم ملی فوتبال ایران است که مقطعی از نوجوانی او را از تلاش برای ورود به این ورزش در شهرستان تا تثبیت به‌عنوان یک دروازه بان منحصر به فرد به تصویر می‌کشد.
قصه رشد یک قهرمان از حضیض تا اوج که در زندگی همه قهرمانان کمابیش مشابه است و تنها جزئیات در آن تغییر می‌کند. علاوه‌بر آنکه بواسطه ذکر این خاطرات توسط بیرانوند در موقعیت‌های مختلف، تازگی مواجهه با وجهی جدید از زندگی این قهرمان ملی هم وجود ندارد.
کارگردان همچون دو فیلم قبلی‌اش، با تکیه بر این نکته که به شکل کلی قصه و درام جدیدی برای روایت وجود ندارد، تمرکز خود را بر نوع و زاویه نگاه و کارگردانی این زندگینامه ورزشی قرار داده است.
فیلم‌های ورزشی گونه‌ای جذاب از سینما بخصوص برای جذب مخاطب هستند که متأسفانه در ایران سابقه روشن و قابل استنادی ندارند و شاید بتوان از معدود موارد ناکام آن به «سونامی» و «لاله» اشاره کرد که البته درام زندگینامه‌ای نبودند بلکه فقط عنوان فیلم ورزشی را یدک می‌کشیدند و در نهایت هم موفق به جذب مخاطب نشدند.
فیلمساز در «بیرو» آزمون و خطای خود را در عرصه این نوع فیلم‌ها در سابقه سینمای ایران، متکی بر قصه‌ای تکراری و کلیشه‌ای از نوجوانی کرده که بار فقر، مخالفت پدر، تمسخر جامعه سنتی شهری کوچک و... را تنها با عشق بر دوش می‌کشد اما یک رؤیای بزرگ دارد، رؤیایی که تحقق یافتن اش برای مخاطب امروز به اثبات رسیده و به همین دلیل هم موانع و لحظه‌های تراژیک آن نمی‌تواند کنجکاوی برانگیزی داشته باشد. به این ترتیب تنها برگ برنده و امتیاز فیلمساز برای متمایز کردن فیلم و جذب مخاطب، همان بخش فوتبالی بوده که بهره نسبی خوبی هم از آن برده است.
«بیرو» در بخش ورزشی و بازسازی صحنه‌های فوتبالی به نوعی وامدار دکوپاژ و میزانسن‌هایی به سبک انیمیشن محبوب دهه 70 شمسی در تلویزیون ایران است. انیمیشن «فوتبالیست‌ها» که هنوز هم پخش آن برای چندین نسل می‌تواند خاطره برانگیز و جذاب باشد.
فیلمساز با مانور بر مایه‌های مستعد این جذابیت و خاطره انگیزی، تمرکز خود را بر نزدیک شدن به حس این لحظه‌ها و تأکید بر ری اکشن‌ها در قاب‌های بسته قرار داده و به همین دلیل هم سکانس‌های بازی و تمرین و فوتبالی فیلم را می‌توان تجربه‌ای تازه برای همراهی با یک فیلم ورزشی زندگینامه‌ای دانست و الا اگر بخواهیم فیلم را با تکیه بر روایت خطی گزینشی، کاراکترهای تیپیکال و کلیشه‌ای از پدر و مادر تا مربی و...، نقاط اوج و فرود و حتی فینال قابل پیش‌بینی، بازی توأم با اغراق بازیگران در اغلب لحظات بررسی کنیم، راه به جایی نمی‌برد.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: زندگینامه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۵۶۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت

وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت

دیگر خبرها

  • ملاقات دختران فوتبالیست با سفیر ایران؛ تورنمنت کافا به ایستگاه پایانی رسید
  • استفاده از زندگینامه شهدای بین المللی در کنگره بزرگداشت ۳ هزار شهید سمنان
  • وقتی باشگاه های فوتبال از برنامه های دوستیابی برای انتخاب سرمربی جدید خود استفاده می کنند / انیمیشن بلیچر ریپورت
  • الساندرو دل پیرو و انجام چالش انتخاب های دوگزینه ای فوتبالی / فیلم
  • شهر شلوغ پلوغ
  • زیباترین شب فوتبالی اراک 
  • یک بازیکن کامل از دید فرشاد پیوس؛ تکنیک مارادونای ایران و سرزنی علی دایی!
  • توصیه سرمربی خارجی که به ایران آمد؛ هرگز اینگونه ازدواج نکن!
  • توصیه مهم پاکو خمس به دخترش!‏
  • آرنه اسلوت یا روبن آموریم؛ آن‌ها به چه فوتبالی علاقه‌ دارند و چگونه فکر می‌کنند؟ / ایستگاه تاکتیک