Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@04:37:21 GMT

روز جهانی حجاب به ابتکار بانوی آمریکایی

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۷۷۶۵

روز جهانی حجاب به ابتکار بانوی آمریکایی

اول فوریه با تلاش یک بانوی آمریکایی به عنوان روز جهانی حجاب انتخاب شد و برای اولین بار در نیویورک گرامی داشته شد تا از این طریق از زنان مسلمان و حجاب را به عنوان پوشش انتخاب کرده اند حمایت شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ بسیاری از  زنان مسلمان و برخی زنان غیر مسلمان در سرتاسر جهان اول فوریه، حمایت خود را از زنان مسلمان که حجاب را انتخاب کرده‌اند نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 "روز جهانی حجاب" برای نخستین بار در سال ۲۰۱۳ در  نیویورک گرامی داشته شد.

این روز به ابتکار نظمه خان یکی از زنان مسلمان آمریکایی و پس از واکنش‌های اسلام هراسانه حوادث یازده سپتامبر علیه مسلمانان پیشنهاد شد.

زنان مسلمان بوسنیایی روز اول فوریه را به عنوان روز حجاب گرامی می دارند و هدف از این اقدام را جلب حمایت و ایجاد درکی مشترک از اسلام می دانند.

حجاب زنان ایران پیش از ورود اسلام

بر پایه متون تاریخی، در تمدن ها و ادیان پیشین جهان، به ویژه در سلسله های مختلف ایران باستان، در دوره ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی، حجاب در میان زنان معمول بوده است و این حقیقت روشن می شود.



که با ورود اسلام به ایران حجاب وارد ایران نشده است؛ بلکه بانوان ایرانی از دوران باستان حجاب داشته اند و حجاب آنان با توجه به شرایط اقلیمی، اجتماعی، کار و پیشه، سبک و اسلوب خاصی داشت.

آنچه بر صحت این ادعا گواهی دارد، نوع پوشش آنها است که می توان آن را در دوران باستان از روی کتیبه های به جا مانده در مکان های باستانی (نقش رستم، تخت جمشید، نقش رجب و ...)، ظروف، تندیس ها و مجسمه های محافظت شده در موزه ها، و در دوران بعد از اسلام از طریق منابع و کتب معتبر مانند شاهنامه فردوسی - که آیینه تمام نمای فرهنگ ایران زمین است - مشاهده کرد.

مبارزه پهلوی با حجاب و عفت زنان ایران

اول فوریه روز جهانی حجاب است و با توجه به همزمان شدن این موضوع با دهه فجر بد نیست نیم نگاهی به وضعیت حجاب زنان در دوران پهلوی و مقایسه آن با بعد از انقلاب داشته باشیم.

در ایام دهه فجر سر می بریم و در پس آن زمانی که مردم روز به روز به سمت بی حجابی سوق داده می‌شدند و حتی در زمان پهلوی اول نسبت به داشتن حجاب اختیار نداشتند.

رضاخان برای آنکه حجاب را از سر زنان ایران بکشد به جنایات زیادی است که بزرگترین آن و وحشیانه ترین آن ها جنایت قتل عام مردم در مسجد گوهر شاد به جرم داشتن حجاب بود.

اتفاقی که اخیراً نیز با کشف گورهای دسته جمعی شهدای این جنایت در مشهد جلوه دیگری از آن کشف شده و مهر تاییدی بر اقدام وحشیانه رضا شاه علیه مردم بی دفاع و مظلوم ایران اسلامی زده است.

جنایت رضاخان در قتل مردم بیگناه یکی از وحشیانه ترین اقداماتی است که در تاریخ ایران رخ داده است و شبیه این جنایت که چند هزار نفر از مردم صرفاً به خاطر داشتن حجاب قتل عام شوند را نمی‌توان پیدا کرد.

درخواست  خانواده 45 شهید واقعه مسجد گوهرشاد برای احراز هویت 

نامه ۴۵ خانواده از بازماندگان جنایت رضاخان پهلوی در مسجد گوهر شاد برای تفحص پیکر ۱۶۰۰ شهیدی که در گورهای دسته جمعی دفن و زنده به گور شدند.



مبارزه با حجاب اما تنها به دوره پهلوی اول محدود نشد و محمدرضا پهلوی نیز این اقدام را ادامه داد.

محمدرضا راه پدر را به شیوه ای جدید ادامه داد

پهلوی دوم با درسی که از پدر جنایتکار خود گرفته بود روش دیگری را برای مبارزه با حجاب زنان مسلمان ایران در پیش گرفت و با کار فرهنگی به رواج بی حجابی در جامعه پرداخت.

از این رو اغلب فیلم ها در زمان پهلوی دوم به رواج بی حجابی در جامعه دامن می‌زد و با نمایش بی بند و باری و الگو کردن زنانی که به رقاصی مشغول هستند علاوه بر ترویج بی بند و باری چهره ای از زنان ایران نمایش داد که به نوعی موجب تحقیر نقش زن در جامعه بود.

جنایات بی نتیجه‌ی پهلوی برای براندازی حجاب با وقوع انقلاب

با وجود تمام تلاش و جنایاتی که رژیم پهلوی انجام داد اما زنان عفیف ایران با سرسختی خود پهلوی را بی نتیجه گذاشتند و دوباره از به سمت احیای حجاب قدم برداشتند.

با ظهور انقلاب اسلامی دوباره زنان عفیف و با حیای جامعه اسلامی ایران توانستند مجددا حق حجاب خود را باز پس گیرند و بدون دغدغه بتوانند با حجاب در جامعه حضور یابند.



جمهوری اسلامی ایران دیگر ارزش زن را در برهنگی نمی داند و اکنون زنان ایرانی در بسیاری از رشته های علمی و تحقیقاتی حضور دارند و شاهد افتخار آفرینی آنها برای ایران هستیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: روز جهانی حجاب زنان مسلمان زنان ایران اول فوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۷۷۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت

روزنامه کیهان به اظهارات احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در باره حجاب واکنش نشان داد.

روزنامه کیهان نوشت: یک نماینده ردصلاحیت شده این دوره از انتخابات بدون فهم فلسفه حجاب مدعی شده اگر نظام ستمشاهی توانست با زور و جبر چادر از سر زنان ما باز کند، اکنون هم می‌توان با الزام قانونی عکس آن را انجام داد.

مقایسه الزام حجاب همراه با اقناع فرهنگی و محترمانه زنان بی‌حجاب در جمهوری اسلامی با رفتارهای مخوف و ضرب و شتم بانوان محجبه توسط رژیم دیکتاتوری پهلوی از مبنا دچار اشکال است. حجاب یک قانون مثبت، سازنده و موافق با فطرت و متضمن کرامت انسانی بانوان است. اما بی‌حجابی و برهنگی درتضاد بافطرت انسان است و نتیجه‌ای جز افزایش خیانت و فساد و فروپاشی کانون خانواده ندارد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: لقب‌های تازه کیهان برای 5 چهره سیاسی و فرهنگی کیهان: اعتراض به حجاب بهانه‌ای برای فتنه‌گری در دانشگاه

دیگر خبرها

  • تنگسیری: آمریکایی‌ها دیگر جایی در خلیج فارس ندارند + فیلم
  • کیهان: ما محترمانه حجاب سر زنان می کنیم اما رضا شاه با ضرب و شتم حجابشان را برمی داشت
  • رسانه‌های بیگانه چگونه زنان را عامل رسیدن به اهداف خود می کنند؟
  • (ویدئو) مرد آمریکایی به کمک دختر ترکیه‌ای مسلمان شد
  • ببینید | پیام مقاومت به شیوه بانوی فلسطینی
  • سرمربی سپاهان مسلمان شد تا با بانوی گرگانی ازدواج کند
  • دریافت سهمیه جام جهانی بانوی ووشو کار کیش
  • سقوط اندلس با یک تار مو
  • مرد آمریکایی شرکت کننده در تظاهرات همبستگی با غزه مسلمان شد+ فیلم
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟