Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-27@18:22:06 GMT

نامۀ جلیلی، پیشنهادهایی برای فرار به سمت جنگ

تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۸۸۲۳۸

نامۀ جلیلی، پیشنهادهایی برای فرار به سمت جنگ

آفتاب‌‌نیوز :

روزنامۀ شرق نوشته است سعید جلیلی در نامه‌ای که از سر مخالفت با روند فعلی مذاکرات ایران و ۱+۴ خطاب به رهبری نوشته، خواستار خروج ایران از برجام شده و پیش‌بینی کرده روسیه و چین با استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت، مانع بازگشت تحریم‌های پیشابرجامی خواهند شد.

جلیلی همچنین خواستار افزایش سطح غنی‌سازی تا ۹۰ درصد به عنوان مقدمۀ لازم برای ورود به مذاکرۀ مستقیم با آمریکا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین توصیه نشان می‌دهد که آقای جلیلی هم، به عنوان یک اصولگرای سفت و سخت، در واقع مثل حسن روحانی معتقد است که ایران باید مشکلش را با "کدخدا" حل کند. سعید جلیلی فقط می‌گوید باید با دست پر به سراغ کدخدا برویم.

اما مشکل توصیۀ جناب جلیلی این است که مبتنی بر حدسی است که اگر درست از آب درنیاید، موجب بازگشت تحریم‌های دوران اوباما می‌شود و همۀ کشورهای جهان دوباره موظف خواهند شد که تحریم‌های احیاشده را مو به مو رعایت کنند.

ولی مهم‌تر از این، سعید جلیلی با این توصیه‌اش در واقع سرنوشت کشور را به تصمیم و ارادۀ چین و روسیه گره می‌زند. او حدسش این است که اگر فرانسه یا آلمان یا بریتانیا مکانیسم ماشه را فعال کنند، چین یا روسیه در شورای امنیت مانع تصویب "بازگشت تحریم‌ها" خواهند شد.

اما اگر چین یا روسیه به هر دلیلی از حق وتوی خودشان استفاده نکنند و تحریم‌های قبل از انعقاد برجام دوباره احیا شوند، آقای جلیلی چه خواهد کرد؟ مثلا از مردم ایران عذرخواهی می‌کند که بر اساس یک حدس درست، موجب بازگشت کلیۀ تحریم‌ها شده و اقتصاد کشور را بیش از پیش دچار ضعف و زوال ساخته است؟

معلوم نیست سعید جلیلی به چه دلیل فکر می‌کند که روسیه حاضر است ایران برخوردار از توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را بیخ گوش خودش تحمل کند؟ شواهد و قرائن که موید چنین چیزی نیستند. اگر این طور بود، روسیه در همان دوران اوباما تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را وتو می‌کرد. روسیه روابط حسنه با عربستان سعودی دارد و به خوبی می‌داند که غنی‌سازی ۹۰ درصد از سوی ایران اگر آغاز شود و تداوم یابد، عربستان را به سمت ساخت یا تهیۀ سلاح هسته‌ای سوق خواهد داد و این یعنی اضافه شدن دست کم یک قدرت اتمی تازه به قدرت‌های اتمی منطقه.

اما جدا از همۀ این نکات، به نظر می‌رسد سعید جلیلی در تحلیل خودش بیش از حد بر روی "ضعف دولت بایدن" حساب کرده است. اگرچه دولت بایدن به هیچ وجه مایل به آغاز جنگ تازه‌ای نیست و خود بایدن هم در مجموع سیاستمداری سست‌اراده به نظر می‌رسد، ولی به هر حال قوی‌ترین ارتش دنیا زیر دست اوست و هر جنگی بین ایران و آمریکا، خسارات اصلی‌اش در خاک ایران خواهد بود نه در خاک ایالات متحده.

موشک‌های ایران حتی اگر پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه تار و مار کنند، باز خاک آمریکا را هدف قرار نمی‌دهند. چند روز قبل از ترور سردار سلیمانی، رهبری در سخنرانی خودش تصریح کرد که کشور را به سمت جنگ نمی‌بریم. با اینکه پس از آن سخنرانی سردار سلیمانی ترور شد، باز واکنش ایران به گونه‌ای نبود که کشور درگیر جنگ شود.

به نظر می‌رسد نامۀ سعید جلیلی این قابلیت را دارد که کشور را به سمت جنگ سوق دهد و دقیقا به همین دلیل بعید است که این نامه مبنای عمل جمهوری اسلامی قرار گیرد. این نامه مبتنی بر دو حدس اساسی است: استفادۀ چین یا روسیه از حق وتو برای ممانعت از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت و پرهیز دولت بایدن از جنگ تحت هر شرایطی.

کافی است یکی از این دو حدس اشتباه از آب درآید تا ایران شرایطی به مراتب دشوارتر از امروز را تجربه کند. و اگر هر دو حدس جناب جلیلی اشتباه از آب درآید، آن وقت دیگر باید به خدا پناه ببریم از چنین مشاوره‌ای!

منبع: عصرایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سعید جلیلی برجام جنگ بازگشت تحریم شورای امنیت سعید جلیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۸۸۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران

زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمد ایمانی در یادداشتی کوتاه در کانال تلگرام خود نوشت: برخی خبرهای یک خطی، لوح فشرده چند جلد کتاب مستند تحلیلی هستند؛ مانند این خبر BBC که نوشت: «آمریکا و بریتانیا، بار دیگر شبکه تولید پهپاد در ایران را تحریم کردند».

این خبر، یکی از صدها نشانگری است که از بالندگی ایران و فرتوتی فزاینده غرب حکایت می‌کنند. زمانی، VOA، BBC، رادیو فردا،  رادیو اسرائیل و...، درباره موفقیت‌های ایران می‌گفتند «فتوشاپ است» و محال است ایران بتواند پهپاد و موشک بسازد اما اکنون غرب، در حالی برنامه پهپادی را بار دیگر تحریم می‌کند که ایران، پیشرفته‌ترین پهپادهای جنگی را به تولید انبوه رسانده و از روسیه و چین گرفته تا ده ها کشور آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین، در صف مشتریان نوبت گرفته‌اند.

پهپادها در اوج تحریم‌ها ساخته شد و آخرین بار، بر سر صهیونیست‌ها در فاصله ۱۵۰۰ کیلومتر دورتر تاخت. با این همه، غرب ناتوان در مهار ایران، باز هم دم از تحریم می‌زند! چه حربه بی‌خاصیت، اما شتاب دهنده‌ای!

برای غرب دردناک است که ایران یک دهه قبل، از ظرفیت شرکت‌های مختلف غربی برای تامین قطعات اولین پهپادها استفاده کرد؛ همچنان که ضمن هدف گیری پهپادهای آمریکایی، برخی از آنها را سالم بر زمین نشاند و مهندسی معکوس کرد؛ زنده‌گیری و تربیت معکوس و بومی سازی!

فناوران مومن ایرانی، با منطق «ما م‌ توانیم» در حال تغییرات اساسی در نظم جهانی هستند و این تغییر، به خاطر کاربست لجوجانه تحریم‌ها از سوی دشمن، ممکن شده است. حالا روزی نیست که محافل غربی از این اقتدار معجزه آسا ناله نکنند:

یورو نیوز: «پهپادهای شاهد که اخیرا در حمله به اسرائیل به کار گرفته شدند، سلاحی مرگبار هستند. این ابزار کارآمد جنگی، به هنگام اصابت، همه چیز را نابود می‌کنند. پهپادهای دوربرد، تا زمانی که اپراتور هدفی را برای منفجر کردن انتخاب کند، می‌توانند در اطراف یک منطقه چرخ بزنند. از این پهپادها به صورت گروهی و در جهات مختلف استفاده می‌شود، تا سیستم دفاع هوائی را خسته کنند».

شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال: «ایران با تامین پهپادهای شاهد و موشک‌های بالستیک، باعث تغییر موقعیت جنگ اوکراین شد. روسیه و ایران، قراردادی ۱.۸ میلیارد دلاری برای معامله شش هزار پهپاد منعقد کرده‌اند. در حالی خبر فروش سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ منتشر می‌شود که روسیه در سال ۹۵، اس-۳۰۰ را به ایران تحویل داد و اگر جنگنده‌ های سوخو-۳۵ را هم در اختیار ایران قرار دهد، قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل با چالش بسیار جدی روبه‌رو خواهد شد. پیشنهاد فروش اس-۴۰۰ به ایران، پس از انهدام پهپاد آمریکایی توسط سامانه‌های پدافندی ایران صورت گرفت».

رادیو فردا ارگان سازمان CIA: «اظهارات جیک سالیوان درباره احتمال کاربُرد پهپادهای ایرانی از سوی روسیه، بسیاری را متعجب ساخت؛ این که آیا پهپادهای ایران از نظر فناوری و عملکرد، آن‌قدر پیشرفته‌اند که به چشم روسیه بیایند؟ ایران، یکی از متنوع‌ترین مجموعه‌ های تولید پهپادهای شناسایی، هجومی و انتحاری را دارد. این پهپاد ها در میدان‌ واقعی جنگ در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق، یمن و فراتر از خاورمیانه (ونزوئلا و اتیوپی) به کار رفته‌اند وحتی رکورد انهدام سامانه پاتریوت عربستان را دارند. ایران، آنها را به راحتی تمام تولید می‌کند. شاهد-۱۲۹، ابابیل-۵، مهاجر-۶، و شاهد-۱۳۶ توانسته‌اند ارزش نظامی خود را اثبات کنند».

شبکه CBS NEWS: «ژنرال مکنزی، فرمانده پیشین سنتکام که حملات انبوه پهپادهای ایران را با چشمان خود دیده، می‌گوید: با پهپادهای ارزان‌قیمتی مواجهیم که اگر با تعداد انبوه پرتاب و در ارتفاع پایین پرواز کنند، می‌توانند بر سامانه‌های دفاعی ما غلبه کنند... پیش از حمله موشکی به عین‌الاسد، چنین حمله‌ای را ندیده و تجربه نکرده بودم. موشک‌های دقیق آنها، به هرجا که بخواهند، اصابت می‌کنند. ایران انواع موشک بالستیک را دارد که حتی به وسط تل‌آویو می‌رسند».

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تهدید به بازنگری در دکترین هسته‌ای؛ آیا امیدی برای توافق باقی مانده؟
  • حیرت و درماندگی غرب در برابر شکوه قدرت سازی ایران
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • تداوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه پهپادی و جنگ روسیه و اوکراین
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران