Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان ساری-  شیخان در جمع خبرنگاران مازندرانی گفت: پرداخت ارز دولتی به دو شرکت خارجی تولید کننده سیگار در حالی اتفاق افتاد که دولت وقت همین ارز را برای شرکت دخانیات ایران قائل نبوده است و ترجمه این مطلب چیزی جز رانت، فساد و وادادگی نیست.

او افزود: موضوع تأسف‌بار‌تر این است که رئیس جمهور وقت در سال ۹۸ با سفر به یکی از استان‌ها خط پرایمری شرکت خارجی را افتتاح می‌کند و این منجر به تضعیف تولید داخلی می‌شود و همه این حرکات نشانگر اوج انفعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بر اساس گزارش‌ها گردش مالی دخانیات در کشور چیزی حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است که ۷۰ درصد سهم بازار محصولات دخانی کشور را دو شرکت خارجی دارند.

کشور در سال‌های ۹۰ الی ۹۲ رکورد تولید ۲۵ میلیارد نخ را تجربه کرده بود ولی متاسفانه در چند سال گذشته تولیدات محصولات دخانی کشور به زیر ۱۰ میلیارد نخ رسیده است.

به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات کشور این شرکت در سه حلقه تامین، فروش و سرمایه‌گذاری دچار رانت و فساد بوده بگونه‌ای که سهم ما کم، تولید کاهش و رقبای خارجی ما افزایش تولید داشتند و سرمایه ملت ایران را از کشور خارج می‌کنند.

او از مافیای محصولات دخانی به عنوان جریانی هنرمندانه و خزنده نام برد و گفت: با وجود اینکه تبلیغ در عرصه دخانیات در سوپر مارکت‌های داخل کشور ممنوع است، اما استند‌های تبلیغاتی شرکت‌های خارجی به فراوانی در فروشگاه‌ها وجود دارد، اما محصولات ابرانی تبلغی نمی‌شود و اوج فاجعه و بی برنامگی و واددگی است.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور افزود: شرکت دخانیات زمانی ۲۰ هزار پرسنل داشت، اما امروز به ۶ هزار نفر رسیده است و خانواده کشاورز صنعت توتون کار و تنباکو در کشور نیز از ۲۰ هزار نفر به کمتر از ۲ هزار نفر رسیده است.

پارسال بیش از هزار تن توتون از مزارع کشور برداشت شد در حالیکه این میزان سال‌های گذشته فقط در مازندران بیش از ۴ هزار تن بود

سطح کشت توتون در کشور نیز سال‌های اخیر به شدت کاهش پیدا کرده است بگونه‌ای که مازندران در سال‌های گذشته بیش از ۲ هزار هکتار زمین کشت توتون داشت، اما امروز به کمتر از ۲۰۰ هکتار رسیده است.

مدیر عامل شرکت دخانیات گفت: در حالیکه توتون را از خارج با قیمت ۸ الی ۹ دلار وارد و از کشاورز ایران یک دلار خریداری می‌کنند و دلال‌های این عرصه متصل به کانون‌های قدرت هستند از جیب کشاورز برداشت میکنند به صنعت داخلی آسیب می‌زنند و دنبال واسطه گری و رانت هستند.

به گفته شیخان مدیریتی که حجم تولید کشور ما را کاهش داده، به جیب کشاورز دستبرد می‌زند و به کشت ما آسیب وارد کرده و سهم بازار ما را کم می‌کند مدیریتی جز مدیریت رانتی نیست و مدیریتی است که به غرب وابسته است و به توان داخلی اعتماد ندارد و ما مخالف این نوع مدیریت هستیم.

 

چوب حراج به برند‌های ایرانی

وی با طرح این سوال که آیا هیچ کشوری برند خود را مفت می‌فروشد یا خیر، گفت: مافیای زور و تزویر زمانی برند بیستون شرکت دخانیات را به چوب حراج زدند و باید دید پشت قصه این واگذاری رانتی و همراه با فساد قصه چه کسی بود و چرا منجر به بروز این حرکت شد؟

شیخان ادامه داد: این برند به رغم اینکه قیمت کارشناسی آن رقم بسیار بالا بود به نازلترین قیمت فروخته شد و تعمدا تولید برخی از برند‌های ما را پایین می‌آورند که فضا را برای برند خارجی در بازار مهیا کنند.

مدیرعامل شرکت دخانیات کشور با بیان اینکه صحنه بسیار پیچیده و مافیای خطرناکی پشت این قصه فعال است، ادامه داد: ما از رسانه‌ها انتظار داریم در تقابل با این ظلم و فساد کمک حال شرکت دخانیات کشور باشند

وی با اشاره به تأسیس یک مرکز نظارتی، گفت: یک مرکز نظارتی تأسیس کردند که بر صنعت دخانیات نظارت داشته باشد اما از روز تأسیس حجم تولیدات داخل افت پیدا کرد، تعداد کارگران کم شد، اما ۲ شرکت خارجی بزرگتر شدند و قطعا باید این رویه‌های نادرست و معضلات اساسی در دولت آقای رئیسی اصلاح شود.

انتهای پیام / ک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شرکت دخانیات ارز دولتی سیگارقاچاق شرکت دخانیات کشور شرکت خارجی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۲۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش قابل توجه بدهی خارجی ایران در سال ۲۰۲۳ خبر داد و اعلام کرد ایران و الجزایر کمترین میزان بدهی خارجی را در منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی طی این سال داشته‌اند. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی به بررسی میزان بدهی خارجی 28 کشور منطقه از جمله ایران پرداخته است.

بر اساس محاسبات این نهاد بین‌المللی ایران به همراه الجزایر کمترین نسبت بدهی خارجی به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 را در مقایسه با سایر کشورهای منطقه داشته‌اند.

در این گزارش نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی در سال 2023 تنها 1.7 درصد اعلام شده است که کمتر از همه کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به‌جز الجزایر است.

بدهی خارجی ایران در سال 2023 کاهش قابل توجهی نسبت به سال قبل داشته است. در سال 2022 نسبت بدهی خارجی ایران به تولید ناخالص داخلی 2.2 درصد اعلام شده بود که بر این اساس این رقم در سال 2023 کاهش 22 درصدی داشته است.

میزان بدهی خارجی الجزایر به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال گذشته میلادی 1.3 درصد گزارش شده است. بحرین با بدهی 201.4 درصدی بدهکارترین کشور خاورمیانه شناخته شده است.

متوسط بدهی کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و آسیای مرکزی به کل تولید ناخالص داخلی آن‌ها در سال 2023 برابر با 47.8 درصد برآورد شده است.

نسبت بدهی کشورهای صادرکننده نفت منطقه به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال نیز 42.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس متوسط بدهی خارجی منطقه 28 برابر ایران بوده است .

صندوق بین‌المللی پول نسبت بدهی خارجی عربستان به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 را 26.6 درصد محاسبه کرده است که 15 برابر بدهی خارجی ایران است. بدهی خارجی امارات متحده عربی نیز معادل 94.7 درصد تولید ناخالص داخلی آن در سال جاری برآورد شده که 55 برابر ایران است.

نسبت بدهی خارجی برخی کشورهای دیگر به تولید ناخالص داخلی‌شان در این سال عبارت است از: آذربایجان 9.8 درصد، عراق 22.8 درصد، کویت 35.8 درصد، عمان 60.3 درصد، مصر 50.1 درصد، گرجستان 71.8 درصد، اردن 84.1 درصد، مراکش 48.8 درصد، پاکستان 40.1 درصد، تاجیکستان 64.7 درصد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • بدهی خارجی ایران کمتر از ۲۶ کشور خاورمیانه و آسیای مرکزی شد
  • ظرفیت های فارس، چشم ۳۲ هیات تجاری خارجی را گرفت
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • ربات صنعتی ایران ساخت با هفت درجه آزادی تولید شد
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!
  • دولتی‌ها به جای رقابت، نظارت کنند
  • رعایت توازن تولید و مصرف انرژی به سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک