Web Analytics Made Easy - Statcounter

خاتمی گفت: سهم ایران از تولید مقالات ISI نسبت به دوران پهلوی ۱۶ برابر شده است، از همین رو پس از تحریم کامل صنعت خودرویی جوانان ایرانی توانستند در مدت ۳ ماه در تولید ECU که پیچیده ترین قطعه خودرو است به خودکفایی برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمد رضا خاتمی، پژوهشگر انقلاب اسلامی و نویسنده کتاب صعود چهل ساله در گفت‌و‌گو با صبح توس، اظهار کرد: متاسفانه عده ای که به دنبال تطهیر پهلوی هستند با مطرح کردن شبهاتی در بین نسل جوان می خواهد وضعیت دوران پیش از انقلاب را به وارونه بیان کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه یکی از شاخصه های رتبه بندی کشورها در بحث تولید علم، مقالات منتشر شده به عنوان مقالات ISI است، گفت: در طول تاریخ سهم ایران از جمعیت کل جهان چیزی حدود یک درصد بوده است که اگر به تاریخ ISI نگاهی بیندازید در زمان پهلوی سهم ایران از مقالات ISI چیزی حدود یک دهد درصد بوده است که این میزان پس از دوران دفاع مقدس و ایجاد جنبش نرم افزاری با تاکیدات مقام معظم رهبری در سال 2009 به حدود یک درصد می رسد.

 خاتمی ادامه داد: این روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران همچنان روند عودی دارد به صورتی که سهم ایران در سال 2019 به بیش از 2 درصد رسید و از نظر کیفی سهم جمهوری اسلامی ایران از مقالات پر استناد و معتبر جهان به یک درصد رسید و سهم ما از مقالات تاپ ISI 5 درصد رسیده است بدین معنی که ما 5 برابر سهم جمعیتی مان داریم مقاله علمی باکیفیت تولید می کنیم.

5 /16برابر شدن سهم ایران از تولید مقالات ISI

پژوهشگر انقلاب اسلامی از 5 /16برابر شدن سهم ایران از تولید مقالات ISI خبر داد و تصریح کرد: سهم ایران از تولید مقالات داغ دنیا در برخی رشته ها بسیار زیاد است بدین صورت که به عنوان مثال در رشته هوش مصنوعی سهم ایران از مقالات تاپ و داغ این رشته بیش از 14 درصد در سال 2021 بوده است.

وی یادآور شد: در دوران پهلوی و به اذعان محمد رضا شاه در کتاب پاسخ به تاریخ آمده که او بیان کرده می خواهم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا پس از ژاپن شود که این ادعا باعث خنده کارشناسان آمریکایی شده بود زیرا پهلوی برخلاف تمام کشورهای صنعتی دنیا به جای اینکه در ابتدا بر روی علم و فناوری سرمایه گذاری کند و پس از آن وارد صنایع زیرساختی و در نهایت بر روی صنایع تولید نهایی ورود کند، این روند را وارونه انجام داد بدین معنی که به دلیل درآمدهای بالای نفتی آن دوران و رویای صنعتی شدن پهلوی ابتدا صنایع را وارد کرد و بر حسب نیاز صنایع مجبور شد نیازمندی های آن ها را نیز وارد کند.

خاتمی تصریح کرد: به نظر کارشناسان تا زمانی که کشور دارای صنایع مادر و تولیدی مثل فولاد و ماشین سازی نباشد نمی تواند ادعا کند که صنعتی است از این رو پس از ورود صنایع قند شاه به فکر وارد کردن صنایع فولاد از شوروی و ماشین سازی از چکسلواکی افتاد و بازهم این صنایع به دلیل نداشتن نیرو کار متخصص نمی توانست درآمد زایی که از آن انتظار می رفت داشته باشند و ماشین سازی تبریز تنها با 10 درصد ظرفیت خود کار می کرد.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی عنوان کرد: اینجا بود که تازه متوجه شدند باید ابتدا روی نیروکار متخصص سرمایه گذاری می کردند و در سال 53 تازه دانشگاه صنعتی شریف و مازندران تاسیس می شوند و محمد رضا پهلوی در صفحه 266 کتاب پاسخی به تاریخ نوشته است، «به کمبود تجهیزات و مواد خام و وسایل ارتباطی، کبود تکنیسین نیز اضافه شد، ما بیش از یک میلیون خارجی را به خدمت گرفتیم، قبلا به بی توجه به پرورش مهندسان، سرپرستان و مجریان و کارگران ماهر اشاره کردم که تعداد آن ها بازهم کفایت نمی کرد و سرانجام واردات به رغم همه چیز بیش از اندازه زیاد شد و سیر تورمی موجب گردید که می خواستم به هر قیمتی شده است آن را مهار کنم».

روند صنعتی شدن در دوران پهلوی باعث شد تا هرروز کشور به بیگانگان وابسته تر شود

وی با تاکید بر اینکه روند صنعتی شدن در دوران پهلوی باعث شد تا هرروز کشور به بیگانگان وابسته تر شود، خاطر نشان شد: قرار بود صنعتی شدن کشور را از واردات بی نیاز کند اما اجرای این روند وارونه صنعتی شدن توسط پهلوی باعث شد تا علاوه بر ایجاد تورم باعث بالارفتن روند واردات در کشور شد زیرا دانه دانه به اقلام وارداتی ما هر روز اضافه می شد بدین صورت که زمانی که یک صنعت مانند ماشین سازی به کشور وارد شد مواد اولیه را باید وارد می کردیم، قطعات و تکنیسین را نیز باید وارد می کردیم لذا این صنعت و تولیدات حاصل از آن علاوه بر اینکه کفاف نیاز داخلی را نمی داد، باعث شد تا اقلام بیشتری را از خارج وارد کنیم.

خاتمی یادآور شد: زمانی که انقلاب اسلامی پیروز می شود مواجه می شود با یک صنعت وابسته ای که به شدت واردات را افزایش داده است به عنوان مثال زمانی که شرکت روغن قو در کشور احداث شد، همراه با تجهیزاتش، تکنیسین ها و نیروی انسانی آن نیز همراه با آن از رومانی وارد کشور شدند که با پیروزی انقلاب این نیروی انسانی کشور از کشور خارج شد و عملا این کارخانه نیز تعطیل شد لذا اینگونه صنعتی شدن علاوه بر اینکه باعث رشد کشور نشد بلکه کشور را عقب انداخت.

وابسته شدن کشور به واردات با تزریق دلارهای نفتی توسط پهلوی

این پژوهشگر انقلاب اسلامی تصریح کرد: در زمان پهلوی به دلیل تزریق دلارهای نفتی به کشور زمان طولانی به صورت فرمایشی قیمت دلار ثابت نگه داشته شد که این امر باعث بیماری به اصطلاح هلندی در اقتصاد کشور شد و این امر باعث شده تا واردات ارزان شود و تولیدکننده دیگر توان رقابت با کالاهای وارداتی نداشته باشد از این رو تولد رفته رفته جای خود را به واردات داد علاوه بر آن بسیاری از مشکلاتی که امروز در عرصه ارزی کشور با آن مواجه است به دلیل همان سیاست های اشتباه اقتصادی است که پهلوی با تزریق دلارهای نفتی و اقتصادی فرمایشی ایجاد کرده بود.

ساخت ECU خودرو طی 3 ماه/ خودکفایی در تولید بنزین

وی گفت: از دو دهه گذشته سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی هایی در خصوص صنعتی سازی و در بحث دانش در کشور انجام شد و امروز هر پیشرفت و دستاوردی که در حوزه های مختلف شاهد آن هستیم به خاطر همان دو دهه تلاش دانشمندان و صنعتگران کشور است به عنوان مثال در سال 97 کشور با تحریم کامل صنعت خودرویی مواجه شد اما به همت همین جوانان، قطعه ECU خودرو که پیچیده ترین قطعه خودرو به حساب می آید در عرض 3 ماه ساخته شد علاوه بر آن به دلیل سرمایه گذاری هایی که در بحث علم داشتیم باعث شد تا پیش از تحریم بنزین توسط آمریکا ما به خودکفایی در بحث تولید بنزین برسیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: سهم ایران از تولید مقالات پژوهشگر انقلاب اسلامی سرمایه گذاری دوران پهلوی ماشین سازی باعث شد صنعتی شدن مقالات ISI

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۲۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین

وزیر نفت از برنامه جدید وزارت نفت برای تولید بنزین از متانول به‌منظور کمک به رفع ناترازی بنزین خبر داد و گفت: بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود که دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سابقه نداشته است شرکت‌های پتروشیمی در زمینه توسعه میدان‌ها ورود کنند، در نمایشگاهی که در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، ایشان تأکید کردند که از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ استفاده کنید که امروز الحمدالله این اتفاق مبارک رقم خورد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ صنایع پتروشیمی در توسعه میدان‌های گازی اهمیت بسیاری دارد؛ امروز برای توسعه نزدیک به 16 مخزن گازی با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی کشور تفاهم‌نامه امضا شد که به‌سمت قرارداد و اجرایی‌شدن می‌رود.

وزیر نفت تصریح کرد: شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی با کمک شرکت‌های اکتشاف و تولید در توسعه میدان‌های گازی 6 میلیارد و 400 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند و با توسعه این میدان‌ها، در دو، سه سال آینده بیش از 127 میلیون مترمکعب گاز به تولید گاز کشور افزوده می‌شود که هم تأمین‌کننده خوراک پتروشیمی‌ها خواهد بود و هم به فرایند توسعه میدان‌های گازی کشور کمک می‌کند.

وی ادامه داد: پارسال قراردادهای سازنده‌ای با شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل داشتی که بخشی از این‌ها به بهره‌برداری رسیده و بقیه‌ نیز با جدیت درحال پیگیری است.

اوجی از امضای تفاهم نامه با شرکت‌های تولید متانول برای تولید بنزین خبر داد و گفت: در خصوص تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی، به‌ویژه پتروشیمی‌هایی که متانول تولید می‌کنند، با شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی برنامه‌ریزی‌هایی شده و تفاهم‌نامه‌ای با شرکت‌های تولید متانول امضا شده تا با تولید بنزین از متانول، به رفع ناترازی بنزین کمک کند.

وی افزود: ان‌شاءالله بخشی از تولید متانول کشور به‌سمت تولید بنزین و ارزش‌ افزوده سوق داده می‌شود و امروز بسیاری از کشورها از خوراک متانول به تولید بنزین دست یافته‌اند که ما دانش فنی و توانمندی تولید آن را داریم؛ بنابراین در بعضی پتروشیمی‌ها که سهام‌داران آن‌ها تمایل داشتند، با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی این اتفاق مطلوب رقم خواهد خورد و ما بخشی از ظرفیت تولید متانول را به تولید بنزین سوق خواهیم داد که اعداد و ارقام آن را در مصاحبه‌های بعدی اعلام خواهم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه "با توجه به افت قیمتی که طی چند سال گذشته در بحث محصولات تولید متانول داشته‌ایم و از طرفی برای جبران ناترازی بنزین، می‌توانیم از بنزینی که از خوراک متانول تولید می‌شود استفاده کنیم"، گفت: این موضوع پیشتر به صورت موفق در کشور چین هم اتفاق افتاده است.

وی افزود: بهره‌برداری از 79 پروژه نیمه‌تمام به ارزش 16 میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد و 50 پروژه جدید همسو با ارزش افزوده به ارزش 25 میلیارد دلار را نیز در دستور کار داریم؛ از این پروژه‌ها و پروژه‌هایی که تکمیل می‌شوند یا نیمه‌تمام هستند، روزانه 300 تا 400 هزار بشکه به تولید نفت ما اضافه می‌شود، همچنین روزانه 35 میلیون مترمکعب به تولید گاز و بیش از 50 هزار بشکه در روز نیز به ظرفیت پالایشی کشور اضافه خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • خودکفایی، اشتغال و معیشت با استفاده از پساب‌های کشاورزی
  • پیشرفت‌های علمی و صنعتی کشور نتیجه زحمات و تلاش‌های نیروی کار است
  • خودکفایی در تولید برخی از ملزومات خودرو‌های سنگین در جنوبشرق کشور
  • اثرگذاری دانشگاه در کاهش آسیب های اجتماعی با تولید مقالات علمی
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • ایران به دنبال رابطه برد-برد با آفریقا است/ نگاه برابر داریم
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • افغانستان در راه رسیدن به خودکفایی
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه فقه و فقاهت منتشر شد