Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، تلاش مهندسان ایرانی باعث شد در چهاردهم بهمن سال ۱۳۸۷، اولین ماهواره ایرانی به نام امید به وسیله موشک سفیر ۲ در مدار زمین قرار گیرد. به همین دلیل این روز در تقویم ایران، روز ملی فناوری فضا نامیده شده است.

امسال در آستانه 14 بهمن روز ملی فناوری فضایی، بخش های مرتبط با حوزه فناوری فضایی در زیرمجموعه وزارت ارتباطات، اقدام به رونمایی از پروژه و انعقاد تفاهم نامه همکاری با مجموعه های مرتبط کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران

رونمایی از نقشه رقومی یکپارچه جمهوری اسلامی ایران یکی از این پروژه ها بود که ویژگی‌ مهم این نقشه، یکپارچه بودن اطلاعات طبیعی و انسانی با دقت بالا است. از این‌رو، این نقشه در حوزه مدیریت عوارض طبیعی (سیل، زلزله، فرونشست و...) و مدیریت عوارض انسانی (کشاورزی، منابع آب و فاضلاب، مکان یابی و...) کاربرد دارد.

این مراسم با حضور حسین صمیمی، رئیس پژوهشگاه فضایی ایران؛ حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران و امیر سرتیپ خلبان واحدی، فرمانده نیروی هوایی ارتش برگزار شد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 

همچنین امسال در آستانه روز فضایی، پژوهشگاه فضایی ایران و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران هم تفاهم‌نامه‌ای تحت عنوان «همکاری در زمینه‌های هوایی و فضایی» را امضا کردند.

این تفاهم با هدف توسعه و کاربردی کردن فناوری‌های هوافضا بین این مجموعه منعقد شده است.

ازجمله همکاری‌های مشترک تعریف‌شده ذیل این تفاهم می‌توان به مشارکت در تولید نقشه‌های موضوعی در ابعاد مختلف به‌منظور تأمین نیازهای سازمان‌ها دولتی و جامعه؛ مشارکت در تولید سامانه‌های سنجش از دوری از قبیل سامانه فرونشست، سیل و زلزله؛ مشارکت در تولید اطلاعات مکانی مورد نیاز کشور؛ مشارکت در تولید نقشه‌های هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی؛ مشارکت در تولید سامانه بومی ناوبری مورد نیاز؛ و مشارکت در تجاری‌سازی محصولات برای استفاده جامعه از سرریز فناوری‌های هوایی و فضایی اشاره کرد.

امضای توافق نامه همکاری میان سازمان فضایی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

امسال در آستانه روز فناوری فضایی، تفاهم نامه دیگری هم در این حوزه منعقد شد.

سازمان فضایی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توافق نامه ای را برای همکاری در اجرای برنامه حمایت فناوری در حوزه فناوری های فضایی به امضا رساندند.

این تفاهم بین حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران و خیرالدین، معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منعقد شد.

هدف از امضای این توافق نامه، بسط و توسعه توان ملی در نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانایی در حوزه فناوری های فضایی و ارتقا ظرفیت توسعه فناوری فضایی توسط نخبگان دانشگاهی تعیین شده است.

حمایت از فناوری در حوزه فناوری تعریف شد

سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران درباره این همکاری، گفت: فعال شدن بخش خصوصی باعث افزایش شتاب توسعه فناوری فضایی خواهد بود و برای داشتن بخش خصوصی فعال، پویا و خلاق باید به دانشگاه‌ها که سرچشمه‌های تولید علم و دانش و آموزش نیروی انسانی متخصص هستند توجه ویژه داشت.

خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این باره، گفت: تعامل بین دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و پارک‌های علم و فناوری با هدف افزایش اشتغالزایی فناورانه همواره در اولویت وزارت علوم بوده و برای تحقق این هدف طرح‌ها و ایده‌های نو برای ایجاد مسیرهای سریعتر و هموارتر برای ورود نیروی انسانی متخصص و کارآفرین به صنعت تدوین شده است. طرح حمایت (گرنت) فناوری یکی از این طرح‌هاست که مجموعه سازمان فضایی ایران می تواند به عنوان یک کارفرمای مادر در حوزه فضایی نقش آفرینی موثری داشته باشد و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال برای بسیاری از دانش آموختگان و دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فناوری فضایی خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز سازمان فضایی ایران جمهوری اسلامی ایران تحقیقات و فناوری مشارکت در تولید فناوری فضایی حوزه فناوری تفاهم نامه وزارت علوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۳۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

«سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته» ناسا در جدیدترین مأموریت شرکت «راکت لب» به مدار زمین پرتاب شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شرکت «راکت لب»(Rocket Lab) روز شلوغی را پشت سر گذاشته است.

به نقل از اسپیس، شرکت راکت لب یک ماهواره رصد زمین متعلق به کره جنوبی و فناوری جدید بادبان خورشیدی ناسا را عصر روز ۲۳ آوریل به مدار زمین پرتاب کرد.

«سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته »(ACS3) ناسا یکی از دو محموله‌ای بود که در ساعت ۶:۳۳ عصر به وقت منطقه زمانی شرقی بر فراز یک موشک «الکترون»(Electron) شرکت راکت لب از نیوزیلند بلند شد.

مأموریت شرکت راکت لب، نیمه دوم پرواز فضایی در روز ۲۳ آوریل بود زیرا شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) نیز در همین روز ۲۳ ماهواره اینترنتی «استارلینک»(Starlink) خود را تنها ۱۶ دقیقه زودتر از فلوریدا پرتاب کرد.

بادبان‌های خورشیدی، فشار ظریف نور خورشید را مهار می‌کنند و آن را برای به حرکت درآوردن کاوشگرها در فضا به کار می‌برند. کار آنها درست مانند عملکرد کشتی‌های دریانوردی در مهار کردن باد روی زمین است. از آنجا که بادبان خورشیدی کارآمد است و نیازی به سوخت ندارد، بسیاری از طرفداران اکتشاف فضایی نسبت به این راهبرد نسبتاً جدید بسیار امیدوار هستند.

چند مأموریت بادبان خورشیدی از جمله کاوشگر «ایکاروس»(Ikaros) ژاپن و پروژه «لایت‌سیل ۲»(LightSail 2) متعلق به «انجمن سیاره‌ای آمریکا»(The Planetary Society) پیشتر پرواز کرده‌اند. هدف از پرتاب سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته، توسعه بیشتر این فناوری است.

راکت لب در شرح مأموریت خود نوشت: این مأموریت قصد دارد استقرار بوم‌های کامپوزیتی جدیدی را آزمایش کند که بادبان خورشیدی را به اندازه تقریبی ۹ متر در هر طرف می‌رساند.

داده‌های پرواز به‌دست‌آمده در طول مأموریت، به منظور طراحی بادبان‌های خورشیدی آینده در مقیاس بزرگ‌تر برای ماهواره‌های هشدار زودهنگام آب‌وهوای فضایی، سیارک‌ها و سایر مأموریت‌های شناسایی اجرام کوچک و همچنین، مأموریت‌های رصد مناطق قطبی خورشید مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

موشک الکترون این منظره را از جزیره شمالی نیوزیلند هنگام صعود کردن پس از پرتاب در روز ۲۳ آوریل ثبت کرد.

سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته، محموله ثانویه این مأموریت بود. مسافر اصلی مأموریت، یک ماهواره رصد زمین موسوم به «NEONSAT-1» بود که توسط «مرکز تحقیقات فناوری ماهواره» در «مؤسسه علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی»(KAIST) توسعه یافته است.

به گفته راکت لب، NEONSAT-1 از یک دوربین با وضوح بالا و فناوری هوش مصنوعی برای نظارت بر بلایای طبیعی و ردیابی آنها استفاده خواهد کرد. فضاپیمای دیگر NEONSAT در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ پرتاب خواهند شد تا به همتایان خود اضافه شوند.

این دو ماهواره به مدارهای متفاوتی رفتند. موشک الکترون، NEONSAT-1 را حدود ۵۰ دقیقه پس از بلند شدن در فاصله ۵۲۰ کیلومتری بالای زمین مستقر کرد. سپس، سیستم بادبان خورشیدی کامپوزیت پیشرفته را ۵۵ دقیقه بعد طبق برنامه‌ریزی در ارتفاع ۱۰۰۰ کیلومتری قرار داد.

این مأموریت که «آغاز ازدحام» نام گرفت، پنجمین پرتاب مداری راکت لب در سال ۲۰۲۴ و چهل و هفتمین پرتاب کلی آن بود. همه این مأموریت‌های این شرکت به جز چهار مورد تا به امروز از نیوزیلند پرتاب شده‌اند. پرتاب بقیه مأموریت‌ها از «تأسیسات پرواز والوپس» ناسا در ویرجینیا صورت گرفت.

راکت لب در حال تلاش برای ساختن اولین مرحله موشک الکترون با ارتفاع ۱۸ متر و قابلیت استفاده مجدد است. این شرکت در چندین مأموریت پیشین، تقویت‌کننده‌ها را از دریا بیرون آورده و در حال برنامه‌ریزی برای پرتاب یکی از آنها در آینده است. با وجود این، هیچ فعالیت بازیابی در مأموریت «آغاز ازدحام» وجود نداشت.

کد خبر 747509

دیگر خبرها

  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تفاهم‌نامۀ همکاری دانشگاه سلمان فارسی کازرون و انجمن علمی تحقیق و تصحیح نسخه‌های خطی ایران امضا شد
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه
  • ناسا ۲ ماموریت رصد زمین را پس از ۱۸ سال متوقف کرد
  • ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟+ فیلم
  • ایران و هند تفاهم‌نامه توسعه همکاری در حوزه سلامت امضا کردند
  • مانور فضایی کره جنوبی و آمریکا در برابر کره شمالی
  • امضای تفاهم‌نامه علمی پژوهشی دانشگاه آزاد و دادگستری شاهرود
  • بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت
  • کره جنوبی نانوماهواره پرتاب کرد