Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@07:06:28 GMT

هر کجا ناکارآمد بودیم به دلیل دوری از قرآن بوده است

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۴۱۷۰

هر کجا ناکارآمد بودیم به دلیل دوری از قرآن بوده است

به گزارش خبرنگار مهر، اختتامیه شانزدهمین نشست تخصصی استادان، قاریان و حافظان ممتاز قرآن کریم شامگاه چهارشنبه، ۱۳ بهمن‌ماه در مجتمع امام خمینی (ره)، حسینیه الزهراء (س) به همت شورای عالی قرآن با حضور معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شخصیت‌های قرآنی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن با ارائه گزارشی گفت: این نشست نقطه آغاز و عزیمت در موضوع تحول تولید برنامه‌های قرآنی در رسانه ملی است؛ قطعاً با یک یا چند نشست و همایش نمی‌توان تحول ایجاد کرد، اما می‌شود فتح بابی باشد و این گفتمان مشترک را به وجود آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انتظار تولید و پخش برنامه‌های قرآنی فاخر در صدا و سیما

وی ادامه داد: مقرر شده است شورای عالی قرآن، شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن بخشی را در وب سایت و صفحه مجازی خود ایجاد کنند که در طول سال و به صورت مستمر پذیرای طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه مخاطبان و علاقه‌مندان و کارشناسان قرآنی و رسانه‌ای باشد.

معاون اجرایی شورای عالی قرآن بیان کرد: جامعه قرآنی کشور از مدیریت ارشد رسانه ملی توقع و مطالبه دارد تا در تولید و پخش برنامه‌های متنوع، متعدد و فاخر قرآنی از همه شبکه‌های صدا و سیما اهتمام بیشتری داشته باشد که امید است در دوره جدید مدیریتی سازمان، مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

وی در پایان از شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن به عنوان مشارکت‌کننده در برگزاری نشست شانزدهم، همچنین از خبرگزاری‌هایی که جهت انعکاس اخبار نشست اقدام کردند؛ قدردانی کرد.

هرجایی ناکارآمدی داشتیم به دلیل دوری از رهنمودهای قرآنی بوده است

سپس علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در نسبت انقلاب با قرآن، به منظور بازخوانی وظایف دولت اسلامی نسبت به قرآن، گفت: امام راحل که قرآنی می‌زیست و تفقه قرآنی داشت و ما همه مدیون او هستیم، انقلاب اسلامی را بر مبنای قرآن شروع کرد و شعار استقلال را از مبنا و منطق قرآن استخراج کرد و آزادی را نیز با این منطق توضیح داد و تفسیر کرد.

وی افزود: امام، دفاع مقدس را نیز با منطق قرآن اداره و سیاست خارجی را نیز با منطق قرآن تنظیم کرد. همه موفقیت‌های ما در این چند سال مدیون قرآن بوده است، هر جا کارآمدی داشتیم به خاطر قرآن بوده و هر جا ناکارآمدی بوده نیز به دلیل دوری از قرآن بوده است.

معاف اظهار کرد: نسبت قرآن و انقلاب اسلامی نسبت پدر و فرزند است. امروز دولت و نهادهای حاکمیتی بدانند که نوکر قرآن هستند که اگر نباشند مشروعیت ندارند. وزارت ارشاد تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند اسلامی دارد، این معنابخش است و مسیر حرکت ما را تعیین می‌کند، با این نگاه در دولت جدید امر قرآن یک امر حاشیه‌ای، انتزاعی و فانتزی نیست، قرآن در وزارت ارشاد باید یک امر راهبردی و محوری تلقی شود، برای این حرف باید تمهید اندیشیده شود و چینش کرد.

وی ادامه داد: در مدیریت فرهنگی کشور دو نگاه وجود دارد، یک نگاه، نگاه امامین انقلاب است و نگاه دیگر نگاه سکولار است. نگاه اول، نگاه حداکثری به قرآن است. یک ابراستراتژی این است که به نگاه حداکثری توجه کنیم، این دو نگاه با هم تفاوت دارند، اگر کار قرآن را به مقدمات محدود کنیم، طیف محدودی هم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و بخش قابل توجهی از جامعه مخاطب را همان اول کار از دست می‌دهیم.

راه اندازی هیأت اندیشه ورز با حضور قاریان جوان

معاف اظهار کرد: باید به برنامه‌ریزی در حوزه نغمات و تلاوت‌ها بیندیشیم و پیشنهاد می‌کنم هیئت اندیشه‌ورزی تشکیل شود و جوانان نواندیش قاری و حافظ که بیشتر با سلیقه نسل نو مأنوس هستند در آنجا باشند و صحبت‌های افراد صاحب‌نظر نیز در آنجا شنیده شود. از تلخ‌گویی ابا دارم اما این واقعیت است که استقبال مردم از محافل قرآنی نسبت به دهه ۶۰ و ۷۰ کاهش پیدا کرده است، این باید آسیب‌شناسی شود.

باید در حوزه قرآن به صفای حضور در جلسات خانگی بازگردیم

وی بیان کرد: خیلی از ما در جلسات خانگی با قرآن آشنا شدیم، آن جلسات خانگی قرآنی برکات و صفای زیادی داشت و تا روزهای بعد این نورانیت در آن محله بود، اینها احیا شود. در کنار آموزش‌های مرسوم تلاوت پیشنهاد می‌کنم آموزش‌هایی برای تلاوت معنامحور ارائه شود، باید فکری برای ارتقای معنوی، سلوکی و اخلاقی قاریان جوان کرد، وقتی فردی اقبال عمومی دارد اگر نفس به نفس یک معلم اخلاق باشد اتفاقات خوبی برای او می‌افتد.

یک برنامه ساز باید معتقد باشد

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد با بیان اینکه تا برنامه‌ساز معتقد نباشد کار واقعی به شما تحویل نمی‌دهد، گفت: کار قرآنی جوششی است و پویا و زنده از درون فرد می‌آید، در صدا و سیما خیلی اوقات این اتفاق افتاده است، در دنیا دوره «شبکه آشیانه» تمام شده یعنی تلویزیون یک خانه روی همان شبکه روشن و روی همان شبکه خاموش شود، الان اینطور نیست و برنامه‌های شاخص هر شبکه‌ای دیده می‌شود.

تجلیل از طرح و ایده‌های برتر

در ادامه برنامه از علی‌اصغر شعاعی به دلیل پیشنهاد مسابقه نشاط زندگی (تصویرسازی آیات قرآن) و شیوه نوین آموزش مقامات قرآنی، مرتضی مقنیان؛ مسابقه حضوری حفظ موضوعی قرآن، محمدکاظم ربیعی و مجید جدیدی؛ برنامه تلویزیونی اشراق، محمدرسول مهدوی؛ ارزش افزوده نغمات دینی و ترتیل گروهی قرآن کریم، محمدمهدی روحانی؛ دولت قرآن (بازتاب آیات قرآن در اشعار حافظ) و علیرضا کچوئیان، فتا (فهم تصویری آیات قرآن کریم) شایسته تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

حامد ولیزاده و سعید حاجیان شرکت‌کننده در دهمین دوره ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم (اجرا شده از سوی شورای عالی قرآن) نیز در این مراسم به عنوان مدرس درجه یک تجلیل شدند.

رونمایی از دو آلبوم قرائت تحقیق و ترتیل

در این نشست از آلبوم مجموعه آثار محمدحسین سبزعلی، شامل دوره‌های قرائت تحقیق و ترتیل، اذان، مناجات و مباحث آموزشی ایشان رونمایی شد.

در کنار رونمایی از آلبوم مجموعه آثار این خادم و مدرس با سابقه چندین دهه آموزش قرآن، از دوره ترتیل کل قرآن کریم با صدای قاری جوان و ممتاز مهدی فروغی نیز رونمایی شد. این اثر در محل شورای عالی قرآن ضبط و آماده‌سازی شده است.

کتاب «سلسبیل» تألیف حسین بسامی با موضوع حفظ و تحفیظ قرآن کریم، دیگر اثری بود که در حسینیه الزهرا (س) از آن رونمایی شد و همچنین دومین شماره سالنامه پژوهشی شورای عالی قرآن «نبأ» با محور و رویکرد جریان قرائت و حفظ قرآن کریم نیز دیگر اثر معرفی شده بود.

کد خبر 5415912 سمانه نوری زاده قصری

منبع: مهر

کلیدواژه: حامد ولی زاده شورای عالی قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علیرضا معاف سازمان صداوسیما رادیو قرآن قرآن کریم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن فعالیت های قرآنی قرآن کریم انقلاب اسلامی ایران آیت الله خامنه ای ماه رجب نجف اشرف شیعه مقام معظم رهبری ایران مجمع جهانی اهل بیت ع آیت الله مصباح یزدی ایالات متحده امریکا آیت الله صافی گلپایگانی شورای عالی قرآن قرآن بوده قرآن کریم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۴۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، مشاور استاندار بوشهر در ترویج امور قرآنی و مدیران عامل صنعت آب و برق، ظهر یکشنبه در آئین تجلیل از قرآن آموزان و روزه اولی‌های فرزند همکاران شرکت‌های تابعه صنعت آب و برق استان بوشهر اظهار کرد: شرکت‌های آب و برق استان بوشهر علیرغم ترافیک کاری بالا، اهتمام ویژه ای به مسائل فرهنگی و قرآنی دارند.

علیرضا یزاف خاطرنشان کرد: وزارت نیرو همواره یکی از دستگاه‌های شاخص در حوزه ترویج فعالیت‌های قرآنی بوده است و حمایت مدیران عامل شرکت‌های تابعه این وزارتخانه در استان بوشهر از امور فرهنگی قابل تقدیر است.

وی افزود: همه اتفاقات فرهنگی و دینی که در شب‌های ماه مبارک رمضان و دیگر ایام سال رقم می‌خورد باعث می‌شود تا ارزش خدمت رسانی تخصصی دستگاه‌ها به مردم دوچندان شود.

امام جماعت شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نیز با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در نمازخانه کوی آبشیرین کن در طول ایام ماه مبارک رمضان عنوان کرد: با برنامه ریزی مناسب و تشکیل جلسات پیش از ماه مبارک رمضان، اقدامات متنوعی جهت همکاران صنعت آب و برق و خانواده‌های ایشان در نمازخانه کوی آبشیرینکن انجام شد.

حجت الاسلام سید اسماعیل حسینی مطلق گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی قرآن ویژه فرزندان همکاران، بیان احکام و مسائل دینی، اقامه نماز جماعت و برگزاری جلسات قرائت قرآن از جمله این فعالیت‌ها محسوب می‌شود.

وی افزود: همچنین احیا شب‌های قدر و استفاده از ظرفیت ائمه جماعت صنعت آب و برق در راستای مشاوره امور دینی و فرهنگی از دیگر اقدامات این حوزه است.

در ادامه این برنامه گروه نمایشی «عمو سید و خرگوش ناقلا» به اجرای تئاتر با هدف انتقال آمیزه‌های دینی پرداختند و از روزه اولی‌ها و فعالین مراسم قرآنی و نماز تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 6091044

دیگر خبرها

  • طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها
  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند