Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان مشهد- مهدی اله پور گفت: مشکلات و چالش‌هایی بر اثر خشک شدن تالاب‌ها برای زیست بوم منطقه اتفاق می‌افتد و یکی از راه‌های مدیریت گرد و غبار و ریز گرد‌ها حفاظت از تالاب‌ها می‌باشد.

عمدتاً تالاب‌ها به صورت اکوتون تلقی می‌شود؛ اکوتون‌ها مناطق گذرگاهی بین دو یا چند جامعه متمایز یا محیط زیست آبی و خشکی به شمار می‌آیند که غرقابی شدن خاک باعث به وجود آمدن پوشش گیاهی ویژه‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تالاب های دائمی در خراسان رضوی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در خراسان رضوی یازده تالاب دائمی و حائز اهمیت وجود دارد که شامل، اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان، رودخانه حفاظت شده کشف رود، رودخانه حفاظت شده تجن، چشمه سبز در داخل منطقه حفاظت شده بینالود، کال مژن آباد در داخل منطقه حفاظ شده سیرخون، کال شور سبزوار در داخل پناهگاه حیات وحش شیراحمد، رودخانه زنگلانلو در داخل منطقه حفاظت شده ارس سیستان، کال شور گناباد در داخل منطقه شکار ممنوع نوبهار و سه کوهک، کال شور نیشابور در داخل منطقه شکار ممنوع رئیسی، رودخانه هریرود در داخل منطقه شکار ممنوع مرزی، رودخانه شمخال در داخل منطقه حفاظت شده دربادام، می‌باشد و برنامه حفاظتی آن با جدیت و نگاه ویژه دنبال می‌شود.

اله پور گفت: در جهت اجرای عملیات حفاظتی برای اراضی ملی و پهنه‌های تالابی رودخانه تجن و برای جلوگیری از تعارضات، اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اجرای برنامه سیپا با عملیات ظرفیت سازی، آموزش، مشارکت و آگاهی رسانی جوامع محلی حوزه رودخانه تجن به منظور ارتقاء سطح فرهنگ زیست محیطی و شناخت اهمیت و ارزش و کارکرد‌های تالاب، صورت پذیرفت.

به گفته اله پور، در این خصوص ۲ هزار و ۴۴۰ متر عملیات فنس کشی و سیم خاردار، جهت تفکیک اراضی ملی و مستثنیات و جلوگیری از تعارضات دام، تخریب و تصرف و بوته کنی و همچنین حفاظت از جنگل قاسم خانی که به عنوان یک ذخیره گاه جنگلی در منطقه سرخس می‌باشد، انجام شده است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به منظور کنترل و پایش رودخانه حفاظت شده تجن، به ویژه موضوعات حقابه، تعارضات، پروژه بازسازی و تکمیل پاسگاه حفاظت محیط زیست تجن با هدف حفاظت بهتر از این تالاب و رودخانه ارزشمند، انجام شده است.

او گفت: اجرای عملیات مهندسی و مکانیکی اثر طبیعی - ملی دریاچه بزنگان، با ایجاد دیواره ساحلی به منظور هدایت روان آب و سیلاب‌ها و به جهت احیاء و تأمین آب و حقابه دریاچه بزنگان برای حفاظت از این سرمایه ارزشمند الهی صورت گرفته است.

پیگیری جدی برای احیای تالاب های خراسان رضوی

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تغییر اقلیم، عدم تخصیص حقابه زیست محیطی تالاب‌ها و رودخانه ها، اجرای طرح‌های توسعه و زیربنایی بزرگ بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی، ورود آنواع آلاینده‌ها شیمیایی و فیزیکی، آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های کشاورزی و دامداری، آتش سوزی و خشکسالی‌های متمادی، چندین شکار و صید غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی را از تهدیدات و مشکلات تالاب است و اقدامات احیایی تالاب‌های استان با جدیت درحال پیگیری و انجام است.

انتهای پیام//ص. ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تالاب ها حفظ اراضی ملی احیای تالاب ها ریزگردها و گردو غبار اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی داخل منطقه حفاظت شده تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۵۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: قاچاق ۳۷ قطعه کبک وحشی به کشور عراق با هوشیاری ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج ناکام ماند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کردستان و به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست کردستان، اقبال حمیدی اظهار کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان سنندج با رصد و شناسایی محل نگهداری کبک‌ها، با اخذ حکم قضائی و همکاری نیروی انتظامی و بازرسی از منزل یک شکارچی غیرمجاز، ۳۷ قطعه کبک که قصد قاچاق را کشف و ضبط کردند.

وی با اشاره به اینکه واحد حقوقی این اداره اقدام به تشکیل پرونده در این رابطه و معرفی فرد خاطی به مراجع قضائی کرده است، افزود: محیط‌بانان افزون بر این کبک‌ها، ۳۵ قفس چوبی و یک شبکه نگهداری پرندگان هم کشف کردند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان ادامه داد: پرندگان کشف شده به اداره حفاظت محیط زیست انتقال داده شده‌اند و پس از بررسی‌های جسمانی، تغذیه و مراقبت‌های لازم در زیستگاه‌های طبیعی این شهرستان رهاسازی می‌شوند.

حمیدی اضافه کرد: کبک‌ها که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کنند ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آنکه آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار است.

کد خبر 748646

دیگر خبرها

  • آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار آغاز شد
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۸۰ درصد آبگیری شد
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • ۲ شکارچی غیرمجاز در منطقه «قرچغه» قوچان دستگیر شدند
  • ۵ حفار غیر مجاز در شهرستان نیشابور دستگیر شدند
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج