Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@07:48:36 GMT

چهلمین جشنواره فیلم فجر- ۵ پدران و پسران...

تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۷۲۸۸

چهلمین جشنواره فیلم فجر- ۵ پدران و پسران...

چگونگی جمع آوری و محاسبه‌ی آرای مردمی  برای گروهی از فیلمسازان همیشه محل سوال و اعتراض بوده است. در سالهای دور و نزدیک هم سازوکارهای مختلفی برای آن در نظر گرفته شده است و نهایتا اغلب هم انتقاد و اعتراض وجود داشته و دارد.

امسال این مهم توسط سامانه آرای مردمی (سمفا) جشنواره فیلم فجر انجام می‌شود. خوشبختانه تا اینجا نسبت به این موضوع واکنش زیادی دیده نشده است؛ البته  به  جز منیر قیدی کارگردان «دسته دختران» که امروز انتقاداتی در این زمینه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهیه کننده همین فیلم نیز اعتقاد داشت، اگر هنوز انتقادی در این زمینه مطرح نشده به خاطر آن است که تا امروز آمار ده فیلم نخست بیرون نیامده است.

البته این پیش بینی خیلی عجیب نیست، شاید آمارها که بیرون بیاید اعتراض ها هم شروع شود، بخصوص که اغلب فیلمسازان ما فکر می کنند فیلمهای خوبی ساخته اند. در این بین مدیر سامانه سمفا نیز فرآیند ثبت کردن آرای مردمی جشنواره فیلم فجر در این سامانه را توضیح داد که کلیت اجرای آن قابل قبول به نظر می‌رسید. البته باید منتظر خروجی ها و نتیجه نهایی کار ماند.

معمولا ایام جشنواره که می‌رسد، اهل سیاست نیز توجه‌شان به سینما بیشتر می‌شود  و سعی می‌کنند دغدغه‌های خود در این زمینه را عنوان کنند. امروز سخنگوی دولت  (بهادری جهرمی) گفت که سینما یکی از نمایشگرهای مهم فرهنگ یک ملت است و دولت حامی سینمای زنده و بیدارگر خواهد بود. البته در  مورد  اینکه سینمای زنده و بیدارگر چه نوع سینمایی است و شاخص آن کدام فیلمها می‌توانند باشند، توضیح زیادی داده نشد. بهادری جهرمی روز پیش سری به برج میلاد هم زده بود تا از نزدیک شاهد برگزاری روند جشنواره باشد. 

در روز چهارم جشنواره نخست فیلم «ملاقات خصوصی» روی پرده رفت، ساخته امید شمس، یک فیلم اجتماعی با مضمونی عاشقانه که به نظر مخاطبان آن را اثری متوسط ارزیابی ‌کردند. البته بازیگران فیلم در نشست مطبوعاتی ملاقات خصوصی از حضور در فیلم بسیار احساس رضایت می‌کردند. کارگردان فیلم دراین نشست با اشاره به اینکه فضا و شخصیت‌های اصلی فیلمش را به خوبی می‌شناسد، عنوان کرد که سالها در همین محله‌ها ساکن بوده و هنوز هم آنجا زندگی می‌کند. ایده مرکزی داستان فیلم ملاقات خصوصی از امتیازات آن محسوب می‌شد که به گفته کارگردان از پرونده‌های واقعی گرفته شده است.

پدری و پسری

ماجرای  قدم گذاشتن پسر در راه پدر، چیز عجیبی نیست و در حرفه‌های گوناگون خیلی هم متعارف محسوب می‌شود. در سینمای ایران نیز نمونه‌های آن کم نبوده است. اما برخلاف دیگر حرفه‌ها که اغلب فرزندان کسب و کار موروثی را رشد داده و بالا برده‌اند، در سینما اغلب زیر سایه نام پدر قرار داشته اند. در جشنواره امسال نیز چند فیلم پدر و پسری داریم. در خائن کشی،  پدر (مسعود کیمیایی) فیلم را ساخته و پسر (پولاد کیمیایی) در آن بازی کرده است. یک فیلم هم ابراهیم حاتمی کیا برای پسرش یوسف حاتمی کیا (شب طلایی) تهیه کرده است.  

فیلم دوم امروز هم یکی از این فیلم های پدر و پسری‌ست، «ماهان» را حمید شاه حاتمی ساخته و پدرش جمشید شاه حاتمی تهیه کرده است. البته شاه حاتمی  پدر، اعتقاد عجیبی به کار پسرش دارد  تا آنجا که آن را نه یک اتفاق در جشنواره یا ایران که اتفاقی در سینما دانسته است. البته انتظارات با چنین ادعایی بسیار بالا می‌رود و این به نفع فیلم پسرش نیست!

«ماهان» که جوایزی در جشنواره و کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره ای در کره شمالی بدست آورده فیلم قابل قبول و امیدوارکننده‌ای از شاه حاتمی جوان محسوب می‌شود. البته او خوش شانس تر از  پسر فیلمسازانی چون حاتمی‌کیا و بخصوص مسعود کیمیایی که با توجه به کارنامه پدرشان، بیرون آمدن از زیر سایه‌ی آنها کار دشواری است. سازندگان «ماهان» نیز بر واقعی بودن داستان فیلم خود اشاره کرده اند و اگر همینطور پیش برود جشنواره امسال از این جنبه می‌تواند  رکورد دار شود! 

رضایت رئیس سازمان سینمایی

امروز محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی در خانه جشنواره حاضر شد و نشستی برگزار کرد. در این نشست از بهبودی احتمالی نقاش زاده دبیر جشنواره  در یکی دو روز آینده گفت که در آستانه برگزاری مبتلا به کرونا شده بود. او که از روند برگزاری جشنواره و همینطور رعایت فاصله گذاری ها و پروتکلهای بهداشتی راضی به نظر می‌رسید از آزادی هیئت انتخاب جشنواره نیز دفاع کرد و گفت حتی برخی از فیلمهایی که از گفتمان انقلابی پیروی می‌کردند نیز توسط هیئت انتخاب رد و کنارگذاشته شده‌اند!

منبع: الف

کلیدواژه: شاه حاتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۷۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، جشنواره بزرگ دشت غذا به همت شهرداری منطقه ۱۸ تهران و انجمن آشپزان و سر آشپزان پایتخت در بوستان قائم تدارک دیده شده بود. در این رویداد غذا‌های بومی و محلی اقوام مختلف داوری و ۲۳ برگزیده انتخاب شد.

 

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تصاویری از هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در فومن
  • به یاد آتیلا پسیانی و لحظه‌های ماندگارش در سینما | از هنرمندی در آثار بهرام بیضایی تا حاتمی‌کیا و بهروز افخمی |‌ ببینید
  • معرفی برگزیدگان هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • نایب قهرمانی تیم پسران ایران در شطرنج شهر‌های آسیا
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت
  • (تصاویر) جشنواره گل‌های لاله آسارا
  • جشنواره ورزش و سلامت در روستای ابرسج
  • برگزاری جشنواره بزرگ دشت غذا در پایتخت
  • اختتامیه جشنواره هنر انقلاب در یاسوج
  • برنامه دیت دختران و پسران حزب اللهی