Web Analytics Made Easy - Statcounter

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بخش اعظم مخالفت‌ها با نسخه‌نویسی الکترونیک فقط به این دلیل است که روش‌های قبلی در جامعه نهادینه شده است. پزشکان محترم هم باید منافع مردم را بر منافع شخصی خودشان ترجیح بدهند.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ایده نسخه‌نویسی الکترونیک از همان آغازین روز‌های شکل‌گیری همواره موافقان و مخالفانی داشته است که با طرح استدلال‌های گوناگون به تبیین پیامد‌های مثبت و یا عوارض منفی این تصمیم پرداخته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان شاید ضعف زیرساخت‌های فنی مهم‌ترین دلیلی بوده است که از سوی منتقدان مورد اشاره قرار گرفته و بر ضرورت چاره‌اندیشی برای آن تأکید شده است. برای بررسی بیشتر این موضوع به سراغ غلامرضا شریعتی؛ نماینده مجلس یازدهم رفتیم و دیدگاه وی را در این زمینه جویا شدیم که در ادامه تقدیم می‌شود.

این نماینده مجلس درباره تأثیر حذف دفترچه‌های بیمه کاغذی بر سهولت استفاده از خدمات درمانی به خبرگزاری دانشجو گفت: نزدیک به یک دهه است که سیاست دولت الکترونیک در کشور ما تبیین می‌شود و کار بسیار ارزشمندی است، چون هم در روان‌سازی کار‌ها بسیار مؤثر است و هم به استفاده بی‌رویه از کاغذ پایان می‌دهد؛ لذا الکترونیکی کردن دفترچه‌ها و استفاده بهینه از بستر فضای مجازی برای تسهیل آرامش مردم و صرفه‌جویی در زمان افراد بسیار مفید است، اما نکته مهمی که وجود دارد، عدم دسترسی و یا ضعیف بودن بستر اینترنت در برخی از مناطق کشور است که ممکن است باعث سرگردانی مردم شود؛ بنابراین مسئولین اجرای این طرح ابتدا باید این تمهیدات را اتخاذ کنند، زیرا در همین مدت کوتاهی که نسخه‌نویسی الکترونیکی شروع شده است، شاهد اعتراضاتی بوده‌ایم.

شریعتی همچنین با اشاره به وسعت و پهناوری کشور افزود: اگرچه در حال گسترش فناوری اطلاعات در دورترین نقاط کشور هستیم، اما همچنان بسیاری از مناطق دوردست فاقد زیرساخت‌های مناسب اینترنتی هستند و این موضوع طبیعتاً مشکلاتی را ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد مسئولین امر باید با به‌روزرسانی سیستم و رفع معضلات و مشکلات موجود اجازه ندهند که اصل طرح دچار چالش شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس جلوگیری از گسترش بیماری‌های همه‌گیر مانند کرونا را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و اظهار داشت: به هر حال رد و بدل کردن دفترچه بین پزشک و داروخانه و بیمار و مراجعات حضوری افراد برای دریافت و تعویض دفترچه منجر به سرایت و گسترش برخی بیماری‌ها می‌شود که با حذف دفترچه‌های کاغذی این نگرانی و دغدغه نیز برطرف می‌شود. ضمن اینکه یکی از مزایای دیگر نسخه‌نویسی الکترونیک، شفافیت در تجویز پزشکان خواهد بود.

غلامرضا شریعتی درباره دلیل عدم همکاری برخی از پزشکان و مراکز درمانی با طرح نسخه الکترونیک افزود: زمانی که افراد به مدت چندین دهه از یک روش استفاده کرده‌اند و می‌خواهند از روش‌های سابق جدا بشوند، طبیعتاً مقاومت‌هایی در برابر تغییر و تحولات به وجود می‌آید، اما با اصرار و پیگیری مداوم می‌توان این مشکلات را برطرف کرد. به نظرم بخش اعظم مخالفت‌ها فقط به این دلیل است که روش‌های قبلی در جامعه نهادینه شده است. پزشکان محترم هم باید منافع مردم را بر منافع شخصی خودشان ترجیح بدهند. قطعا نسخه‌نویسی الکترونیک به شفافیت بیشتر نظام سلامت و کاهش هزینه‌های این بخش کمک به سزایی می‌کند.

نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه سایر کشور‌ها در الکترونیکی کردن سازوکار درمان اظهار داشت: در حال حاضر اکثر کشور‌های دنیا خدمات خودشان را با استفاده از سامانه‌های الکترونیکی جلو می‌برند و روش‌های سنتی در دنیا کنار گذاشته شده است. باید خودمان را با شرایط جدید وفق بدهیم و از تجربه کشور‌های دیگر نیز استفاده کنیم تا موانع و مشکلات موجود با اتخاذ تدابیر درست برطرف شود. از سوی دیگر مجریان این طرح باید اطلاع‌رسانی لازم را درباره مزایای اجرای این طرح برای پزشکان و مردم انجام دهند. در غیر این صورت پیش بردن این طرح دچار مشکل می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: غلامرضا شریعتی مجلس یازدهم نسخه الکترونیک شفافیت نسخه نویسی الکترونیک پزشکان نظام سلامت نسخه نویسی الکترونیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۸۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت

اکنون رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور می‌گوید که اگرچه در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان شناسایی و منتشر شد و این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشته، چراکه هنوز این روانشناس‌نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

طبق ماده پنج قانون سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، مشاوران و روانشناسان برای هرگونه اشتغال در حرفه خود باید دارای‌ پروانه از سازمان نظام روانشناسی باشند.

اما خرداد سال ۱۴۰۱ بود که سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور اسامی افراد غیر روانشناس و بدون مجوز را در قالب سه لیست منتشر کرد که در نوبت اول ۱۴۴ نفر، نوبت دوم ۶۱ نفر و در نوبت سوم ۲۱۹ فرد یا صفحه مجازی که به صورت غیرقانونی در حیطه روان‌شناسی فعالیت می‌کردند را شامل می‌شد؛‌ این اعداد رقمی بالغ بر ۴۵۶ فرد یا صفحه مجازی بود که نه تنها مجوز و پروانه اشتغال از سازمان نظام روانشناسی و مشاوره نداشتند بلکه برخی تحصیلات مرتبط با روانشناسی نیز نداشتند.

در همان زمان رئیس وقت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه اسامی اعلام شده از بین ۴۵۰۰ روانشناس‌نما شناسایی شده منتشر شده و اسامی باقی روانشناس‌نماها به زودی منتشر می‌شود، از ارسال این اسامی به قوه قضائیه خبر داد و گفت: هم اکنون بر قوه قضائیه واجب است به این موضوع ورود کرده، این افراد را فرا بخواند و احضار کند.

اما، علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با اشاره به فعالیت روانشناسان نماها اظهار می‌کند: در سه نوبت اسامی روانشناسان زرد طی ادوار گذشته توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی و منتشر شد؛ این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه خوبی نداشت چراکه هنوز این روانشناس نماها به کار خود ادامه می‌دهند.

وی افزود: اگرچه این روانشناس نماها معرفی شدند اما اتفاق خاصی درخصوص توقف فعالیت آن ها نیفتاده است، این در حالی است که مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بر توقف فعالیت روانشناس‌نماها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی جامعه است، به عبارتی دیگر مردم باید به قدری آگاهی‌شان افزایش پیدا کند تا بتوانند روانشناسان واقعی را از روانشناس نماها تشخیص دهند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور ادامه داد: افزون بر آن مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، روانشناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • توریسم درمانی در حال ترک ایران است؛ عراقی‌ها هم دیگر نمی‌آیند
  • صرفه‌جویی جالب به سبک کمیته داوران!
  • مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد
  • پزشکی به شرط کسب درآمد
  • صرفه جویی ۸۰۰ هزار متر مکعب آب با انجام اقدامات حفاظتی در بافق و بهاباد 
  • نسخه کاغذی جایگزین نسخه نویسی الکترونیک در زمان قطعی سامانه بیمه سلامت
  • صرفه جویی آب در شهرستان بافق و بهاباد
  • چگونگی خدمات‌دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک بیمه سلامت
  • رئیس سازمان نظام روانشناسی: انتشار اسامی روان‌شناس‌نماها نتیجه خوبی نداشت