Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@21:22:53 GMT

مهمترین علایم سرطان در کودکان

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۹۹۹۴۴

مهمترین علایم سرطان در کودکان

عزیز اقبالی اظهار داشت: در بزرگسالان از روش‌های غربالگری برای پیشگیری از سرطان می‌توان استفاده کرد، اما در کودکان اغلب روش‌های غربالگری توصیه نمی‌شود.

فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان افزود: در سرطان کودکان برخلاف بزرگسالان اغلب، علائم اختصاصی وجود ندارد و علائم سرطان در کودکان غیراختصاصی است.

اقبالی، کاهش وزن قابل توجه، تب مکرر یا طول‌کشیده (بیش از دو هفته)، دردهای استخوانی به خصوص درد کمر، خستگی مفرط و رنگ‌پریدگی، علائم کبودی و خونریزی غیرعادی، سرماخوردگی غیرعادی و طول کشنده، بزرگ شدن غدد لنفاوی در نواحی خاص مثل گردن، کبد و طحال بزرگ و توده در شکم و یا هر توده‌ای در هر کجای بدن را از مهمترین علائم احتمالی شیوع سرطان در کودکان برشمرد و یادآور شد: در بعضی موارد هم علائم اختصاصی دیده می‌شود مانند رتینوبلاستوما که در معاینه چشم و یا عکاسی رفلکس قرمز وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در تشریح تفاوت پیش آگهی سرطان در کودکان نسبت به بزرگسالان، خاطرنشان کرد: پیش آگهی سرطان در کودکان خیلی خوب است مثلاً در لوکمی کودکان ۹۰ تا ۹۵ درصد بهبودی کامل ایجاد می‌شود در تومور ویلمز و لنفوم هوچکین در صورتی که در مراحل اولیه مراجعه کنند و تشخیص به موقع داده شود ۹۵ تا ۹۹ درصد بهبودی کامل پیدا می‌کنند.

این فوق‌تخصص خون و سرطان کودکان گفت: روش‌های مختلفی از جمله جراحی، شیمی درمانی‌، رادیوتراپی‌، و پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان وجود دارد و اخیراً از روش‌های جدیدی مانند ایمنوتراپی و سلول درمانی استفاده می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: در کودکان مبتلا به سرطان نسبت به بزرگسالان از داروهای شیمی درمانی بیشتری می‌توان استفاده کرد و با اینکه هزینه درمان در کودکان کمتر از بزرگسالان است اما تشخیص سرطان در کودکان دشوارتر و اغلب با تأخیر است.

اقبالی تاکید کرد: در کنار این اقدامات، مراقبت‌های نگه دارنده مانند تزریق فرآورده‌های خونی و درمان با آنتی بیوتیک شانس بهبودی را بیشتر می‌کند و در بیمارانی که به درمان پاسخ مناسب ندادند از مراقبت‌های تسکینی مانند داروهای ضد درد استفاده می‌شود.

وی افزود: در بروز سرطان فاکتورهای ژنتیکی و محیطی نقش دارند و برخلاف بزرگسالان، نقش فاکتورهای ژنتیکی در کودکان بیشتر است.

اقبالی، شایع‌ترین سرطان در کودکان را لوکمی عنوان کرد و گفت: بعد از لوکمی ها، سرطان‌هایی که از بافت‌های رویانی منشأ می‌گیرند مانند تومور مغزی تومورویلمز، نوروبلاستوما، سارکوما بیشتر هستند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران در توصیه‌ای به خانواده‌ها تاکید کرد: حتماً روند رشد و تکامل فرزندان را با دقت پیگیری و در صورت تغییر الگوی رشد، تکامل‌، رفتار و حرکت سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

وی یادآور شد: بزرگسالان نیز از مصرف دخانیات در کنار کودکان بپرهیزند و مراقب رژیم غذایی کودکان باشند و از غذاهای آماده و اصطلاحاً فست فود کمتر استفاده کنند وبه فعالیت‌های بدنی فرزند خود توجه داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

شایع‌ترین بیماری مردان و راه‌های درمان آن‌ برآورده شدن آرزوی دو کودک مبتلا به سرطان توسط عادل فردوسی‌پور

47231

کد خبر 1599533

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: کودکان سلامت کودکان سرطان سرطان پوست سرطان در کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۹۹۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، هرچند دوره بیماری‌های زمستان و آلرژی فصل بهار روبه پایان است، احتمال دارد آبریزش بینی به قوت خودش باقی باشد. اگر داروهای آلرژی هم علاج این آبریزش مدوام نبودند، وقتش رسیده که بدانید احتمالا به عارضه‌ای متفاوت دچارید.

بیشتر بخوانید: آلرژی بهاری را چگونه شکست دهیم؟

دلیل آبریزش بینی ممکن است «التهاب سینوسی مزمن» (رینوسینوزیت، rhinosinusitis) باشد؛ بیماری التهابی مزمنی اگر بیش از سه ماه طول بکشد تورم سینوس‌ها را به‌دنبال خواهد داشت.

البته ممکن است همزمان دچار آلرژی و التهاب سینوسی مزمن باشید. از آنجایی که آبریزش بینی هم جزو علائم التهاب سینوسی مزمن و هم جزو علائم آلرژی‌های فصلی است، افراد معمولا فکر می‌کنند که دلیل اصلی آبریزش بینی آلرژی فصلی باشد. با وجود آنکه داروهای بدون نسخه ضدآلرژی در درمان آن موثر است، اما به افرادی که التهاب سینوسی مزمن دارند کمک چندانی نمی‌کنند.

علائمی که نشان می‌دهند دلیل آبریزش بینی آلرژی نیست

نشانه‌هایی وجود دارد که آلرژی‌زاهای (آلرژن‌ها) بهاری، که در محیط شناورند، شاید دلیل آبریزش بینی نباشند. برای مثال، اگر وضعیت آلرژی بیش از حد طول کشید یا اینکه داروهای بدون نسخه کارساز نبود، احتمالا پای بیماری زمینه‌ای در میان است.

جایانت پینتو، مدیر بخش راینولوژی (جراحی و درمان بیماری‌ها بینی) و آلرژی دانشگاه پزشکی شیکاگو، می‌گوید، وقتی با فردی مواجه می‌شویم که مدت‌زمان طولانی آبریزش بینی دارد به بیماری التهاب سینوسی مزمن مشکوک می‌شویم. افرادی که آنتی‌هیستامین، استروئیدهای داخل بینی یا اسپری بینی استفاده می‌کنند و همچنان آبریزش‌ بینی دارند، ممکن است به التهاب مزمن سینوس‌ مبتلا باشند که روش درمانی دیگری می‌طلبد.

بنابراین متخصصان توصیه می‌کنند که در چنین مواردی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

درمان التهاب سینوسی مزمن

داروهای بدون نسخه برای تسکین علائم آلرژی کافی و مناسب‌اند اما معمولا به التهاب سینوسی مزمن کمکی نمی‌کنند. اما خبر خوب این است که اگر متخصص همه دلایل احتمالی را بررسی و موثرترین درمان را انتخاب کرده‌ باشد،‌ بیماری التهاب سینوسی مزمن درمان‌پذیر است.

روش‌های درمانی برای افراد مختلف متفاوت است، اما آنتی بیوتیک‌ها یا استروئیدها به‌همراه اسپری بینی و سینوس، از درمان‌های رایج التهاب سینوسی مزمن به‌شمار می‌روند. اگر این روش‌های درمانی کارساز نبود، جراحی سینوس راه دیگری است که متخصصان توصیه می‌کنند.

منبع: سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1228753 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • بستری شدن ۸۸ نفر به علت مشکلات تنفسی در خوزستان
  • آشنایی با علائم آبریزش دائمی بینی در بهار
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • مهمترین علائم سگی که مبتلا به هاری است؛ مراقب باشید گازتان نگیرند! |‌ این حیوانات منتقل کننده هاری هستند | ویدئو
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • جزییاتی از بیماری ترانه علیدوستی و علت آن