Web Analytics Made Easy - Statcounter

 محمد محمدزاده روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند بخش عمده ای دام استان به صورت زنده خارج می شود اما آن میزان دامی هم که کشتار می شود فرآورده های آن شامل پوست و پشم به صورت خام و با قیمت پایین به علت نبود فرآوری از استان خارج می شود.

وی افزود: اقتصاد دام سبک تک محصولی است بدین جهت به دنبال زنجیره تولید و ارزش پشم هستیم تا با ایجاد این زنجیره بتوانیم درآمدزایی در کنار گوشت قرمز برای تولیدکنندگان ایجاد کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این استان با احتساب دام سنگین حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی دارد که سالانه ۷۰۰ هزار راس دام مازاد بر نیاز استان به صورت زنده و پرواری برای کشتار به دیگر استان‌ها حمل می‌شود.

این میزان دام تولیدی استان به صورت خام به استان های گلستان، تهران، خراسان رضوی و یزد حمل شده و پس از کشتار روانه بازار می شود.

استان خراسان شمالی از نظر واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی حوزه دامی بسیار فقیر است و تنها یک کشتارگاه صنعتی در استان با ظرفیت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن فعال است.  

به گزارش ایرنا آلایش خوراکی دام شامل کله و پاچه، دل، جگر، قلوه، زبان، شکمبه، شیردان، هزار لا و روده نیز بدون بسته بندی و فراوری به صورت خام به فروش می رسد.

سم، شاخ، خون، چربی حیوانی و سایر اعضا و جوارح غیرخوراکی دام‌ها دور ریخته می شود در حالی که در صنعت کاربردهای زیادی دارند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اینک سرمایه گذارانی از جمله شرکت گوشت ایران برای ایجاد زنجیره گوشت قرمز در استان قول های مساعد داده اند که در این خصوص جلسه هایی نیز داشته ایم که امید وار هستیم عملیاتی شود.

محمدزاده اظهار داشت: پشم کاربردهای زیادی دارد اما استفاده از ظرفیت این محصول در این استان مغفول مانده است که علاوه بر استفاده از آن در صنعت نساجی ، پارچه بافی و قالی بافی، نمد و چربی استحصال از آن نیز تولید کرم های بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تعداد بهره برداران در بخش دام را ۴۶ هزار نفر ذکر کرد و افزود:  با توجه به اینکه بیش از ۴۴ درصد جمعیت استان ساکن روستا و بیش از ۹۰ درصد جمعیت روستایی به حرفه دامپروری اشتغال دارند کمبود و گرانی علوفه این قشر  را با چالش مواجه کرده است.

۷۵ درصد دام استان به صورت روستایی و سنتی پروار داده می شود.

به گزارش ایرنا در ۶ ماه سال جاری خشکسالی چهار هزار و ۸۰۰ میلیون ریال به دامداران و زنبورداران استان خسارت زد که بیشترین آن در بخش دامداری بوده است.

در استان یک میلیون و ۹۷۰ هزار راس دام سبک وجود دارد که شامل یک میلیون و ۶۶۶ هزار و ۵۳۰ راس گوسفند و بره و مابقی بز و بزغاله است.

همچنین در خراسان شمالی ۸۲ هزار راس دام سنگین وجود دارد که ۷۹ هزار و ۷۵۸ راس گاو و گوساله و ۲ هزار و ۴۹۱ نفر شتر است.

براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

برچسب‌ها بجنورد دامپروری کشاورزی خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دامپروری کشاورزی بجنورد دامپروری کشاورزی خراسان شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۱۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ این طرح‌ها شامل مرکز دیالیز فاروج، بخش ویژه بیمارستان امام خمینی شیروان و مرکز درمانی، خوابگاه دانشجویی و مرکز آموزشی ودر مانی بیمارستان خاتم الانبیای این شهرستان با ۴۵۰۰ متر مربع مساحت است.
سپس در بجنورد، طرح‌های ام آر آی، دستگاه سی تی اسکن و آنژیوگرافی بیمارستان امام حسن، بیمارستان مادر و کودک، چهار همراه سرای بیمارستان امام علی و همچنین رادیولوژی دیجیتال بیمارستان امام علی با حضور معاونان وزیر بهداشت، افتتاح خواهد شد.

دیگر خبرها

  • فینال جام حذفی در یک صورت خارج از کرمان برگزار می شود
  • شیر گاو یکی از چالش برانگیزترین مشکلات پزشکی را حل کرد
  • رشد ۱۶ درصدی اهدای خون در خراسان شمالی
  • سالانه بیش از ۱۵۰۰ قطعه پرنده وحشی در خراسان رضوی تیمار می‌شود
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • آبیاری نوین ؛ گامی به سوی جهش تولید
  • طرح های بهداشت ودرمان خراسان شمالی افتتاح و کلنگ زنی می شود
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج و به روی مردم و جوانان شهر باز شود
  • ۸۲۰۰ خانوار عشایری در استان خراسان رضوی زندگی می‌کنند