مسئولان برای احقاق حقآبه از افغانستان تنها به مذاکره دل نبندند
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۱۲۶۷
به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله مصطفی محامی نماینده ولی فقیه در سیستانوبلوچستان در خطبههای امروز نماز جمعه زاهدان ضمن تبریک حلول ماه رجب و میلاد امام محمد باقر (ع) و امام هادی (ع) و ایامالله دهه فجر و سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و با گرامیداشت یاد شهدا و امام شهدا و همچنین تسلیت رحلت فقیه عالیقدر و مرجع عظیم الشأن حضرت آیتالله العظمی صافی گلپایگانی، یکی از راههای تحصیل تقوا را تقویت معنویت و ارتباط با خداوند، تمسک به پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) و پیروی از اولیا الهی و آشنایی با فرمایشات ایشان و عمل به آنها عنوان کرد و اظهار داشت: خداوند ماه رجب را مانند ماه مبارک رمضان به خود نسبت داده که نشان دهنده شرافت و حرمت ویژه این ماه است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امام جمعه زاهدان با قرائت حدیث قدسی الشَّهرُ شَهری و العَبدُ عَبدی و الرَّحمَةُ رَحمَتی فَمَن دَعانی فی هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ و مَن سَألَنی أعطَیتُهُ و مَن استَهدانی هَدَیته وجَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَینی و بَینَ عِبادی فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ بِی (ماه رجب ماه من است و این بندگان هم بنده من هستند و رحمت هم رحمت من هست هرکس در این ماه رجب مرا بخواند اجابتش میکنم هر کس در این ماه از من چیزی بخواهد به او خواهم داد هر کس از من در این ماه رجب هدایت بخواهد او را هدایت و راهنمایی خواهم کرد و این ماه را یک ریسمان بین خودم و بندگان خودم قرار دادم هرکس به این وسیله ارتباطی چنگ بزند به من خواهد رسید)، بیان داشت: ماه رجب دارای اعمال ویژهای از جمله استغفار، دعا، روزه، قرائت سوره توحید و توجه به معنای عمیق آن است و همه ما از فرصت ماه رجب برای دعا استفاده کنیم و از خداوند بخواهیم که شر ویروس کرونا را از جامعه اسلام و بشریت برطرف کند و کشور ما بالاخص استان را که با مشکل کمآبی مواجه است از باران رحمت الهی برخوردار کند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی سیستانوبلوچستان یکی از محورهای فعالیتهای ائمه (ع) را تلاش برای تقویت آشنایی مردم با معارف اسلامی و ارتقا آگاهی دینی و رشد اخلاقی و معنوی امت اسلامی عنوان کرد و افزود: در این شرایط جامعه از یک امکان خود کنترلی برخوردار میشود و ایمانش محرکی برای تلاش و فعالیت خالصانه شده و اعتقاد به قیامت مانعی برای عملکرد خلاف خواهد بود.
این استاد تفسیر قرآن کریم در ادامه به کرسیهای عظیم درس امام باقر (ع) و امام صادق (ع) و تربیت هزاران شاگرد فرهیخته که عمده روایات از این دو امام بزرگ نقل شده است اشاره نمود و گفت: زیارت جامعه کبیره از امام هادی (ع) نیز یک دوره کامل معارف اعتقادی شیعه و منشور و سند امامشناسی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی قرائت روزانه ولو بخشی از آن را با توجه به مفاهیم، توصیه نمودهاند.
آیتالله محامی یکی از برکات انقلاب اسلامی را گسترش معارف اسلامی و معنویت و اخلاق در جامعه عنوان کرد و بیان داشت: اوایل انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس، دوران تجلی آیات قرآنی و احادیث نورانی در جامعه ما بود و مردم ما متحول شده بودند و با هدایت و رهبری حضرت امام خمینی (ره)، دلها به نور الهی روشن شده بود.
وی ادامه داد: مردم در راه اسلام با هم متحد شده بودند و صفاتی همچون صفا، صمیمیت، رعایت اخلاق، ایثار، تعاون، کمک به یکدیگر، رسیدگی به نیازمندان دیده میشد و همچنین تلاش عمومی برای احیای کلمه الله؛ مبارزه با طاغوت؛ تثبیت انقلاب؛ همدلی برای دفاع از میهن اسلامی و آرمانهای انقلاب اسلامی در جامعه تبلور پیدا کرده بود
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی خواستار حفظ این روحیات و اخلاق و معنویت در جامعه و انتقال به نسل بعدی شد و ضمن ابراز تأسف از کمرنگ شدن این روحیه در جامعه، خاطرنشان کرد: اوایل انقلاب اسلامی، روحیه زهد، دنیاگریزی و خدمت به خلق، ارزش بود اما الان اگر چه انسانهای مؤمن همچنان هستند، شرایط فرق کرده است و عدهای که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش داشتند امروز به دنبال دنیا افتادهاند و ای کاش به دنبال مال حلال بودند و سعی میکنند از هر راهی به مقاصد خود دست پیدا کنند در حالی که در گذشته اگر کالایی کم بود، بازاریان و فعالان اقتصادی، انبارهای خود را باز و اجناس خود را حراج میکردند اما امروز با وقوع کمبود، عدهای دست به احتکار میزنند.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستانوبلوچستان تشکیل بسیج به فرمان حضرت امام خمینی (ره) را یکی از برکات انقلاب اسلامی و به عنوان یک شجره طیبه عنوان کرد که بخشی از فعالیتهای آن در قالب حلقههای صالحین متشکل از جوانان و نوجوانان و افراد مسن است که دور هم جمع میشوند و مفاهیم انقلاب را مرور میکنند.
آیتالله محامی به حضور خود در جمع حلقههای صالحین اشاره نموده و ضمن تقدیر از همه مسئولان، مربیان و سرگروههای حلقههای صالحین، بیان داشت: همه باید دست به دست هم دهیم و برای تقویت معارف الهی و رشد معنویت و اخلاق اسلامی تلاش کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی سیستانوبلوچستان عنوان کرد: حوزههای علمیه، آموزش و پرورش و مراکز آموزش عالی باید در این راستا تلاش کنند و با همکاری یکدیگر و بر اساس دستورالعمل کمیتههای همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش که در کشور و استان و شهرستانها تشکیل شده در راه تعالی معنوی و اخلاقی جامعه خصوصاً نسل جدید تلاش کنند.
ایستادگی انقلاب اسلامی با این حجم عظیم از توطئهها معجزه است
آیتالله مصطفی محامی در ادامه و در خطبه دوم نماز جمعه زاهدان، یکی از راههای کسب تقوا و حفظ خود و جامعه و نسلهای آینده را درس گرفتن از اولیا الهی و ادامه مسیر پر از عزت و افتخار شهدا و مجاهدان در راه خدا و دفاع از دین و آئین الهی و مملکت و نظام اسلامی و خدمت صادقانه و شبانهروزی به مردم شریف و مسلمان، عنوان کرد و افزود: انقلاب اسلامی در حالی وارد چهل و چهارمین سال خود میشود که با وجود توطئههای دشمنان برای ممانعت از پیروزی انقلاب اسلامی و سپس تلاش برای جلوگیری از رشد آن، به لطف خداوند در بسیاری از عرصهها پیشرفت نموده و ایستادگی انقلاب اسلامی با این حجم عظیم از توطئهها، معجزه است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان ضمن تاکید بر لزوم بازخوانی دقیق تاریخ انقلاب اسلامی و ارزیابی دقیق، علمی و منصفانه عملکرد به منظور شناخت و دفاع درست از آن خواستار شناسایی نقاط آسیب و تلاش در جهت رفع آنها شد و افزود: بر اساس بیانیه گام دوم به عنوان نقشه راه انقلاب اسلامی و بر اساس برنامهریزی دقیق و اقدام صحیح، در چهل ساله دوم برای تقویت مبانی انقلاب اسلامی و شکوفایی بیشتر انقلاب و مملکت و دفاع از انقلاب اسلامی به صورت قولی و عملی تلاش کنیم.
وی با بیان اینکه دفاع قولی به معنی شناخت دقیق و علمی نه احساسی و شعاری نکات مثبت و دستاوردهای انقلاب اسلامی و شناساندن آن به دیگران خصوصاً نسل جدید است، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی مکرراً بر جهاد تبیین تاکید کردند و در حالی که دشمن تلاش میکند تاریخ انقلاب را تحریف کند و با بوقهای رسانهای خود و استفاده از شبکههای اجتماعی، وقایع انقلاب را وارونه جلوه دهد؛ دستاوردهای پر افتخار انقلاب اسلامی را نادیده بگیرد؛ نقاط ضعف ما را بزرگ جلوه دهد؛ دل مردم مخصوصاً جوانان را متزلزل کند و تردید ایجاد کند، وظیفه ما شناخت درست دستاوردهای انقلاب اسلامی و شناساندن آن به دیگران است.
امام جمعه زاهدان دفاع عملی از انقلاب اسلامی را مهمتر دانسته و آن را این گونه معرفی کرد که هر کس در هر جایگاهی کارش را به درستی انجام دهد و متناسب با آرمانهای انقلاب اسلامی، با اخلاق، معنویت، انجام وظیفه، خدمت صادقانه، از خود گذشتگی، انصاف، مکارم اخلاق، قانونمداری و عدالت، عملاً انقلاب را به نسل آینده نشان دهد، و افزود: بالعکس اگر در عملکرد ما عدالت نباشد، تبعیض، رانت، رشوه و فساد اخلاقی حاکم باشد، نسل جدید ذهنیت خوبی نسبت به انقلاب اسلامی پیدا نمیکند و اگر به انحرافات دچار شویم نه تنها به خود که به انقلاب و شهدا و همه خونهایی که برای تثبیت انقلاب اسلامی بر زمین ریختهاند خیانت کردهایم.
دستاوردهای انقلاب اسلامی را به درستی بشناسیم و به نسل جوان بشناسانیم
رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر سیستانوبلوچستان با اشاره به خدمات فراوانی که از سوی انقلاب اسلامی در استان صورت گرفته، وضعیت کنونی را غیرقابل مقایسه با قبل از انقلاب دانست و افزود: اما متأسفانه در برخی موارد با ضعف و بعضاً سوءمدیریت، باند بازی، انتصاب بر اساس روابط و منافع شخصی و قومی، عدم کار کارشناسی مواجه هستیم که باعث میشود بسیاری از بودجهها در همین شرایط سخت تحریم به درستی هزینه نشوند و چه بسا برگشت بخورند.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستانوبلوچستان با اشاره به سفر اخیر به منطقه جنوب استان برای بررسی میزان خدمات به سیلزدگان و بازدید از پروژهها و حضور در یادواره شهید میرحسینی، عنوان داشت: اگر چه در کنارک گروههای مختلف مشغول تلاش هستند اما متأسفانه زیرساختهای شهر درست نشده است و صاحبان برخی از پروژهها از «خودتحریمی» و ممانعت برخی از مسئولان از رسیدن ملزومات پروژههای اقتصادی گلایه میکنند که رفع این موارد نیازمند مدیریتهای قوی، انقلابی و با نگاه خدمت به مردم و محرومین و تلاش برای رشد اقتصادی و آبادانی این مرز و بوم است.
وی ضمن تشکر از خدمات دستگاههای مختلف، تاکید کرد که مسئولان، مشکلات اقتصادی را در استان بررسی کنند و اقدام جهادی داشته باشند که نیازی به ورود و نهیب مقام معظم رهبری مثل دیدار اخیر ایشان با فعالان اقتصادی نباشد.
آیتالله محامی با طرح این سوال که اقتصاد مقاومتی مورد تاکید چند ساله مقام معظم رهبری به کجا رسید، به دیدار سال گذشته خود با مدیرعامل ایران خودرو اشاره نمود و ابراز داشت: از مدیر عامل ایران خودرو که برای ساخت مدرسه در راستای خدمت به مردم، به استان آمده بود خواستم به جای این کار، با ارتقا کیفیت خودروهای شأن به مردم خدمت نمایند.
امام جمعه زاهدان با اشاره به حضور تعدادی از وزرا و مسئولان کشوری در هفته گذشته در استان، عنوان کرد: از مسئولان مزبور درخواست نمودم که این پیغام را به ریاست محترم جمهور برسانند که اگر استاندار ویژه منصوب نمودهاند باید اختیارات ویژه برایش تعیین کنند که در صحنه تصمیم گرفته، جمعبندی و سپس اقدام کند و مسئولان کشوری هم حمایت کنند ولی اگر استاندار قرار است به عنوان گزارشگر مشکلات به مرکز، عمل نماید فایدهای ندارد.
از استاندار میخواهیم با هیچکس تعارف نداشته باشد
وی ادامه داد: از استاندار میخواهیم با هیچکس تعارف نداشته باشد و با مسئولان، مدیران و هر کسی در هر جایگاهی که ضعف یا سو مدیریت دارد، برخورد شود چرا که حق مردم قابل مسامحه نیست و باید به توقع مردم از دولت پاسخ مثبت داده شود.
نماینده مقام معظم رهبری در سیستانوبلوچستان بخش آخر خطبه دوم نماز جمعه زاهدان را به حقآبه ایران اختصاص داد و بیان داشت: این حقآبه که از افغانستان مطالبه میشود مقوله پردامنه و مربوط به سالیان سال است بالاخص در سالیان اخیر که به خاطر کاهش بارندگی، خشکسالی شدیدتر شده است و اگرچه از مردم، انتظار صبوری و مطالبه در چارچوبهای قانونی میرود اما از مسئولان انتظار داریم تکانی به خود بدهند و در موضوع حقآبه از همه ابزارهای در اختیار استفاده کنند و برای احقاق حق از افغانستان، تنها به مذاکره دل نبندند.
آیتالله محامی با ذکر مثال برجام و تاکید رهبری بر استفاده از همه ابزارها در کنار مذاکره، افزود: مسئولان محترم باید برای احقاق حق ایران از همه ابزارها استفاده کنند و تنها به گفتگو اکتفا نکنند.
امام جمعه زاهدان هم چنین با اشاره به سفر اخیر رئیسجمهور به استان و دستور بررسی راهکارهای مختلف جهت تأمین آب استان ادامه داد: بررسی شود که آیا اقدامی صورت گرفته است و باید توجه داشته باشیم که اکنون هم دیر است و مسئولان باید هرچه سریعتر اقدام عاجل و انقلابی داشته باشند و به مردم گزارش واقعی دهند که در این راستا چه اقدامی صورت گرفته است.
کد خبر 5416598منبع: مهر
کلیدواژه: مقام معظم رهبری سیستان و بلوچستان نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان مصطفی محامی نماز جمعه زاهدان دهه فجر ویروس کرونا بوشهر انقلاب اسلامی ایران کرمانشاه آمار کرونا شیوع کرونا بارش برف عکس استانها همدان ایلام زنگ انقلاب سیستان و بلوچستان گرگان سیستان وبلوچستان انقلاب اسلامی انقلاب اسلامی امام جمعه زاهدان مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی آیت الله محامی ماه رجب بر اساس حق آبه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۱۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارنامه و کتابشناسی شهیدمطهری؛ از مشهد و قم تا مبارزه با مارکسیسم
خبرگزاری مهر، گروه فرهنگ و ادب _ الناز رحمت نژاد: ایدئولوژی مارکسیم که بعد از تحقق انقلاب اکتبر روسیه توجه نیروی انقلاب جوان را به خود جلب کرده و بهعنوان تنها ایدئولوژی انقلابی مطرح بود، در ایران هم به خاطر همسایگی با روسیه تأثیر خود را گذاشت و مبلغان این ایده سعی کردند با شیوههای تبلیغاتی و همچنین ایجاد تشکیلات مخفی و در عینحال منسجم، اهداف خود را در جهت تغییر جامعه ایران و برقراری نظام سوسیالیستی پیش ببرند.
مارکسیم با هر حرکت سیاسی و مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساساً دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان میخواستند دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
یکی از موفقیتهای چشمگیری که استاد مرتضی مطهری در برابر مشکلات هجوم فرهنگی مارکسیم داشت این بود که با هوشمندی و تدبر و تیزبینی مسائل را میدید و با آنها برخورد میکرد و از آن هراسی نداشت، بلکه از آنها استقبال و با آنها مبارزه میکرد. او کاملاً با توطئه و دسیسههای کمونیستها آشنا بود و میدانست که مارکسیتها برای گمراهی مردم و به ویژه جوانان ابتدا شعارهای به ظاهر مردمی میدهند و هنگامی که به قدرت رسیدند بر علیه دین وارد صحنه میشوند.
همزمان با سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری در فرصتی که دست داد به مرور زندگی و فعالیتهای سیاسی، علمی، فرهنگی و تالیفات این شهید پرداختیم که مشروح آن در ادامه این گزارش میآید؛
معرفی اولیه
مرتضی مطهری، مشهور به استاد مطهری، شهید مطهری، متفکر، محقق، عالم، نویسنده، مدرس و یکی از دانشمندان اسلامشناس در قرن چهاردهم بود. وی فرزند حاج شیخ محمدحسین مطهری و همسرش سکینه، در ۱۳ بهمن سال ۱۲۹۸ شمسی مطابق با ۱۲ جمادی الاولی ۱۳۳۸ قمری در فریمان به دنیا آمد. پدر استاد، مرحوم حاج شیخ محمدحسین مطهری مردی با تقوا و از شخصیتهای مورد احترام بود و او را میتوان اولین معلم در تکوین شخصیت روحی و معنوی استاد دانست.
او شاگرد امام خمینی و علامه طباطبایی بوده که توانست در تمامی رشتههای معارف اسلامی، صاحبنظری ژرفاندیش و محققی دقیق و در پارهای از حوزهها همچون فلسفه، فقه و اصول فقه در قله اجتهاد قرار بگیرد. ایشان از اساتید فلسفه و کلام اسلامی و تفسیر قرآن بود و آثار بسیاری هم در موضوعات مختلف نوشته است.
استاد علاوه بر فعالیتهای علمی، قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران در سیاست نقش بسزایی داشت؛ او از افراد تاثیرگذار و از رهبران فکری انقلاب اسلامی ایران بود. از جمله فعالیتهای استاد، مبارزه با جریان فکری مارکسیسم، تاسیس حسینیه ارشاد، عضو هیات موتلفه اسلامی و ریاست شورای انقلاب تا روز شهادت را میتوان نام برد. سالروز شهادت شهید مطهری در ایران به عنوان روز معلم نامگذاری شده و این روز با بزرگداشت مقام معلم همراه است.
ورود به حوزه علمیه مشهد و قم
مرتضی مطهری در دوازده سالگی وارد حوزه علمیه مشهد شد. رفته رفته افکاری بلند و سوالهایی سرنوشتساز برایش آشکار شد؛ جهان، آفریده کیست؟ خدا، چگونه صفاتی دارد؟ انسان، برای چه آفریده شده است؟ این پرسشها همه فکر او را به خود مشغول ساخته بود. در آن زمان مرتضی آرزو میکرد که روزی بتواند در درس میرزا مهدی شهیدی رضوی مدرس فلسفه الهی حاضر شود، اما این آرزو برآورده نشد و آن استاد در سال ۱۳۵۵ قمری درگذشت.
او سال ۱۳۱۶ در زمان حکومت رضاخان راهی حوزه علمیه قم شد. مطهری به دنبال یافتن گنج علم و فضیلت، با شور و علاقهای وصف نشدنی، به تلاش و فعالیت پرداخت. پشتکار و کثرت مطالعه او همه اهل علم را در مدرسه فیضیه شگفتزده کرد. امام خمینی درس اخلاق تشکیل داد و به انسانسازی پرداخت. مطهری به زیارت آن استاد آمد و از او سیراب شد. این درس در حقیقت درس معارف و سیر و سلوک بود، نه اخلاق به مفهوم علمی آن. درس «یافتن» و «رسیدن» بود نه فقط «دانستن» و «آموختن». مرتضی از سویی، غرق در مطالعه و تحصیل و تدریس و از سویی دیگر یکی از مهمترین کارهایش و بلکه عالیترین و مهمترین فعالیتش، راز و نیاز و مناجات نیمه شب و اشک سحر بود.
اساتید
مطهری نزد آیتالله صدوقی، کتاب «مطول» را یاد گرفت و در محضر آیتالله مرعشی نجفی، «شرح لمعه» را آموخت. او همچنین از استادانی بزرگ همانند آیات سید صدرالدین صدر، سید محمدرضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، سید محمدتقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمری، سید محمد محقق یزدی معروف به داماد انگجی و میرزا مهدی آشتیانی در علوم گوناگون بهرهمند شد.
دیدار با عالم ربانی حاج میرزا علی آقا شیرازی اصفهانی، مرتضی را وارد دنیایی جدید کرد. حاج میرزا علی آقا با نهج البلاغه زندگی میکرد، با آن تنفس میکرد و روحش با این کتاب همدم و جملههای گرانقدر آن، ورد زبانش بود. و مهمتر آنکه به هر آنچه میدانست عمل میکرد.
مطهری، تحصیل رسمی علوم عقلی و فلسفی را در سال ۱۳۲۳ آغاز کرد. او بحث حکمت از «شرح منظومه» حکیم سبزواری و مبحث نفس از «اسفار اربعه» صدرالمتالهین شیرازی را در محضر امام خمینی آموخت. وی بعد از ورود آیت الله بروجردی به قم، در درس فقه و اصول ایشان شرکت کرد و از بحثهای مجتهدپرور او بهرهمند شد. مطهری پیش از رسیدن به مرحله اجتهاد، از آیتالله بروجردی تقلید میکرد. ایشان، درس اصول فقه را از مباحث عقلیه بهطور خصوصی از حضرت امام خمینی فرا گرفت و راز و رمز اجتهاد را از ایشان آموخت.
در سال ۱۳۲۹ استاد مطهری در محضر درس استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی حاضر شد و مبحث الهیات از کتاب شفا تالیف ابوعلی سینا را از آن حکیم بزرگ یادگرفت. علامه طباطبایی، درس دیگری غیر از الهیات شفا در فلسفه شروع کرده بود که در شبهای پنجشنبه و جمعه تشکیل میشد. این درس خصوصی بود و در آن جمعی از فاضلان حوزه علمیه قم، از جمله آیتالله دکتر بهشتی، امام موسی صدر، استاد مطهری، دکتر احمد احمدی شرکت میکردند.
ثمره این مجمع علمی بزرگ، شاهکاری جهانی در کلام و فلسفه به نام کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» است. سهم مطهری در آفرینش این اثر پربار و ماندگار، اگر بیشتر از علامه طباطبایی نباشد، بدون شک، کمتر نیست. استاد مطهری، همچنین در دوره تحصیل همفکر و یار و یاور سازمان انقلابی و اسلامی فداییان اسلام بود. این حزب سیاسی اسلامی که در سال ۱۳۲۴ از سوی روحانی مبارز سید مجتبی نواب صفوی تشکیل شد نقش مؤثری در مبارزه با ستمگران و استبداد داشت.
تهران؛ تدریس در مدرسه مروی و دانشگاه تهران
مرتضی مطهری، علاوه بر مباحثه دروس اصولی، فقهی و فلسفی، خود در حوزه تدریس داشت. او کتابهای مطول در علم معانی، بیان و بدیع، شرح مطالع در علم منطق، کشف المرا در علم کلام و عقاید، رسائل و کفایه در علم اصول فقه، مکاسب در فقه، شرح منظومه و اسفار در فلسفه را تدریس کرد.
استاد مطهری در سال ۱۳۳۱ با دختر آیت الله روحانی (ره) ازدواج کرد و در همان سال در حالی که به تدریس مشهور بود به تهران هجرت کرد. علت این هجرت را برخی تنگدستی شمردهاند، اما سببش هرچه بود، باید آن را لطف خفی الهی شمرد زیرا حضور مطهری در تهران و در جمع دانشگاهیان و روشنفکران، سراسر خیر و برکت و مایه تربیت و هدایت شد.
مطهری از ابتدای ورود به تهران، به سازندگی پرداخت. او در مدرسه مروی، آموزش فلسفه اسلامی را به شکل تطبیقی و مقایسهای برای جویندگان حکمت و حقیقت، آغاز کرد. سخنرانیهای روشنگر و مفید استاد، همزمان با تدریس در مدرسه مروی، در تهران آغاز شد. او توجه بسیاری به حل شبهات و پاسخگویی به سوالهای موجود درباره معارف اسلامی داشت و با مطالعه، تحقیق، دقت، تلاش و اخلاص در این راه موفق شد.
در سال ۱۳۳۳ استاد مطهری تدریس در دانشگاه تهران را شروع کرد. استاد در دانشکده معقول و منقول الهیات و معارف اسلامی آن دانشگاه بیش از بیست سال به مبارزه عالمانه با جهل، مادیگری و غربزدگی پرداخت. رفتار ایشان با دانشجو به قدری صمیمی بود که دانشجو به استاد عشق میورزید و مرید او بود. وی در آن دانشکده، دورههای لیسانس و دکترا، کلیات علوم اسلامی،منطق، فلسفه، کلام، عرفان، اصول فقه، فقه و حکمت عملی، فلسفه شرح منظومه، الهیات شفا، مقاصد الفلاسفه غزالی، تاریخ فلسفه، تاریخ مجادلات اسلامی و روابط فلسفه و عرفان را تدریس میکرد.
استاد مطهری بنا به توصیه امام خمینی(ره) از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷، هفتهای دو روز به قم میرفتند و در حوزه علمیه، دروس مهمی مانند شناخت، اصل غایت، فلسفه هگل، معارف قرآن، مارکس و مارکسیسم، منظومه، نجات و اسفار تدریس میکردند. استاد به حکم وظیفه شرعی از تهران به قم میرفتند تا تدریس کنند در حالی که در تهران، استادان با سابقه دانشگاه، با تقاضای بسیار در کلاس درس ایشان شرکت میکردند.
فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
استاد مطهری در زمینههای مختلفی فعالیت داشت. گوشهای از فعالیتهای سیاسی،اجتماعی و خدمات فرهنگی استاد عبارتند از: نقطه ارتباطی جامعه با امام راحل در دوران تبعید امام، عضویت در جامعه روحانیت تهران و پیشبرد اهداف این نهاد روحانی در انقلاب، مسؤولیت شورای انقلاب پس از مهاجرت امام خمینی (ره) به پاریس، یار نزدیک امام پس از بازگشت امام از تبعید و مبارزه با مکاتب الحادی و مادی.
مبارزه با مارکسیم
ایدئولوژی مارکسیم که بعد از تحقق انقلاب اکتبر روسیه توجه نیروی انقلاب جوان را به خود جلب کرده و بهعنوان تنها ایدئولوژی انقلابی مطرح بود، در ایران هم بخاطر همسایگی با روسیه تاثیر خود را گذاشت و مبلغان این ایده سعی کردند با شیوههای تبلیغاتی و همچنین ایجاد تشکیلات مخفی و در عینحال منسجم، اهداف خود را در جهت تغییر جامعه ایران و برقراری نظام سوسیالیستی پیش ببرند.
مارکسیم با هر حرکت سیاسی، مذهبی به شدت مخالفت میکرد و اساسا دین را افیون جامعه میپنداشت. آنان نه تنها معتقد به جدایی دین از سیاست بودند بلکه با همه توان میخواستند دین را از اجتماع ریشهکن کنند.
یکی از موفقیتهای چشمگیری که استاد مطهری در برابر مشکلات هجوم فرهنگی مارکسیتی داشت این بود که با هوشمندی و تدبر و تیزبینی مسائل را میدید و با آنها برخورد میکرد و از آن هراسی نداشت، بلکه از آنها استقبال و با آنها مبارزه میکرد. او کاملا با توطئه و دسیسههای کمونیستها آشنا بود و میدانست که مارکسیتها برای گمراهی مردم و به ویژه جوانان ابتدا شعارهای به ظاهر مردمی میدهند و هنگامی که به قدرت رسیدند بر علیه دین وارد صحنه میشوند.
فعالیت علمی؛ نشریه مکتب تشیع تا تدوین داستان راستان
شهید مطهری بعد از حدود سی سال بهرهگیری از قرآن و عترت، قدم در سنگر نویسندگی گذاشت و سلاح قلم را به دست گرفت و مرزبان اسلام شد. این مرزبان، فقط به حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالهای موجود درباره مسائل اسلامی میاندیشید و هدف نوشتههایش همان بود.
او معتقد بود دین اسلام یک دین ناشناخته است. حقایق این دین بهطور تدریجی در نظر مردم واژگونه شده است و علت اساسی گریز گروهی از مردم، آموزشهای غلطی است که به نام اسلام داده میشود. این دین مقدس بیش از هر چیز، از طرف برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه میبیند.
در سال ۱۳۳۶ توسط جمعی از دانشمندان حوزه علمیه قم، نشریه مکتب تشیع شروع به فعالیت کرد. استاد مطهری هم با این مجله، همکاری علمی و ارشادی داشت. مقالات استاد مطهری از جمله اصالت روح، قرآن و مسألهای از حیات، توحید و تکامل و حق عقل در اجتهاد در نشریه مکتب تشیع منتشر شد.
سخنران جلسات انجمن اسلامی پزشکان
بعد از تاسیس انجمن اسلامی پزشکان استاد مطهری یکی از مهمترین سخنرانان جلسات این انجمن بود. ایشان در سخنرانیهایش، موضوعات حساس و سرنوشتسازی مانند توحید، نبوت، معاد، مسأله حجاب، بردگی در نگاه اسلام، صلح امام حسن (علیهالسلام)، امام صادق (علیهالسلام) و مساله خلافت، مساله ولایتعهدی امام رضا (علیه السلام)، تربیت اسلامی، فطرت، ربا، بانک، بیمه را مورد بررسی قرار داد و آثاری ارزشمند به یادگار گذاشت.
تدوین داستان راستان
طرح تدوین داستان راستان از سوی یکی از موسسات علمی به آیتالله مطهری پیشنهاد شد. این کار چون از منظر استاد پسندیده و مفید بود، آن را انجام داد. او در زمانی شروع به داستاننویسی کرد که استادی مشهور در دانشگاه بود و از شخصیتها و عالمان مهم مذهبی در کشور شمرده میشد. جلد اول داستان راستان در سال ۱۳۳۹ و جلد دوم در سال ۱۳۴۳ چاپ و منتشر و با توجه و استقبال کمنظیر مردم مواجه شد.
تاسیس حسینیه ارشاد
استاد مطهری سالها بود که آرزوی تاسیس موسسهای علمی فرهنگی را داشت تا بتواند جوابگوی نیازهای فکری جامعه باشد و به نشر و تبلیغ معارف عالی اسلامی بپردازد. سرانجام در سال ۱۳۴۶ به کمک چند تن از دوستانش، از جمله آقای محمد همایون، حجت الاسلام سید علی شاهچراغی، موسسه حسینیه ارشاد را تاسیس کرد. بعد از تاسیس حسینیه ارشاد، به کار این موسسه دل بست و با شور و حرارت و آگاهی و درایت به همکاری و برنامهریزی پرداخت. او دانشمندان بسیاری را به آنجا دعوت میکرد تا سخنرانی کنند و خود نیز یکی از موفقترین سخنرانان آن بود.
تالیف علل گرایش به مادی گری
کتاب علل گرایش به مادی گری که تکمیل شده دو سخنرانی استاد مطهری در سالهای ۴۸ و ۴۹ در دانشسرای عالی است در سال ۱۳۵۰ منتشر شد. استاد این اثر کارآمد را در زمانی تالیف کرد که در میان نسل جوان، گرایشی به مکاتب مادی و از جمله مارکسیسم مشاهده میشد. سران سازمان منافقین هم در حال گرایش به مارکسیسم بودند که سرانجام مارکسیست شدند و بهطور رسمی این تغییر ایدئولوژی را اعلام کردند. استاد در این کتاب به بررسی نقش کلیسا، مفاهیم فلسفی، اجتماعی و سیاسی در گرایش به مادی گری پرداخته است و علل لغزشها و انحرافها را در این زمینه روشن میسازد.
تالیف مقدمهای بر جهانبینی اسلامی
آخرین اثر قلمی استاد مطهری، کتاب «مقدمهای بر جهانبینی اسلامی» است این کتاب در سالهای ۵۶ و ۵۷ به رشته تحریر در آمد. آن استاد عالیقدر انحرافات فراوانی در نشریات برخی گروههای به ظاهر اسلامی و آثار بعضی روشنفکران مسلمان درباره جهانبینی اسلامی مشاهده میکرد. به همین دلیل و برای جلوگیری از التقاط، و از همه مهمتر برای روشن کردن نظر اسلام، این اثر را نوشت و در آن بسیاری از اشتباهات فکری روشنفکران را آشکار ساخت. در این کتاب، مواضع و جهانبینی بعضی از گروهکها مانند منافقین مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
تدوین ماتریالیسم در ایران
کتاب «علل گرایش به مادی گری» که در سال ۱۳۵۰ منتشر شده بود مورد استقبال مردم قرار گرفت، بهطوری که در سال ۱۳۵۷ به چاپ هشتم رسید و استاد مقدمهای تحت عنوان «ماتریالیسم در ایران» به آن اضافه کرد. استاد مطهری در این مقدمه به افشا و نقد شیوههای جدید تبلیغ ماتریالیسم در ایران میپردازد و این بحث را در دو بخش تحریف شخصیتها و تحریف آیات قرآن ارایه می کند.
در این مقدمه سودمند بود که آراء برخی از گروهکها، از جمله گروهک فرقان مورد نقد و بررسی قرار گرفت و پوچی و سستی آن آشکار شد. بعد از انتشار این مقدمه، گروهک فرقان اطلاعیهای منتشر کرد. در این اطلاعیه آمده است: « هر کس که در مسیر افکار ما قرار گیرد، به طریق انقلابی پاسخ او را میدهیم.» استاد مطهری در پاسخ به این اطلاعیه گفت:« اگر قرار باشد که انسان از دنیا برود، چه بهتر که در راه اصلاح عقاید و دفاع از اسلام باشد، و من در این راه کوچکترین تردیدی ندارم.»
فهرست آثار استاد مرتضی مطهری
استاد مطهری، آثار بسیاری نوشته اند که نام این آثار را می خوانیم؛
آثار منتشر شده استاد بیش از ۵۰ کتاب است که برخی از مهمترین آن عبارتند از:
مقدمهای بر جهانبینی اسلامی؛
آشنایی با قرآن؛
اسلام و مقتضیات زمان؛
انسان کامل؛
پیرامون انقلاب اسلامی؛
پیرامون جمهوری اسلامی؛
تعلیم و تربیت در اسلام؛
توحید؛
نبوت؛
معاد؛
حماسه حسینی؛
خدمات متقابل اسلام و ایران؛
عدل الهی؛
داستان راستان؛
سیری در نهج البلاغه؛
سیری در سیره نبوی؛
سیری در سیره ائمه اطهار (علیهمالسلام)؛
شرح مبسوط منظومه؛
علل گرایش مادّیگری؛
فطرت؛
فلسفه اخلاق؛
فلسفه تاریخ؛
گفتارهای معنوی؛
مسأله حجاب؛
نظام حقوق زن در اسلام؛
قیام و انقلاب مهدی (عج)
برخی از آثار منتشر نشده استاد عبارتند از:
شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجةالاسلام شیخ محمدتقی شریعتمداری)
آشنایی با قرآن (جلدهای ۵ تا ۱۵)؛ فلسفه تاریخ (جلدهای ۲ تا ۴)
مسأله بردگی در اسلام
پانزده گفتار
توکل و رضا
انسانشناسی
حاشیه بر تفسیر المیزان
حمله محمدرضا پهلوی و دستگیری استاد
یکی از عالمانی که در هدایت و راهنمایی مردم در قیام ۱۵ خرداد نقش اساسی و سازنده داشت، استاد مطهری بود. او در سخنرانی آتشین و انقلابی خود در شب عاشورا خطاب به روحانیت گفت: «باید واقعیت را بگویید و در مقابل همه نوع حادثه و گرفتاری بایستید.» بعد خطبه امام حسین (علیهالسلام) ( ... مَن رأی سُلطاناً جائِراً ...) را مطرح کرد و بهطور صریح و قاطع به محمدرضا پهلوی حمله کرد. به دنبال این سخنرانی حسینی بود که استاد مطهری دستگیر و زندانی شد. این حبس، حدود دو ماه به طول انجامید.
استاد مطهری یکی از اعضای شورای رهبری حزب سیاسی اسلامی و نظامی هیأتهای مؤتلفه اسلامی بود. او در جمع آنان، مباحث سودمندی در خصوص انسان و سرنوشت سخنرانی کرد. بعد از تبعید امام خمینی(ره)، مهمترین عکسالعمل اسلامی در برابر این ظلم بزرگ، ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت بود که به دست قهرمانان هیأتهای مؤتلفه اسلامی انجام شد و ارشاد و تأیید استاد مطهری بود که این اقدام را به ثمر رساند.
آیتالله مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برای تثبیت حکومت اسلامی، فعالیتهای بسیار ارزنده و سرنوشتسازی انجام داد. از آن جمله ایشان مهمترین و مورد اعتمادترین مشاور امام راحل بود و نظرشان درباره معرفی افراد برای مسؤولیتهای مختلف، پذیرفته میشد.
شهادت
بعضی از اعضای شورای انقلاب در شب یازدهم اردیبهشت ۱۳۵۸ جلسهای را درباره مسایل جاری مملکت در منزل دکتر سحابی تشکیل دادند که تا ساعت ۱۰:۰۵ شب ادامه داشت. استاد مطهری در پایان جلسه از منزل سحابی خارج شد تا به طرف اتومبیل دوستش برود. وقتی که به اول کوچه رسید شخصی از پشت سر ایشان را به نام صدا زد. وقتی استاد سرش را به پشت برگرداند توسط او ترور شد. این شخص، یکی از اعضا گروه منحرف فرقان به نام محمدعلی بصیری بود. پس از تیراندازی، استاد را به بیمارستان طرفه بردند، ولی معالجه اطبا و پزشکان اثر نداشت و سرانجام به شهادت رسید.
پیکر استاد در صبح روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در میان جمعیتی انبوه از دانشگاه تهران تشییع و به قم منتقل شده و در مسجد بالا سر مرقد مطهر حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) نزدیک قبر آیات عظام حائری، صدر، خوانساری، دفن شد.
پیام امام راحل
«گرچه انقلاب اسلامی ایران به رغم بدخواهان و ماجراجویان به خواست و توفیق خداوند به پیروزی رسید، لکن بر ملت و به حوزههای اسلامی و علمی خسارتهای جبرانناپذیر نیز به دست منافقین ضد انقلاب واقع شد. همچون ترور خائنانه مرحوم دانشمند و اسلامشناس عظیمالشان آقا، حاج شیخ مرتضی مطهری (رحمةاللهعلیه). آنچه باید عرض کنم درباره او این است که او خدمتهای ارزشمندی به اسلام و علم نمود و موجب تاسف بسیار است که دست خیانتکار این درخت ثمر بخش را از حوزههای علمی و اسلامی گرفت و همگان را از ثمرات ارجمند آن محروم نمود. مطهری فرزندی عزیز برای من و پشتوانهای محکم برای حوزههای دینی و علمی و خدمتگزاری سودمند برای اسلام و ملت و کشور بود. خدایش رحمت کند.»
کد خبر 6088411 الناز رحمت نژاد