Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پستی در اینستاگرام نوشت: وقتی از فناوری فضایی حرف می‌زنیم بعضی ها تصور می کنند منظورمان فقط ساخت و پرتاب ماهواره و ارتباطات تلویزیونی و مخابراتی است، در صورتی که استفاده‌های متعدد فناوری فضایی بیش از آنکه در فضا باشد روی زمین در زندگی و کار مردم موثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر ارتباطات گفت: در روز ملی فضایی همکارانم در سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی از چند پروژه فناورانه و کاربردی رونمایی کردند.
به گفته وی، سامانه پایش ماهواره‌ای آتش‌سوزی که اسمش را گذاشتن «آتش‌بان» و با استفاده از داده‌ها و تصاویر ماهواره‌ای، تهیه نقشه‌های ریسک، شناسایی آتش فعال، تحلیل رفتار آتش، مدیریت مواد آتش‌زا، هشدار سریع و اطفاء آتش را در عرصه‌های طبیعی امکانپذیر می‌کند.
زارع پور افزود: سامانه پایش ماهواره‌ای تالاب‌ها و بدنه‌های آبی به نام «کرانه» هم با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، اطلاعات و تحلیل‌های آماری منابع آب کشور مثل رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، تالاب‌ها، مرداب‌ها، باتلاق‌ها و ذخایر سدها را به عنوان ابزار مدیریت و برنامه‌ریزی منابع آبی در دسترس مدیران و پژوهشگران قرار می دهد.
وزیر گفت: سامانه پایش گرد و غبار و آلودگی هوا که اسمش را گذاشتن «آفاق» هم با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و فناوری سنجش از دور، پارامترهای هواشناسی، کیفیت هوا، رطوبت خاک، و به ویژه پدیده گرد و غبار در سطح کشور را پایش و شناسایی می‌کند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بعد از قولی که یک ماه قبل در مورد دسترسی عمومی به تلسکوپ های سازمان فضایی دادم، همکارانم در سازمان فضایی در این یک ماه آستین بالا زدند و این کار را انجام داد و نامش را «سامانه کیهان» گذاشتند. رصد آنلاین آسمان و داده‌گیری از اجرام سماوی از طریق این سامانه و با اتصال به تلسکوپ رصدخانه خیام سازمان فضایی برای عموم علاقه مندان امکانپذیر است.

وی ادامه داد: این رصدخانه از یک دهه پیش تا امروز مشغول فعالیت‌های علمی و ماموریت‌های تخصصی حوزه فضایی بود اما حالا علاوه بر فعالیت‌های علمی، امکان رصد آسمان را برای علاقمندان فراهم کرده است. علاقمندان به نجوم از رهگذر keyhan.isa.ir می‌توانند درخواست رصد آسمان را ثبت کنند و با هماهنگی اپراتور وارد فرآیند رصد و نحوه کنترل تجهیزات نجومی شوند.
وی گفت: اعتقاد دارم باید در صنعت فضایی پیشرفت کنیم و مردم طعم شیرین فناوری فضایی را در زندگی و کارشان بچشند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سازمان فضایی ماهواره ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۱۳۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تدریجی دمای هوا در استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، محمدحسن باقری شکیب گفت: پس از فعالیت سامانه بارشی، افت محسوس دمارا در استان همدان شاهد بودیم که با خروج این سامانه دمای هوای بیشتر نقاط استان روزانه بین یک تا ۲ درجه سانتی گراد افزایش می‌یابد.

او افزود: بر اساس آخرین خروجی مدل‌های هواشناسی، آسمان بیشتر نقاط استان همدان تا اواسط هفته آینده، صاف تا قسمتی ابری، همراه با وزش باد ملایم پیش بینی می‌شود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان تأکید کرد: در ساعت بعدازظهر سرعت وزش باد در بیشتر مناطق استان افزایش می‌یابد.

باقری شکیب تصریح کرد: به طور کلی تا اواسط هفته آینده از فعالیت سامانه بارشی خبری نیست و آسمان استان تا آن زمان پایدار پیش بینی می‌شود.

دیگر خبرها

  • فعالیت «تلسکوپ فضایی هابل» متوقف شد!
  • تصاویر تایم لپس انفجار ستاره‌ای در کهکشان راه شیری
  • ۷ اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت
  • افزایش تدریجی دمای هوا در استان همدان
  • پایداری آسمان استان از امروز تا دوشنبه
  • هوشمندسازی و پایش تصویری حریم پایتخت/ کاهش بالغ بر ۵۰ درصدی تخلفات حریم
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور