Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فرهاد چوبدار در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به افزایش موارد ابتلای کودکان به کرونا در سویه امیکرون، گفت: دو مشخصه مهم در ۱۰ روز گذشته اتفاق افتاده است؛ اول اینکه تقریبا بیش از ۶۰ درصد تست‌های آزمایشگاهی کرونا مثبت می‌شود که معنای آن شعله‌ور شدن آتش بیماری است. مشخصه دوم این است که ما مجبور شدیم دو بخش از بیمارستان را مجددا به بخش کرونا تغییر کاربری دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته علی‌رغم این افزایش ظرفیت، هنوز اورژانس پر از بیمار مبتلا به کووید۱۹ است و ورودی درمانگاه بیماران کرونایی هم افزایش یافته است.

وی افزود: برخلاف پیک‌های قبلی تعداد کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند از بزرگسالان بیشتر است و ظاهرا گروه هدف اومیکرون گروه سنی زیر ۱۲ سال است؛ زیرا حتی نوزاد چند روزه‌ مبتلا به کرونای امیکرون هم در بین بیماران‌مان بستری داریم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره حال عمومی این کودکان، اظهار کرد: حال عمومی کودکان نسبت به ابتلا به سویه دلتا خیلی بهتر است و نیاز به داروهای قوی مانند رمدسیویر، IVIG، کورتون و... در حد بالایی نیست. بیشتر نیازمند درمان‌های حمایتی هستند ولی اگر دچار نقص سیستم ایمنی باشند یا تحت شیمی درمانی و... باشند، طبیعتا بدحال‌تر می‌شوند و کارشان به ICU می‌رسد.

او ادامه داد: دوره کرونای امیکرون در بچه‌ها در پیک ششم افزایش یافته است؛ یعنی گاهی ۲۰ تا ۲۵ روز هم علامت‌دار هستند که حدس می‌زنیم علت این اتفاق همراه شدن ابتلا به کرونای امیکرون با ویروس‌هایی دیگر مانند آدنوویروس‌ها، رینوویروس‌ها یا کروناهایی با سایر سویه‌ها باشد.

وی افزود: البته این در شرایطی است که اکنون در فصل آلودگی هوا و شروع فصل آلرژی هم هستیم و طول دوره بیماری افزایش می‌یابد. البته نوع علائم کودکان از وضعیت ریوی خارج شده و قسمت‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند؛ یعنی لارنژیت و گرفتگی صدا، آبریزش بینی، قرمزی چشم و... ایجاد می‌شود. البته دقت کنید مشخصا قرار نیست در طول تمام این ۲۵ روز که کودک علامت‌دار است، قدرت انتقال بیماری به سایرین را هم داشته باشد.  

این فوق تخصص نوزادان تصریح کرد: بیشتر کودکان عموما از طریق بچه‌های دیگر در مهدکودک‌ها و پیش‌دبستانی‌ها به امیکرون آلوده شدند. این کودکان واکسینه نیستند ‌و به راحتی به بیماری مبتلا شده و می‌توانند عامل ابتلای ویروس به گروه بزرگسالان هم باشند.

وی افزود: بیشتر مراجعات بیمارستانی ما در گروه سنی ۲ تا ۶ سال هستند و حداکثر پیک شیوع در این محدوده قرار دارد؛ ولی مراجعه کننده زیر ۲ سال یا بین ۶ تا ۱۲ سال هم وجود دارد. ۹۰درصد مراجعان نیازمند بستری نیستند و اقدامات حمایتی و درمان سرپایی برایشان کفایت می‌کند، ولی آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند، بستری می‌شوند. در صورتی که کودک تنها به کرونا مبتلا باشد بین ۲ تا ۵ روز بستری می‌شود، ولی اگر بیماری زمینه‌ای هم داشته باشند بسته به شدت بیماری، گاهی اوقات ممکن است تا یک‌ماه هم بستری بماند.  

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر(ع)، بیان کرد: حدود ۶۰ درصد بیمارانی که تست PCR می‌دهند مثبت می‌شوند و اگر ۲۰ درصد هم برای منفی کاذب در نظر بگیریم در واقع حدود ۸۰ درصد مراجعین اورژانس ما اکنون مبتلا به کرونا هستند.

وی با اشاره به اینکه در مواجهه با پیک پاندمی به سرعت با موضوع کمبود تخت بیمارستانی مواجه می‌شویم، گفت: از طرفی همکاران‌مان به کرونا مبتلا می‌شوند و اگر هر کدام ۵ تا ۷ روز هم مجبور باشند در خانه بمانند، مشکل خواهیم داشت. نمی‌توانیم به سرعت جای خالی رزیدنت یا دستیار طب اطفال را پر کنیم؛ زیرا سال‌ها عمر گذشته است که او را تربیت کنیم. اکنون تخت‌های بیمارستانی به سرعت در حال پر شدن است و اگر با همین شیب پیش برویم به سرعت دچار کمبود تخت می‌شویم. با ابتلای کادر درمان، آنها نیز به سرعت از چرخه خارج می‌شوند و ممکن است دچار کمبود نیرو هم بشویم.

چوبدار تاکید کرد: در حال حاضر در بازوی صعودی پیک هستیم و امیدواریم تا اواسط اسفند پیک‌ِ شیوع رد شود و با عبور از امیکرون یک ایمنی جمعی هم در کودکان ایجاد شود و سیستم ایمنی آنها در برابر امیکرون آنتی بادی بسازد تا این گروه سنی که مجوز واکسیناسیون آنها صادر نشده است به شکل طبیعی ایمن شوند. البته رفتارهای کرونا همیشه غافلگیر کننده بوده است و رفتار آینده ویروس هم قابل اعتماد نیست.

چوبدار در خاتمه تاکید کرد: مشکلات تنفسی، درگیری گوارشی به صورت اسهال و استفراغ که باعث کاهش آب بدن کودک شود، افت سطح هوشیاری، درگیری دستگاه تنفسی فوقانی به شکل لارنژیت شدید و گرفتگی صدا و سخت شدن تنفس علائمی هستند که به محض مشاهده در کودک باید او را به مراکز درمانی رساند. در غیر این صورت با مراجعه به مطب پزشک و درمان حمایتی، علائم اولیه قابل درمان است.

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ سرور عدوانی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به باورهای غلط بیماری MS گفت: اینکه مبتلایان به ام اس نمی‌توانند ازدواج کنند و یافرآیند بچه‌دار شدنشان دچار مشکل است، باوری کاملا اشتباه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی افزود: با توجه به اینکه بیشتر مبتلایان به ام اس معمولا در سن پایین درگیر این بیماری می‌شوند و یا هنوز به سن باروری نرسیده باشند ممکن است این موضوع برای این افراد نگران کننده باشد، این باور از اساس اشتباه و بیماران مبتلا به ام اس هیچ مشکلی برای ازدواج ندارند و تحت نظر پزشک به راحتی می‌توانند مادر یا پدر شوند.

متخصص بیماری‌های اعصاب و روان درباره احتمال ابتلای فرزندان مبتلا به ام اس نیز توضیح داد: مبتلایان به این بیماری باید این نکته را مد نظر داشته باشند که شاید نوزادانی که از پدر و مادر مبتلا به ام اس متولد می‌شوند ریسک بیشتری ازنظر ابتلا به این بیماری در مقایسه با سایر افراد جامعه داشته باشند ولی اصلا به این شکل نیست که این احتمال درصد بالایی را به خود اختصاص دهد.

عدوانی تاکید کرد: این تفکر که اگر مبتلا به ام اس هستید حتما نوزاد شما هم با این بیماری متولد می‌شود از اساس اشتباه و غلط است.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان اینکه برخی طیف‌های بیماری ام اس می‌تواند از طریق وراثت منتقل شود توضیح داد: تا زمانیکه آزمایش‌های ژنتیک انجام نشده، هیچ فردی نمی‌تواند درباره ریسک ابتلای بالای سایر افراد خانواده به این بیماری نظر قطعی دهد.

وی گفت: تعداد پدران و مادرانی که هر دو مبتلا به ام اس بوده‌اند و نوزادی کاملا طبیعی به دنیا آورده‌اند کم نیستند.

عدوانی با تاکید بر اینکه مسئله‌ای که درباره ام اس مد نظر است فارغ از مسایل ژنتیکی موضوعات محیطی است، اضافه کرد: در نهایت علت اصلی این بیماری و خیلی از فاکتورهای ابتلا به آن هنوز شناخته نشده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به باور اشتباه دیگری مبنی بر اینکه ام اس بیماری مختص به جوانان است توضیح داد: اصلا به این صورت نیست و این بیماری در کودکان و یا افراد بالای 60 یا 70 سال هم دیده می‌شود.

کاهش طول عمر باور اشتباه دیگری درباره مبتلایان به ام اس است که این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب به آن اشاره کرد و افزود: این بیماری طول عمر افراد را کاهش نمی‌دهد، خیلی از افراد زمانی که متوجه می‌شوند به ام اس مبتلا شده است، مبنا را بر این قرار می‌دهند که با اختلال عملکرد عمده مواجه‌اند.

وی  با بیان این مسئله که الزاما همه‌ افراد مبتلا به ام اس دچار مشکل شدید در راه رفتن می‌شوند و یا  در نهایت بینایی خود را از دست می‌دهند را تصور اشتباهی عنوان کرد و توضیح داد: بیماری ام اس با توجه به درمان‌های نوینی که وجود دارد به میزان قابل توجهی قابل کنترل است، شاید در سالهای دور مثلا 20 یا 30 سال پیش درمان قابل توجهی برای این بیماری وجود نداشت ولی در حال حاضر بخش عمده‌ای بیماران به صورت موفقیت آمیز درمان شده و به زندگی عادی برمی‌گردند.

عدوانی گفت: ام اس احتمال حملاتی به سیستم عصبی را در پی دارد یا حتی بیماران به صورت موقتی دچار تاری دید، ضعف اندام‌ها، اختلال تعادل و دوبینی می‌شوند ولی با درمان به موقع علامت‌ها به میزان بسیار بالایی و در بیشتر موارد به صورت کامل برطرف می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: ام اس قابل کنترل است و هنوز دارویی نداریم که بیمار استفاده کند و به طور کلی درمان شود به طور مثال بیماران دیابتی تا آخر عمر باید داروهای خود را استفاده کنند و اگر دارو را قطع کنند قطعا مشکلات جدی خواهند داشت.

متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش تاکید کرد: MS و درمان‌های آن وابسته به درمان موثر در سالهای اول شیوع بیماری است، به این شکل که در صورت تشخیص به موقع اگر درمان‌ها به موقع انجام شود حتی امکان خاموش شدن این بیماری نیز وجود دارد یا در آینده فرد مبتلاکمتر دچار عوارض خواهد شد.

عدوانی هشدار داد: مبتلایان به ام اس بعد از درمان و کاهش نشانه‌های بیماری، روند درمان را قطع نکنند به این دلیل که ام اس ماهیت بهبوده یابنده و حمله کننده دارد شاید مدتها خاموش شود و بعد از مدتی بیمار با حمله‌های بیشتر که کنترل آن مشکل است مواجه شود.

وی درباره باور اشتباه دیگری با این عنوان که بیماران مبتلا به ام اس نباید اصطلاحا مواد غذایی که طبع سرد دارد را استفاده کنند ادامه داد: از نظر علمی و تحقیقاتی هیچ موضوعی مبنی بر اینکه ماده غذایی در کنترل و یا عود بیماری اثر دارد تایید نشده است، در نتیجه رژیم‌های سخت غذایی می‌تواند بدن بیمار را ضعیف کرده و مانع رسیدن مواد مغذی به بدن شود بنابراین تنها توصیه این است که مبتلایان به ام اس رژیم غذایی سالم داشته باشند.

عدوانی در خاتمه توصیه کرد: عاداتی مثل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان می تواند سیر بیماری را شدیدتر کند و تشدید حملات را در پی خواهد داشت بنابراین توصیه اکید ترک مواد دخانی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شانس درمان کودکان مبتلا به سرطان در ایران ۷۰ درصد است
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور وارد شد
  • ورود واکسن خوراکی روتاویروس برای برنامه ایمن‌سازی کشور
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور شناسایی شدند