Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه گفت: امام هادی (ع) مظهر فضایل اخلاقی و الگوی حق‌جویان هستند و در سیره ایشان به ساده زیستی، مناعت طبع، بزرگی و عظمت در سایه عبادت تاکید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام علیرضا اصغری حسامیه، مشاور استاندار سیستان و بلوچستان در امور روحانیت ضمن تسلیت سالروز شهادت دهمین اختر تابناک امامت، در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: امام هادی علیه السلام در سال ۲۱۲ هجری قمری به دنیا آمدند و از آنجایی که پدر بزرگوارشان امام جواد (ع) در سال ۲۲۰ هجری در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسیدند، لذا امامت ایشان در سنین زیر ۱۰ سالگی آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با اشاره به علت مهاجرت امام هادی (ع) به سامرا، اظهار کرد: از آنجایی که امام هادی (ع) نفود بسیار بالایی بین مردم و اهالی مدینه و مکه و منطقه حجاز داشتند، والی مدینه مرتب به حاکم عباسی که پایتختش بغداد بود، نامه می نوشت و خطر نفوذ امام (ع) را به حکومت گوشزد می‌کرد.
 
این کارشناس مذهبی افزود: نامه های عبدالله بن عمرو والی مدینه با نامه های دیگری از افراد با نفوذ و طرفدار بنی عباس مثل امام جماعت مسجدالحرام و امام جماعت مسجد النبی و برخی از معتمدین دیگر تایید می شد که همه این ها به حکومت بنی عباس یقین و اطمینان می داد که وجود امام هادی (ع) در مدینه برای حکومت بنی عباس خطرناک است، بنابراین امام (ع) را به بغداد مرکز حکومت بنی عباس منتقل کردند تا بتوانند ایشان را آنجا کنترل کنند و رفت و آمدشان را تحت نظر بگیرند.
 
وی گفت: وقتی که امام هادی (ع) به بغداد آمدند، آن ها صلاح ندیدند ایشان را در پایتخت نگه دارند، لذا در حاشیه بغداد، یعنی شهر عسکر که امروز به سامرا معروف است فرستادند، منطقه حفاظت شده ای بود که به نوعی امام (ع) را در آنجا در حصر نگه داشتند و در یک پادگان نظامی تحت مراقبت شدید قرار دادند.
 
اصغری حسامیه اضافه کرد: اگر چه امام هادی (ع) در سامرا تحت مراقبت بودند، اما ارتباطات بین مردم و ایشان برقرار بود و حتی اهالی بغداد با وجود این که شیعه نبودند، از حسن برخورد امام (ع)، از علم و آگاهی و معرفت و بصیرتی که داشتند، استفاده می‌کردند، از مشاوره های ایشان در امور مختلف بهره می‌گرفتند، بنابراین گرایش به امام دهم افزایش یافت، به حدی که اطرافیان حکومت به ایشان گرایش پیدا کردند.
 
وی با بیان این که در واقع نفوذ امام هادی (ع) در اهالی عسکر و بغداد و اطراف آن و شهرهای دیگر عراق روز به روز در حال گسترش بود، ادامه داد: در سال ۲۵۳ هجری قمری پسر ایشان به نام سید محمد که بسیار با تقوا و مرد نیکی بود از دنیا رفت، در تشییع جنازه وی جمعیت زیادی شرکت کردند و حتی از منسوبین حکومت و خود بزرگان بنی عباس حضور یافتند.
 
مشاور استاندار در امور روحانیت اظهار کرد: حضور این جمعیت باعث شد، حکومت احساس خطر کند از اینکه امام هادی (ع) در ارکان حکومت هم نفوذ کرده اند، لذا تصمیم گرفتند که ایشان را به شهادت برسانند و کمتر از یک سال بعد از تشییع جنازه سید محمد، امام دهم را نیز به شهادت رساندند.
 
به گفته وی، زیارت سید محمد پسر امام هادی (ع) در مسیر زائران کربلا قرار دارد که به زیارت امام زاده سید محمد معروف است و زائران در این مکان توقف، استراحت و زیارت می کنند و عازم کربلا می شوند.
 
اصغری حسامیه اذعان کرد: وقتی حکومت تصمیم به شهادت امام هادی (ع) گرفت، نکته‌ای که معترض عباسی تاکید می‌کرد این بود که با توجه به گسترش نفوذ بالایی که امام (ع) دارند، نباید به صورت آشکارا به شهادت برسند، بنابراین از این که آقا را ترور کنند یا توسط فردی با شمشیر و خنجر به شهادت برسانند، ابا داشتند، لذا به صورت مخفیانه و با سم ایشان را شهید کردند.
 
 وی گفت: یادگار معروفی که به عنوان یکی از مفاخر شیعه از امام هادی علیه السلام بر جای مانده، زیارت جامعه کبیره است که امام زمان (عج) نیز بر خواندن آن تاکید کردند و از بی‌توجهی برخی از شیعیان به خواندن این زیارت نورانی، گلایه داشتند.
 
این کارشناس مذهبی با بیان این که جامعه کبیره یادگار گرانسنگی از امام هادی علیه السلام برای کسانی است که می خواهند ذوات مقدسه معصومین (ع) را بشناسند، افزود: زیارت جامعه کبیره بسیار معتبر و از جهت مطلب، بسیار غنی و عمیق بوده و یکی از زیاراتی است که معمولاً علما در شرح و معرفی آن علاوه بر این که مقید به خواندن آن بودند، قلم فرسایی کرده و شیعیان را به خواندنش دعوت کردند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جامعه کبیره امام هادی ع بنی عباس سید محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران 

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، سید جواد موسوی اظهار کرد: این اداره کل به معرفی قابلیت‌ها و طرفیت‌های گردشگری و تدوین سند زنجیره ارزش گردشگری و اقتصاد زیارت پرداخته است. 

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی زنجیره‌های ارزش بخش‌های مختلف اقتصادی کشور با همت وزارت کشور و در سالن ۴۱ برگزار شده است. 

وزیر کشور و استاندار خراسان رضوی و همچنین مریم جلالی معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از غرفه این استان بازدید و مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان به تشریح ظرفیت‌های زنجیره‌های ارزش گردشگری و گوهر سنگ‌ها پرداخت.

دیگر خبرها

  • ایجاد دانشکده‌ ویژه مادران در واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • ایجاد دانشکده‌های ویژه مادران در همه واحدهای دانشگاه‌ آزاد
  • میدان جی مسدود خواهد شد
  • سرانجام ساخت فاز تکمیلی بزرگراه یادگار امام
  • آخرین وضعیت ساخت دو بزرگراه بروجردی و یادگار امام در تهران | میدان جی موقت بسته می شود
  • سرویس‌دهی اتوبوسرانی تبریز برای تماشاگران بازی تراکتور و استقلال
  • طرح‌های یادگار امام و آزاد راه شهید شوشتری زیر ذره بین شورا
  • احداث تقاطع سه سطحی در میدان فتح/ تکمیل شاخه غربی بزرگراه یادگار امام (ره) ترافیک غرب تهران را کاهش می‌دهد
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • معرفی دو زنجیره ارزش گردشگری، اقتصاد زیارت و گوهرسنگ‌ها در اکسپو‭۲۰۲۴ تهران