Web Analytics Made Easy - Statcounter

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: نامه نمایندگان کنگره به بایدن درباره برنامه موشکی ایران، پهلو گرفتن 6 کشتی جنگی روسیه در بندر طرطوس سوریه، خیز امارات برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، برگزاری کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان در ماه‌های آینده و درخواست گروه‌های فلسطینی برای اخراج اسرائیل از اتحادیه آفریقا از مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامه نمایندگان کنگره به بایدن درباره برنامه موشکی ایران

گروهی از قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا کشور ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های موشکی ایران خواستار تمرکز واشنگتن بر این موضوع برای مقابله با آن شده‌اند.

این نامه به ابتکار «جو ویلسون»، رئیس کمیته امنیت ملی در کمیته «تحقیقات جمهوری‌خواهان» که بزرگترین فراکسیون این حزب در کنگره آمریکا است تنظیم شده و به امضای ۵ قانونگذار جمهوری‌خواه دیگر رسیده است.

در این نامه آمده است: «ما، امضاکنندگان این نامه، از توانمندی‌های رو به پیشرفت جمهوری اسلامی ایران و همچنین از نبود راهبردی مشخص برای مقابله با این سامانه‌های دوربرد تهاجمی نگران هستیم.»

جو ویلسون علاوه بر این در مصاحبه‌ای با پایگاه «نشنال‌ ریویو» درباره دلایل نگارش این نامه گفته دولت جو بایدن راهبرد مشخصی برای رسیدگی به «تهدید موشکی ایران» ندارد و موفقیت جمهوری اسلامی ایران به معنای دستیابی این کشور به موشک‌های قاره‌پیما با برد کافی برای رسیدن به خاک آمریکا خواهد بود.

قانونگذاران آمریکایی در نامه خود از حملات موشکی و پهپادی اخیر انصارالله یمن به امارات متحده عربی نیز ابراز نگرانی کرده و نوشته‌اند این گروهِ مورد حمایت ایران، آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار داده است.

نگارندگان نامه در بخشی از نامه نوشته‌اند: «ما از دولت شما می‌خواهیم تمرکزتان را علاوه بر توانمندی‌های ایران در زمینه پهپاد و حملات نقطه‌زن روی کل زرادخانه موشکی بالیستیک ایران و سامانه‌های ضربتی دوربرد این کشور مانند راکت‌ و موشک‌های کروز قرار دهید.»

اخیراً «کنث مک‌کنزی»، فرمانده نیروهای تروریست آمریکایی در منطقه غرب آسیا نیز به توان موشکی ایران اذعان کرده و گفته بود ایران از لحاظ نظامی به «سطح سرآمدی» رسیده است. طبق تعاریف نظامی آمریکا کشوری که به این مرحله برسد دارای تسلیحاتی است که مهار یا شکست دادنش بسیار دشوار است.

مک‌کنزی ماه گذشته در مصاحبه‌ای گفت: « «[در حمله عین‌الاسد] آنها تا حد زیادی هر جایی را خواستند مورد هدف قرار دارند. حالا االان می‌توانند به سراسر خاورمیانه حمله کنند. آنها می‌توانند حملاتشان را با دقت و در حجم [بالا] انجام دهند.»

او در ادامه گفت: «ایران اکنون توانمندی‌های راهبردی عظیمی دارد. آنها در میدان [نبرد] به سرآمدی رسیده‌اند-یعنی مرحله‌ای که می‌توانند [توان دیگران] را از کار بیندازند.»

مک‌کنزی همچنین با اشاره به حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی گفته بود که درس حمله موشکی ایران به عین‌الاسد این بود که برنامه موشکی ایران به تهدیدی فوری‌تر از برنامه هسته‌ای این کشور تبدیل شده است.

پهلو گرفتن 6 کشتی جنگی روسیه در بندر طرطوس سوریه 

دفتر مطبوعاتی وزارت دفاع روسیه، روز (جمعه)، در بیانیه‌ای خبر داد که شش کشتی لجستیکی بزرگ ناوگان‌های شمال و بالتیک در بندر طرطوس سوریه پهلو گرفته‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، در بیانیه مذکور آمده است:‌ «تعدادی از کشتی‌های جنگی ناوگان دریای شمال و بالتیک در چارچوب رزمایش دریایی روسیه به فرماندهی دریاسالار"نیکولای یومِن‌اف" سفر خود دور اروپا را به پایان رسانده‌اند و به بخش شرقی دریای مدیترانه رسیده است».

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد این شش کشتی لجستیکی بزرگ به نام‌های «پیوتر مورگونوف»، «جورجی پوبدونوستس»، «اولنگورسکی گورنیاک»، «کورولیوف»، «مینسک»، «کالینینگراد» که مسافت ۶۰۰۰ مایل دریایی را پیموده‌اند، به منظور سوخت‌گیری، بارگیری آب آشامیدنی و موادغذایی در بندر طرطوس باقی خواهند ماند.

مسکو و دمشق توافقی در زمینه توسعه مرکز لجستیکی ناوگان جنگی روسیه در بندر طرطوس امضاء کرده‌اند که به موجب آن، یازده کشتی جنگی از جمله کشتی‌های هسته‌ای در آن واحد به مدت ۴۹ سال قادر به حضور در طرطوس خواهند بود که مدت زمان به صورت خودکار امکان تمدید ۲۵ ساله دارد.

بنابر این توافق که عملا در تاریخ ژانویه سال ۲۰۱۷ وارد فاز اجرایی شده است، روسیه محافظت از مرکز پشتیبانی ناوگانش در دریا و آسمان و سوریه وظیفه دفاع از آن در زمین را برعهده دارد. طبق این توافق، طرف سوری متعهد شده است که خاک و آب منطقه بندر طرطوس و همچنین املاکی را که به طور رسمی اعلام نشده‌اند، برای استفاده مجانی تا پایان زمان توافق در اختیار طرف روس قرار دهد.

خیز امارات برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

تعدادی از طرف‌های شورای همکاری خلیج فارس و عربی برای نهایی کردن پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قبل از نشست سران اتحادیه در الجزایر تلاش می‌کنند.

به گزارش سایت العربی الجدید، منابعی در اتحادیه عرب در قاهره اعلام کردند: امارات برای به جریان انداختن این پرونده و قطعی کردن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب تلاش می‌کند. اظهارات اخیر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب درباره برگزاری نشست وزراتی در کویت برای بررسی این پرونده در راستای هماهنگی بین وی و ابوظبی است.

این منابع اعلام کردند، دلیل اشتیاق ابوالغیط برای حل این پرونده حمایت امارات از وی است.

امارات اعلام کرده که از تمدید دوره دبیرکلی وی در اتحادیه عرب حمایت کرده و تسهیلات مالی مقرر برای وی را افزایش می‌دهد.

ابوالغیط چهارشنبه اعلام کرد که اتحادیه عرب مارس میزبان نشستی وزارتی برای بررسی امکان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

ابوالغیط بعد از سفر به اردن اعلام کرد که بازگشت سوریه به اتحادیه عرب به توافق عربی و همسویی نظام سوری با مواضع مطرح شده عربی مرتبط است. ثبات منطقه تلاش برای احیای فرصت‌های روند سیاسی را می‌طلبد که اجازه حل و فصل مسئله فلسطین را بدهد.

همچنین منابع اعلام کردند که امارات با آمریکا درباره پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب ارتباط برقرار کرده است. اما واشنگتن همچنان با این اقدام در زمان کنونی مخالف است.

به گفته منابع ابوظبی معتقد است بازگشت دمشق به اتحادیه عرب باعث می‌شود روابط دمشق با ایران تحت کنترل و نظارت عربی باشد. از سویی هم امارات به دنبال برقراری روابط با ایران است.

یک منبع دیپلماتیک مصری نیز اعلام کرد که این کشور و امارات مشغول گفتگوهایی در این باره هستند اما اختلافات قوی میان مصر و عربستان وجود دارد. عربستان همچنان مخالف این اقدام است چراکه حملات انصارالله که به عقیده آن‌ها مورد حمایت ایران است ادامه دارد. الجزایر و عربستان نیز در این باره اختلاف دارند. قطر نیز مخالف بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است.

به گفته این منبع عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصرقصد دارد قبل از پایان فوریه به کویت برود و درباره پرونده بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفتگو کند.

قاهره امیدوار است کویت به خاطر جایگاهش در شورای همکاری خلیج فارس دیدگاه عربستان و قطر را تغییر بدهد.

برگزاری کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان در ماه‌های آینده

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در بخش‌های تجاری و اقتصادی هم کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان فعال است، گفت: در ماه‌های پیش رو، کمیسیون‌های مشترک میان ایران و همسایگان برگزار خواهد شد.

علیرضا عنایتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، با اشاره به توجه ویژه دولت سیزدهم به روابط با همسایگان، گفت: دولت سیزدهم کار خود را با شعار اولویت قرار دادن همسایگان آغاز کرد و این را به عنوان یک تابلو برای تنظیم مناسبات خود با کشورهای پیرامونی و تاکید بر اولویت همسایگی پیش برد و بر این اساس یک چارچوب مشخصی برای تعامل با همسایگان تعیین کرد.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه اضافه کرد: پرداختن به محیط پیرامونی و ارتباط با همسایگان همواره مورد توجه در مناسبات سیاست خارجی بوده است. اما دولت سیزدهم آن را به عنوان یک اولویت ذکر کرد و در این چارچوب در تمام بیانات و اظهارات مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران، به ویژه جناب آقای رئیس جمهور در ملاقات‌ها، مصاحبه‌ها و مذاکرات، به عنوان یک اصل اساسی مطرح است.

وی یادآور شد: در ملاقات‌هایی هم که آیت‌الله رئیسی در ایران با هیات‌های خارجی که برای تحلیف آمده بودند، داشت، بر همین موضوع تاکید کرد که ما در دولت سیزدهم نسبت به همسایگان توجه خاصی قائل هستیم. امیدواریم که ما هم در مجموعه چرخه روابط خارجی و عرصه سیاست خارجی بتوانیم این اولویت را با همسایگان خودمان محقق کنیم.

عنایتی تصریح کرد: طبیعتا عرصه‌ سیاست خارجی با اولویت همسایگی در بخش‌های مختلف اقتصادی، تجاری، سرمایه‌گذاری، خطوط حمل و نقل، همکاری‌های پولی و مالی، مناسبات فرهنگی و ارتباطات مردمی به موازات روابط سیاسی، رقم میخورد و در این عرصه‌ زمینه‌های بسیار زیادی، چه آنهایی که بالقوه هستند و امکان فعالیت دارند و چه آنهایی که بالفعل هستند، شاهد هستیم.

وی با اشاره به سفرهای انجام شده توسط وزیر و معاون وزیر امور خارجه کشورمان به کشورهای همسایه، اضافه کرد: در بخش سیاسی مشخصاً، معاون سیاسی وزارت خارجه آقای باقری، به ۴ کشور خلیج فارس سفر کردند و کمیته‌های سیاسی و کمیته‌های راهبردی با حضور ایشان و همتایان ایشان تشکیل شد. آقای امیرعبداللهیان هم متعاقباً به دو کشور عمان و قطر سفر کردند و همچنین در اولین روز مسئولیت خو به عراق رفت و گفت‌وگوهایی را با کشورهای مختلفی در جلسه همسایگان عراق داشت.

مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با بیان اینکه در عرصه سیاست خارجی تحرکات روابط خارجی ایران کاملا مشهود است، بیان داشت: برنامه‌هایی هم برای آینده در قالب کمیته‌های سیاسی، کمیته راهبردی و ... در دستور کار است.

عنایتی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش‌های تجاری و اقتصادی هم کمیسیون‌های مشترک ایران و همسایگان فعال است و در ماه‌های پیش رو، این کمیسیون‌ها را برگزار خواهیم کرد و امیدواریم که در چارچوب روابط همسایگی این ایده بتواند به طور کامل محقق شود و ما شاهد همکاری‌های گسترده، متنوع و تعمیق‌شده‌ای بین ایران و همسایگان باشیم.

درخواست گروه‌های فلسطینی برای اخراج اسرائیل از اتحادیه آفریقا

گروه‌های فلسطینی از کشورهای عربی و آفریقایی که در نشست امروز(شنبه) سران اتحادیه آفریقا شرکت می‌کنند خواستند با عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه مخالفت کنند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، جنبش حماس در بیانیه‌ای از حاضران در نشست سران اتحادیه آفریقا که امروز (شنبه) برگزار می‌شود خواست با قبول عضویت رژیم صهیونیستی در این اتحادیه مخالفت کنند.

این جنبش اعلام کرد: قبول عضویت اسرائیل در اتحادیه آفریقا حتی به عنوان عضو ناظر نقض آشکار منشور حقوق بشر آفریقا و اصول و ارزش‌ها و نظام اساسی این اتحادیه است که براساس مبارزه با نژادپرستی است و بر پایان استعمار و حق تعیین سرنوشت ملت‌ها تاکید دارد.

نشست سران اتحادیه آفریقا امروز در آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی با مشارکت روسای جمهور و نخست وزیران کشورهای آفریقایی برگزار می‌شود و درخواست قبول اسرائیل به عنوان عضو ناظر این اتحادیه را بررسی می‌کنند.

حماس اعلام کرد: ما از آزادگان در قاره آفریقا می‌خواهیم همبستگی خود را با ملت فلسطین اعلام کرده و برای ممانعت از قبول دولت نژادپرست اسرائیل در اتحادیه آفریقا فشار بیاورند چرا که دولت اشغالگر و تروریستی اسرائیل مرتکب انواع جنایت‌ها در حق ملت فلسطین و مقدسات آن شده و به سیاست پاکسازی نژادی براساس گزارشات تعدادی از نهادهای حقوقی بین‌المللی از جمله عفو بین الملل ادامه می‌دهد.

جنبش فتح نیز از کشورهای آفریقایی خواست از این نشست برای اخراج اسرائیل و تقویت اصول همبستگی میان ملت‌ها استفاده کنند.

یامن قدیح، سخنگوی جنبش فتح در الجزایر اعلام کرد: ما از هر اقدامی برای رسوا کردن اسرائیل استقبال می‌کنیم و امیدواریم که در این نشست عضویت اسرائیل به عنوان ناظر لغو شود. ما از تلاش‌های الجزایر برای درج پرونده اخراج اسرائیل از عضویت اتحادیه آفریقا استقبال می‌کنیم.

منبع: تابناک

کلیدواژه: مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن تحولات افغانستان ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه اسرائیل عربستان امارات مذاکرات وین پیک ششم کرونا دهه فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر کمیسیون های مشترک ایران و همسایگان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بندر طرطوس سوریه برنامه موشکی ایران اتحادیه آفریقا اخراج اسرائیل سران اتحادیه سیاست خارجی دولت سیزدهم خلیج فارس کمیسیون ها امور خارجه کشتی جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۵۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات متحده عربی عازم ابوظبی شد تا پس از ۱۰ سال در اجلاس این کمیسیون شرکت کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و امارات شامگاه سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه عازم ابوظبی شد تا در اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی حضور یابد.

اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی به ریاست بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور و بن الطوق الماری وزیر اقتصاد و رئیس طرف اماراتی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور، روزهای یازدهم و دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ در ابوظبی برگزار می شود.

آخرین اجلاس این کمیسیون در فروردین ۱۳۹۳برگزار شده است. این نشست پس از گذشت ۱۰ سال؛ به منظور توسعه همکاری های دو کشور در همه زمینه های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و حمل و نقلی (هوایی، دریایی، جاده ای و ترکیبی) برگزار خواهد شد.

علاوه بر حوزه های اشاره شده، توسعه مناسبات دو کشور در حوزه کریدورهای ترانزیتی بین المللی به ویژه کریدور شمال جنوب به منظور ترانزیت کالاهای اماراتی به سمت کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه و نیز اروپا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران در دستور کار این نشست قرار دارد.

پیش بینی می شود در این اجلاس دو سند همکاری توسط رؤسای کمیسیون مشترک دو کشور به امضا برسد.

شایان ذکر است در حاشیه اجلاس موصوف، همایش تجار، فعالان اقتصادی و کارآفرینان بخش های خصوصی دو کشور نیز در حاشیه کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار خواهد شد.

در این نشست تجار و کار آفرینان ایرانی و اماراتی با همتایان خود به صورت رو در رو مذاکره خواهند کرد.

همچنین تعدادی از متخصصان حوزه تجاری و سرمایه گذاری در خصوص توسعه فضای کسب و کار دو کشور و قوانین و مقررات حاکم بر سرمایه گذاری و تجارت و فرایندهای مربوطه مبادرت به سخنرانی خواهند کرد.

بذرپاش پیش از سفر و در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حجم مراودات تجاری میان دو کشور در این سفر بازنگری می شود.

هدف گذاری جدید برای افزایش تجارت میان ایران و امارات  

وی افزود: مراودات تجاری ایران و امارات در سال گذشته ۲۵ درصد افزایش یافت و در این سفر هدفگذاری های جدیدی با همتای اماراتی مورد توافق قرار می گیرد.

بذرپاش با توجه تعداد قابل توجه پروازها میان دو کشور گفت: توافقات متعددی در زمینه حمل و نقل هوایی در این سفر مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بررسی مراودات مالی نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. همچنین همکاری ها و فعالیت های بندری فی ما بین نیز جزو موارد مورد مذاکره است.

وی یادآور شد: با توجه به اختلاف نظر در تعرفه های واردات و صادرات کالا میان دو کشور، هیاتی از روز گذشته مذاکرات مقدماتی را انجام داده است و امیدواریم در روز برگزاری نشست کمیسیون مشترک اقتصادی، تصمیمات خوبی به نفع مردم عزیز کشورمان اتخاذ شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • پیش‌بینی افزایش تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • ◄ عکس | امضای ۲ سند توسط روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات پس از ۱۰ سال برگزار می شود
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • هدف قرار گرفتن کشتی «سیکلادیس»با پهپاد «شهاب» نیروهای یمنی+ فیلم
  • ◄ وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد
  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال