Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@00:12:12 GMT

اولین محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان تولید شد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۴۳۳

اولین محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان تولید شد

 به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، اولین محتوای آموزشی زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال کشور، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با همکاری و حمایت سازمان حفاظت محیط زیست و دفتر آموزش پیش از دبستان سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش تدوین و تولید شد.

 نجم السادات موسوی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و ابداع کننده دوره‌های آموزش زیست محیطی برای دانشجویان و کودکان پیش از دبستان در ایران با اعلام این خبر، توضیح داد: محتوای آموزشی تولید شده، حاصل حدود سه سال طراحی و اجرای پروژه‌ای تحقیقاتی، تشکیل هشت کارگروه و زحمات اساتید دانشگاه ها، متخصصان و کارشناسان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست است که با حمایت مالی سازمان حفاظت محیط زیست و با توجه به بستر اجرایی وزارت آموزش و پرورش که طی سالهای اخیر، آموزش کودکان پیش از دبستان را به عهده گرفته، به سرانجام رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی افزود: محتوای آموزش زیست محیطی ویژه کودکان 3 تا 4 سال که در جهان بی نظیر است، مانند محتوای آموزشی زیست محیطی کودکان 4 تا 6 سال که قبلا تهیه شده و هم اکنون در مهدهای کودک سراسر کشور در حال اجراست، باید  با برگزاری کارگاه های آموزشی برای مربیان مهدهای کودک و بخصوص خانواده های کودکان این گروه سنی تشریح شده و مباحث آموزشی به این افراد منتقل شود تا آنان بتوانند این مباحث را به کودکان 3 تا 4 سال آموزش بدهند.

موسوی به عنوان پیشنهاددهنده و مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان، گفت: از حدود سه سال پیش، در پی پیشنهاد تولید محتوای آموزشی در زمینه حفاظت از محیط زیست برای کودکان 3 تا 4 سال و حمایت مالی و تخصصی این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، هشت کارگروه " پژوهش، تکنولوِژی آموزشی و پژوهشی، تولید محتوا برای مربیان کودکان، تولید محتوا برای خانواده های کودکان، داستان و شعر (ادبیات)، هنر، تخصصی کلیه رشته‌ها و فوق تخصصی آموزش محیط زیست " تشکیل شد.

وی افزود: این کارگروه ها با عضویت اساتید حوزه سلامت و رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، متخصصان و چند تن از مسئولان آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، مسئول بازی‌های کودکان در کرسی یونسکو در ایران و چند تن از اساتید و متخصصان حوزه‌های محیط زیست و سلامت کودکان از دانشگاه‌های شیراز، اصفهان، میناب و تهران، فعالیت کردند.

   وی درباره چگونگی تعامل کارگروه ها برای تولید محتوای آموزشی زیست محیطی جهت کودکان 3 تا 4 سال، گفت: هر محتوایی که تولید شده، کارگروه های پژوهش و تخصصی در زمینه همه رشته ها، آن محتوا را مورد بررسی قرار دادند و در صورت تایید محتوا، در کارگروه‌های شعر و داستان و هنر، آن محتوا مطابق با سن این کودکان، با شعر و داستان آمیخته شده  و پس از آن، محتوای نهایی شده، به کارگروه فوق تخصصی آموزش محیط زیست ارجاع داده شده تا در نهایت، مشخص شود که آیا این محتوای آمیخته شده با شعر و داستان و کارهای هنری، می تواند مباحث زیست محیطی را بدرستی به کودکان منتقل کند یا با مشکل همراه است که باید نسبت به رفع آن اقدام شود.

وی تصریح کرد: براساس تحقیقات انجام شده توسط کارگروه پژوهش به سرپرستی دکتر سینا احمدی عضو هیات علمی گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، هیچ اطلاعات قبلی و تجربه ای از تولید محتوای آموزشی زیست محیطی برای کودکان 3 تا 4 ساله، در ایران و کشورهای دیگر یافت نشد، لذا این کارگروه از ابتدا، با طراحی پروژه ای تحقیقاتی و انجام مصاحبه با صاحبنظران و متخصصان حوزه های مسایل کودکان و محیط زیست، نسبت به انجام مطالعه کیفی در این خصوص اقدام کرد و سپس، با تحلیل و آنالیز داده ها، دستاورد علمی و کاربردی برای این موضوع بدست آورد که در اختیار کارگروه های دیگر گذاشته شد و امروز (شنبه – ساعت 16/30) در قالب وبیناری به صاحبنظران و متخصصان حوزه های کودکان و محیط زیست نیز ارائه می شود تا بازتاب های آن دریافت و برای آموزش به مربیان مهدهای کودک و والدین این کودکان، آماده شود.

  موسوی افزود: دستاورد حاصل از انجام این مطالعه کیفی، با فعالیت هفت کارگروه دیگر، به یک خلاقیت و آفرینشی در زمینه نیازهای آموزشی این گروه سنی از کودکان انجامید.

 مجری طرح تولید محتوای آموزش زیست محیطی برای کودکان پیش از دبستان ضمن تشکر از همه متخصصان و کارشناسان در سازمان حفاظت محیط زیست، آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، تاکید کرد که هدف طرح، " آموزش کودکان 3 تا 4 سال در زمینه شناخت محیط زیست و چگونگی حفاظت از آن بود " که باید با محتوایی مطابق با سن این کودکان و با روش هایی که برای این کودکان لذت بخش و قابل درک باشد، آمیخته می شد تا توسط مربیان مهدهای کودک و خانواده های این کودکان، به آنان آموزش داده شود و برای تحقق کامل این هدف، قرار است، محتوای آماده شده از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی، به مربیان و والدین این کودکان در سراسر کشور، آموزش داده شود تا آنان بتوانند مباحث آموزشی را به کودکان در مهدهای کودک و درون خانه ها، منتقل کرده و آموزش بدهند.

 لازم به ذکر است، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و  8 مرکز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت بیش از یک هزار و 800 دانشجو در سه مقطع رشته های تخصصی سه حوزه سلامت ( رفاه و سلامت اجتماعی، سلامت روانی و توانبخشی ) ، در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای مشارکت دارد.

   " رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، سلامت در حوادث و بلایا، روانشناسی، پرستاری، مددکاری اجتماعی، مشاوره و روانشناسی بالینی، مدیریت رفاه و سلامت اجتماعی، روانپزشکی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، ارتوپدی فنی، ارگونومی، گفتاردرمانی، و ... " از جمله رشته های دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، و مراکز تحقیقاتی همچون " مدیریت رفاه اجتماعی، عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، توانبخشی اعصاب اطفال، سلامت در حوادث و بلایا، ژنتیک " در این دانشگاه فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کودکان محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور

چهارمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور و با بررسی دستورات شش گانه این جلسه از جمله موضوعات مرتبط با حوزه‌های محیط زیست استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، چهارمین جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست عصر پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت به ریاست حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و نیز با حضور سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان به‌عنوان مدعو این جلسه برگزار شد.

در این جلسه، تعیین بهای جانوران وحشی از لحاظ مطالبه ضرروزیان، سند فرابخشی برای نجات یوزپلنگ آسیایی، ارتقای سطح حفاظتی شش منطقه کشور، اصلاح و بازنگری و اجرای پروژه‌های ۵ منطقه کشور، ارجاع کار سیستمی و پایش خود اظهاری در پایش آلاینده‌های واحدهای مشمول خوداظهاری و به‌روزرسانی تعرفه‌های آزمایشگاه‌ها جهت آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست، شش دستور جلسه اصلی بود.

مسائل زیست محیطی استان اصفهان نیز به‌عنوان یکی از استان‌های درگیر با چالش‌های مختلف زیست محیطی از مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 750203

دیگر خبرها

  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ صادر شد
  • مجوز زیست محیطی بهره‌برداری از معدن آلبلاغ اسفراین صادر شد
  • اخطار زیست محیطی به سه واحد خدماتی در نهاوند
  • جبران خسارت زیست محیطی ازسوی آزادراه تهران-شمال
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • همه پروژه های عمرانی شورای ششم کرج پیوست زیست محیطی دارند
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • فعالیت‌های معدنی، یکی از اصلی‌ترین تهدیدات محیط زیست