Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@07:07:52 GMT

بره موم افسردگی متوسط تا شدید را کاهش دهد

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۵۳۸

بره موم افسردگی متوسط تا شدید را کاهش دهد

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، دکتر علی رزمی عضو هیات علمی گروه فارماکولوژی و طب کاربردی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی با یادآوری انجام پژوهشی با عنوان «ارزیابی اثرات ضدافسردگی بره موم در یک مطالعه بالینی تصادفی شده دو سوکور در بیماران مبتلا به افسردگی ماژور» در این پژوهشکده گفت: دراین پژوهش در گروه بیمارانی که بره موم دریافت کردند کاهش قابل توجهی در نمره HAMD در مقایسه با گروه دارونما مشاهده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی و ایمنی بره موم در درمان مکمل اختلال افسردگی انجام شده و از تکنیک کروماتوگرافی برای تشخیص اجزای بره موم استفاده شد.

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: یک کارآزمایی دوسوکور، تصادفی شده و کنترل شده با دارونما طراحی و ۵۴ شرکت کننده به طور تصادفی برای دریافت بره موم یا دارونما به مدت ۶ هفته تقسیم شدند، یافته‌های این پژوهش حاکی از آن است که درمان تکمیلی بره موم با داروهای متداول می‌تواند علائم افسردگی ماژور متوسط تا شدید را کاهش دهد.

رزمی خاطرنشان کرد: یافته‌های این مطالعه با عنوان «درمان مکمل بره موم علائم افسردگی را کاهش می دهد؛ یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده با دارونما»   در پایگاه علمی آی اس آی  ISI نمایه و در ژورنال Phytotherapy Research به چاپ رسیده است.

به گزارش ایرنا، بره‌موم یا Propolis  که به آن چسب زنبور عسل هم گفته می شود یکی از تولیدات زنبور عسل است که حالت آن خمیری شکل و چسبناک با بوی مطبوع که رنگ آن از سبز تا قهوه‌ای تیره متغیر است. رنگ و عطر بره موم در مناطق مختلف متفاوت بوده و خصوصیات آن بستگی به نوع گیاهان موجود در هر منطقه دارد.

بره موم ترکیبی غنی از پلی فنل ها، ترپن ها، ویتامین ها، مواد معدنی، آمینواسیدها و قندها است.

بر اساس اعلام معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، نتایج پژوهشی کاربردی در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی حاکی از آن است که بره موم اثرات ضد افسردگی دارد و این اثرات می تواند ناشی از محتوای غنی اسیدهای فنولیک و فلاونوئیدهای آن باشد.

برچسب‌ها زنبور عسل جهاد دانشگاهی افسردگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زنبور عسل جهاد دانشگاهی افسردگی زنبور عسل جهاد دانشگاهی افسردگی بره موم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته

کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه امروز بارش‌های رگباری در جنوب فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان و شمال هرمزگان و فردا، دوشنبه در مناطقی از غرب و ارتفاعات البرز مرکزی رخ خواهد داد به همشهری آنلاین گفت: امروز و فردا در دیگر نقاط کشور شاهد جوی آرام هستیم، اما سامانه جدید بارشی به تدریج از غرب وارد کشور می‌شود و ابتدا ایلام، لرستان، کرمانشاه، کردستان، جنوب آذربایجان غربی و خوزستان را در برخواهد گرفت.

به گفته کبری رفیعی، این سامانه بارشی روز چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت در غرب، جنوب غرب، جنوب و بخش‌هایی از مرکز تقویت می‌شود و در این مناطق کاهش نسبی دما را با همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

سامانه بارشی جدید از غرب وارد ایران می‌شود

به گفته او، امروز و فردا هم مانند روز شنبه، در نوار شرقی وزش باد شدید را تجربه خواهیم کرد که در مناطق مستعد سبب بروز گرد و خاک می‌شود.

رفیعی به هشدار زرد هواشناسی هم اشاره کرد و گفت: این هشدار با نوع مخاطره رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ امروز،‌ دوشنبه جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب فارس، شمال و غرب و شرق هرمزگان و جنوب کرمان را دربرمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

صدور ۲ هشدار جدید هواشناسی + جزئیات | امروز کدام مناطق بارانی است؟

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: بر اساس این هشدار صادر شده احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، تگرگ، وزش باد نسبتا شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال، درختان آسیب پذیر و محصولات باغی و زراعی وجود دارد و به همین دلیل به احتیاط در سفرها بویژه برون شهری، توقف نکردن در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هر گونه عملیات کشاورزی توصیه می‌شود.

او درباره اثر هشدار دوم صادرشده درباره وزش باد شدید و بروز گرد و خاک نیز گفت: طبق این هشدار، امروز، دوشنبه جنوب خراسان رضوی، شرق خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان تحت‌تاثیر هستند. اثر مخاطره در این هشدار در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال است و بر همین اساس به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه شده.

کد خبر 847553 برچسب‌ها استان‌ فارس خبر مهم سازمان هواشناسي باران

دیگر خبرها

  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • این میوه از افسردگی جلوگیری می‌کند
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • بارش‌ ها ادامه دارد | کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
  • حملات هوایی شدید اسرائیل به جنوب لبنان
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • پیش بینی فعالیت سامانه بارشی و کاهش دما در خوزستان