Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-03@03:30:29 GMT

نظر دیوان عدالت اداری در رابطه با جذب قهرمانان

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۷۶۹۴

نظر دیوان عدالت اداری در رابطه با جذب قهرمانان

به گزارش خبرگزاری فارس، موضوع ابطال ماده ۲ آئین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان ابلاغی مصوب هیأت وزیران در دیوان عدالت اداری بررسی شد.

در این پرونده، شاکی دادخواستی به طرفیت هیأت وزیران به خواسته ابطال ماده ۲ آئین نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان ابلاغی به شماره ۴۷۰۶۹ ت ۵۱۵۱۴ مورخ ۲۴؍۳؍۱۳۹۵ هیأت وزیران به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به شرح زیر است:

دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری می‌توانند مشمولین این آئین نامه را با رعایت شرایط زیر بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند

۱-و جودپست سازمانی بلاتصدی

۲- داشتن شرایط احراز مشاغل دستگاه اجرایی

۳ داشتن شرایط عمومی استخدام و تأیید گزینش.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت (حسب موردبا تصریح به مغایرت با قانون یا شرع یا خروج از حدود اختیارات): شاکی اظهار داشته که هیأت وزیران مستند به تبصره ۶ اصلاحی قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان آئین نامه ماده معترض عنه را تصویب کرده و طی آن تجویز بر جذب و استخدام مشمولین این قانون رابدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی داده است این در حالی است که تبصره ۵ قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳۹۱، بیان داشته است" کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸؍۷؍۱۳۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره ۴ این قانون، مقام‌های دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام کنند.

خلاصه مدافعات طرف شکایت:

به موجب تبصره (۵) ماده واحده قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳۹۱: «کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸؍۷؍۸۶ می‌توانند علاوه بر مشمولین تبصره (۴) این قانون، مقام‌های دوم و سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی را با معرفی وزارت ورزش و جوانان و با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوطه به صورت پیمانی جذب و استخدام نمایند.. همچنین به موجب ذیل تبصره (۶) ماده واحده قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان مصوب ۱۳۹۱ تصویب آئین نامه اجرایی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون به هیئت وزیران واگذار گردیده است. هیئت محترم وزیران نیز به موجب آئین نامه یاد شده، جزئیات و ساز و کارهای اجرایی مربوطه را به تصویب رسانده است. وجواز و امتیاز استخدام دارندگان عناوین قهرمانی در خود قانون و به صراحت مورد حکم قانونگذار واقع شده است و بدون تعیین امتیازی علاوه بر شرایط جاری موضوع قوانین و مقررات مورد عمل، ضرورتی برای وضع قانون نبوده است. در واقع بدون لحاظ امتیاز فلسفه قانونگذاری برای سرباز قهرمان زیر سوال می‌رود؛ زیرا بدون تصویب قانون نیز دارندگان عناوین قهرمانی به مانند سایر اشخاص می‌توانستند در آزمون ورودی استخدامی دستگاه‌های اجرایی شرکت نموده و در صورت موفقیت در آزمون به استخدام در آیند. تردیدی نیست که حکم مندرج در تبصره (۵) ماده واحده قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان زمانی معنا و فایده خواهد داشت که سرباز قهرمان با بهره مندی از امتیاز خاص به استخدام دولتی در آید. نظر به مراتب فوق و با عنایت به اینکه شکایت مطروحه مبتنی بر تصور نادرست و برداشت خارج از اراده قانونگذار از مفاد تبصره (۵) ماده واحده قانون اصلاح قانون سرباز قهرمان بوده و برخلاف ادعای شاکی، مفاد ماده (۲) آئین نامه مورد شکایت، دربردارنده هیچ حکمی فراتر از حکم قانونگذار در قانون یاد شده نیست، بنابراین اتخاذ تصمیم شایسته دایر بر رد شکایت مطروحه مورد تقاضاست.

رأی هیأت تخصصی استخدامی

نظر به اینکه اولاً مطابق تبصره ۶ ماده واحده قانون سرباز قهرمان (مصوب ۱۳؍۱۲؍۱۳۷۶)، که تصویب آئین‌نامه اجرایی موضوع جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون مذکور را به هیأت وزیران واگذار کرده است، بنابراین تصویب ماده مورد شکایت، در صلاحیت واضع مقرره است.

ثانیاً با عنایت به اینکه مراد قانونگذار از تصویب ماده واحده قانون سرباز قهرمان (مصوب ۱۳؍۱۲؍۱۳۷۶)، اعطای امتیازاتی علاوه بر امتیازات موجود در قوانین و مقررات عمومی می‌باشد، بنابراین تبصره ۵ ماده واحده قانون مذکور که کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب ۸؍۷؍۱۳۸۶) را مکلف به جذب و استخدام ورزشکاران مشمول تبصره مذکور به صورت پیمانی نموده است، ورزشکاران مذکور را از طی نمودن مراحل عمومی استخدامی –از جمله آزمون استخدامی- معاف نموده و ماده مورد شکایت که به بیان این امر پرداخته، مغایرتی با قانون ندارد.

ثالثاً مطابق نظریه شورای محترم نگهبان به شماره ۲۸۸۱۴؍۱۰۲ (مورخ ۲۷؍۹؍۱۴۰۰) که بیان می‌دارد «ماده مورد شکایت فی‌نفسه خلاف شرع شناخته نشد. تشخیص قانونی بودن آن بر عهده دیوان محترم عدالت اداری است، بنابراین موضوع مغایر با شرع نیست.

بنا به مراتب فوق، ماده ۲ آئین‌نامه اجرایی جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان به شماره ۴۷۰۶۹؍ ت ۵۱۵۱۴ ه (مصوب ۲۰؍۴؍۱۳۹۵ هیأت وزیران)، بر اساس رأی اکثریت اعضای هیأت تخصصی استخدامی، خارج از حدود اختیارات مرجع وضع مصوبه و مغایر قوانین نبوده و قابل ابطال تشخیص نمی‌شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: دیوان عدالت اداری جذب قهرمانان قوه قضائیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده قانون مدیریت خدمات کشوری آئین نامه اجرایی قوانین و مقررات صورت پیمانی عدالت اداری مورد شکایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۷۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر، رئیس دیوان عدالت اداری کشور در بوشهر گفت: معاونان دیوان عدالت اداری برای ارائه مشاوره و بررسی مشکلات و سوالات مردم از دستگاه‌های اجرایی در دادگستری بوشهر حاضر شده‌اند تا مردم این استان بتوانند بدون سفر به تهران، پیگیر شکایت‌های خود باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مظفری افزود: در این سفر دو روزه مردم استان بوشهر در زمینه رسیدگی به پرونده‌ها و تاخیر در اجرای بعضی از احکامی که در مجموعه دیوان عدالت اداری صادر شده و دستگاه‌های اجرایی به هر دلیل در اجرای آن تعلل داشته‌اند و نیز در حوزه اجرای احکام، می‌توانند مشکلات خود را با معاونان دیوان عدالت اداری در میان بگذارند.

وی با بیان این‌که به شکایت مردم در مدت ۱۵ روز پاسخ داده خواهد شد، اضافه کرد: در برخی موارد که مردم تقاضای تسریع در صدور حکم را دارند اگر مشکل و موانع قانونی وجود نداشته باشد در مدت ۱۵ روز حکم صادر خواهد شد.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور بیان داشت: در روز دوم سفر یعنی پنج‌شنبه، سه کارگروه تخصصی با مدیران استانی برگزار می‌شود تا دغدغه‌های مدیران شناسایی و عواملی که موجب تشکیل پرونده و شکایت در دیوان شده، مطرح شود.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار، استان بوشهر نسبت استان‌هایی که به لحاظ جمعیتی هم رده هستند ورودی پرونده مناسبی دارد و به‌ویژه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در بعضی بخش‌ها کاهش ۴۰ درصدی شکایت‌ها را داشته است.

رئیس کل دادگستری استان بوشهر نیز گفت: اطلاع رسانی برای حضور رئیس و معاونان دیوان عدالت اداری کشور از یک ماه قبل انجام شد و افرادی که مشکلاتی داشتند و متقاضی ملاقات حضوری بودند در این مدت نام‌نویسی کردند و برای روز اول ۱۳۰ نفر از سراسر استان نوبت دارند.

مهدی مهرانگیز افزود: در این ملاقات‌ها مردم می‌توانند مشاوره گرفته یا حتی در صورت داشتن شماره پرونده رای بررسی پرونده خود به معاونان اطلاع دهند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری برای احقاق حق کارگران
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • تعیین ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار + تصویر
  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد