Web Analytics Made Easy - Statcounter

انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش‌­بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا)، پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت دانش‌‌بنیان شدن صنعت نفت بیانیه‌ای تهیه کردند که در آن، رئوس مطالبه فعالان این عرضه در ۴ بند آمده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بیانیه انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش‌­بنیان صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا) که پیرو فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی پیرامون ضرورت دانش­‌بنیان شدن صنعت نفت تهیه شده، بدین شرح است:

"در سالیان ابتدایی گام دوم انقلاب، روی کار آمدن مجلس انقلابی و دولت مردمی، امیدواری فراوانی در شرکت­های دانش‌­بنیان و مجموعه­‌های فعال در حوزه پژوهش و فناوری ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شرکت­ها و مجموعه­‌هایی که همواره به عنوان راهکار اصلی پیشرفت کشور مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری بوده‌­اند. معظم‌­له در دیدار اخیر خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی مورخ 10/11/1400 به شایستگی به وضعیت نامطلوب فناوری در صنعت نفت اشاره نمودند و مسئولین صنعت نفت کشور را به استفاده از توانمندی­‌های فناورانه موجود در کشور جهت دانش­‌بنیان کردن صنعت نفت فراخواندند.

پیرو بیانات ارزشمند رهبر فرزانه انقلاب و ضمن قدردانی صمیمانه از حمایت­های ایشان از مجموعه­های دانش­بنیان و فناور، اعضای انجمن شرکت­ها و موسسات پژوهشی و دانش­بنیان صنایع  نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی (اپنا)به عنوان یک نهاد صنفی و تخصصی بر خود فرض می­دانند ضمن تلاش حداکثری و شبانه­‌روزی برای تحقق توصیه‌­های معظم‌­له مبنی بر دانش‌بنیان کردن صنعت نفت، فراهم نمودن زمینه لازم برای این مهم را از مسئولین وزارت نفت و شرکت­های تابعه مطالبه و پیگیری نمایند.

در این مسیر بیان چند نکته به عنوان رئوس مطالبه‌­گری ضروری به نظر می‌­رسد:

1- درحال حاضر علاوه بر ظرفیت­‌های ارزشمند موجود در دانشگاه­‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت­های دولتی و خصوصی بزرگ، توانمندی­‌های بالفعل و عملیاتی بسیاری در مجموعه شرکت­های دانش­‌بنیان و فناور فعال در صنعت نفت کشور وجود دارد که بدون نیاز به حمایت ویژه‌­ای و تنها با اعتماد و میدان دادن وزرات نفت و شرکت­های تابعه به آنها از طریق عقد قراردادهای اجرایی و عادلانه، می­توان علاوه بر رفع نیازهای داخلی کشور، موجب ایجاد اشتغال پایدار جوانان تحصیل‌کرده و صادرات کالا و خدمات فناورانه به کشورهای نفت‌خیز را فراهم نمود. انجمن اپنا آمادگی دارد، مصادیق بسیاری را در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی، نرم­افزارهای کاربردی، خدمات فنی-مهندسی، ساخت تجهیزات و طراحی فرایندها به وزارت نفت معرفی نماید.

2- هم­‌اکنون یکی از خلأهای مهم برای دانش­‌بنیان کردن عملیاتی صنعت نفت، نبود سامانه اطلاعاتی شفاف، جامع و در دسترس است. سامانه­‌ای که اولویت­ها، نیازمندی­ها و توانمندی­های فناورانه را بر مبنای تجارب گذشته، وضعیت فعلی و با نگاه به آینده شناسایی نماید و در دسترس همه ذینفعان قرار دهد، تا از موازی­کاری و دوباره­کاری­ها (اتلاف زمان، هزینه و منابع) جلوگیری شود و جهت­‌گیری­‌های کلی و جزئی به وضوح مشخص گردد. انجمن اپنا برای این سامانه، الگوی پیشنهادی آماده نموده است.

3- لزوم عملگرایی مدیران و پرهیز از کارهای نمایشی، کلی­گویی و عدم شفافیت که آفت بزرگی است و در گذشته مدیران درگیر آن بوده­اند و در مواردی موجب ناامیدی مجموعه­های دانش­بنیان شده است. لذا انتظار از مجلس انقلابی و دولت مردمی این است که در یک فضای آرام و کارشناسی، به دور از هیاهوی خبری، از نظرات نخبگان و تجارب شرکت­های دانش­بنیان به منظور تهیه قوانین، مقررات، سیاستگذاری و تدوین دستورالعمل­ها و آیین­نامه­های اجرایی به صورت واقعی و در عمل استفاده شود.

4- اصلاح آیین‌­نامه‌­ها و دستورالعمل­‌های نامناسب که مانع ورود شرکت­‌های دانش­‌بنیان به مناقصات می­‌شود و همچنین اصلاح روال­ واگذاری پروژه‌­ها و تعریف نقش و بودجه مشخص برای این شرکت­‌ها و نظارت دقیق بر تخصیص کامل و درست آن ضروری است. در عین حال ایجاد انگیزه در مدیران صنعت نفت جهت استقبال از محصولات و خدمات دانش‌­بنیان و همزمان حمایت از تصمیمات این مدیران ریسک­‌پذیر و پوشش ریسک‌­های مترتبه با روش­های علمی چون بیمه‌­ها امری اجتناب­‌ناپذیر می­نماید.

در پایان لازم است از رویکرد دلسوزانه و دغدغه­‌مند مدیران جدید دولت مردمی و مسئولین وزارت نفت بویژه در بخش پژوهش و فناوری در مدت چند ماهه اخیر که به گرمی پذیرای شرکت­های دانش­‌بنیان و فناور بوده‌­اند صمیمانه قدردانی نماییم و بدینوسیله ضمن پیگیری برای تداوم این رویه و بهبود هر چه بیشتر آن، آمادگی کامل انجمن را برای همکاری نزدیک با آنها اعلام می­داریم. امید است با تعامل حداکثری بین انجمن و وزارت موجبات تحقق دانش‌­بنیان شدن صنعت نفت را فراهم آوریم."

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صنعت نفت وزارت نفت صنعت نفت وزارت نفت دانش بنیان شرکت های دانش بنیان کردن وزارت نفت شرکت ها صنعت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کمک این وزارتخانه برای رفع موانع اخذ مجوز شرکت‌های دانش بنیان، گفت: ۳۹ شرکت دانش بنیان در چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف حضور داشتند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رشد اقتصادی ایران در ۲۰۲۳ بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز به دست آمد/ استفاده حداکثری از توان دانش بنیان‌ها جواب داد
  • پایان چهارمین نمایشگاه دستاورد‌های وقف
  • استقبال وزارت صنعت امارات از توسعه همکاری‌ فناوری با ایران
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • جریان وقف باید به سمت دانش‌محور شدن برود / مبلغ ما در وقف شفاف‌سازی و نمایش کارهای علمی است
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست
  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی در صنعت دریا
  • بومی سازی تجهیزات الکترونیکی کاربردی در صنعت دریا
  • ارزیابی هوشمندسازی صنعت نفت با تولیدات فناورانه