رونق کمنظیر کیفی و کمّی اشعار آیینی پس از انقلاب/ سازگار: شعر نوحه باید مطابق روایات باشد
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۸۰۹۳
به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، برنامه زنده روایت هیأت جمعه شب ۱۵ بهمنماه از شبکه افق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در این قسمت از برنامه روایت هیأت، استاد غلامرضا سازگار، ذاکر و شاعر پیشکسوت در ارتباط تلفنی با این برنامه در خصوص دیدارهای رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنهای (مدظله العالی) با جمعی از مداحان و شاعران اهلبیت (علیهمالسلام) و تأثیر این دیدار در ارتقای سطح شعر و ستایشگری گفت: از دورانی که رهبر معظم انقلاب در کسوت ریاست جمهوری قرار داشتند، این جلسه در محضر ایشان برگزار میشد و پس رهبری ایشان نیز این جلسات مستمر و پایدار ادامه داشته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به قدمت دیدارهای رهبر معظم انقلاب با جمع ذاکران و شاعران گفت: بالغ بر ۲۵ سال است که جامعه مداحان، سعادت حضور در محضر ایشان را دارند و از نصایح و سخنان گهربار ایشان بهرهمند میشوند و شاید کسی به اندازه رهبر انقلاب در شعر و شناخت آن مهارت نداشته باشد.
وی با اشاره به توفیق حضور در این محفل، عنوان کرد: خداوند متعال توفیق داده که نزدیک به ۲۶ سال سرود آغازین مراسم دیدار مداحان در روز ولادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) با رهبر معظم انقلاب را این حقیر اجرا کنم، اما متأسفانه در دیدار سال جاری به علت کسالت توفیق حضور نداشتم.
سازگار ضمن توصیه به مداحان و شاعران جوان عنوان کرد: الحمدلله اغلب مداحان و شعرا، جوانان خوب و قابلی هستند اما مهمترین نصیحت من به آنها این است که در شعر سرودن، همواره به این نکته توجه داشته باشند که اشعارشان با روایات اهلبیت (علیهمالسلام) تطابق داشته باشد.
وی یادآور شد: متأسفانه در بسیاری از جلسات شعرای آیینی این آفت وجود دارد که اغلب اساتید به اندازهای که از چارچوب و قالبهای ادبی شعرای جوان ایراد میگیرند، از محتوای آن اشکال گرفته نمیشود. مهمترین وجه تمایز شاعر غیرآیینی با شاعر مذهبی این است که شاعر غیرآیینی خود را بالا میبرد، اما شاعر آیینی باید شعرش را با توجه به فحوای کلام بالا ببرد.
* لزوم توجه توأمان به اصطلاحات تاریخی و ادبی در شعر آیینی
محمدرضا طهماسبی، شاعر آیینی با حضور در برنامه زنده روایت هیأت، با اشاره به سابقه اشعار مذهبی و در فرهنگ کهن ایران اسلامی گفت: سابقه صد ساله شعر آیینی از دیرباز در فرهنگ کشور وجود داشته است، اما از دوره صفویه رنگ و بوی بیشتری گرفته و به آن بیش از پیش پرداخته شد.
وی افزود: از سال ۱۳۴۲ که آغاز نهضت بزرگ امام خمینی (قدسسره) و پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بود از لحاظ کمی و کیفی شاهد اشعار آیینی بسیاری هستیم که قابل قیاس با هیچ دورهای از تاریخ در کشور نیست؛ به طوری که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مداحان و جامعه شاعران آیینی فرمودند: «پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی هزار برابر نام حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) آورده شده است که این اتفاق مبارک و بزرگی است.»
طهماسبی ادامه داد: یکی از مهمترین نکاتی که در شعر آیینی باید بدان توجه کرد، ایجاد نقطه اتصال بین اندیشه و مضمون و لفظ اشعار است. متأسفانه این ضعف در برخی از هیأتهای مذهبی وجود دارد که به سراغ اشعار اندیشهمحور نمیروند و گاهی برخی از مداحان وقتی شعرهای اندیشهمحور میخوانند، به شاعر میگویند هیأت گرم نشد و یا مخاطب با آن ارتباط برقرار نکرد.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب در دیدار با جامعه مداحان فرمودند: «اگر شعرای آیینی از امروز شعر نگویند، به قدری گنجینههای بزرگی از اشعار وجود دارد که میتواند هیأتها را گرم کند.» اما مهمترین نکته در سرودن اشعار آیینی این است که اندیشه با هنر ممزوج شود. بر همین اساس برخی از اشعار در هیأتها خوانده میشود که تنها حدیث و روایت معصومین را به نظم درآورده و از هنر و ابزارهای ادبیات شعری خالی است.
این شاعر آیینی عنوان کرد: شعر آیینی و هیأتی در چند شاخه مهم تقسیمبندی میشود و شاعر باید به این عناصر توجه ویژه کند. بر همین اساس مرثیه، اشک، اندوه و عزا ازاصلیترین ارکان هیأتها به حساب میآیند که در شعرها باید وجود داشته باشند.
از سوی دیگر، عارفانه بودن یکی دیگر از عناصر شعر آیینی است که در دوره حمله مغول به ایران به اوج خود رسید. همچنین بُعد حماسی نیز از دیگر جنبههای شعر آیینی به حساب میآید که در زمان هشت سال دفاع مقدس متبلور شد.
وی خاطرنشان کرد: شاعر آیینی و مذهبی باید اصطلاحات تاریخی و ادبی را توأمان در شعر خود به کار بگیرد، چرا که اگر شاعر از لحاظ شاعرانگی خوب عمل کند، اما به تاریخ احاطه نداشته باشد شعر خوب از آب درنمیآید. از طرفی نیز شعرا به مداحان و مداحان به شعرا میتوانند کمک شایانی کنند تا در راستای ارتقای کار یکدیگر و مهمتر از همه ارتقای جلسه اهلبیت (علیهمالسلام) قدم بردارند.
* شرافت: رونق کمنظیر کیفی و کمّی اشعار آیینی پس از انقلاب
سید محمدجواد شرافت، شاعر آیینی با حضور در برنامه زنده روایت هیأت، با اشاره به سابقه اشعار مذهبی و شاخههای متعدد آن گفت: شعر آیینی از جنبهها و شاخههای متعددی بهرهمند است که در میان آن شعر ولایی از شاخ و برگ بیشتری برخوردار است، که شعر فاطمی نیز در همین زمره قرار میگیرد.
وی افزود: به برکت دیدار سالیانه رهبر معظم انقلاب با جامعه مداحان و شاعران آیینی در روز ولادت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)، شاهد تولید اشعار جدید هر ساله با مضامین ولادت بانوی بزرگ اسلام هستیم و از گنجینه والای شعر فاطمی برخوردار خواهیم بود.
شرافت عنوان کرد: در دوران پس از انقلاب اسلامی، شاهد انقلاب عظیمی از لحاظ کمّی و کیفی در اشعار آیینی نسبت به ۵۰ تا ۶۰ سال گذشته بودیم، چرا که در این دوره، یک دایره گسترده موضوعی پیرامون شعرا قرار گرفت و آنان در اثر انقلاب متأثر از فضای به وجود آمده به شعر سرودن پرداختند. پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در حوزه شعر آیینی به جرأت میتوانیم سرمان را بالا بگیریم و به آن افتخار کنیم.
این شاعر آیینی با اشاره به اشعار استاد سازگار به عنوان یک الگو و نمونه برجسته در میان سرودههای مذهبی و اهلبیتی عنوان کرد: بی شک اشعار استاد سازگار از جمله اشعار آیینی است که در تمام جلسات علما میتوان آن را قرائت کرد، چرا که در چارچوب استاندارد سروده شده و به تطابق مضامین با روایات معصومین (علیهمالسلام) توجه ویژه دارد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: غلامرضا سازگار برنامه روایت هیأت شبکه افق شعر آئینی سید محمدجواد شرافت جامعه ایمانی مشعر محمدرضا طهماسبی هیأت شعر رهبر معظم انقلاب انقلاب اسلامی شاعر آیینی علیهم السلام اشعار آیینی روایت هیأت شعر آیینی مهم ترین هیأت ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شترداری رسته مزیت دار دامداری سازگار با اقلیم کشور
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسینی، کارشناس و فعال حوزه شترداری در گفتگویی اختصاصی درباره ظرفیت پرورش شتر در کشور گفت: در ایران ۹۰ میلیون هکتار اراضی داریم که در مناطق خشک و نیمه خشک قرار دارند اراضی بیابانی و بسیاری از روستاهای مناطق شرقی و نسبتا مرکزی ایران که در مناطقی قرار گرفتند که فضای بیابانی، خشک و نیمه خشک در آنها غالب است، رسته اکثر روستاییان هم در این مناطق رسته دامداری است و در اینها در حوزه دامی بیابانی که اخیرا رونق و مورد توجه قرار گرفته رسته مزیت دار پرورش شتر است.
وی افزود: زنجیره ارزش همان رسته مزیت دار که در آن مناطق میشود به عنوان یک شغل با درآمد کافی و پایدار به آن توجه کرد که با وضع آب و هوایی آنجا هم سازگار است بحث پرورش شتر است که چند سالی است این موضوع خیلی مورد توجه قرار گرفته که اگر قرارباشد ما حوزه اشتغال روستایی و عشایری این مناطق را تقویت کنیم با این وضعیت آبی کشور و تغییر اقلیم که صورت گرفته ناچاریم برویم به شمت پرورش شتر ولی یکسری گلوگاهها و محدودیتها دارد که باید رفع بشود.
حسینی درباره جمعیت شتر در کشور اضافه کرد: ما در ایران در اوایل قرن ۱۳ در اوایل دهه ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ حدودا یک میلیون نفر شتر در کشور داشتیم که موضوع صرفا استفاده از گوشت و شیر آن نبود عمدتا در جابجاییها و انتقال مسافر به خصوص بحث انتقال عشایر و وسایل آنها بودکه کم کم با یکجانشینی، استفاده بیشتراز اراضی و سیاستهای شهرنشینی، یک میلیون نفر جمعیت شتر رفته رفته رسیده به ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار نفر شتر که جمعیت حال حاضر آن کشور است، اما از لحاظاقلیمی کشور ما این ظرفیت را دارد که این جمعیت شتر افزایش پیدا کند.
این کارشناس حوزه شترداری در مورد مزیتهای پرورش شتر تصریح کرد: دام شتر در مقایسه با گاوهای وارداتی که در ایران الان پرورش پیدا میکنند مثل گاو هولشتاین و گوسفندهای وارداتی و به نسبت حتی بقیه دامهای پرورشی، شتر چیزهای را مصرف میکند که برای ما، ارزش افزوده و تولید گوشت و شیر میکند که آن دامها نمیتوانند، شتر با طی مسافت زیاد از گونههای خارشتر، اشنان وسرخ گز گونههای مرتعی بیابانها و اراضی ما استفاده میکند که اگر اینها تقویت بشوند علوفه و مرتع کاری بشود از همین ظرفیت علوفههای مرتعی ما میتواند تولید گوشت و شیر کند که این مهمترین مزیت شتر است که دامهای دیگر امکان استفاده از این گونههای مرتعی و بیابانی را ندارند.
حسینی درباره پرورش شتر در دیگر کشورها گفت: در دنیا شاید بگویم قویترین کشورهایی که در حوزه شترداری حالت صنعتی را تکمیل کردند و زنجیره ارزش شتر را کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هستند اول امارات وبعد قطر، عربستان و کویت است، بیشتر امارات و عربستان خوب کار کردند به خاطر اینکه در بحثهای فرهنگی مصرف گوشت شتر و زنجیره کامل کار کردند صرفا روی مصرف گوشت کار نکردند، آمدند روی شیر و مزههای متفاوت آن کار کردند و فرآوریهای مختلف از جمله پنیر، شیرخشک و بستی شیر شتر با طعمهای مختلف و مسابقات شترسواری را دارند و سرمایه گذاری میکنند.
وی در پایان گفت: در ایران فعلا تمرکز زنجیره ارزش شتر صرفا روی گوشت است پرورش سنتی و صنعتی شتر بیشتر روی گوشت شتر است علت آن هم نبود بازارهای هدف و کارگاههای فرآوری شیر و پشم شتر بوده است، چون این زنجیره ارزش شتر در گلوگاهها سرمایه گذاری مناسب نشده و به بخش خصوصی برای مشارکت وسرمایه گذاری، تسهیلات لازم داده نشده الان تا آن قسمت پرورش و قسمت مرتع در کشور کار میشود ولی مابقی که بحث فرآوری و به بازاررسانی است به نسبت کشورهای عربی ضعیفتر هستیم.