Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام سیدمحمدطباطبایی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد، اظهار داشت: وقف یکی از سنت‌های متعالیه اسلامی است که البته در سایر ادیان هم سابقه دارد، در اسلام  برای صدقه انفاق و  خیر پرونده خاصی باز شده تا جایی که در برخی آیات قرآن کریم  پاداش آن را تا هفتصد برابر دانسته و در مقابل کسانی که از انفاق فی سبیل الله سر باز می‌زنند را سرزنش کرده و در بعضی از آیات وعده عذاب به آنها داده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از میان انواع صدقات، انفاقات و سایر امور خیر وقف کامل‌ترین، جامع‌ترین و زیبا‌ترین آنهاست، زیرا سایر انفاقات محدود به زمان و مکان معین است اما وقف فراتر از زمان و مکان است. 

مدیرکل اوقاف و‌ امور خیریه استان لرستان  بیان کرد: زمانیکه فرد ملکی را وقف می‌کند،تا زمانیکه این موقوفه برپاست و از پاداش آن برخوردار می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه زیباتر این است که در این انفاق زیبا ریا راهی ندارد، خاطر نشان کرد: وقف از بهترین و زیباترین انواع انفاق است و  در  لرستان  که از دیرباز کانون فقها، علما و مومنین بوده و هست وقف‌های زیادی از گذشته داشتیم و داریم که این خود نشانه تعبد و تقید مردم این دیار به شریعت اسلام است. 

طباطبایی بیان کرد: البته متاسفانه در طول زمان، افراد دنیا‌طلب هم کم نبودند که از هر فرصتی برای تصاحب موقوفات استفاده کرده و به آنها دست درازی کردند و این مسئله وظیفه متولیان وقف و از جمله اوقاف را سنگین‌تر کرده لذا این اداره کل و ادارات تابعه همواره در تلاش برای احیای موقوفات و حقوق آنها و همچنین حقوق موقوف علیه یعنی کسایی که مورد نیت واقف بودند، بوده و هست. 

ثبت ۳۵ وقف جدید در لرستان 

وی بیان کرد: در استان لرستان در سال جاری تا این لحظه ۳۵ وقت جدید ایجاد شده که در نوع خودش خوب است. 

طباطبایی در مورد بقاع متبرکه نیز گفت: یکی دیگر از وظایف اوقاف رسیدگی به بقاع متبرکه و امامزادگان واجب التعظیم است؛ در سال جاری در این زمینه اوقاف تلاش‌های خوبی داشته که از جمله می‌توان به نوسازی و توسعه حرم مطهر امامزادگان احمد و محمود، حصار کشی محوطه امامزاده ابوالوفاء( ع) کوهدشت، بهسازی صحنه مطهر امامزاده ابراهیم معروف به  بابابزرگ در شهرستان دلفان و ترمیم‌های کلی و جزئی در بسیاری دیگر از امامزادگان حتی امامزادگانی که میراثی هستند اشاره کرد. 

مدیرکل اوقاف و‌امورخیریه استان لرستان عنوان کرد: بقاع امام‌زادگان بسیار زیبا و جالبی در استان لرستان وجود دارد از جمله امامزاده قاسم که بنای بسیار زیبایی دارد , بیش از ۸۵۰ سال سابقه ساخت این بنا است که گردشگران می‌توانند به این امام‌زادگان بروند.

اجازه دفن مومنین در جوار بقاع متبرکه توسط اوقاف صادر می‌شود 

وی عنوان کرد: یکی دیگر از اموری که در گذشته در میان مومنین مرسوم بوده دفن اموات در کنار این بقاع متبرکه بوده است تا جایی که بسیاری از مومنین وصیت می‌کردند تا در این مکان‌های دفن می شوند به گونه‌ای که کمتر امامزاده‌ای در لرستان می‌توان یافت که در شبستان یا در اطراف آن قبور مومنین نباشد و این موضوع حداقل دو فایده داشته یک فایده برای متوفی که هر روز هدایای معنوی برایش فرستاده می‌شود و یک فایده برای دیگران که با دیدن این قبور و دیدن قبور عزیزانشان به یاد مرگ می‌افتند و طبیعتاً در زندگی روزمره کمتر دچار غفلت می‌شوند. 

طباطبایی بیان کرد: امروزه متاسفانه برخی مسئولان به دفن مومنین در جوار امام‌زادگان  مخالفت و جلوگیری می‌کنند در حالی که بسیاری از علمای بزرگ بودند که وصیت می‌کردند در جوار این بقاع متبرکه  دفن شود، از نظر قانون، اداره امور مربوط به بقاع متبرکه صرفاً با اداره اوقاف است، نه با دستگاه‌های دیگر و این مسئله باید برای همگان جا بیفتد که همان طوری که ما در امور دستگاه‌های دیگر ورود نمی‌کنیم آنها هم حق ورود ندارند. 

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز استان لرستان بقاع متبرکه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار

معاون اقتصادی استانداری کرمان گفت: مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال محقق شد.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو حسن زاده معاون اقتصادی استانداری کرمان در جریان بازدید از شهرک صنعتی زرند گفت: شهرک صنعتی شماره ۲ زرند در سال ۱۳۸۶ تملک، ولی متاسفانه به دلایل مختلفی مجوز استقرار و بهره برداری واحد‌های صنعتی صادر نشد.

او افزود: سرانجام در ۲۷ فروردین ماه امسال پس از چهار بار بازنگری در طرح ارزیابی زیست محیطی مجوز شهرک مذکور به میزان ۳۰ هکتار از اراضی در اختیار و آن هم تا رده سه زیست محیطی، پس از ۱۷ سال وقفه با همت تیم اقتصادی استان دریافت شد.

وی ابراز امیدواری کرد با مشارکت و سرمایه گذاری شاهد راه اندازی صنایع مختلف و ایجاد اشتغال در این شهرک باشیم.

سپس حسین میجانی مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان هم با اشاره به زیرساخت‌های موجود آب، برق و گاز افزود: از هم اکنون این شهرک آماده واگذاری به سرمایه گذاران واحد‌های مختلف تولیدی است.

شایان ذکر است طبق اعلام شرکت شهرک‌های صنعتی استان کرمان، سند تک برگ شهرک صنعتی زرند ۲ در چند سال اخیر آماده بوده، اما به دلیل مخالفت حفاظت محیط زیست مجوز استقرار و بهره برداری واحد‌های صنعتی صادر نشده بود که اواخر فروردین ماه امسال پس از ٤ بار بازنگری در طرح ارزیابی زیست محیطی شهرک مذکور به میزان ۳۰ هکتار از اراضی در اختیار و آن هم تا رده سه زیست محیطی، مجوز احداث و بهره برداری پس از ۱۲ سال کسب کرد.

همچنین بنا بر گزارش ها، به دلیل مخالفت سازمان غذا و دارو امکان استقرار واحد‌های صنعتی غذایی حتی تا رده سه نیز در شهرک مذکور و نیز ناحیه صنعتی بهشت وحدت، میسر نیست و شهرک فاقد زون غذایی است. 
موقعیت ۳۰ هکتاری دارای مجوز، در ضلع جنوب شرقی ناحیه صنعتی بهشت وحدت قرار دارد، همچنین مطالعات هیدرولوژی شهرک نیز برای کنترل سیلاب در حال انجام است.

دیگر خبرها

  • اخذ سند مالکیت امامزاده بی‌بی خدیجه خاتون(ع) شهرستان میبد
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • صدور مجوز بهره‌برداری شهرک صنعتی شماره ۲ زرند پس از ۱۷ سال انتظار
  • ۲۵ اردیبهشت آخرین مهلت دریافت شناسه یکتا در لرستان
  • کاهش فواصل بهداشتی تولید را افزایش می‌دهد
  • افزایش دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در کردستان
  • ارسال سند محتوایی ۲۰ برنامه‌ آستان قدس رضوی برای عتبات
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • برگزاری مراسم ویژه شهادت امام جعفرصادق (ع) در ۱۶۲ بقعه متبرکه گیلان
  • ۳۰۰ بقعه متبرکه استان میزبان عزاداران امام جعفر صادق (ع)