کاردستی کاغذی، هنر تا زدن کاغذ ژاپنی؛ اوریگامی!
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۸۳۱۱
به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، ژاپنیها کاردستی اوریگامی را اختراع کردند اما امروزه این هنر در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارد. در اولین نگاه هم میتوان به خوبی دید که چرا این هنر ژاپنی راه خود را به تمامی نقاط جهان، و قلب میلیونها نفر باز کرده است.
اگر شما هم به هنرهای تجسمی، نقاشی یا مجسمه سازی علاقه مند باشید، میتوانید هیجان را در انجام یک کاردستی با کاغذ اوریگامی، به خوبی درک کنید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هنر جذاب و پر طرفدار اوریگامی از کجا آغاز شد؟
اگر بخواهیم به تاریخچه اوریگامی بپردازیم باید به ۱۹۰۰ سال پیش برگردیم، زمانی که شرقیها دور از خاورمیانه و جهان غرب، زندگی هیجان انگیزی را تجربه میکردند. زندگی پر هیجانی که تصور آن با دیدن سریالهای شرقی در تلویزیون برای ایرانیها کار سختی نیست!
این هنر ابتدا از چین آغاز شد، کشوری که از هنر اوریگامی به عنوان یک راز نگهداری میکرد.
ولی ۵۰۰ سال بعد راه خود را به کشوری یافت که ما امروزه آن را به عنوان سکوی پرتاب این هنر میشناسیم، یعنی ژاپن!
۲۰۰ سال بعد، زمانی که مسلمانها با خاور دور ارتباط نزدیک تری برقرار کرند، این هنر را آموختند و درنهایت به عنوان یک صنعت محبوب به کشورهای دورتر مانند مصر نیز انتقال داده شد.
در قرن دوازدهم میلادی، اسپانیاییها از طریق ارتباط با مسلمانان هنر اوریگامی را آموختند و راه این خلاقیت، به اروپا نیز باز شد!
از شرق تا غرب را این هنر طی ۱۱۰۰ سال طی کرد. زمان طولانی که اگر چینیها میخواستند میتوانند به چند سال کاهش دهند. اما راز نگهداری آنها، سالها جهان را از این هنر دور نگه داشت.
با تکنیکهای اوریگامی چه اشکالی را میتوان ایجاد کرد؟
کاردستیهای کاغذی محدودیتی ندارند، همان طور که ذهن بشر بی انتهاست. اشکالی که با اوریگامی ساخته است بالغ بر میلیونها شکل خواهد بود!
این هنر اما رابطه تنگاتنگی با محیط زیست دارد، جایی که جانداران زیبای بسیاری هنر خالقشان را به رخ می کشند. اشکالی که با اوریگامی ساخته میشوند قالبا ماکتهایی از حیوانات و جانداران مختلف است که در کنار ما زندگی میکنند. اشکال گلها و گیاهان نیز از اشکال پر طرفدار ساخته شده با اوریگمی است.
ساخت کاردستی اوریگامی با کاغذ رنگی به شما این امکان را میدهد تا ذهن خود را از اشکال فراتر برده و با رنگ آمیزی روح تازه ای به ساخت دست خود ببخشید.
چطور یک کاردستی کاغذی اوریگامی بسازیم؟
قبل از اینکه دست به کاغذ شوید و و آن را بی هدف تا بزنید، کمی صبر کنید. همان طور که اشاره کردیم، تکنیکهای اوریگامی سالها به عنوان یک راز از عموم مردم مخفی بوده است. این یعنی شما نیاز به آموزش دارید تا بتوانید یک کاردستی اوریگامی حرفهای بسازید!
دیدن آموزشهای تصویری اوریگامی به شما کمک میکند تا خود را برای این چالش فوق العاده آماده کنید. هزاران ویدئوی آموزشی ساخت کاردستی اوریگامی ساده در اینترنت وجود دارند که شما میتوانید با دیدن آنها و کمی زمان برای تمرین، به یک هنرمند فوق العاده تبدیل شوید.
جنبه اقتصادی کاردستیهای اوریگامی
مانند هر محصول تولید شده به دست هنرمندان، کاردستیهای اوریگامی نیز خریداران خود را دارد. اگر شما هنر خود را در اندازه ارائه به بازار ارزیابی میکنید، شبکههای اجتماعی و فروشگاههای اینترنتی میتوانند زمینههای مناسب فروش محصولات شما را فراهم کنند. در کنار ارائه محصولات کاغذی تولید شده توسط شما، اموزش دادن این هنر به دیگران میتواند درامد زا باشد!
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.
کد خبر 5417306منبع: مهر
کلیدواژه: اوریگامی کاردستی کاغذ کسب و کار دکوراسیون منزل بانک پارسیان لوازم خانگی خرید آنلاین گروه خودروسازی سایپا حق سنوات واحد صنعتی کاشت مو بورس جشن تولد سئو سایت تصفیه آب آتش نشانان
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا ژاپنیها به نقاشی «ارواح» علاقه دارند؟
شوهر اویوا میخواست دوباره با همسایه ثروتمندش ازدواج کند، اما همسرش هنوز زنده بود. او ابتدا سعی کرد اویوا را مسموم کند، اما به جای اینکه او را بکشد، او را به طرز وحشتناکی زشت کرد. سپس او را به رودخانه انداخت تا غرق شود که موفقیتآمیز بود. اما بعداً، وقتی به آن رودخانه بازگشت، روح اویوا از آب برخاست تا او را به هرکجا که رفت تسخیر کند!
به گزارش فرادید، تصاویر خوفناکی از این داستان ارواح ژاپنی و سایر موارد مشابه آن، موضوع نمایشگاهی در موزه ملی هنر آسیایی اسمیتسونین است؛ نمایشگاهی با عنوان: «نمایش ماوراء طبیعی: ارواح و تئاتر در چاپ ژاپنی».
قرنها پیش، داستانهای ارواح در ژاپن بسیار نقل میشدند. بیش از ۵۰ اثر به نمایش گذاشتهشده از سالهای ۱۷۰۰ تا ۱۹۰۰ توسط هنرمندان ژاپنی، نمایانگر قدرت ماندگار هنر چاپ چوبی و داستانهایی است که امروزه در ژاپن همچنان رونق دارند.
داستان اویوا، همسر وفاداری که روحش برای تسخیر شوهر قاتلش بازگشت، سال ۱۸۲۵ در نمایش کابوکی «داستان ارواح یوتسویا در توکایدو» توسط تسورویا نانبوکو روایت شد.
کیت بروکس، از متصدیان نمایشگاه، میگوید: اگرچه موضوع ماوراء طبیعی مدتها بخشی از فرهنگ ژاپنی بوده، دوره اِدو (۱۶۰۳-۱۸۶۸) و این تولید خاص به این ژانر اهمیت دائمی داد.
تصاویری از این نمایش ارواح و سایر نمایشنامههای آن زمان برای مشتریانی که خواهان داشتن یادگاری از نمایش و بازیگران خاص آن در قالب چاپ چوبی بودند، توسط هنرمندان بازتولید شد.
کابوکی که در دوره ادو ایجاد شد، به دلیل اجراهای دارای سبک و جلوههای ویژه پیچیدهای شهرت یافت که آن را به یک سرگرمی محبوب برای مخاطبان تبدیل میکرد.
بروکس میگوید: «ترفندهای روی صحنه مانند درهای مخفی و وسایل زیاد صحنه نمایش مانند خون مصنوعی، وسایلی مانند سیم که شخصیتها با کمک آنها پرواز میکردند، همگی نشاندهنده حضور ارواح بودند.»
هزاران چاپ با قیمتهای شگفتآور ایجاد و در دسترس قرار گرفت. بروکس میگوید در دهه ۱۸۴۰، یک چاپ چوبی چندرنگ تک ورق به قیمت یک وعده نودل بود.
چنین نمونههای رنگارنگ و زندهای به ندرت پس از نزدیک به دو قرن باقی میمانند، بهویژه چاپهایی که شامل برگههای کاغذی بلند میشدند تا جلوههای پیچیده صحنه را منعکس کنند.
یکی از چاپهای چوبی استادانه این نمایش سال ۱۸۶۱ توسط اوتاگاوا کونیسادا ساخته شد. در این چاپ، بدن اویوا را میبینید که با یک قلاب ماهیگیری به سطح کشیده شده و با بالا بردن برگه، جسد دوم را میبینید، خدمتکاری که ناخنهای دستش بعد از مرگ همچنان رشد میکنند.
این ترفند روی صحنه گیراتر است، چون هر دو جسد توسط یک بازیگر به تصویر کشیده میشوند که لباسش را سریع عوض میکند.
در دهه ۱۸۶۰، نزدیک ۴۰ سال از کاربرد ترفند صحنه میگذشت و در آن دهه، از مخازن واقعی آب روی صحنه استفاده میشد. بروکس میگوید چاپها برای بزرگداشت این ترفند ایجاد شدند. این قبیل چاپها نادر هستند، به خصوص آنهایی که کاملاً سالم باقی ماندند.
ارواح قرنها در تئاتر «نو» برجسته بودند و هدف آنها، مخاطبان نخبهتر و باهوشتر بود.
شاکیو، از سری «صد بدون نمایشنامه»، تسوکیوکا کوگیو، چاپ چوبی، ۱۹۲۷-۱۹۲۲ موزه ملی هنر آسیایی
فرانک فِلتِنز، از متصدیان این نمایشگاه میگوید: «آن مراسم شامل رقص، سرود و شخصیتهایی با ماسکهای چوبی استادانه میشد. او میگوید: گذاشتن ماسک به این معنا بود که فرد اساساً نه تنها جوهره آن نقش را به خود میگیرد، بلکه در حال تبدیل شدن به آن است. این نوعی انتقال روح است که برای آنها اتفاق میافتد.»
تسوکیکا کوگیو، هنرمند قرن نوزدهم در زمینه چاپ چوبی، نه تنها با مستند کردن شخصیتهای ترسناک، بلکه با نشان دادن بازیگران پشت نقابها و خلق تصاویر پشت صحنه تئاتر برای نخستین بار، دست روی علاقه روزافزون به نو گذاشت.
فلتنز میگوید: «این نگاه دزدکی به پشت صحنه تقریباً به نوعی توهینآمیز است، چون اسطورهشناسی نو را از بین میبرد.»
«داستانهای نو شاید به اندازه کابوکی در بازتولید شبحها مهیج نبوده باشند، اما در عوض فرم آنها داستانهایی از گذشتههای دور بود و آن داستانها اغلب با مکانهای خاص در سراسر ژاپن مرتبط هستند».
«آن داستانها از طریق ارواح مرتبط با آن مکانها بیان میشوند و ارواح برای حافظه محلی حکم مجرای ارتباطی را دارند.»
به راستی چرا ارواح در سنتهای فرهنگی ژاپن دوام آوردهاند و در دوره ادو احیا شدند؟
به نقل از پِرل مُسکوویتز مجموعهدار که همراه همسرش سیمور مسکوویتز، صدها اثر چاپی را به موزه هدیه داده، در کاتالوگ نوشته شده که شاید راهی برای نمایش جامعهی در حال تغییر بوده است: «حدس من اینست که این داستانهای شبحآلود اشکالی از عدالت در جامعهی فئودالی بودند که در آن، اقتدار طبقه حاکم، مطلق بود».
«در چنین سیستم طبقاتی ناعادلانهای، تماشای این نوع نمایشها که در آنها، ارواح میتوانستند به روشی که مردم نمیتوانند انتقام بگیرند و عدالت را از طریق این نقشههای انتقامجویانه اجرا کنند، نوعی تخلیه روانی بود.»
بروکس میگوید دانستن شمار چاپهای آن زمان دشوار است و مردم هنوز آنها را با روشهای سنتی میسازند.
بینندگان حتماً میتوانند این تصاویر ارواح را به تصاویر ترسناک فیلمهای مدرن ژاپنی مانند Ringu محصول ۱۹۹۸ و بازآفرینی انگلیسی آن به نام The Ring محصول ۲۰۰۲ مرتبط کنند.
بروکس میگوید: «ارواح ژاپنی چیزهایی هستند که مردم آنها را فیلمهای ترسناک ژاپنی میشناسند. بنابراین حتی اگر تخصصی در این موضوع نداشته باشید، همچنان میتوانید چیزهایی ببینید که میشناسید و به آنها علاقه دارید.»
کانال عصر ایران در تلگرام