Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا، ونزوئلا و هندوراس روابط دیپلماتیک خود را پس از گسست ۱۲ ساله بار دیگر از سر گرفتند.

روابط کاراکاس و تگوسیگالپا از سال ۲۰۱۰میلادی پس از «کودتا» علیه «مانوئل زلایا» رئیس جمهوری چپگرای سابق هندوراس و همسر «سیومارا کاسترو» رئیس جمهوری جدید هندوراس قطع شده بود.

اما «سیومارا کاسترو» همسر زلایا، پس از تحلیف رسمی در روز پنج شنبه گذشته، بار دیگر سکان کشور را به سوی اتحاد با کشورهای چپگرا متمایل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ماه) در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و به قدرت رسیدن او پایان چرخش قدرت ۱۳۰ ساله بین دو حزب آزادی و ملی بود.

تحلیف کاسترو به حکومت هشت ساله خوان اورلاندو ارناندس متحد سابق ایالات متحده که در دادگاه های این کشور به فساد و ارتباط با قاچاقچیان مواد مخدر متهم شده، پایان داد.

 به نوشته افه، برخی کارشناسان معتقدند بازگشت سیومارا به قدرت تلاشی است تا او انتقام همسرش را بگیرد و بی تردید با نیروهای ارتش و آمریکا دچار مشکل خواهد شد.

به نوشته تارنمای صدای آمریکا به اسپانیولی، از سرگیری روابط دیپلماتیک هندوراس و ونزوئلا پس از به قدرت رسیدن سیومارا کاسترو، نقطه عطفی به نفع دولت نیکلاس مادورو محسوب می شود که جایگاه اپوزیسیون ونزوئلا را بیش از پیش تضعیف می کند.

«الفردو میشلانا» کارشناس کانادایی در مصاحبه با این رسانه توضیح داد که چگونه به قدرت رسیدن کاسترو، به عنوان «چرخشی مجدد در سیاست آمریکای لاتین» به سوی جناح چپ به کمک مادورو می آید.

به عقیده این کارشناس مسائل ونزوئلا، جبهه ضد آمریکایی و مردمی چپگرا به تدریج در سراسر مناطق گسترده شده و مجددا به صدایی واحد تبدیل خواهد شد.

سیومارا کاسترو، همسر «مانوئل زلایا» رئیس جمهوری چپگرای سابق هندوراس و هم دوره «هوگو چاوز» رئیس جمهوری فقید ونزوئلاست که به عنوان اولین رییس‌جمهوری زن هندوراس روز پنج‌شنبه سوگند یاد کرد.

«ادواردو انریکه ریّنا» وزیر امور خارجه دولت جدید هندوراس به خبرگزاری فرانسه از سرگیری روابط دیپلماتیک با دولت بولیواری ونزوئلا را به طور رسمی اعلام کرد.

به نوشته این رسانه فرانسوی، هیأتی از دولت ونزوئلا روز پنج شنبه با بازگشایی دوباره سفارت این کشور در هندوراس که پیشتر توسط نمایندگان حزب مخالف ونزوئلا به سرکردگی «خوان گوایدو» اشغال شده بود، از سیومارا کاسترو، رئیس جمهوری جدید و چپگرای هندوراس خواستار از سرگیری روابط سیاسی شدند.

روابط سیاسی ونزوئلا و هندوراس از سال ۲۰۱۰، یک سال پس از کودتا علیه دولت چپگرای زلایا، رئیس جمهوری سابق ونزوئلا و همسر کاسترو تعلیق شده بود.

آمریکای لاتین به ویژه در ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آبان) شاهد دوره ای فشرده از انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و محلی بود که چرخشی چشمگیر در سیاست های کشورهای منطقه به وجود آورد. وقوع انتخابات سرنوشت ساز، باعث تقویت جناح چپ و مقابله با مداخلات سلطه طلبانه آمریکایی شد؛ بطوری که تقویت استقلال بیشتر این کشورها، رویای حیاط خلوت آمریکا را بیش از پیش کم‌رنگ کرد.

برچسب‌ها هندوراس نیکلاس مادورو ونزوئلا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هندوراس نیکلاس مادورو ونزوئلا هندوراس نیکلاس مادورو ونزوئلا سرگیری روابط رئیس جمهوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد

به گزارش همشهری‌آنلاین، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه‌ای از برگزاری مراسم گرامی‌داشت چهلمین روز شهادت شهدای راه قدس سرلشکر محمدرضا زاهدی و همراهان در حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.

بنابر اطلاعیه روابط عمومی کل سپاه این مراسم با سخنرانی سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حضور خانواده معظم شهدا، مقامات کشوری و لشکری و آحاد مردم شریف تهران فردا سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۹:۳۰ صبح در حسینیه شهدای بسیج، واقع در بزرگراه بسیج مستضعفین خیابان شهید رحیمی برگزار می‌شود.

در جنایت حمله موشکی هواپیماهای رژیم صهیونیستی در ۱۳ فروردین ماه ۱۴۰۳ به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، سرداران رشید مدافع حرم سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی و سرتیپ پاسدار محمدهادی حاجی‌رحیمی از فرماندهان، پیشکسوتان و جانبازان سرافراز دفاع مقدس و مستشاران نظامی ارشد ایران در سوریه و ۵ تن از مستشاران و افسران همراه آنان به نام های حسین امان‌اللهی، سیدمهدی جلالتی، محسن صداقت، علی آقابابایی و سیدعباس صالحی روزبهانی به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

کد خبر 849622 منبع: تسنیم برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران تروریسم در جهان خبر ویژه سپاه قدس

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • چرا سفر «نیچروان بارزانی» به ایران مهم است؟
  • اربیل: در روزهای سخت اولین تماس ما با جمهوری اسلامی ایران است
  • اقلیم کردستان: روابط تاریخی ما را به ایران پیوند داده است
  • جزئیات مراسم چهلم شهید زاهدی و یارانش | سپاه اطلاعیه داد
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • تاکید وزیر خارجه مصر بر تقویت روابط مردمی و گردشگری با ایران
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • تثبیت جایگاه ایران در منطقه پس از «وعده صادق»