Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار اعضای همایش بین‌المللی حضرت حمزه سیّد‌الشّهدا (علیه ‌السّلام) فرمودند: «جناب حمزه (علیه السّلام) یکی از اصحاب غریب رسول‌اللّه (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) است، آن هم با آن نقشی که ایشان داشته است... اسمش مطرح نیست، شرح حالش مطرح نیست، خصوصیّاتش مطرح نیست، ایشان واقعاً غریب است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» ۱۴۰۰/۱۱/۰۵

به همین مناسبت پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR برای بررسی شخصیت و اوصاف حضرت حمزه در روایات اسلامی، با حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی، رئیس همایش بین‌المللی حضرت حمزه علیه‌السلام به گفت‌وگو پرداخته‌ است.

[*]  حضرت حمزه علیه‌السلام چه جایگاهی نزد پیامبر اکرم داشت و چه منزلتی در روایات اسلامی دارد؟
[*]  حضرت حمزه علیه‌السلام، شخصیت مورد افتخار ائمه است که به او احتجاج می‌کنند. شخصی خدمت پیامبر گرامی اسلام آمد و گفت یا رسول‌الله! خدا به من فرزندی داده، اسمش را چه بگذارم؟ پیامبر فرمودند حمزه که محبوب‌ترین اسم نزد است. پیامبر گاهی می‌فرمود بهترین برادرانم علی علیه‌السلام و بهترین عموهای من حمزه است. گاهی هم ایشان می‌فرمود روز قیامت همه پیاده می‌آیند، اما چند نفر سواره وارد محشر می‌شوند. یکی خود من هستم، یکی علی علیه‌السلام است، یکی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها و دیگری حمزه‌ است.

در لسان ائمه و روایات همواره شخصیت حمزه علیه‌السلام مورد افتخار و احتجاج بوده است؛ مثلاً، امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از سقیفه فرمودند امروز حمزه و جعفر نیستند و من تنها شدم. در واقع، منظورشان این است که اگر این دو نفر بودند شاید سقیفه اتفاق نمی‌افتاد.

امام حسین علیه‌السلام روز عاشورا فرمودند نمی‌دانید حمزه، عموی پیامبر، از ماست! امام سجاد علیه‌السلام در منبر شام فرمودند نمی‌دانید یکی از افتخارات ما حضرت حمزه است! خود امیرالمؤمنین علیه‌السلام در نامه‌ای به معاویه (نامه ۲۸ نهج‌البلاغه) می‌فرماید شیر خدا و شیر پیامبر از ماست. همچنین از امام صادق علیه‌السلام و سایر ائمه هم روایتی در تکریم از مقام این شخصیت داریم. از همه مهم‌تر اینکه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در کنار قبر حمزه می‌رفتند و از تربتش تسبیح می‌ساختند و در کنار قبر او اشک می‌ریختند.

[*]  حضرت حمزه برای نسل امروز به‌خصوص جوانان چگونه می‌تواند الگو باشد؟
[*]  ما نباید فقط شخصیت‌های گذشته را بررسی تاریخی کنیم، بلکه باید از آن‌ها به‌عنوان الگو یاد کنیم. همه دنیا این است؛ یعنی اگر دنیای امروز افلاطون و ارسطو و بوعلی و جالینوس را مطرح می‌کند برای الگوگیری است. شخصیت حضرت حمزه فرازمانی و فرامکانی است و به سرزمین حجاز و سال‌های بعثت و هجرت اختصاص ندارد. صداقت، آراستگی‌، نظم، دفاع از اسلام و نترسیدن او از دشمن از جمله خصوصیاتی است که ما امروز به این‌ها نیاز داریم.

حضرت حمزه علیه‌السلام برای جوانان امروز ما الگوست. البته، من خیلی به جوان‌ها و آینده امیدوارم. امروز شخصیت‌های ما کاملاً متأسی و الگوبردار از حضرت حمزه علیه‌السلام هستند. ما در جنگ الگوهایی همچون شهید همت، شهید زین‌الدین، شهید بابایی و شهدای شاخص دیگری داشتیم و امروز شهید حججی‌ها و فردا شهدای دیگری خواهیم داشت. آن‌ها رویش‌هایی هستند که رهبر انقلاب هم تأکید دارند و ما فراوان در میان جوانان داریم. برخلاف کسانی که گاهی اظهار می‌کنند جوان‌ها از دست رفته‌اند یا دین‌داری ضعیف شده است، امروز هم اگر اتفاقی بیفتد،‌ همان‌طور که‌ در سوریه و در برخورد با داعش پیش آمد، بازهم این اتفاق می‌افتد و جوانان برای حضور در عرصه‌ دفاع از دین و ولایت پیش‌قدم می‌شوند.

[*]  تبیین شما از شخصیت و زندگی حضرت حمزه چیست؟ نقش آن حضرت در تاریخ اسلام چه بود؟
[*]  اسلام در آغاز توسط شخصیت‌های بنامی تقویت‌شده که سه چهار تایشان شاخص‌اند. یکی از آن‌ها امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. دیگری حضرت خدیجه‌ کبری سلام‌اللّه‌علیهاست. دو شخصیت‌ دیگر هم، حضرت ابوطالب علیه‌السلام و جناب حمزه سیدالشهدا علیه‌السلام هستند.

جالب است بدانید که در بسیاری از روایات نام امیرالمؤمنین علیه‌السلام، حمزه و جعفر گاهی کنارهم آمده. حمزه در اوج تنهایی پیامبر به میدان آمد و اسلام آورد و از آن حضرت دفاع کرد. شما ببینید در سال‌های نخست بعثت، آن زمانی که ابوجهل، پیامبر را آزار می‌داد و مشرکین پیامبر را اذیت می‌کردند، یک مرتبه وارد صحنه شد و گفت من ایمان آوردم. حقیقتاً هم ایمان آورده بود و با تمام وجودش از پیامبر به دفاع پرداخت. در حدود سی آیه از آیات قرآن و حتی روایات، مفسرین نام حمزه را ذیل این‌ها آورده‌اند؛ یعنی می‌گویند این آیه درباره‌ جناب حمزه و امیرالمؤمنین علیه‌السلام و اصحاب پیامبر است.

حضرت حمزه علیه‌السلام، عزم راسخی در دفاع از اسلام داشت و همین عزم راسخ او منجر به شهادتش در جنگ احد شد و هرگز در دفاع از پیامبر تردید در خودش راه نداد. از جمله کسانی که می‌شود آن‌ها را در این قصه تشبیه کرد، اباالفضل‌العباس علیه‌السلام در دفاع از امام حسین علیه‌السلام و در زمانه خودمان شهید سلیمانی است که با عزم راسخ در دفاع از ولایت ایستاد.

[*]  همایش حضرت حمزه علیه‌السلام از کجا آغاز شد و چه اقدماتی برای برگزاری این همایش انجام شده است؟
[*]  این همایش از دو سال قبل کلید خورد. اولین‌بار من این موضوع را خدمت رهبر انقلاب و در حضور شهید سلیمانی در سال ۹۸ مطرح کردم و آقا هم فرمودند کار خوبی است و تأیید کردند.

برای برگزاری این همایش تاکنون سی پیش‌نشست در شهرهای مختلف داخل و خارج کشور برگزار کردیم که در نهایت منجر به انتشار پنج جلد کتاب شد. ما برای همایش حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها خدمت حضرت آقا رسیدیم و ایشان مختصر صحبتی کردند. در همایش‌های دیگر هم ایشان صحبت‌های مختصری کردند؛ اما این بار حضرت آقا طولانی صحبت کردند و دو مرتبه به گریه افتادند و اشک ریختند. یکی آنجایی که فرمودند حمزه شهید شد و امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود من هم منتظر شهادتم. حضرت آقا روی واژه شهادت حساسیت دارند. یک جای دیگر هم باز اشک ریختند و سه مرتبه فرمودند حمزه واقعاً غریب است.

یادم هست ایشان در مورد حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها سه مرتبه فرمودند ایشان مظلوم است. اینجا هم سه مرتبه کلمه غربت را برای حضرت حمزه علیه‌السلام به‌کار بردند. ایشان به نکات ظریفی از جمله عزم راسخ و ایمان استوار حضرت حمزه علیه‌السلام هم اشاره کردند.

رهبر انقلاب فرمودند بروید روی کارهای هنری کار کنید؛ حتی ایشان تعبیرشان این بود که جناب حمزه و جناب جعفر جنبه‌های درام زندگی‌شان زیاد است. جامعه هنری باید فیلم‌نامه خوبی در مورد شخصیت حمزه علیه‌السلام بنویسد تا به توصیه رهبر انقلاب جامه‌ عمل بپوشاند. حضرت آقا توصیه دیگری هم داشتند. ایشان فرمودند منظومه‌ای از شخصیت‌های این‌گونه همچون ام‌سلمه، مقداد و مالک‌اشتر تهیه کنید.

[*]  خیلی ممنون و متشکر، اگر کلام پایانی هست، بفرمایید.
[*]  ان‌شاءاللّه همه عزیزان فعال در عرصه فرهنگ از جمله فرهنگیان، دانشگاهیان، حوزویان و اصحاب هنر کمک کنند تا این شخصیت‌ها برای نسل امروز شناخته شوند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ناصر رفیعی حضرت حمزه پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI IR همایش بین المللی حضرت حمزه امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت حمزه علیه السلام سلام الله علیها علیه السلام رهبر انقلاب جناب حمزه سه مرتبه حضرت آقا شخصیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند

طرح «پیوند صادق» ایده‌ای است تا از بستر آن در روز شهادت امام صادق علیه‌السلام، مساجد با مدارس به هم پیوند بخورند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حامد منیری مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج فعالیت‌های قرآن و عترت در نشست خبری «پیوند صادق» گفت: به مناسبت شهادت امام صادق علیه‌السلام بناست طرحی مردمی با مشارکت مراکز قرآنی، مدارس و مساجد کشور برگزار شود. این طرح بناست به وسعت تمام کشور با هدف تبیین، تبلیغ و ترویج معارف امام صادق علیه‌السلام رقم بخورد.

وی افزود: شیوه کار به این صورت است که دانش‌آموزان در روز شهادت امام صادق علیه‌السلام به همراه خانواده و در کنار مربیان‌شان در مدرسه جمع شوند و پویش‌های علمی همراه با برنامه‌های فرهنگی و هنری و نیز گعده‌های علمی برگزار می‌کنند. در انتهای مراسم جوایز نفیسی از جمله کمک‌هزینه عمره، عتبات عالیات و مشهد مقدس و نیز صدها جوایز دیگر به برگزیدگان اهدا می‌شود. سپس به سمت مسجد محله حرکت می‌کنند و نماز ظهر و عصر را در آنجا اقامه می‌کنند. در مسجد، روحانیون درباره تأثیرات امام جعفر و شاگردان ایشان در نشر معارف دین و سبک زندگی آن حضرت به صورت مختصر به سخنرانی می‌پردازند.

منیزی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها در کنار این نیروی مردمی قرار گرفتند و حامی این حرکت هستند. منتها این حرکت نیاز به تبلیغات دارد. اهمیت کار در این نکته است که بیش از 50 درصد روایاتمان را از امام صادق علیه‌السلام به یادگار داریم که در برگه‌های منابع ما خاک می‌خورند و بلااستفاده ماندند.این آموزه‌های امام باید در قالب‌های مختلف در جامعه نشر داده شود.

 

.

تیزر طرح «پیوند صادق»

تلاش برای ارتقای پیوند مدارس با مساجد

وی درباره برگزاری دو پویش فرهنگی گفت: در راستای این برنامه، دو پویش‌ طراحی شده که یکی از آنها «پندهای امام صادق» و دیگری 6 داستان صوتی برای گروه سنی زیر 13 سال است. این پویش‌ها در بستر شبکه‌های اجتماعی به آدرس مندرج در این سایت https://zil.ink/peyvandesadegh شکل می‌گیرد.

سعیدی نژاد مدیرعامل مؤسسه پیام غدیر که از بانیان این حرکت فرهنگی است، گفت: حدود 20 سال قبل مرحوم حجت الاسلام حاج سید علی اکبر حسینی از اساتید اخلاق تهران تأکید کردند در مدرسه پیام غدیر بزرگداشتی برای امام صادق علیه السلام بگیریم. ایشان گفتند این برنامه را در تمام مدارس گسترش دهیم. در آن دوران آقای حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش بودند. طوماری جمع شد و به ایشان ارسال شد تا تمام مدارس در برنامه مشارکت داشته باشند؛ همچنان که در مدارس حوزه علمیه بزرگداشت‌هایی برگزار می‌شد. نام این طرح پیوند «میمِ» مدرسه با «میمِ» منزل بود. اما به این طرح فعلی، مسجد و مراکز قرآنی هم آن اضافه شد.

وی افزود: یکی از خلأهایی که در جامعه داریم، عدم پیوند مسجد با مدارس بود. نه مدیر از امام جماعت خبر دارد و نه امام جماعت از مدارس دارای شناخت است. امیدواریم این ایده بتواند این خلأ را پر کند. 

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • آنالیز فنی: پرس شدید علیه فشردگی مورایس!
  • شهادت امام جعفر صادق (ع) ۱۴۰۳ + عکس، متن و پیام تسلیت
  • امام صادق (ع) شاکله اندیشه دینی را بنا نهاد
  • درس اخلاق | چرا باید صابر باشیم؟
  • مسجد و مدارس در روز شهادت امام صادق (ع) به هم می‌پیوندند
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دلالان در پی حذف ماده ۲۷ قانون کار هستند
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود