Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، جذاب‌ترین و مهم‌ترین فواید و خواص عناب برای سلامتی عبارت هستند از توانایی در درمان سرطان، بهبود سطح سلامت پوست، پاکسازی خون، رفع استرس، فراهم‌ آوردن خوابی آرام، تقویت دستگاه ایمنی بدن، محافظت از کبد، کمک به کاهش وزن، افزایش تراکم مواد معدنی استخوان، سم‌زدایی از بدن، و بازیابی نقص‌های شناختی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای آشنایی بیشتر با خواص عناب تا انتهای این متن را بخوانید.

عناب را بیشتر بشناسیم

ممکن است نام عناب یا حتی نام انگلیسی آن – Jujube – کمی خنده‌دار به نظر برسند، ولی نگذارید نام این میوه‌ پر خاصیت شما را به اشتباه بیندازد؛ عناب میوه‌ و خوراکی بسیار قدرتمندی است که برای سلامتی میلیون‌ها آدمی که ارزش واقعی آن را می‌دانند، فواید فراوانی به ارمغان می‌آورد. با این‌که این میوه عناوین دیگری نیز نظیر خرمای قرمز یا خرمای کره‌ای نیز دارد، ولی از لحاظ دسته‌بندی‌های علمی به عناب ‌«زیزیفوس جوجوبا – Ziziphus jujuba ‌» می‌گویند.

عناب معمولا درختچه یا درخت کوچکی است با گلبرگ‌های کوچک به رنگ سبز مایل به زرد و میوه‌هایی آلویی شکل به اندازه‌ یک خرما که رنگ این میوه نیز از قهوه‌ای تا بادمجانی متغیر است. عناب میوه‌ بومی نواحی جنوبی آسیا شامل بخش جنوبی و مرکزی کشور چین است.

با وجود این، این میوه به سراسر دنیا به ویژه اروپا معرفی شده است و امروزه در بسیاری از کشورهای آمریکایی و اروپایی آن را می‌توان در فروشگاه‌های عرضه‌کننده‌ میوه‌های وارداتی عجیب و غریب پیدا کرد؛ این میوه در ایران عمدتا در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود و معمولا می‌توان آن را از عطاری‌ها و فروشگاه‌های خشکبار خریداری کرد.

شگفت‌انگیزترین مسئله در مورد میوه‌ عناب قدمت و تاریخ ۱۰۰۰۰ ساله‌ آن است، و در این تاریخ بلندمدت، بیش از ۴۰۰ رقم مختلف از این گیاه شکل گرفته است. از لحاظ نحوه‌ مصرف، میوه‌ عناب را می‌توان به صورت خشکبار یا تازه نوش جان کرد؛ هم‌چنین گاهی اوقات آب عناب را نیز می‌گیرند و می‌نوشند.

در برخی کشورها، هسته‌ عناب را خارج می‌کنند و آن را به همراه میوه‌های دیگر می‌کوبند و خمیر می‌کنند، سپس کمی شکر به آن می‌زنند و می‌گذارند جلوی آفتاب تا خشک شود (چیزی شبیه لواشک!). به هر حال، صرف‌نظر از نحوه‌ مصرف عناب، آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند و ترکیبات ارگانیک موجود در این میوه‌ شگفت‌انگیز طیف وسیعی از فواید و تاثیرات مثبتی را برای سلامتی به شما هدیه می‌دهند. اکنون اجازه دهید به فواید فراوان عناب برای سلامتی نگاهی عمیق‌تر بیندازیم.

خواص و فواید عناب کاربردهای عناب

عناب از میوه‌های بسیار موثر است که علاوه بر خاصیت‌های تغذیه‌ای دارای موارد استفاده زیادی بعنوان یک گیاه دارویی است. عناب را به هر صورتی که میل کنید آنتی اکسیدان‌ها و مواد مغذی ارگانیک قویِ موجود در این میوه‌ی پرخاصیت طیف گسترده‌ای از خواص را برایتان به ارمغان می‌آورد.

خوردن روزانه یک عناب توصیه شده توسط طب سنتی است و طبق ادعای علم پزشکی روز می‌تواند نیاز روزانه بدن را به ویتامین C و ویتامین B۳ تامین کند.

جدول ارزش غذایی عناب در ۱۰۰ گرم

کالری ۷۹ فیبر ۱۰ گرم آب ۷۷٫۸۶ گرم انرژی ۷۹ کیلوکالری پروتئین  ۱٫۲ گرم چربی ۰٫۲ گرم کربوهیدرات ۲۰٫۲۳ گرم کلسیم ۲۱ میلی‌گرم آهن ۰٫۴۸ میلی‌گرم منیزیم ۱۰ میلی‌گرم فسفر ۲۳ میلی‌گرم پتاسیم ۲۵۰ میلی‌گرم سدیم  ۳ میلی‌گرم زینک  ۰٫۰۵ میلی‌گرم ویتامین C ۶۹ میلی‌گرم تیامین ۰٫۰۲ میلی‌گرم ریبوفلاوین ۰٫۰۴ میلی‌گرم نیاسین  ۰٫۹ میلی‌گرم ویتامین B۶  ۰٫۰۸ میلی‌گرم ویتامین B۱۲ ۰ ویتامین RAE, A ۲ میکروگرم ویتامین IU, A ۴۰ میلی‌گرم اسیدهای چرب ۰ کلسترول ۰ ارزش غذایی عناب

این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است. 

همچنین دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است.

در ضمن حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است.

 محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.

 نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالا است، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه کنند.

خواص درمانی عناب

عناب از نظر طب قدیم ایران معتدل و بنا به اعتقاد ابوعلی سینا، کمی سرد است.

در مورد خواص عناب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عناب دارای خواص ضد سرطان است. خواص آنتی‌اکسیدان عناب به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. با توجه به مطالعات اخیر، عصاره عناب مهارکننده سلول‌های سرطان خون است. عناب به علت داشتن ویتامین C. وآنتی‌اکسیدان، مانع از رشد و حرکت رادیکال‌های آزاد و در نتیجه کمک به کنترل و رشد تومور و سلول‌های سرطانی است. برای درمان سرطان آب عناب را با کاهو بخورید. عناب مقوی مغز و حافظه است. آرامش‌بخش طبیعی است. شستشودهنده سلول‌های مغزی است. عناب آرام‌کننده اعصاب است و بدخلقی را از بین‌ می‌برد. عناب خواب‌آور بوده و بی‌خوابی و خستگی را برطرف می‌کند. تسکین‌دهنده اضطراب و استرس است.  هرگاه که احساس غمگینی و گریه می‌کنید یک فنجان دم کرده عناب لبخند به لب‌های شما می‌آورد. خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی عناب عصاره آن موجب مهار اثر رادیکال‌های آزاد (به عنوان عامل افزایش التهاب) می‌شود. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی چون ویتامین C، کاروتنوئیدها و فلاوونوئید است. همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود. عناب و قند خون

ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامترهای بیوشیمیایی مانند قند خون، اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.  

عناب و سرماخوردگی در طب سنتی ایران نیز مصرف جوشانده عناب برای درمان سرفه، سرماخوردگی و آنفلوانزا و انواع گلودرد بسیار توصیه شده است. چای عناب در شرق آسیا یک نوشیدنی بسیار گوارا محسوب می‌شود که به جلوگیری از سرماخوردگی نیز کمک می‌کند. اگر دچار سرماخوردگی شده‌اید و از خشکی سینه و سرفه رنج می‌برید، عناب داروی گیاهی مناسب و کارآمدی است. عناب دارای لعاب فراوان، پروتئین، مواد قندی و مقدار زیادی ویتامین C است. عناب به دلیل داشتن لعاب زیاد، نرم کننده سینه و ضد سرفه است. جوشانده عناب گرفتگی صدا را برطرف می‌کند. به علاوه آسم و تنگی نفس را برطرف می‌کند. برای تهیه جوشانده عناب ۵۰ گرم عناب را در یک لیتر آب ریخته و بجوشانید تا حجم آن دو سوم شود. عناب و دستگاه گوارش عناب در زمان ابتلا به اسهال می‌تواند حرکات مربوط به دستگاه گوارش را کاهش دهد. مخلوط را با نمک و فلفل به عنوان هضم کننده مصرف کنید. میوه خشک رسیده به عنوان ملین است. حتی تأثیر آن برای کمک به درمان یبوست با مطالعات بالینی مختلف به اثبات رسیده است و به تمام افرادی که از یبوست رنج می‌برند توصیه می‌شود هر روز صبح یک تکه زنجبیل تازه و چند دانه عناب را در یک لیوان آب جوش قرار داده و پس از چند دقیقه این نوشیدنی را میل کنند. عناب تقویت‌کننده دستگاه گوارش است و مطالعات بالینی، تأثیرات آن برای رفع مشکلات مختلف گوارش را نشان داده است. مصرف عناب به هضم غذا کمک کرده و در جلوگیری از نفخ موثر است. حفاظت از کبد مصرف عناب به طور معنی‌داری سطوح آنزیم‌های کبدی را کاهش می‌دهد. این آنزیم‌ها نشانگر آسیب بافتی هستند. یافته‌های بافت شناسی نشان می‌دهند که این میوه اثرات محافظتی در برابر بیماری‌های کبدی دارد. عناب در درمان کبد چرب نیز مفید است. فواید عناب برای دندان عناب دندان‌ها را در برابر پوسیدگی مقاوم می‌سازد. برای درمان دندان درد، ساییده عناب را در محل کرم‌خوردگی دندان بگذارید. درمان بی‌خوابی

در طب سنتی چینی از میوه و هسته عناب برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود؛ یک مطالعه نشان می‌دهد که مقادیر بالای فلاونوئیدها، پلی ساکارید ها و ساپونین موجود در عناب و هسته آن به عنوان آرام بخش طبیعی عمل کرده و باعث درمان بی‌خوابی شبانه می‌شوند.

نوشیدن یک فنجان دمنوش عناب قبل از خواب می‌تواند باعث آرامش اعصاب و درمان طبیعی بی‌خوابی شود.

فواید عناب برای پوست و مو

- به علت دارا بودن آنتی‌اکسیدان‌ها، روند پیری پوست را کاهش می‌دهد.
- عناب خون را تصفیه و سموم را از بدن دفع می‌کند و سبب روشنی پوست می‌شود.
- عناب برای  خشکی و خارش پوست، استفاده می‌شود.
- برای رفع خارش بدن جوشانده عناب را با شکر شیرین کنید، میل شود.
- خوردن عناب بیماری پوستی گال یا جرب را کاهش می‌دهد روزانه چند دانه میل کنید.
- برای درمان کهیر و خارش پوست ۵۰ عدد عناب را با یک لیوان آب جوشانده صاف کرده، صبح ناشتا با سکنجبین مخلوط کرده میل شود. عناب خشک شده را با عسل مخلوط کرده در محل خارش و کهیر بمالید.
- عصاره عناب خاصیت رفع و کاهش چین و چروک و خشکی و قرمزی و رفع آفتاب سوختگی است.
- رشد موی سر را زیاد می‌کند.
- استفاده از مغز این میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها، سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود.
- به علت داشتن اسیدآمینه‌های مهم، باعث بهبود روند زخم است.
- برای معالجه و التیام زخم‌های کهنه گرد ریشه خشک شده عناب را روی آنها بپاشید.

خواص دیگر عناب

- در کم فشاری خون و نازایی مفید است.

-  عناب آرامش‌بخش و ضد بد خلقی بوده و تقویت کننده معده و طحال و سیستم گوارشی است استفاده می‌کنند.

- خاصیت ضد میکروبی دارد.

- چای عناب دارای ماده ضد سرطانی ساپونینز است. این چای باعث ترمیم بافت‌های آسیب دیده و تقویت عضلات می‌شود.

- استفاده از مغز میوه در زخم‌ها و بریدگی‌ها سبب سرعت بخشیدن به بهبود آن‌ها می‌شود.

-عناب برای درمان کم خونی و بهبود گردش خون در بدن مفید است؛ میوه عناب حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و فسفر است که باعث افزایش تولید گلبول‌های قرمز و بهبود گردش خون در بدن می‌شود.

فواید پوست و ریشه درخت عناب دم کرده ریشه عناب رشد و تقویت موی سر را زیاد می‌کند. جوشانده پوست درخت عناب، داروی ضد اسهال است. ریشه گیاه عناب در درمان سوء هاضمه مفید است ارزش غذایی عناب

1- این میوه منبع خوبی از ویتامین C و حاوی مقادیر قابل ملاحظه‌ای مواد معدنی است.

2- دارای پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی کلسیم، فسفر، آهن، کاروتن، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و فلور است.

3- حاوی پکتین (به عنوان کلسیم پکتات) به عنوان فیبر محلول موثر در کاهش چربی و قند خون است.

4- محتوای چربی کل میوه عناب بسیار کم است.

5- نسبت اسیدهای چرب اشباع نشده به کل چربی در میوه عناب بالاست، بنابراین متخصصین تغذیه می‌توانند عناب را به عنوان بخشی از رژیم غذایی توصیه کنند.

فواید برگ عناب برای کاهش وزن

برای درمان چاقی ‌یک مشت از برگ‌های عناب را در یک پیمانه آب بریزید و به مدت یک شب آن را خیس کنید و صبح روز بعد، قبل از این که چیزی بخورید آب برگ‌های خیس خورده را بخورید. این کار را به مدت یک ماه انجام دهید و شاهد تغییر وزن خود باشید.

شما با این رژیم، عضلات خود را افزایش می‌دهید و از چربی بدن کم می‌کنید و حذف چربی بدن، جزو اصلی از بین بردن چاقی است.

مضرات مصرف عناب

۱- زیاده‌روی در خوردن عناب باعث کم شدن غرایز جنسی می‌شود.
۲- عناب در اشخاص سرد مزاج، تولید گاز و نفخ می‌کند و این گونه افراد باید عناب را با مَویز میل کنید.
۳- عناب موجب ازدیاد ویتامین k می‌شود که در نتیجه آن خون غلیظ می‌شود بنابراین مصرف - زیاد آن برای افرادی که دچار غلظت خون هستند، توصیه نمی‌شود.
۴-  افرادی که از نفخ بیش از حد، انگل‌های روده‌ای و خلط بیش از حد رنج می‌برند، بهتر است قبل از مصرف عناب با پزشک مشورت کنند.

کد خبر 655134 برچسب‌ها خواص مواد غذایی سلامت تغذیه سالم تغذیه

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: خواص مواد غذایی سلامت تغذیه سالم تغذیه آنتی اکسیدان ها جوشانده عناب برای سلامتی گرم ویتامین برای درمان مواد معدنی میوه عناب مصرف عناب ویتامین C بی خوابی میلی گرم قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی

عصر ایران - کانابیدیول یا سی‌ بی‌ دی یک فیتوکانابینوئید است که از گیاه شاهدانه ساتیوا (نام علمی Cannabis Sativa) به دست می آید. تولید کنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی CBD را با روغنی مانند روغن نارگیل ترکیب می کنند تا روغن CBD حاصل شود. روغن CBD یا طیف وسیعی از محصولات زیبایی حاوی این ترکیب، به صورت موضعی روی پوست مورد استفاده قرار می گیرند. گفتنی است که امکان تهیه این روغن برای مصرف موضعی، از داروخانه های سراسر کشور وجود دارد.

به واسطه خواص ضد التهابی قوی CBD، این ماده ممکن است برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله آکنه، اگزما و پسوریازیس مفید باشد.

روغن CBD چیست؟

سی بی دی یکی از انواع کانابینوئیدهایی است که در گیاه شاهدانه یافت می شوند. یکی دیگر از کانابینوئیدهای قابل توجه دلتا-9-تتراهیدروکانابینول (THC) است. THC همان ترکیبی است که آن را مسئول "احساس سرخوشی و اعتیاد" به گیاه شاهدانه می دانند. گفتنی است که CBD به تنهایی باعث ایجاد چنین احساسی در فرد نخواهد شد.

انواع مختلف گیاهان شاهدانه حاوی سطوح متفاوتی از کانابینوئیدها هستند. به طور معمول، کپر صنعتی (شاهدانه ای که به‌ طور خاص برای مصارف صنعتی یا دارویی کشت می شود) حاوی CBD بسیار بیشتری است و تقریبا هیچ THC ندارد. به همین دلیل است که بیشتر روغن CBD از کپر صنعتی تهیه می شود.

به طور معمول تولید کنندگان از گرما برای استخراج CBD از گیاه شاهدانه استفاده و آن را با روغن حامل برای تولید روغن CBD مخلوط می کنند. روغن CBD دارای قدرت های مختلفی است و افراد می توانند از آن به روش های متنوع استفاده کنند. به عنوان مثال، آنها می توانند این فرآورده را مستقیما روی پوست خود ماساژ دهند یا آن را به انواع کرم ها یا لوسیون ها اضافه کنند.

با استناد به مطالعه ای که از طریق وب سایت کتابخانه ملی پزشکی آمریکا قابل دسترسی است، بدن انسان حاوی شبکه پیچیده ای از انتقال دهنده های عصبی و گیرنده های کانابینوئیدی است که تحت عنوان سیستم گیرنده اندوکانابینوئید (ECS) شناخته می شود. تحقیقات نشان می‌ دهند که کانابینوئیدها و ECS ممکن است در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش داشته باشند و پوست نیز حاوی گیرنده‌های کانابینوئیدی است.

اثرگذاری بر پوست

تحقیقات معتبر نشان می دهند که روغن CBD ممکن است برای کمک به درمان تعدادی از اختلالات پوستی مفید باشد. لازم به ذکر است که مقالاتی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند، از طریق مجله تحقیقات بالینی در دسترس هستند. از جمله فواید CBD برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

- آکنه

آکنه از جمله شایع ترین مشکلات پوستی در انسان است. CBD حاوی ترکیبات زیادی با خواص کاهش دهنده چربی، ضد التهابی و ضد میکروبی است که ممکن است به بهبود آکنه کمک کند.

مطالعه ‌ای در سال 2014 به بررسی اثرات CBD بر سبوسیت‌ های انسان پرداخت. سبوسیت‌ ها سلول هایی هستند که سبوم را تولید می کنند. سبوم یک ماده مومی شکل و روغنی است که توسط پوست ساخته می شود.

در حالی که سبوم به محافظت از پوست ما کمک می کند، مقادیر بیش از حد آن منجر به آکنه می شود. این مطالعه نشان می دهد که CBD می تواند از ایجاد سبوم بیش از حد در سبوسیت ها جلوگیری کند.

یک بررسی دیگر در سال 2016 به خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی گیاه شاهدانه اشاره کرده است. این خاصیت می تواند به جلوگیری از آکنه ناشی از عفونت روی سطح پوست یاری برساند.

یک مطالعه در سال 2019 حاکی از آن است که CBD ممکن است برای درمان ظاهر اسکار آکنه نیز مفید باشد.

- خشکی و خارش

پژوهشی مربوط به سال 2019 اشاره می کند که CBD می تواند برای درمان برخی از علائم رایج اختلالات پوستی مانند خشکی و خارش مورد استفاده قرار بگیرد. خواص ضد التهابی این ماده به ویژه به منظور کاهش محرک های احتمالی اگزما، درماتیت و پسوریازیس راهگشا هستند.

از آنجایی که روغن CBD می تواند به تسکین پوست و کاهش تحریک کمک کند، ممکن است برای افراد دارای پوست حساس نیز اثربخش باشد.

- پیری و چین و چروک

مطالعه ای در سال 2017 که توسط مجله تحقیقات شاهدانه و کانابینوئید منتشر شد، خواص آنتی اکسیدانی CBD را برجسته ساخت. استرس اکسیداتیو می تواند منجر به تشدید روند پیری شود. بنابراین، خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی CBD می تواند به جلوگیری از روند پیری در پوست کمک کند.

- عفونت

از آنجایی که گیاه شاهدانه ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی باشد، برای درمان عفونت های پوستی مفید است.

خطرات و عوارض احتمالی

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، به طور کلی تحمل خوبی  نسبت به CBD وجود دارد. با این حال، برخی از عوارض جانبی رایج CBD که ممکن است وابسته به دوز هم باشند، شامل موارد زیر هستند:

- خشکی دهان

- خواب آلودگی

- خستگی

- اسهال

- تغییر در اشتها و وزن

همچنین شایان ذکر است که CBD ممکن است با یک سری از داروهای تجویزی نیز تداخل داشته باشد. بنابراین مهم است افرادی که در حال حاضر داروهای نسخه ای مصرف می کنند، پیش از استفاده از محصولات حاوی CBD با پزشک یا داروساز خود مشورت کنند. البته چنین مشکلاتی بیشتر در حالت مصرف خوراکی CBD دیده می‌ شود تا استفاده پوستی و موضعی.

از جمله جایگزین های مناسب و اثرگذار روغن CBD می توان از موارد زیر نام برد که دارای اثربخشی ثابت شده هستند:

- آلوئه ورا

- عسل

- روغن نارگیل

- روغن درخت چای

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شاهدانه: شاهکاری از دل طبیعت

دیگر خبرها

  • آب می‌تواند بدون حرارت و فقط با نور تبخیر شود
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • فواید و خواص آب سیب زمینی
  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • فواید فوق العاده انجیر در دوران بارداری (فیلم)
  • داروی خانگی برطرف کردن کم خونی و کبد چرب (فیلم)
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • کرم معجزه
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی