Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-27@05:36:54 GMT

«شاخص توده بدنی» همیشه دقیق نیست

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۹۵۸۰

«شاخص توده بدنی» همیشه دقیق نیست

گرچه BMI چربی بدن را به طور مستقیم اندازه نمی‌گیرد، با سایر اندازه‌گیری‌های مستقیم میزان چربی بدن همبستگی دارد.

برای محاسبه این ضریب کافی است، میزان وزن خود بر حسب کیلوگرم را بر مجذور طول قد خود به متر تقسیم کنید.

برای مثال اگر وزن شما ۷۵ کیلوگرم و قدتان ۱.۸ متر باشد، ضریب توده بدنی شما با تقسیم ۷۵ بر مجذور ۱/۸ عدد ۲۳/۱ خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

BMI زیر ۱۸/۵ به معنای کم‌وزنی است. عدد ۱۸/۵ تا ۲۴/۹ طبیعی شمرده می‌شود؛ عدد ۲۵ تا ۲۹/۹ به معنای اضافه وزن است و ضریب ۳۰ یا بیشتر چاقی شمرده می‌شود.

پزشکان از این ضریب برای ارزیابی اینکه آیا بیماران‌شان در معرض خطر برخی از بیماری‌ها و مشکلات بهداشتی هستند، یا نه استفاده می‌کنند. برای مثال BMI ۳۰ یا بیشتر با افزایش خطر مرگ مربوط به برخی از بیماری‌ها از جمله بیماری قلبی، دیابت و سرطان راست‌روده و روده بزرگ همراهی دارد. همچنین کم‌وزن بودن بر اساس این مقیاس ممکن است، بیانگر مشکلاتی مانند کم‌خونی، سوءتغذیه و پوکی استخوان باشد.

در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان درباره تکیه بیش از حد بر BMIابراز تردید کرده‌اند و معتقدند که این ضریب معیار دقیقی از چربی یا سلامت بدنی نیست.

یک علت این است که در محاسبه BMI سن و جنس در نظر گرفته نمی‌شود. زنان نسبت به مردان با BMI مشابه چربی بیشتری در بدن‌شان دارند، سالمندان هم چربی بیشتری نسبت جوانان با BMI مشابه در بدن‌شان دارند. به علاوه BMI نمی‌تواند محل تجمع چربی‌ها بدن را تعیین کند؛ درحالی‌که بررسی‌ها نشان داده‌اند که چربی‌های اطراف احشای شکمی بسیار از چربی‌های محیطی که زیر پوست سایر مناطق بدن قرار دارند، خطرناکترند.

بالاخره اینکه BMI تراکم‌استخوانی یا توده عضلانی را هم در نظر نمی‌گیرد- ورزشکاران تعلیم‌دیده ممکن است به علت عضلات حجیم‌شان BMI بالا داشته باشند.


اگر لازم باشد میزان چربی بدنی به طور دقیق اندازه‌گیری شود، این روش‌ها معمولا در بیمارستان‌ها یا در پژوهشگاه‌ها به کار می‌روند:

جذب‌سنجی دوگانه انرژی پرتو ایکس (DEXA): این شیوه برای اندازه‌گیری تراکم استخوان به کار می‌رود. اسکن‌های DEXA میزان چربی بدن را با کم کردن وزن بافت نرم بدون چربی از وزن کل بدن محاسبه می‌کنند.

وزن کردن هیدروستاتیک یا وزن کردن زیرآب: این روش شامل غوطه‌ور کردن فرد در آب و محاسبه جرم بدن بر حسب واحد حجم است.

پلتیسموگرافی جابجایی هوا (ADP): که مانند شیوه وزن کردن زیر، از حجم هوای جابه‌جا شده برای محاسبه جرم بدن فرد بر حسب واحد حجم استفاده می‌کند.


آنالیز امپدانس بیوالکتریک (BIA): وسایل خانگی که ازآن روش استفاده می‌کنند، نیز در بازار موجودند. این وسایل یک جریان الکتریکی ضعیف را از بدن می‌گذرانند و با اندازه‌گیری امپدانس یا مقاومت در برابر این جریان می‌توانند آب بدن را تخمین بزنند. سپس از عدد به دست آمده می‌توان برای تخمین توده بی‌چربی بدن و چربی بدن استفاده کرد.

کولیس چین پوستی: این شیوه ساده برای اندازه‌گیری چربی بدن شامل استفاده از یک وسیله دستی است که ضخامت چین پوستی در نقاط متفاوت بدن را اندازه می‌گیرد. با وارد کردن اعداد به دست آمده به رشته‌ای از معادلات می‌توان چربی بدن را تخمین زد.

کد خبر 655158 برچسب‌ها چاقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: چاقی اندازه گیری چربی بدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۹۵۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماهیت برنامه‌های سلامت محور از جنس برنامه‌های فرهنگسازی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،نادر اسدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان آذربایجان‌غربی، در اختتامیه جشنواره سفیران سلامت گفت:برنامه‌های هفته سلامت صرفا حول مسائل پزشکی نیست بلکه در ابعاد وسیع‌تری مثل موضوعات آموزشی، آگاه سازی کودکان و دانش آموزان از خودمراقبتی در حوزه‌های جسمی، حرکتی، سبک زندگی، مهارت‌های زندگی و حیطه‌های روانی و عاطفی است.

وی افزودکبرنامه‌های هفته سلامت از طریق تقویت فرهنگ مشارکتی، یادگیری سازمانی، توانمندسازی و تقویت فرهنگ شهروندی اثربخشی‌های خاصی دارند در واقع ماهیت برنامه‌های سلامت محور از جنس برنامه‌های فرهنگسازی است، یعنی برپایه دانش، باور و نگرش رفتار‌ها در هویت بخشی زندگی دانش آموزان و جامعه عمل می‌کنند.

اسدی گفت:ایام هفته سلامت یک پویش همگانی برای موضوع سلامت است. هفته سلامت مختص به یک نهاد خاص نیست و تمام افراد و نهاد‌های رسمی و غیر رسمی جامعه در این پویش همگانی نقش ایفا کنند.

وی گفت:سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان یک سند بالادستی نقشه راه و سیر حرکت تحولی در مدارس یکی از ساحت‌های شش گانه تربیتی را ساحت زیستی و بدنی تعریف کرده، برای داشتن ایران قوی و مدرسه قوی مورد نظر دولت سیزدهم، تقویت ارزش‌های دینی، هویت ملی و اعتقادی و همچنین زیستی و بدنی دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود:هیچکس مسئول شادی، موفقیت و سلامتی شما نیست جز خودتان، پس مسئولیت پذیر باشید، ورزش و پیاده روی را جزو برنامه‌های روزانه خود قرا دهید، ترکیب سلامت و ورزش یک ترکیب برنده و پایه گذار فرهنگی است، هرگز زندگی خودتان را با دیگران مقایسه نکرده و لبخند را از خودتان دریغ نکنید.

دیگر خبرها

  • ۳ هزار میلیارد تومان برای رفع نقاط حادثه خیز اختصاص یابد
  • عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید
  • خرمشهر در وضعیت «نارنجی» آلودگی هوا
  • (تصاویر) بازرسی بدنی شرکت کنندگان در کنکور، قبل از ورود به جلسه آزمون
  • بازرسی بدنی یک داوطلب دختر کنکور خبرساز شد/ عکس
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن
  • آموزش شنا به ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • ماهیت برنامه‌های سلامت محور از جنس برنامه‌های فرهنگسازی است