Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@00:12:32 GMT

اهداف آمریکا از برگزاری رزمایش نظامی در دریای سرخ

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۰۹۶۴۳

اهداف آمریکا از برگزاری رزمایش نظامی در دریای سرخ

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل - فرزاد فرهادی: از روز دوشنبه گذشته رزمایش دریایی توسط فرماندهی مرکزی نیروهای دریایی آمریکا در دریای سرخ آغاز شده و تا ۱۷ فوریه ادامه خواهد داشت. از مهمترین اهداف رزمایش، تقویت فرماندهی، هدایت و رهبری عملیات دریایی، امنیت دریایی و چگونگی مقابله با مین‌های دریایی عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رزمایش، موسوم به «IMX ۲۰۲۲» که در آن ۹۰۰۰ نیرو و ۵۰ کشتی حضور دارند. از کشورهایی که در این رزمایش حضور دارند می توان به مصر، اردن، امارات، عربستان، بحرین، مغرب، سودان، یمن، پاکستان و بنگلادش اشاره کرد.

این رزمایش در زمانی برگزار می‌شود که ائتلاف آمریکایی، صهیونیستی، سعودی و امارات در معرض شکست‌های خفت‌باری از سوی نیروهای مسلح یمن قرار گرفته است؛ نیروهایی که عمق جغرافیایی، اقتصادی و امنیتی کشورهای متجاوز را که زمانی ادعای تسلط بر صنعا در طی چند هفته را می‌کردند، تهدید می‌کنند. آمریکا بر این گمان است که این رزمایش به مثابه جنگی روانی علیه نیروهای مسلح یمن است تا آنها را از هدف قرار دادن عمق عربستان و امارات بازدارد.

مشارکت یمن در کنار اسرائیل در این رزمایش قابل توجه است؛ یمنی که در رزمایش حضور دارد «یمنِ عبد ربه منصور هادی و سعودی و امارات» است و یمنی‌ها این یمن را رد می‌کنند و به همین دلیل است که کشورهای متجاوز جنگ ناعادلانه خود را علیه یمن اصیل اسلامی- عربی آغاز کردند؛ یمنی که حاضر نیست وارد باتلاق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شود.

واقعیت این است که امریکا همواره کوشیده است که اجازه حضور به طرفهایی که منافع آن در دریای سرخ تهدید می کنند را ندهد و آنها را از این منطقه در راستای تامین منافع واشنگتن دور نگه دارد. آمریکا همچنین در راستای برآورده کردن بلندپروازی های رژیم صهیونیستی و تامین امنیت کشتی های تجاری این رژیم که از این منطقه راهبردی عبور می کنند، حرکت کرده است.

آمریکا طی دهه های گذشته به دنبال هیمنه بر این منطقه با شیوه های مختلف برآمده است که از جمله آنها می توان به سیاست مهار سیاسی و انجام توافقات و برقراری روابط با کشورهای مشرف به دریای سرخ از جمله یمن(دوره علی عبدالله صالح)، اشاره کرد.

تغییراتی که در یمن رخ داد و ظهور نیروهای مخالف آمریکا در عرصه قدرت یمن، حضور واشنگتن در این منطقه راهبردی را در معرض تهدید قرار داد و از این رو بود که آمریکا عوامل خود در منطقه را به سوی اعلام جنگ علیه یمن در سال ۲۰۱۵ تحریک کرد و آنها جنگ یمن را به راه انداختند.

از زمان شروع جنگ در یمن آمریکا از طریق عوامل خود به دنبال سیطره بر مهمترین جزایر و سواحل یمن از جمله جزیره راهبردی میون واقع در باب المندب برآمده است و این در واقع بخشی از راهبرد آمریکا به منظور سیطره بر آبراه دریایی و زمینه ساز حضور بیشتر است از زمان شروع جنگ در یمن، آمریکا از طریق عوامل خود به دنبال سیطره بر مهمترین جزایر و سواحل یمن از جمله جزیره راهبردی میون واقع در باب المندب برآمده است و این در واقع بخشی از راهبرد آمریکا به منظور سیطره بر آبراه دریایی و زمینه ساز حضور بیشتر است.

به موازات آن واشنگتن در راستای بی ثباتی در این منطقه راهبردی با هدف حضور در آن به بهانه مبارزه با تروریسم و حمایت از آبراههای بین المللی به عنوان بخشی از تحرکات آن برای هیمنه بر دریای سرخ و آبراههای بین المللی برآمده است.

همزمان با آن رژیم صهیونیستی هم که برای تضمین منافع خود به آمریکا تکیه دارد، از جنگ یمن در راستای تثبیت حضور خود در این منطقه سوء استفاده می کند و به رزمایش مشترک با کشورهایی که روابطش را با آنها عادی سازی کرده، پرداخته است تا حضور دائمی در دریای سرخ داشته باشد.

اینکه چندی پس از رزمایش اماراتی-بحرینی- اسرائیلی در دریای سرخ، امریکا رزمایش جدید با مشارکت رژیم صهیونیستی به راه انداخته است، در واقع تاکیدی بر این است که آمریکاییها در راستای تقویت حضور خود در دریای سرخ و تقویت حضور رژیم صهیونیستی در این منطقه راهبردی مهم در دنیا گام بر می دارند.

صنعا درباره این رزمایش به شدت هشدار داده است و مقامات دولت نجات ملی یمن از آن به مثابه تهدید به کشورهای جزیره العرب نام برده اند و بر مقابله بی درنگ با هر تجاوز و اقدام احمقانه تاکید کرده و در این باره هشدار داده اند.

هشام شرف وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن درباره خطرات طرح‌های آتی ائتلافهای نظامی تحت عنوان رزمایش‌های دریایی در منطقه دریای سرخ و خلیج عدن و دریای عرب هشدار داد.

وی افزود: ما درباره حماقت سوق دادن منطقه به سمت درگیری و ائتلاف بندی‌های نظامی به بهانه مقابله با تروریسم و راهزنی دریایی و تقویت امنیت منطقه هشدار می‌دهیم.درباره وجود طرح‌ها و اهداف مشکوک برای تبدیل منطقه دریای سرخ و دریای عرب به عرصه درگیری مستقیم و نیابتی هشدار می‌دهیم. درباره انجام هر گونه حماقتی در راستای تشدید تنش یا تحریک‌آفرینی در طول سواحل یمن هشدار می‌دهیم. نیروهای ما در مقابله با هر گونه تجاوز ناوهای جنگی یا هواپیماها به منطقه دریایی مورد حاکمیت یمن تردید و درنگ نخواهند کرد

هشام شرف تاکید کرد: ملت‌ها و کشورهای منطقه زیان کننده نخست از این قبیل اقدامات نظامی هستند که تل آویو و واشنگتن خواستار آن هستند ملت‌ها و کشورهای منطقه زیان کننده نخست از این قبیل اقدامات نظامی هستند که تل آویو و واشنگتن خواستار آن هستند.

وی گفت: آنچه رژیم صهیونیستی و فرماندهی مرکزی آمریکا در خصوص مانورهای دریایی در منطقه اعلام کردند چیزی جز نمایش تحریک آمیز قدرت دریایی نیست.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن تاکید کرد: رژیم صهیونیستی از طریق این رزمایش‌ها به دنبال پیام‌های هیمنه و تهدید کشورهای منطقه جزیره العرب به امید تقویت روند عادی سازی روابط است.

شرف افزود: ما بر اهمیت رصد متوالی تحرکات رژیم جدید رژیم صهیونیستی که مورد حمایت آمریکا و با مشارکت برخی کشورهای همسو با آن است، تاکید می‌کنیم.

وی اعلام کرد: درباره انجام هر گونه حماقتی در راستای تشدید تنش یا تحریک‌آفرینی در طول سواحل یمن هشدار می‌دهیم. نیروهای ما در مقابله با هر گونه تجاوز ناوهای جنگی یا هواپیماها به منطقه دریایی مورد حاکمیت یمن تردید و درنگ نخواهند کرد.

اهمیت راهبردی دریای سرخ

دریای سرخ، خلیجی از اقیانوس هند محسوب می‌شود که حد فاصل بین شبه‌جزیره عربستان و شمال شرقی قارهٔ آفریقا قرار گرفته است؛ تنگه باب المندب آن را به خلیج عدن و اقیانوس هند پیوند می‌دهد و کانال سوئز ـ‌در شمال ـ آن را به دریای مدیترانه وصل می‌کند.

همسایگان این دریا را، کشورهای؛ عربستان سعودی، یمن، جیبوتی، اتیوپی، سودان، مصر، فلسطین اشغالی تشکیل می‌دهند. این دریا، حد فاصل میان دو قاره؛ آسیا و آفریقا است با توجه به موقعیت استراتژیکی این منطقه از منظر جغرافیایی، اهمیت دریای سرخ خود به سه بخش، تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سؤئز قابل تقسیم بندی است.

از نظر جغرافیایی باب المندب دومین تنگه مهم جهان پس از کانال سوئز به شمار می آید، زیرا نقطه ارتباطی بین دریای سرخ و مدیترانه است به اضافه اینکه جنوب غرب آسیا را به شرق آفریقا و اروپا متصل می کند. همچنین باب المندب گذرگاه آبی استراتژیک است که دریای سرخ را به خلیج عدن و بحر العرب متصل می کند و مرزهای آبی آن بین سه کشور یمن، اریتره و جبیوتی مشترک است.

عرض این تنگه حدود ۳۰ کیلومتر است که از «رأس منهالی» در یمن شروع شده و تا «رأس سیان» در جیبوتی امتداد می یابد و جزیره پریم (میون) متعلق به یمن این تنگه را به دو کانال شرقی و غربی تقسیم می‌کند.

کانال شرقی به «باب اسکندر» معروف است که عرض آن سه کیلومتربوده و عمق آن به ۳۰ متر می رسد.اما کانال غربی به نام «دقه المایون» معروف است و عرض آن ۲۵ کیلومتر و عمق آن ۳۱۰ متر است. در نزدیکی ساحل آفریقا مجموعه جزایر کوچکی قرار دارد که هفت برادران (الاشقاء السبعه) نامیده می شوند. کانال سوئز نیز که توسط انسان حفر شده است در مرکز ارتباطات‌ و مواصلات بـین المللی دریایی قرار گرفته‌ است و مناطق نفت‌خیز غرب آسیا و خاور نزدیک را به اروپای غربی‌ و آمریکا متصل می‌کندو وجود دو تنگه ذکر شده در شمال و جنوب دریای سرخ باعث شده تا این گذرگاه دریایی از اهمیت بسیاری در زمینه‌های اقتصادی و نظامی بر خوردار شود.

بسیاری از کارشناسان جغرافیای سیاسی و اقتصاد انرژی خلیج فارس، تنگه باب المندب و دریای سرخ به عنوان یک مسیر حیاتی برای انتقال انرژی و نیرو در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا نامیدند ، دراین میان اما دریای سرخ به عنوان یکی از شاهراه‌های اصلی حمل و نقل بین‌المللی نقشی گسترده در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند. گرچه بیش از ۹۰درصد از سواحل این دریایی سوق الجیشی در اختیار کشورهای مسلمان در راس مصر است، ولی حضور رژیم صهیونیستی و آمریکا و تحرکات نظامی آنها برای تسلط بر این منطقه همواره موجبات ناامنی را فراهم ساخته است.

ناظران امور با اشاره به این هشدار شدیداللحن صنعا به طرفهای شرکت کننده در رزمایش، تاکید می کنند که اگر آمریکاییها این تهدیدات را جدی نگیرند و به طرحهای خود در دریای سرخ ادامه بدهند، این منطقه به عرصه رویارویی تبدیل خواهد شد. در واقع برگزاری این رزمایش نظامی در دریای سرخ را می توان در راستای اقدامات بی ثبات کننده واشنگتن دانست.

کد خبر 5417521

منبع: مهر

کلیدواژه: دریای سرخ باب المندب یمن ایالات متحده امریکا عراق اوکراین روسیه رژیم صهیونیستی فلسطین ایران ولادیمیر پوتین مذاکرات وین ترکیه ناتو سوریه امارات متحده عربی مسکو منطقه راهبردی رژیم صهیونیستی هشدار می دهیم دریای سرخ منطقه دریای دریای سرخ باب المندب سواحل یمن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۰۹۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید محسنی اژه‌ای از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه

ایسنا/هرمزگان رئیس قوه قضائیه گفت: امروز امکانات نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران در تراز نظام جمهوری اسلامی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای امروز (۱۳ اردیبهشت ماه) در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی دریایی سپاه پاسداران در بندرعباس افزود: امروز قدرت و عظمت بازدارندگی نیروهای مسلح به فرماندهی فرمانده کل قوا، نقش اصلی را برای پیشبرد اهداف دارد.

وی گفت: پس از ۴۰ سال وقتی جوانان با انرژی و ایمان در مسیر ارتقای نیروهای مسلح گام بر می‌دارند، انسان احساس عزت و افتخار می‌کند.

رئیس قوه قضائیه افزود: با توجه به تحریم های ظالمانه، امکانات و توانایی‌های نیروی دریایی سپاه پیشرفته است و دشمن انگشت به دهان مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین محسن اژه‌ای گفت: امروز مسائل ما به هم پیوسته است و در زمینه‌های مختلف از جمله امنیتی، دفاعی و فردی برای نظام جمهوری اسلامی اهمیت دارد.

وی افزود: قوه قضائیه همه‌ی امکانات خود را برای حمایت و پشتیبانی در جهت رفع موانع از سر راه اهداف نیروهای مسلح به کار می‌گیرد.

رئیس قوه قضائیه بررسی بازدیدهای سفر قبلی تا امروز را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: هماهنگی‌ها خوب بوده ولی همچنان نیاز به هماهنگی و برنامه ریزی بیشتر دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لفاظی مقام سابق آمریکا در مورد اقدام تنبیهی اخیر ایران علیه اسرائیل
  • بازدید محسنی اژه‌ای از دستاوردهای نیروی دریایی سپاه
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • خروج ناوهای اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • خروج ناو‌های اروپایی از دریای سرخ؛ نوبت به هلند رسید
  • جنگ دریایی بی‌سابقه میان یمن و آمریکا و انگلیس | در ۴۸ساعت گذشته در دریای سرخ چه گذشت؟
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • چین رزمایش دریایی ۹ روزه برگزار می‌کند
  •  آماده‌ شدن آمریکا برای حمله گسترده به یمن/ حمله یمن به ۲ ناوشکن آمریکایی و ۲ کشتی اسرائیلی/ برگزاری رزمایش دریایی 9 روزه ارتش چین/  اعلام نقض حقوق بشر توسط پنج واحد ارتش اسرائیل از سوی آمریکا