Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:03:31 GMT

شهردار: روستای شیشه‌گر کرمان دارای هویت می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۰۸۷۲

شهردار: روستای شیشه‌گر کرمان دارای هویت می‌شود

به گزارش شامگاه شنبه ایرنا و به نقل از روابط عمومی شهرداری کرمان، سعید شَعرباف تبریزی در نشست با شهردار منطقه سه، معاون فرهنگی شهردار، معاون مالی و اقتصادی شهردار و دهیار و رییس شورای روستای شیشه‌گر، افزود: در جلساتی که تاکنون برای بررسی مشکلات محدوده‌ روستاهای شیشه‌گر، الله‌آباد و چهارده معصوم(ع) داشتیم، نخستین اولویت همه مدیران لزوم تعیین‌تکلیف طرح هادی و هویت بخشی به این منطقه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متأسفانه روستای الله‌آباد مسئله دارد، دهیاری هم می‌گوید در طرح هادی الله‌آباد اختلاف داریم که باید رفع شود.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: طرح هادی محدوده چهارده معصوم(ع) که کسی در مورد آن ادعای سابقه دهیاری را ندارد و به محدوده شهری هم نمی‌تواند بپیوندد، باید یا در قالب الحاق به الله‌آباد یا به‌صورت تجمیع با روستای شیشه‌گر نوشته شود.

شعرباف ادامه داد: الحاق به الله‌آباد سخت‌تر است؛ چون طرح هادی آن نوشته شده است؛ بنابراین، منطقی‌تر این است که چون منطقه چهارده معصوم(ع) هم باید تعیین‌تکلیف شود، شیشه‌گر و چهارده معصوم(ع) تا مرزهای الله‌آباد یک طرح هادی داشته باشند.

وی یادآور شد: این مطالبه رسمی ماست و با بنیاد مسکن هم مکاتبه داشتیم و همه باید روی این موضوع متفق شوند.

شهردار کرمان بیان کرد: براساس مصوبه شورای حفظ حقوق بیت‌المال، مشخص است که تصرفات دارد انجام می‌شود و اگر طرح هادی اجرا شود، اراضی دولتی و شهرداری بازپس گرفته می‌شود؛ بنابراین، در اصلِ تعیین‌تکلیف و اجرای طرح هادی کسی شک نداشته؛ بلکه نگرانی این است که اگر این کار انجام شود، تصرفات در اموال عمومی افزایش پیدا کند.

شعرباف تصریح کرد: برای حل این مسئله، ۲ اقدام باید به‌صورت موازی انجام شود؛ اول اینکه بنیاد مسکن، طراحی طرح هادی را شروع کند و مالکیت‌ها، معابر و کاربری‌ها در این محدوده، مشخص شوند و در دومین اقدام نیز، هم‌زمان در شهرداری تمام تلاش‌مان رابرای مقابله با تصرفات انجام دهیم.

شهردار کرمان خاطرنشان کرد: اعلام می‌کنیم که شهرداری پای کار است و از املاک خود دفاع می‌کند؛ بنابراین، مانعی برای اجرای طرح هادی وجود ندارد.

شعرباف بیان کرد: درخصوص مسیر ورودی روستای شیشه‌گر نیز بازدیدی خواهیم داشت و بر آن اساس، تصمیم‌گیری می‌شود، اما این موضوع هم منوط به تعیین‌تکلیف طرح هادی و اجرای آن است و به محض اینکه کاربری‌ها مشخص شود، شهرداری اقدام می‌کند.

وی تصریح کرد: محدوده منطقه چهارده معصوم(ع) محدوده شهری نیست، اما شهرداری مالک است و وظیفه ما مقابله با تصرفات است، خیرانی هم آماده مشارکت و سرمایه‌گذاری در این سه محدوده هستند، اما ابتدا باید مسائل موجود حل‌وفصل شود.

شعرباف با اشاره به اینکه در حال حاضر، عزم جدی در مدیریت شهری برای ساماندهی این مناطق شکل گرفته، افزود: تصویب و اجرای طرح هادی، خواسته مشترک شهرداری و اهالی روستای شیشه‌گر است و از بنیاد مسکن می‌خواهیم هرچه سریع‌تر در این خصوص اقدام شود.

شهردار منطقه سه کرمان نیز در این جلسه، توضیحاتی در مورد ورودی‌های قابل اجرا برای روستای شیشه‌گر و محل نصب و تابلوی این روستا ارائه کرد.

احد معین‌الدینی، دهیار روستای شیشه‌گر نیز در این جلسه، بر مواردی از جمله مجزا بودن روستای شیشه‌گر از محدوده چهارده معصوم(ع) تأکید و خاطرنشان کرد: سابقه روستای شیشه‌گر براساس نقشه‌های هوایی به دهه ۱۳۳۰ می‌رسد.

رییس شورای روستای شیشه‌گر نیز در این نشست با اشاره به مشکلات برق، آب و گاز اهالی ساکن این روستا، بیان کرد: طبق گفته مسئولان، رسیدگی به مسائل و مشکلات این روستا، به تصویب طرح هادی منوط است؛ طرح هادی هم با وجود دستورهای قانونی، هنوز تصویب نشده است.

برچسب‌ها سعید شعرباف تبریزی کرمان شهرداری کرمان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سعید شعرباف تبریزی کرمان شهرداری کرمان سعید شعرباف تبریزی کرمان شهرداری کرمان چهارده معصوم ع تعیین تکلیف الله آباد طرح هادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۰۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد

محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که می‌گویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراه‌کننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.

وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیک‌ترین اراضی مجاور هم نمی‌دهیم.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.

وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک می‌رسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمان‌ها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.

اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی می‌رسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بنا‌های تاریخی مجازات‌های بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرم‌های امنیتی یاد می‌شود.

 روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمین‌لرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانه‌هایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).

قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانه‌های سرخ رنگ، وجود تالار‌ها و بازارچه‌های زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود. 

میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.

روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبه‌های دیدنی در شمال کرمان است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • قطب‌الدین صادقی: تئاترِ اصفهان را احیا کنید
  • اجرای طرح هادی در ۵۱ روستای میاندوآب
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • تجلیل از کارگران شهرداری فرخ شهر
  • ساخت و ساز در یک شهرک جیرفت با شکایت میراث متوقف شد
  • فتح خلیج فارس در قرن ۱۶ میلادی مانند فتح خرمشهر دارای اهمیت است
  • تقدیر استاندار کرمان از اقدام مدیریت شهری رفسنجان/ دهه هشتادی‌ها مدیران فردای جامعه هستند
  • اختصاص ۷۰۰ میلیارد تومان برای آسفالت خیابان‌های کرمان
  • پنجره ترمال بریک نسل جدید چیست؟
  • تیغ جراحی بر طرح ترافیک تهران/ پلیس و شهرداری به توافق می‌رسند؟