Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - سید محمد تقی سجادی می‌گوید: طی ۶ سال گذشته عمده اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان، کار‌هایی است که در عرصه‌های بیابانی بنابر ضرورت افزایش ریزگرد‌ها در کشور تعریف شد.

او گفت: از همین رو برنامه‌های متنوعی برای مهار ریزگرد‌ها در خوزستان از سوی مهندسان اداره منابع طبیعی در حال انجام است، تا این مسئله به خوبی مدیریت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان خوزستان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مساحت قریب به یک میلیون هکتار در شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق عرصه‌های جنگل‌های طبیعی هستند و در حوزه زاگرس تعریف می‌شوند.

بنا بر آمار منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان ۲ و نیم میلیون هکتار از این اراضی، عرصه‌های مرتعی است و یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار نیز عرصه‌های بیابانی هستند.

از این عرصه‌ها نیز حدود ۳۵۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی تخریب یافته هستند که تبدیل به کانون‌های گرد و غبار شدند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان یادآور شد: وقتی عرصه‌ای تبدیل به بیابان می‌شود و به «قهقهرا» می‌رود، با استفاده از شیوه‌های مختلفی سعی می‌شود کانون‌های گرد و غبار در آن مهار گردد.

این مقام مسئول روش‌های بیابان زدایی را شامل قرق و مدیریت ورود احشام دانست که از این طریق گیاهان بومی فرصت رشد پیدا می‌کنند و خاک ناپایدار تثبیت می‌گردد.

سید محمد تقی سجادی ادامه داد: در مکان‌هایی با شرایط بحرانی‌تر نهال کاری صورت می‌گیرد و بستر هور‌هایی که خشک شده می‌شوند تا باعث جلوگیری از برخاستن گرد و خاک شود.

او منشاء گرد و خاک‌های کنونی را عوامل خارجی عنوان کرد که مدیریت آن بر عهده منابع طبیعی نیست و مجموعه‌ای اقدامات را طلب می‌کند.

انتهای پیام/ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان منابع طبیعی عرصه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۱۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که سفر اخیر دیپلمات‌ها و هیأت‌های خارجی به کابل نشان‌دهنده‌ آن است که این گروه به سطح گسترده پذیرفته‌ شده و منزوی نیست.

مجاهد در پیامی در ایکس نوشته است که در این اواخر کابل شاهد سفر شمار زیادی از نمایندگان دیپلماتیک و هیأت‌های خارجی است.

او افزوده است که از این میان، دیدار معاون سازمان همکاری‌های اسلامی و هیأت همراه‌اش و همچنین دیپلمات‌های کشورهای روسیه، مالزی، قزاقستان، ترکمنستان و اتحادیه اروپا با مقام‌های طالبان قابل توجه است.

سخنگوی طالبان گفته است: «برداشت بعضی‌ها که افغانستان دیگر منزوی و اقتصادش در حال خراب‌شدن است و مناسبات آن با کشورها تأمین شده نمی‌تواند، این همه نادرست ثابت شد.»

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • آفت ملخ در تاغزارهای چند شهرستان خراسان رضوی طغیان کرد
  • خطر ریزگرد‌های قم بیخ گوش تهران
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • دست سودجویان از ۱۱ هکتار زمین‌های ملی شاهرود کوتاه شد
  • بررسی رونداجرا وبرنامه های محرومت زدایی در نقده
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم