Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، روز 5شنبه بود که یک باستان‌شناسِ زیر آب از کشف اتفاقی یک شی‌ء ناشناخته در کرانه‌های خلیج فارس خبر داد.

سمانه لشگری دانش‌آموخته کارشناسی ارشد باستان‌شناسی گفت که به طور اتفاقی و در حین غواصی در کرانه‌های خلیج فارس در شهر قشم یک شی‌ء ناشناخته در بستر دریا مشاهده کرده است.

نکته حائز اهمیت در این شی‌ء وجود اشکال مذهبی مانند یک صلیب، یک شمعدان «منورا»‌ی یهود، یک شعله آتش و یک قوس شبیه طاق ضربی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان گفت: خلیج فارس جای حساسی است و لذا اگر چیزی کشف شده باید به مراجع مربوطه اعلام می‌شده است تا بتوانیم اظهارنظر دقیق‌تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی با بیان این که فرم شی موجود در عکس حالت قالبی دارد اما از ظواهر امر بر می‌آید که چیزی نیست که بخواهیم با توجه به ظواهر آن، آن را به پیش از اسلامی منصوب کنیم.

نوروزی عنوان کرد: اگر فایبرگلاس باشد احتمال آن وجود دارد که از کشتی جدا شده باشد اما از فردا بررسی میدانی را در این زمینه با همکاری منطقه آزاد قشم آغاز خواهیم کرد.

به گفته وی، خلیج فارس از دیرزمانی است که میزبان تمدن‌های پیرامونی است اما برای نسبت دادن این شی به سابقه تاریخی، باید بررسی‌های دقیقی بر روی آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری هرمزگان، کشتی های زیادی در خلیج فارس در گذشته غرق شده‌اند و کمتر پژوهشی در این حوزه صورت گرفته است و لذا فردا با پژوهشکده باستان شناسی زیرآب صحبت خواهیم کرد و توضیحات این خانم که کارشناس باستان شناسی اعلام شده‌اند نیز خواهیم شنید تا بتوانیم تصمیمات آینده را بگیریم.

نوروزی خاطرنشان کرد: در موارد متعددی در گذشته نیز چنین برداشت ها و اظهاراتی نیز وجود داشته است ولی هر نظر قطعی منوط به بررسی‌های دقیق صورت است.

وی صیقلی بودن سطح این شی را مورد اشاره قرار داد و گفت: معمولا حجم رسوب وسیعی در خلیج فارس وجود دارد که هر شی خارجی را به سرعت می‌پوشاند و این که ظاهر این شی حالت صیقلی دارد، ممکن است حتی به تازگی به درون آب افتاده باشد.

منبع: الف

کلیدواژه: میراث فرهنگی خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۱۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو نمایشگاه فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر افتتاح شد

فریدون بندری فرماندار شهرستان بندرماهشهر گفت: در آستانه روز غرور انگیز و پرافتخار ملی خلیج فارس، با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی آموزشی نظامی با اقتدار پیام گرامیداشت این روز ملی را به تمامی عرصه‌های بین المللی خواهیم رساند.

او می‌گوید: نمونه این برنامه‌ها افتتاح دو نمایشگاه را داریم، که یکی تنوع فرهنگی در قالب عروسک‌های بسیار زیبا از قومیت‌ها و فرهنگ‌های مختلف کشور بوده است.

به گفته بندری نمایشگاه دیگر که بسیار زیبا و پند آموز است، افتتاحیه با موضوعیت نقشه‌های خلیج همیشگی فارس میباشد که از سده پنجم میلادی تا به امروز گردآوری شده و خلیج فارس را که شناخته شده برای جهان هست را به نسل امروز انتقال می‌دهیم و این نقش آفرینی و اهتمام بسیار جدی از نوع مشارکت عمومی و مردمی را در بر داشته است.

فرماندار ماهشهر گفت: در پایان از منطقه سوم دریایی سپاه، صنایع پتروشیمی، میراث فرهنگی، اداره کل بنادر و تمام ظرفیت‌های انسانی و اقتصادی که بسیج شده تا برنامه‌های بسیار خوب و زیبا را در این روز ملی در سطح شهرستان به نمایش درآوردند کمال تشکر و قدردانی را دارم.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • بارش باران، نقش رستم را تعطیل کرد
  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • دو نمایشگاه فرهنگی و اجتماعی در ماهشهر افتتاح شد
  • می گوید: جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما...+ عکس | ماجرای ویدئوی جنجالی تابوت‌های باستانی خوزستان چیست؟
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • ماجرای ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی چیست؟
  • ویدیوی منتشرشده در خصوص تابوت‌های جوبجی مربوط به سال ۱۳۹۸است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم