Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@00:58:04 GMT

خانواده موفق در فضای مجازی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۱۲۷۹۷

خانواده موفق در فضای مجازی

یکی از پیام‌رسان‌ها فقط پس از ۱۶ ماه به ۵۰ میلیون کاربر رسید که نشان می‌دهد رسانه و فضای مجازی با چه سرعتی زندگی فیزیکی را تحت الشعاع خودش قرار داده است.

 از زمان شیوه بیماری کرونا و محدودیت‌هایی که به این واسطه ایجاد شده، فضای مجازی با سرعتی چند برابر همه گروه‌های سنی را درگیر خود کرده است. فضایی که سرشار از فرصت‌ها و تهدیدات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آموزش مجازی که نشات گرفته از محدودیت‌های کرونایی است باعث شد تا کودکان از سنین پایین‌تر مجبور به حضور در فضای مجازی شوند، این موضوع موجب می‌شود خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی وظایف سنگین و بیشتری را نسبت به فرزند خود در دنیای جدید حس کند.

در این موضوع خانواده‌ای موفق‌تر خواهد بود که نسبت به فضای مجازی، وظایف و تکالیف خود آگاهی داشته و نوع جدید زندگی را به بهترین شکل مدیریت کند.

مدیریت زمان: در بحث مدیریت زمان آنچه حائز اهمیت است مدیریت زمان صرف شده در فضای مجازی توسط خود والدین است. پدر و مادری که مداوم گوشی در دست داشته و در دنیای مجازی زندگی می‌کنند، نمی‌توانند الگوی خوبی برای فرزندان باشند و با آنان از مدیریت زمان صحبت کنند. باید میزان حضور در فضای مجازی توسط والدین مشخص شود و همه اعضای خانواده ملزم به اجرای آن باشند.

آشنایی با ابزار کنترلی: ابزارهای مختلفی برای نظارت و کنترل حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی وجود دارد که باید والدین از آن‌ها مطلع باشند. فعال‌سازی جستجوی امن در موتورهای جست‌وجو یکی از این موارد است. همچنین اپراتورهای همراه هر کدام یک کد دستوری دارند که با شماره‌گیری آن سیم‌کارت تبدیل به سیم کارت کودک و نوجوان شده و فقط تحت تدابیر خاص آن محدوده سن کار خواهد کرد. در بسیاری از پلتفرم‌ها نیز همچون سرویس‌های پخش ویدئو، امکان قفل‌گذاری و اعمال محدودیت‌های کودکان وجود دارد.

در بخش تنظیمات دستگاه‌های تلفن همراه بخشی به نام Digital Wellbeing and parental controls (در مدل‌های مختلف گوشی ترجمه‌های متفاوت دارد) وجود دارد که هم تحلیل دقیقی از مصرف کاربر می‌دهد و هم قابلیت اعمال محدودیت‌های زمانی و حجمی برای تمامی نرم افزارها را دارد.

همراهی با فرزند: در عصر کنونی نگاه پلیسی، مچ گیرانه و پادگانی به‌طور قطع جواب نداده و با شکست رو به رو خواهد بود. پس باید با فرزندان در این فضا همراهی کرد تا فرصتی برای مراقبت پیدا کرد. فرآیند مراقبت و حفاظت از کودکان در دنیای مجازی که پر از محتواهای مناسب و نامناسب است تدریجی، با آرامش و تعامل مستقیم نتیجه خواهد داد.

مراقبت‌های جسمی: استفاده زیاد از لوازم الکترونیکی عوارض جسمانی را در پی خواهد داشت. ضعیفی چشم، آسیب ستون فقرات و انحرافات استخوانی از مهم‌ترین عوارض خواهد بود. این مشکلات که اغلب در دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌شود در آینده زندگی فرد را مختل خواهد کرد. بر این اساس خانواده‌ها باید مراقبت‌های لازم را به‌منظور پیشگیری و حرکات اصلاحی انجام دهند. بازی با خمیر برای تقویت انگشتان و تمرین‌هایی برای مراقبت از چشم از نمونه‌های این موضوع است.

توانایی نقد محتوا: مهمترین گمشده عصر حاضر گفت‌وگو در خانواده است. آمارها نشان از افت شدید میزان صحبت در خانواده‌ها می‌دهد. اگر محتوایی را مناسب یا نامناسب می‌دانیم باید بتوانیم درباره آن با یکدیگر صحبت کرده و آن برنامه، نوشته یا بازی را نقد کنیم. فرزندانمان در مقابل انبوهی از محتوا قرار دارند که قطعا توانایی تشخص خوب و بد همه‌شان را ندارند پس باید فضایی را آماده کنیم تا بتوانند ضمن صحبت با خانواده، معیارهای یک محتوا مناسب را تشخیص دهند.

کسب مهارت: حضور در فضای مجازی صرفا سواد نمی‌خواهد یا حتما نباید متخصص این حوزه بود تا بتوان در آن با درایت حضور داشت، بلکه لازم است مهارت های مورد نیاز این فضا را کسب کنیم. برای تمامی موارد بالا مهارت هایی وجود دارد که با کسب آنها می‌توان ارتباط لازم و موثر را با فرزندان برقرار کرد.

کلام آخر، فضای مجازی دنیای بی‌نهایتی است که هر ساعت و دقیقه سهم و جذابیت خود را در زندگی روزمره افزایش می‌دهد. برای بهره‌برداری از مزایای این حوزه باید دست والدین در دستان فرزندان بوده و همراه هم در این راه پرفراز و نشیب طی مسیر کنید.

برچسب‌ها اینترنت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ارتباطات و فناوری اطلاعات فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ارتباطات و فناوری اطلاعات اینترنت کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان ارتباطات و فناوری اطلاعات فضای مجازی فضای مجازی مدیریت زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۲۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چند روز پیش بود که مهدی فضائلی عضو دفتر رهبری از تذکر به برخی مسئولان در مساله حجاب و بعد از حواشی پیش آمده بر سر برخوردهای گشت ارشاد، خبر داد. توئیتی که با هجمه ها و حملات زیاد به این عضو دفتر رهبری همراه شد و حامیان گشت ارشاد و لایحه عفاف و حجاب همزمان او را در فضای رسانه ای و مجازی زیر بار سنگین حملات خود بردند.

روز گذشته اما سردار جعفری، مسئول قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیه الله سپاه این تذکر را تایید کرد و گفت؛« یک اشتباهی از جانب عوامل اجرایی طرح نور صورت گرفته و از جانب آقای فضائلی گفته می‌شود که حضرت آقا تذکری داده‌اند و این امر طبیعی است زیرا یا گزارشات به محضر رهبر انقلاب می‌رسد و یا ایشان در فضای مجازی رؤیت می‌کنند.»

وی بیان کرد: «این تذکر در مورد انجام همه مأموریت‌های امنیتی، فرهنگی و اجتماعی یک امر طبیعی است زیرا ممکن در اجرا یک مأموری اشتباهی کند و با آن تذکر این اشتباه اصلاح شود، بنابراین با این تذکر اصل مأموریت زیر سوال نمی‌رود و باید مأموریت به‌درستی اجرا شود.»

سرلشکر جعفری عنوان کرد: «آن مطالبی که در فضای مجازی در خصوص آقای فضائلی گفته شده و گزارش دروغی که نسبت به ایشان داده شده باید گفت که خلاف این امر انجام نشده و ایشان هم در صحبت دوم خود مجددا تاکید کرده است و دفتر رهبر انقلاب هم تکذیبی نکرده و این نشان دهنده واقعیت آن است، بنابراین حضرت آقا بر انجام این امر تأکید دارند اما تذکر هم داده‌اند که کار درست انجام شود.»

اما در میان آنها که فضائلی را زیر بار نقد برده بودند، حسین شریعتمداری نیز حضور داشت. او در یادداشتی نوشته بود؛« این پرسش از برادر عزیزمان آقای فضائلی در میان است که جناب ایشان از کدام جایگاه می‌فرمایند: «‌بتازگی برخی مسئولان به‌دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند»؟! چرا که با توجه به عضویت ایشان در دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، این تذکر به حضرت آقا نسبت داده می‌شود و شده است؟!برادر فضائلی عزیز! بیت رهبر معظم انقلاب «‌سخنگو» ندارد و چنانچه تذکری ضرورت داشته باشد، مستقیماً و با ذکر مأخذ از سوی دفتر معظم‌له (آقایان گلپایگانی و حجازی‌) به اطلاع مخاطبان آن، اعم از مسئولان و یا مردم می‌رسد.»

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899323

دیگر خبرها

  • حمله سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ ساله در کرج
  • نگاهی به آسیب‌های نوپدید فضای مجازی
  • پلیس علیه تبلیغ‌کنندگان سلاح در فضای مجازی
  • عضو کانال‌های فضای مجازی صداوسیمای گلستان شوید
  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟