Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که در دوران پهلوی؛ توجهی نسبت به معادن غنی و ارزشمند جنوب خراسان وجود نداشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اکتشاف، بهره برداری و سرمایه گذاری های معدنی در این بهشت معادن، بطور قابل توجهی پیگیری شد و اکنون معدن به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی خراسان جنوبی مطرح است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از خاورستان، جمهوری اسلامی ایران در آستانه  چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب کبیرش، همچنان در راه رسیدن به آرمان هایش ثابت قدم مانده است که بررسی دستاوردهای این انقلاب باشکوه در حوزه های متعدد، به وضوح مؤید این موضوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی و توسعه ای انقلاب اسلامی که اصلا با دوره پهلوی قابل مقایسه نیست، بهره برداری از معادن است.

خراسان جنوبی مجموعه متنوع و ارزشمندی از مواد معدنی شامل زغال‌سنگ، سنگ آهن، دولومیت، آندالوزیت، انواع سنگ‌های تزئینی شامل گرانیت، مرمریت، تراورتن مرمر و مجموعه کانی‌های کم‌نظیر از جمله کرومیت، منیزیت، آزبست، هونتیت در کنار ذخایر فلزی مس، طلا، سرب، سیلیس، فلورین، پتاس و سرب و روی و خاک‌های صنعتی، است.

براساس آخرین آمار رسمی، ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵٫۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲٫۴ درصد استخراج اسمی و ۸٫۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان جنوبی است و چهارمین استان معدنی کشور محسوب می‌شود.

در حالی که خراسان جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن را داراست و به عنوان بهشت معادن شناخته می شود،  اما در دوران پهلوی و به دلیل دور بودن از مرکز و عدم توجه مسئولین وقت آن زمان، از توسعه معدنی جاماند.

افزایش صدور پروانه های بهره برداری معدن از ۱۴ به ۷۱۱ فقره در قبل و بعد از انقلاب

حجت ایمان طلب معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: درتمام دوران قبل از انقلاب اسلامی، در منطقه جنوب خراسان، تنها  ۱۴ فقره پروانه بهره برداری معدنی با سرمایه گذاری یک میلیارد ریال صادر شده است.

وی افزود: در این دوران ذخایر کشف شده، ۲ میلیون تن بوده و با بهره برداری از این معادن برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: اما بعد از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۷۱۱ فقره پروانه بهره برداری معدن در منطقه جنوب خراسان یا خراسان جنوبی فعلی صادر شده است.

ایمان طلب بیان کرد: ذخایر معدنی کشف شده در استان هم از دو میلیون تن در دوران پهلوی؛ به ۶ هزار و ۹۰۰ میلیون تن طی دوران انقلاب اسلامی رسیده است.

وی اظهارکرد: از ابتدای دوران انقلاب اسلامی تاکنون ۲۲ هزار و ۴۰۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری معدنی در استان انجام شده است.

او گفت: همچنین میزان اشتغال ایجاد شده در معادن استان، از ۵۰۰ نفر در دوران پهلوی، اکنون به ۱۳ هزار و ۱۳۵ نفر افزایش پیدا کرده است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون هم ۲۶پروانه بهره برداری از معدن صادر شده که دارای ۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تن ذخیره قطعی با اشتغال ۱۶۹ نفر است.

ایمان طلب با بیان اینکه تا دی ماه سال جاری ۳۲ گواهی کشف صادر شده است، گفت: ۹۰ درصد پهنه‌های واگذار شده در سال‌های گذشته کار آنها تمام شده است.

وی با اشاره به اینکه اولین طرح تحول سازمان زمین شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی در خراسان جنوبی اجرا می‌شود، افزود:  این طرح بسیار بزرگ اکتشافی که از نیمه مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شده، ۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح استان خراسان جنوبی را مورد اکتشاف قرار می‌دهد.

طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی برنامه جدید برای سرمایه گذاری

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی یادآور شد: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی براساس توافق ‌نامه سه‌جانبه معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان زمین ‌شناسی و اکتشافات معدنی و ایمیدرو در خراسان جنوبی اجرا می‌شود. براساس این توافق‌نامه، تأمین اعتبار طرح به عهده ایمیدرو، تهیه اطلاعات پایه، تکمیل چرخه ژئوفیزیک هوایی، شناسایی و پی‌جویی برعهده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و حمایت‌های لازم درخصوص برنامه‌ریزی و انجام تشریفات قانونی پیش از اجرای کار نیز برعهده معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

ایمان طلب تصریح کرد: با اجرای این طرح، حجم ذخایر معدنی موجود در استان شناسایی می شود و به این ترتیب مخاطرات سرمایه‌گذاران به شدت کاهش می‌یابد.

وی گفت: این پروژه تکمیل‌کننده اطلاعات پایه زمین‌ شناسی خواهد بود و به ما کمک می‌کند برنامه جدیدی را برای سرمایه‌گذاری در استان پیش ببریم.

اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر معدن است

آیت الله سید ابراهیم رییسی رئیس جمهور هم نوزدهم شهریور ۱۴۰۰، در سومین سفر استانی خود و در شهرستان طبس، با بیان اینکه خداوند ذخایر بسیاری به این استان داده که یکی از این ذخایر معادن است، گفت: اقتصاد خراسان جنوبی مبتنی بر معدن است.

وی تاکید کرد: در استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های معدنی بسیار خوبی وجود دارد که فعال شدن آن به رونق تولید و ایجاد اشتغال در کشور و منطقه کمک می‌کند.

رییس دولت سیزدهم گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال و موانع موجود رفع شود، باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

آیت الله رئیسی در خرداد امسال هم در گفت و گوی تلویزیونی با مردم خراسان جنوبی گفته بود: سنگ‌هایی که در نهبندان، نقاطی از بیرجند و مناطق دیگر هست می‌تواند منشاء یک تحول اقتصادی باشد که سرمایه‌گذاری جدی نیاز دارد و سرمایه‌گذاران هم حاضرند با حمایت از آنها و پرداخت تسهیلات، اقتصاد سنگ در خراسان جنوبی اقتصاد فعالی شود.

وی با اشاره به سفر ۲ دهه قبل مقام معظم رهبری به جنوب خراسان (قبل از تاسیس استان خراسان جنوبی) گفت: ایشان فرمودند که اقتصاد خراسان جنوبی، اقتصاد سنگ است یعنی در این استان سنگ‌های بسیار ارزشمندی وجود دارد و می‌تواند کارساز باشد.

توجه به معادن به عنوان پیشران اقتصادی

بر اساس این گزارش؛ در حالی که در دوران پهلوی؛ توجهی نسبت به معادن غنی و ارزشمند جنوب خراسان وجود نداشت و سرمایه گذاری های محدود و اندکی انجام شده بود، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی،اکتشاف، بهره برداری و سرمایه گذاری های معدنی در این بهشت معادن، بطور قابل توجهی پیگیری شد و اکنون با صدور ۷۱۱ پروانه معدنی در استان، معدن به عنوان یکی از پیشران های اقتصادی خراسان جنوبی مطرح است و علاوه بر برداشت، با ایجاد واحدهای صنعتی، فرآوری این سنگ ها هم مورد توجه قرار گرفته است.

سرمایه گذاری های بزرگ و توسعه معدنی جنوب خراسان یا خراسان جنوبی؛ یکی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در منطقه ای به شدت محروم اما غنی از منابع طبیعی است. از طرف دیگر؛ اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی در خراسان جنوبی هم که طی چندماه اخیر کلید خورده است، می‌تواند نوید بخش سرمایه‌گذاری جدید در صنایع معدنی استان و سرمنشأ بسیاری از اقدامات دیگر باشد که توسعه بیشتر را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان جنوبی زمین شناسی و اکتشاف بهره برداری معدن سرمایه گذاری خراسان جنوبی دوران پهلوی انقلاب اسلامی پیروزی انقلاب ذخایر معدنی جنوب خراسان ایمان طلب صادر شده طرح تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۱۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا سلم آبادی در مراسم واگذاری ۳۳۸۶۳ واحد مسکونی به مددجویان در کل کشور که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار کرد: ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکن مددجویی امروز در کشور افتتاح که از این تعداد، ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی مربوط به خراسان رضوی است.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی گفت: این واحدها از مجموع تفاهم نامه با سپاه و بنیاد علوی در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت و روستاهای استان ساخته شده است.

وی افزود: برابر تفاهم انجام شده در سال ۱۴۰۱، طی دو سال تعداد ۶۰۰۰ واحد مسکن مددجویی در استان خراسان رضوی ساخته می‌شود.

سلم آبادی تصریح کرد: سال گذشته ۱۹۰۰ واحد مسکن مددجویی و امروز ۲۱۰۵ واحد مسکن تحویل مددجویان شد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۲۰۰۰ واحد مسکن مددجویی بر اساس تفاهم نامه باید احداث و تحویل مددجویان شود، گفت: تلاش می‌شود این واحدها در زمستان سال جاری به بهره برداری برسد.

وی افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان بلاعوض توسط کمیته امداد، ۵۰ میلیون تومان تسهیلات صندوق امداد ولایت و ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن به مددجویان پرداخت شده است.

سلم آبادی تصریح کرد: برخی از این واحدها با مشارکت خیرین ساخته و تحویل مددجویان شده است.

کد خبر 6089932

دیگر خبرها

  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • فاز اول نیروگاه بادی درح به زودی به بهره‌برداری می‌رسد
  • صدور ۴۹۴۰ شناسه یکتا برای پروانه کسب‌های کاغذی در خراسان شمالی
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • فعالیت ۹۱ معدن در استان البرز
  • وزیر صمت: پایش همه کشور در بخش معدن تا پایان سال
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن
  • انتصاب مدیرعامل جدید شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی
  • تکنولوژی عامل اصلی فعال‌سازی معادن پیر
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد